Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 11:06

Sherivey schreef:
Ik heb even op je insta gespiekt. Heb geen oplossing voor je probleem, maar van wat ik zie op je filmpjes heb je echt een gouden paard.
Ik zou in mn handjes knijpen als die van mij straks zo braaf zou zijn.

Doe vooral rustig aan. Hij doet al zo veel voor je. Zorg dat die werkwilligheid niet verloren gaat. Twee maanden ohz is echt nog heel kort.


Ah lief, dankjewel!! <3
Ik doe mijn best voor Liam, zijn welzijn en onze band samen, en daarom vraag ik ook advies wat ik nu het beste kan doen. :D

@Babootje; Liam en ik zijn wel op buitenrit geweest met een ander paard, en dan doet hij het super, lekker relaxed, steun vinden bij elkaar. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van andere mensen/dieren en wil ook zelf dingen blijven doen, samen met Liam. :D

Osteopaat is zeker geen verkeerd iets en heb degene meteen een appje gestuurd. :D

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:17

Complimenten voor je hoe jij omgaat met de reacties, TS. In plaats van in de verdediging te schieten, neem je alles ter harte en ben je aan het kijken wat je gaat aanpassen. Daar zouden veel paardeneigenaren een puntje aan mogen zuigen.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 11:29

miereneter schreef:
Complimenten voor je hoe jij omgaat met de reacties, TS. In plaats van in de verdediging te schieten, neem je alles ter harte en ben je aan het kijken wat je gaat aanpassen. Daar zouden veel paardeneigenaren een puntje aan mogen zuigen.



Ik vind het niks meer dan normaal eigenlijk..
Je vraagt advies, je krijgt advies..
Hoe je het advies leest is aan jezelf..wat je ermee doet ook..

Maar super bedankt voor je fijne woorden, dat is altijd fijn om te horen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:31

Jaimy_Liam schreef:
Sherivey schreef:
Ik heb even op je insta gespiekt. Heb geen oplossing voor je probleem, maar van wat ik zie op je filmpjes heb je echt een gouden paard.
Ik zou in mn handjes knijpen als die van mij straks zo braaf zou zijn.

Doe vooral rustig aan. Hij doet al zo veel voor je. Zorg dat die werkwilligheid niet verloren gaat. Twee maanden ohz is echt nog heel kort.


Ah lief, dankjewel!! <3
Ik doe mijn best voor Liam, zijn welzijn en onze band samen, en daarom vraag ik ook advies wat ik nu het beste kan doen. :D

@Babootje; Liam en ik zijn wel op buitenrit geweest met een ander paard, en dan doet hij het super, lekker relaxed, steun vinden bij elkaar. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van andere mensen/dieren en wil ook zelf dingen blijven doen, samen met Liam. :D

Osteopaat is zeker geen verkeerd iets en heb degene meteen een appje gestuurd. :D
Maar TS, je paard is nog jong en probeert je wat te vertellen. Ik ben ook een groot voorstander van niet afhankelijk zijn van anderen en ze leren dat ze ook best alleen op pad kunnen, maar dat ga je niet bereiken door boos op hem te worden als er iets niet helemaal lekker gaat, integendeel. := Ga je ook weleens met hem buiten wandelen aan de hand? Dat lijkt me namelijk stap 1, naast het naar buiten gaan ohz met een ander paard.

Ik ben het met de anderen eens dat je wat te snel wilt gaat, en gelukkig heb je dat zelf ook al ingezien. Je paard is pas echt heel kort onder het zadel; die twee maanden is niks. En bedenk je: alle tijd die je er nu in steekt en er ruim de tijd voor neemt, betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars terug!

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 11:49

@Mkango; boos worden heeft zeker geen zin, ik was ook niet boos op hem, maar kwam achteruit mijn strot omdat hij gewoonweg nergens op reageerde wat ik deed. Er zaten geen 'boze' gevoelens bij. Wat ik met mijn grondwerk lessen heb geleerd is dat boos worden geen zin heeft, dus wanneer ik merk dat ik geïrriteerd ben of wat dan ook dan zoek ik het eerst bij mijzelf of keer ik om en gaan we weer naar huis. :D

Liam en ik zijn fanatiek met buiten wandelen aan de hand, dat doen we regelmatig, maar dan staat zijn hoofd maar naar 1 ding en dat is; eten. :')

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 21:05

Jaimy_Liam schreef:
@Babootje; Liam en ik zijn wel op buitenrit geweest met een ander paard, en dan doet hij het super, lekker relaxed, steun vinden bij elkaar. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van andere mensen/dieren en wil ook zelf dingen blijven doen, samen met Liam. :D


Dat snap ik best maar vergis je niet in de tijd die je paard nodig heeft om te leren. Als je paard het goed doet samen met een ander paard naar buiten, zou ik dat lekker even blijven doen.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 07:56

Ja die snap ik ook, maar de reden dat ik alleen met Liam naar buiten ging was omdat mijn stalgenoot haar voet in het gips heeft.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:18

Even niet buiten rijden dan tot je stalgenoot weer beter is :)
Als de osteopaat er is, laat diegene dan ook meteen even kijken naar hoe je zadel op je paard ligt.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 08:19

Ineke2 schreef:
Even niet buiten rijden dan tot je stalgenoot weer beter is :)
Als de osteopaat er is, laat diegene dan ook meteen even kijken naar hoe je zadel op je paard ligt.


