Ingesleten hoefslag, te smal ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Ingesleten hoefslag, te smal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 21:24

hallo Bokkers,
Zo nu en dan rijd ik met mijn paard in een buitenrijbak die niet meer wordt gebruikt. Rustig aan en recreatief. Het is een goede fijne bak en er staat nooit water in. Doordat er niet meer echt in gereden wordt, is er gras over het zand gegroeid. Dat wordt wel regelmatig kort gemaaid. De hele binnenkant van de bak loopt overigens prima. En, nu komt het, de hoefslag is nu eigenlijk te ver ingesleten, en misschien ook wel wat te smal geworden voor mijn grote paard. Met als gevolg dat hij laatst scheef liep op de hoefslag, heel onprettig, en over de schouder weg liep. Ik had niet direct door dat de hoefslag de oorzaak was. Herkende de situatie niet. Ben dus lekker buiten gaan rijden. :-) Totdat ik de volgende week gewezen werd op de oorzaak. De volgende keer heb ik de binnenhoefslag gepakt en heel veel figuren en lijnen gereden, en de hoefslag enkel aangeraakt, toen ging het al een stuk beter. Het gekke is dat in het begin (paar maanden terug) dit probleem niet speelde, blijkbaar was de hoefslag toen nog minder ingesleten. Ik wil de bak nu laten frezen door een loonwerker dan wel de hoefslag zelf breder uitharken. Slepen heeft geen zin want er groeit gras.
Wie heeft ervaring hier mee? En dat het paard ook scheef en met protest gaat lopen?
De bak loopt lekker licht en wil ook niet dat ie door het frezen zwaarder gaat worden.
Tips en adviezen zijn welkom.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:28

Gewoon harken?
Een hoefslag moet je sowieso regelmatig bijhouden met de hark. Is ook gelijk goed voor je conditie (win win).

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 21:31

Sizzle schreef:
Gewoon harken?
Een hoefslag moet je sowieso regelmatig bijhouden met de hark. Is ook gelijk goed voor je conditie (win win).

Sizzle, en dan gewoon met de hark naar binnen en naar buiten harken, zodat ie breder wordt?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ingesleten hoefslag, te smal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:37

Nee gewoon de hoefslag plat harken. De bak slepen is overigens makkelijker dan met een hark maar moet je wel een trekker en een sleep hebben. Dan hark je eigenlijk de hele bak weer gelijkmatig.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ingesleten hoefslag, te smal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:42

Een bak waar gras groeit, ik weet niet of je dat egaal krijgt met een sleper, ik vrees dat je zo over de hoefslag heen sleept. Eigenlijk is kilveren de beste oplossing hiervoor (weet niet of dit in NL ook zo heet?). Of anders idd op de binnenhoefslag blijven, is nog een goede oefening ook.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 21:57

hwn schreef:
Een bak waar gras groeit, ik weet niet of je dat egaal krijgt met een sleper, ik vrees dat je zo over de hoefslag heen sleept. Eigenlijk is kilveren de beste oplossing hiervoor (weet niet of dit in NL ook zo heet?). Of anders idd op de binnenhoefslag blijven, is nog een goede oefening ook.

ja ik overleg met de loonwerker. Slepen heeft weinig effect. Ik zou het wel jammer vinden als de bak na bewerking met de tractor + frees te los of te zwaar is geworden. Dus misschien toch maar de hark....

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:06

Lenteklokje schreef:
Sizzle schreef:
Gewoon harken?
Een hoefslag moet je sowieso regelmatig bijhouden met de hark. Is ook gelijk goed voor je conditie (win win).

Sizzle, en dan gewoon met de hark naar binnen en naar buiten harken, zodat ie breder wordt?


