Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 14:45

Hi bokkers!


Liam en ik zijn lekker op weg met ons leuke avontuur.
Liam is vanaf begin mei onder zadel.
De eerste 2 weken hebben we hem 2 dagen gereden, 1 dag rust, 2 dagen gereden, 2 dagen rust, 1 dag rijden 2 dagen rust etc...

Ik heb Liam daarna even 1,5 week op de weide gezet en daarna hooguit 2x in de week gereden.
Liam heeft de laatste 2x rijden in de bak in het aanspringen in galop gebokt. Ik vraag mij daarbij af; heb ik hem overvraagt of is dit puppygedrag? Ik heb verschillende testen gedaan en last van zijn rug heeft hij niet.

Ik heb hierop besloten om nog één keer met hem aan te springen en toen hij niet bokte hebben we onze training afgesloten. Daarna hebben we eigenlijk alleen nog buitenritten gemaakt. Dit ging heel lang goed. We zijn nu 3x met z'n tweetjes op pad geweest en merk toch weer wat vervelend gedrag. Liam reageerde niet op been, niet op stem en ook niet op zit. Ik raakte niet in paniek maar werd wel even boos dat ik echt ff keihard achteruit m'n strot kwam. Liam ging over in stap en was daarna even rustig totdat we over een ander pad liepen. Hierbij ging hij weer hard waarbij ik even heel hard been heb gegeven waardoor hij even in rengalop ging en daarbij 1 bok gaf. Daarna nam ik hem terug en hebben we de hele rit gestapt en gedraafd, op stem, op zit en op been en dit ging echt wel goed.

Persoonlijk denk ik dat het puppygedrag is, maar aan de andere kant heb ik ook een beetje de 'angst' dat ik hem overvraag.

Ik rijd Liam 1x in de week en probeer hem 2x te longeren.


Moet ik Liam op de weide zetten en na de zomer weer oppakken of moet ik hem juist vaker pakken (max 30 minuten) per keer?


Groetjessss!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:46

Hoe oud is je paard? Wat is je ervaring en wat zegt je instructeur?

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:47

Hoe kan een paard puppygedrag vertonen?

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:52

Bokken bij aansporingen is vaak onbalans. Ik vind dat je al veel verlangt van een paard dat 8 weken onder het zadel is.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:10

En inrijden EN buitenrijden EN al galopperen zijn wel heel veel prikkels.
een a twee maal per week rijden en een/twee maal longeren/grondwerken is op zich wel prima. Maak je trainingssessies niet te lang (20-30 min max). Ik zou max 3 keer per week werken, de rest houden voor rust/wandelingetje aan de hand / uitgebreide poetsbeurt.

Bokken bij het aanspringen is wss idd onbalans. Ik zou die galop even laten en werken naar je horizontale balans in stap en draf.

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:26

Bokken is inderdaad vaak onbalans. Ik verwacht dat hij nog relatief weinig spieren heeft als hij pas 8 weken in training is, dus ik zou eerst werken aan sterker / leniger worden en rechter maken. Daarbij kan je af en toe best een keer de grens op zoeken, maar niet te lang / vaak.

En kijk vooral naar wat je paard aangeeft: gaat het een dag met moeite, doe dan een stapje terug. Gaat het met twee vingers in de neus, kijk of je spelenderwijs (zonder 'het MOET in één keer goed gaan', dat kan ook een volgende keer of de keer daarna..) een stapje verder kunt.

Met mijn jonge paard ben ik ook relatief snel naar buiten gegaan, maar daar heb ik wel eerst ruim een jaar aan de hand naast gelopen om te wennen aan het 'buitenrijden'. Ik weet niet hoe jij dit aangepakt hebt, of een eventuele vorige eigenaar? Anders kan hij inderdaad best eens overvraagt zijn: galop (=help, onbalans), buiten (help = andere prikkels dan de bak) en inrijden (help = wat bedoelt ze allemaal). Compleet op de wei zou denk ik ook niet per se de oplossing zijn, maar eerdere kleinere stapjes nemen. Dan krijgt hij ook de tijd om alles te verwerken. :)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:37

Jaimy_Liam schreef:
Ik heb verschillende testen gedaan en last van zijn rug heeft hij niet.