Goeie! Ga ik zeker even doen, dankjewel!!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:29

Nouja ze moeten ook zelfstandig leren worden, dus ik vind alleen naar buiten gaan niet zo raar. Maar het is wel belangrijk dat het dan goed gaat.

Nu is het misschien allemaal een beetje te snel en teveel van het goede achter elkaar.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 10:46

@Elisa2; Dat ben ik met je eens, maar op deze 2 puntjes na gaat het ook gewoon prima met de buitenritten. Het was even een momentje dat ik m'n stem moest verheffen omdat hij gewoon echt geen gehoor gaf aan alles wat ik van hem vroeg.. Verder is hij onwijs braaf en luistert goed en let goed op.

Vandaar ook mijn vraag of ik hem overvraagt heb, dat dit voor hem de grens is en hij het op die manier aangeeft, of dat er iets anders is wat hem knooit..

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:32

Ook een goed getraind paard reageert geen 100 % correct altijd. Dat er soms andere dingen zijn die zijn aandacht vragen is normaal. Dus ja, soms komt je stem niet door. Een paard leert wel heel snel, na 2 of 3 keer iets doen, kent hij het. Maar dat is niet hetzelfde als altijd "gehoorzaam " doen wat je vraagt. De training gaat in het begin vooral om de onderlinge communicatie en afstemming. Niet zozeer om het paard iets nieuws te leren.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:58

Jaimy_Liam schreef:
@Elisa2; Dat ben ik met je eens, maar op deze 2 puntjes na gaat het ook gewoon prima met de buitenritten. Het was even een momentje dat ik m'n stem moest verheffen omdat hij gewoon echt geen gehoor gaf aan alles wat ik van hem vroeg.. Verder is hij onwijs braaf en luistert goed en let goed op.

Vandaar ook mijn vraag of ik hem overvraagt heb, dat dit voor hem de grens is en hij het op die manier aangeeft, of dat er iets anders is wat hem knooit..


de reactie op je stem is bepalend en soms moet je wat luider zijn, soms moet je even de aandacht erbij halen

je leert het meest van door te kijken naar de reactie, vorderingen in de opleiding, soms merk je aan het paard dat het moeilijk is, doe je even iets rustiger aan of ga je iets anders doen, paard moet alle indrukken ook verwerken, paard leert het meest in de ontspannin na een inspanning

hier een paard wat vrolijk en blij het werk doet en dan ineens stil staat, zucht en met de neus langs het voorbeen strijkt, oke dus voor nu even genoeg, fijn uitstappen en morgen verder,

hebben we ook moeten ontdekken dat dit voor dit paard een vorm van communiceren is: zit vol neem niets meer op, dan is het voor dit paard beter om te stoppen en uitstappen is daarna weer een blij en vrolijk paard in de training

zo ga je bij elk paard zijn/haar wijze van ontwikkelen ontdekken, luister erna en het werkt in je voordeel, en dan ga je ook ontdekken wat zijn/haar "trucs" zijn

het is een leer proces, en dat is bij elk paard anders, ook als ruiter moet je je daarvan bewust zijn/worden

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:07

Jaimy_Liam schreef:
@Elisa2; Dat ben ik met je eens, maar op deze 2 puntjes na gaat het ook gewoon prima met de buitenritten. Het was even een momentje dat ik m'n stem moest verheffen omdat hij gewoon echt geen gehoor gaf aan alles wat ik van hem vroeg.. Verder is hij onwijs braaf en luistert goed en let goed op.

Vandaar ook mijn vraag of ik hem overvraagt heb, dat dit voor hem de grens is en hij het op die manier aangeeft, of dat er iets anders is wat hem knooit..


Nouja hij is jong, hij moet ook nog dingen leren. Geen enkel paard doet alles gelijk 100% goed, het belangrijkste is dat je altijd weer goed en positief kunt afsluiten en zo alles steeds meer kan bevestigen en goed uitbouwen.

Maar ook een beetje uitproberen hoort bij jonge paarden gedrag. Daarom is ervaring hebben zo belangrijk of iemand die dat heeft er bij want dan is gedrag vaak wel in de juiste context te plaatsen/ te herleiden.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:23

Je overvraagt hem echt enorm. Mijn dametjes zijn ongeveer even oud en ook Tinkers. Ik maak eens in de week een ritje met ze van 30-70 min en doe daarnaast nog 1-2 keer per week iets anders met ze. Beide zijn zelf gefokt, staan nog bij de merrie die ze als moeder zien en er al vanaf hun geboorte is, beide lopen nog in het bos waar ze al sinds veulen komen. Soms krijgen een weekje vrij, soms sla ik het rijden een weekje over. De ene gaf zelf aan wel een galopje te willen doen, dus die kent de hulp. De ander biedt dit nog niet aan, dus stappen en draven we alleen. Als professionele trainingsstal neem ik zulke jonge paarden niet aan voor beleren vanwege de grote mentale druk.