De hoefslag wegmaken.
Meestal ligt het zand buiten naast de hoefslag, dat hark je dan weer in de hoefslag. Je wilt eigenlijk gewoon geen zichtbare hoefslag hebben in je bak.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:15

Ik lees dat hier een paadje is ingesleten als hoefslag, terwijl de rest gras is. Dan is er meestal te weinig zand over om er nog een egaal geheel van te maken, zodat je geen last hebt van de 'geul'. Anders dan bij een bak met gewoon zand, waarvan de hoefslag niet is bijgehouden.
Ik zou voorlopig de hoefslag helemaal niet meer pakken en alles op de binnenhoefslag rijden. Mogelijk de uitgesleten hoefslag opvullen en inzaaien of dicht laten groeien. Want als je de hoefslag opvult en blijft gebruiken, dan loop je dat zand meteen weer weg. Vanuit het gras hark je dat niet simpel terug. Je kunt dan beter volledig op gras rijden.
Nog mooier is een renovatie van de bak, maar dat kost tijd, geld en inspanning én je moet het bijhouden. Dat lukt me hier aan huis met een sleep al niet/nauwelijks met dit groeizame weer, nu er niet in gereden wordt. :7

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:18

Als het langs de hoefslag ook volgegroeid is dan valt er inderdaad niets meer te harken. Dan kun je er beter naast gaan rijden.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 09:07

_Lorette_ schreef:
Ik lees dat hier een paadje is ingesleten als hoefslag, terwijl de rest gras is. Dan is er meestal te weinig zand over om er nog een egaal geheel van te maken, zodat je geen last hebt van de 'geul'. Anders dan bij een bak met gewoon zand, waarvan de hoefslag niet is bijgehouden.
Ik zou voorlopig de hoefslag helemaal niet meer pakken en alles op de binnenhoefslag rijden. Mogelijk de uitgesleten hoefslag opvullen en inzaaien of dicht laten groeien. Want als je de hoefslag opvult en blijft gebruiken, dan loop je dat zand meteen weer weg. Vanuit het gras hark je dat niet simpel terug. Je kunt dan beter volledig op gras rijden.
Nog mooier is een renovatie van de bak, maar dat kost tijd, geld en inspanning én je moet het bijhouden. Dat lukt me hier aan huis met een sleep al niet/nauwelijks met dit groeizame weer, nu er niet in gereden wordt. :7

Dank Lorette voor de duidelijke reactie. Ik vermijd de hoefslag nu zo veel mogelijk. En ga ook investeren in de bak ja :-) Ik ben echter recreatie ruiter en de bak wordt weinig gebruikt dus. Het is wel een fijne bak! Vraagje: ik heb niet eerder ervaren dat een paard zo scheef ging lopen op een (smalle) hoefslag, ook met protest, achteraf logisch. Komt dit vaker voor?

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:23

Ik zou juist niet een (bredere) hoefslag uitharken als je bak straks is gedaan, maar proberen je bak egaal te houden. Dus vaker slepen, of even harken als er zo'n hoefslag in wordt gelopen, zodat de bak egaal blijft. Zeker als je wat andere oefeningen gaat doen, bv schouder binnen/buiten oid kan een uitgesleten hoefslag heel irritant zijn, en ook het rijden van figuren, en verlaten van 'de geul' bevorderd niet echt de ontspanning van je paard. iig dat is mijn ervaring.

Voor nu lekker andere hoefslagen rijden, binnen hoefslag, maar ook 2e of derde bijvoorbeeld. Daar wordt j paard ook rechter van, want hij heeft geen bakrand meer waar hij 'aan kan hangen'.

Wij hebben op stal het beleid dat je na gebruik van de bak even je hoefslag dichtharkt. Of je nu DE hoefslag hebt gebruikt, of de binnen hoefslag. Zo wordt voorkomen dat er hele geulen ontstaan die er niet uit te slepen zijn.

PeraManga
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:23

Lenteklokje schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik lees dat hier een paadje is ingesleten als hoefslag, terwijl de rest gras is. Dan is er meestal te weinig zand over om er nog een egaal geheel van te maken, zodat je geen last hebt van de 'geul'. Anders dan bij een bak met gewoon zand, waarvan de hoefslag niet is bijgehouden.
Ik zou voorlopig de hoefslag helemaal niet meer pakken en alles op de binnenhoefslag rijden. Mogelijk de uitgesleten hoefslag opvullen en inzaaien of dicht laten groeien. Want als je de hoefslag opvult en blijft gebruiken, dan loop je dat zand meteen weer weg. Vanuit het gras hark je dat niet simpel terug. Je kunt dan beter volledig op gras rijden.
Nog mooier is een renovatie van de bak, maar dat kost tijd, geld en inspanning én je moet het bijhouden. Dat lukt me hier aan huis met een sleep al niet/nauwelijks met dit groeizame weer, nu er niet in gereden wordt. :7

Dank Lorette voor de duidelijke reactie. Ik vermijd de hoefslag nu zo veel mogelijk. En ga ook investeren in de bak ja :-) Ik ben echter recreatie ruiter en de bak wordt weinig gebruikt dus. Het is wel een fijne bak! Vraagje: ik heb niet eerder ervaren dat een paard zo scheef ging lopen op een (smalle) hoefslag, ook met protest, achteraf logisch. Komt dit vaker voor?



Ik had ook zo’n bak en na het rijden in een Rijvereninging bak die goed onderhouden werd kwam ik erachter dat het protesteren inderdaad door de te smalle hoefslag kan.
Ik ben ook echt een buiten ruiter dus ik reed niet zo vaak ik de bak.

Is er in de buurt een stal of vereniging waar je een keertje kunt rijden?
Zo kun je kijken of het aan de bak ligt of dat er iets niet lekker zit bij je paard.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Ingesleten hoefslag, te smal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:34

Onze bak had de hoefslag er ook in liggen. Heb de hoefslag eruit gesleept met een pallet achter de auto. kreeg het gras/onkruid niet weg maar het zand werd wel weer mooi vlak.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:46

Lenteklokje schreef:
hallo Bokkers,
Zo nu en dan rijd ik met mijn paard in een buitenrijbak die niet meer wordt gebruikt. Rustig aan en recreatief. Het is een goede fijne bak en er staat nooit water in. Doordat er niet meer echt in gereden wordt, is er gras over het zand gegroeid. Dat wordt wel regelmatig kort gemaaid. De hele binnenkant van de bak loopt overigens prima. En, nu komt het, de hoefslag is nu eigenlijk te ver ingesleten, en misschien ook wel wat te smal geworden voor mijn grote paard. Met als gevolg dat hij laatst scheef liep op de hoefslag, heel onprettig, en over de schouder weg liep. Ik had niet direct door dat de hoefslag de oorzaak was. Herkende de situatie niet. Ben dus lekker buiten gaan rijden. :-) Totdat ik de volgende week gewezen werd op de oorzaak. De volgende keer heb ik de binnenhoefslag gepakt en heel veel figuren en lijnen gereden, en de hoefslag enkel aangeraakt, toen ging het al een stuk beter. Het gekke is dat in het begin (paar maanden terug) dit probleem niet speelde, blijkbaar was de hoefslag toen nog minder ingesleten. Ik wil de bak nu laten frezen door een loonwerker dan wel de hoefslag zelf breder uitharken. Slepen heeft geen zin want er groeit gras.
Wie heeft ervaring hier mee? En dat het paard ook scheef en met protest gaat lopen?
De bak loopt lekker licht en wil ook niet dat ie door het frezen zwaarder gaat worden.
Tips en adviezen zijn welkom.


hoefslag niet gebruiken, tweede hoefslag is prima je moet alleen wel even bewuster rijden want de aanleuning van de bakrand is weg, dat betekent buitenbeen , recht opzitten en over de oren naar voren kijken zodat je bewust zelf recht zit, maakt het voor het paard makkelijker om in balans te bljven,
als de bak glad is is het niet erg als er alleen gras op staat,

wij rijden bewust vaak in het land om onszelf te trainen allert te zijn met het buitenbeen, rechtop te zitten en je te focussen op het naar voren kijken, dat vergeten we makkelijk door de aanleuning van de bakrand

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:54

Wij zijn sinds kort in de bak van de buren gaan rijden. Die was ook al even niet meer gebruikt. De buurman was zo lief om hem te slepen. Toen werden echter de graskluiten deels losgetrokken waardoor de bodem ongelijk was. Die hebben wij er met de hand allemaal uitgetrokken. Het was even een werkje. Daarna heeft de buurman de bak gefreest en gesleept en nu is hij echt super om te rijden.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:04