Persoonlijk zou het ook nooit in me opkomen om een fotoshoot en les na elkaar te plannen :o ik les zelf nog niet en laat de bak volledig links liggen. Laat ze eerst hun eigen balans als rijpaard maar vinden, er lol in krijgen en ergste groei/weer nieuwe balans vinden, voorbij zijn.

BlaBlaBla76
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-07-23

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:36

Fiin topic en complimenten voor jou TS dat je er zo open in staat. Er zijn echter snel veel meningen, en elk paard is anders. Goed dat je klankbord, maar luister ook erg naar je gevoel (en je instructie)! Volgens mij heb je best een goed kompas dat weet wat goed voelt. Je luistert in ieder geval naar Liam. Veel succes en plezier.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:41

Ik denk dat je inderdaad een beetje te snel gaat. Ga wat langer met 1 ding door in plaats van er steeds nieuwe dingen in te gooien, ook al lijkt met misschien goed te gaan.
Veel tips zijn al gegeven en lessen kan prima, een beetje begeleiding is nooit verkeerd.

Iedereen doet het inrijden anders en dit kan ook per paard verschillen. De pony die ik 10 jaar geleden in reed ging na een paar keer in de bak ook meteen mee op buitenrit kilometers maken, maar mijn huidige pony heeft echt veel meer bevestiging en vertrouwen in de bak nodig voordat wij naar buiten kunnen onder het zadel.

pien_2010

Berichten: 43322
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:51

Het hoort erbij. Je leert ervan. Toen ik van Chico werd gegooid, zag ik voordat ik de grond raakte de blik van ontzetting in zijn ogen. Dat was echt niet de bedoeling zei die blik. Ik wist dat ik over zijn grens was gegaan. We zaten beiden fout en dat wisten we. We hebben het goed gemaakt en van geleerd en het is ook nooit meer gebeurd. Die dingen gebeuren gewoon ook in een goede relatie.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:49

Precies, daar gaat het ook om. Leren van de dingen die niet werken en dat pakt de TS prima op zo in het topic te lezen.
Het is ook gewoon lastig, zeker met jonge paarden.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 19:03

Op advies van meer mensen hier heb ik mijn instructeur geappt (hij gaf les en vroeg of ik later kon bellen of appen) met de vraag of hij een andere dag kan ipv maandag. Voorkeur (ivm werk) is op een woensdag of vrijdag, dus daar is het even wachten op.

Dit hele avontuur is een les op zich, haha! Ik ben allang blij dat men mij tips geeft op een vriendelijke manier ipv afbranden. Ik vraag om advies, niet om vijandige meningen en ervaringen.

Liam en ik hebben vanaf het begin dat ik 'm kreeg (ik kocht 'm als 3-jarige, dit bleek later 'iets' anders in elkaar te zitten gezien het wisselen van zijn tanden) gewerkt met de horsemanship methode van Warwick Schiller. Alles wat ik nu met hem buiten doe of in de bak is hij dus al een langere tijd bekend mee, daar bedoel ik mee dat hij het al minimaal een half jaar doet. Het zadel en bit kent hij ook al langer, want toen we hem zadelmak wilden maken wisselde hij net zijn tanden, dus hebben we alles op 'on hold' gezet.


Ik heb 21 juli een afspraak staan met de Myofascial, zij werd geadviseerd door een dorpsgenoot van mij die er goede ervaringen mee heeft, dus ik ben rete benieuwd!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 00:01

Wat top dat je je les gaat verplaatsen!

Veel plezier met de fotoshoot.

Het komt heus allemaal goed. Neem de tijd en vooral; geniet ervan. Hier vind ik het altijd jammer als ze het meeste kunnen; die eerste keren zijn zo leuk! Veel te zonde om dat allemaal vlak achter elkaar te doen ook ;)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:46

Nou TS, ik vind ook dat je de tips erg goed ter harte neemt. Respect!

Goed bezig! :-)

BlaBlaBla76
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-07-23

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:19

Maak je een foto topic? We zijn natuurlijk hartstikke nieuwsgierig :o

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 18:36

@Elisa2; dankjewel!

@BlaBlaBla76; Een vriend van mij heeft vanochtend foto's gemaakt, de fotografe waar ik de afspraak mee had staan wilde 'm verzetten en reageerde vervolgens niet meer, jammer. De foto's zijn meteen op mijn laptop gezet en er zitten genoeg mooie tussen! Maar bedoel je een foto topic vanaf dat ik 'm heb, of enkel van vanochtend? :D

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:06

Beide natuurlijk :D