De hoefslag is volgens mij niet alleen uitgesleten, maar ook door het gebruik verdicht. Dat houdt in, dat na en tijdens het gebruik eventueel los zand weer net zo snel buiten de hoefslag komen als voor die tijd. Het geheel los trekken lijkt mij een beter plan.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:55

Je zou met de loonwerker kunnen overleggen of hij in oktober de bak een keer los trekt?
En vergeet dan ook niet te regelen dat hij hem weer glad trekt, als je daar zelf geen middelen voor hebt.
Als hij eenmaal strak ligt, kan je vaak met eenvoudige middelen (auto met pallet, zitmaaier met biels,..) het zelf bijhouden.

In de winter heb je meer neerslag en nauwelijks verdamping waardoor de bodem sneller weer zal inklinken, als je bang bent dat hij te zwaar wordt.
Wij doen het ook in oktober om die reden. Zo voorkomen we plassen in de winter en ligt hij in de zomer mooi en niet zwaar.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ingesleten hoefslag, te smal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:08

Het zal niet alleen aan de bak liggen dat het paard scheef loopt, maar het helpt natuurlijk niet.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Ingesleten hoefslag, te smal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:21

Als het gras er onder wordt gewerkt, schiet je er nog niks mee op. Blijft het een hobbelig geheel.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ingesleten hoefslag, te smal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:26

ja kan ook naast de hoefslag rijden. dan leert je paard ook meer op eigen benen te lopen en je leert beter te sturen.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 14:45

Popstra schreef:
ja kan ook naast de hoefslag rijden. dan leert je paard ook meer op eigen benen te lopen en je leert beter te sturen.

Klopt, heb ik gedaan en dat zijn mooie oefeningen. Echter in galop is dit nog een uitdaging.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ingesleten hoefslag, te smal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:36

Doorzetten!! Maakt jullie alleen maar beter dan

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:43

Ik reed vroeger vaak op een maisveld in de winter, want die was droog.
En ik vond het juist de uitdaging om te rijden dat alles op een gegeven moment bereden was.
Want dan werd het pas een fijne ondergrond.

Ik begon dus wel met ongeveer een bak formaat een paar keer rond te rijden, zodat ik zag wat mijn "bak" was midden in dat veld.
En dan kwam ik daar maar af en toe eens op. De rest lekker figuren rijden, binnen hoefslag rijden.
Want hele rondes over een hoefslag, daar leert paard en ruiter niets van.

Dus als jij dat ook gaat doen word de bak steeds wat fijner.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 17:40

DuoPenotti schreef:
Ik reed vroeger vaak op een maisveld in de winter, want die was droog.
En ik vond het juist de uitdaging om te rijden dat alles op een gegeven moment bereden was.
Want dan werd het pas een fijne ondergrond.

Ik begon dus wel met ongeveer een bak formaat een paar keer rond te rijden, zodat ik zag wat mijn "bak" was midden in dat veld.
En dan kwam ik daar maar af en toe eens op. De rest lekker figuren rijden, binnen hoefslag rijden.
Want hele rondes over een hoefslag, daar leert paard en ruiter niets van.

Dus als jij dat ook gaat doen word de bak steeds wat fijner.


Ja rondjes rijden in een rijbak verveelt snel…. De bak waar ik het over heb, is ook niet omheind, een stuk zand in een weiland maar rijdt op zich prima. Achteraf toch te veel hoefslagwerk gedaan.
Vroeger reden wij ook overal en nergens, zelfs op een voormalig voetbalveld en in een stuk brede berm heen en weer. Om over de heen en terugweg naar de manege maar te zwijgen.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:00

Lenteklokje schreef:
Vraagje: ik heb niet eerder ervaren dat een paard zo scheef ging lopen op een (smalle) hoefslag, ook met protest, achteraf logisch. Komt dit vaker voor?


Dat kan zeker; rechtdoor op de hoefslag is nl. niet rechtuit gaan. https://www.bitmagazine.nl/nieuws/train ... -je-helpen