Welke testen heb je gedaan? Is er een fysio/osteo/zadelmaker/VA bij geweest?

Een bok bij aangalopperen bij een paard wat net ohz is, kan vrij normaal zijn door onbalans en wat enthousiastme. Maar kan zeker ook ongemak zijn. Zelfstandig uitsluiten gaat niet zo heel makkelijk.



Jaimy_Liam schreef:
en merk toch weer wat vervelend gedrag. Liam reageerde niet op been, niet op stem en ook niet op zit. Ik raakte niet in paniek maar werd wel even boos dat ik echt ff keihard achteruit m'n strot kwam.


Niet aan je been zijn is logisch, hij moet nog leren. Boos worden heeft totaal geen zin. Iets wat hij nog niet geleerd heeft kan je niet van uit gaan dat hij het zo maar kent. Dat is iets dat je hem moet leren. Buiten is zo'n andere omgeving als een rijbaan en ook veel prikkels. Dus dan kan dat altijd even wat lastiger gaan aangezien ze dan vaak mer afgeleid worden.
Ik denk dat je hierin te snel gaat en te veel verwacht van hem.

Heb je iemand die er bij ondersteunt? Bijvoorbeeld instructie? Die kunnen vaak wel meer zien vanaf de kant en betere tips geven dan dat men op bokt kan. Het is wel handig om iemand te hebben met ervaring met inrijden en door rijden van jonge paarden.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:42

Ik heb enorm goede ervaringen met inrijden en idd de hele zomer het land weer op.

Je overvraagt een jong paard al snel betreft prikkels.

En als je wel rijd/logeert. is 20 minuten vaak al meer dan genoeg. Dat ook lichamelijk.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:11

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Ik lees al wel dat ik te enthousiast ben geweest

Liam en ik doen heel veel vanaf de grond, en hebben vanaf moment van aankoop tot nu veel gedaan in grondwerk. Liam reageert normaal erg goed op stemcommando’s. Als ik vraag om in draf te gaan doet hij dat, vraag ik hem om in galop te gaan doet hij het idem. Liam doet het eigenlijk super goed.
En met buiten rijden net zo. We liepen in het begin heel vaak in het bos met z’n tweetjes en draven dan ook stukjes, dit hebben we eigenlijk vanaf begin al gedaan (heb Liam vanaf vorig jaar mei).

In Liams paspoort staat dat hij geboren is in 2019.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:43

Ik zou hem sowieso lekker vakantie geven.... ze vergeten niks....

Hij is nog erg jong en nog niet volgroeid, geef hem de tijd.... dan heb je langer plezier van/ met hem.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:24

Omdat dit een rijtechnische vraag is verplaats ik dit topic naar RT-V.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:31

Ik vind je inrij schema wel heftig eigenlijk. Persoonlijk geef ik liever een dag (of twee) rust tussendoor zodat ze alles kunnen verwerken. 't Is niet omdat jij dat makkelijk kunt dat hij het ook kan ;)

Ik ga met DP mee. Voor de zomer lekker wegzetten, van de herfst weer oppakken. En ik heb nooit een paard vaker dan 3x per week gereden :) nergens voor nodig en ze krijgen er alleen maar spierpijn van. Het lichaam heeft 48 uur nodig om spieren te repareren. Geef het ook die tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:53

Je kunt het ook rustiger aan kunnen doen door max 2x in de week een training van max 25 min. te doen en de derde keer iets leuks. Rest vd week niks. Zo houdt je de tijd bij te komen vd prikkels en het geleerde wel actief en vertrouwd.

Bokken is nog disbalans vaak idd

Een goede Ostheopaat kan nooit kwaad (maar wel een goede)

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:03

Ik snap je verhaal denk ik niet. Wat is het vervelende gedrag in het bos precies? Het lijkt nu dat hij te hard gaat en bokt en dat je dan een schreeuw geeft en been. Ik snap dat je paard dan in rengalop gaat. Het is voor jullie beiden dan een oefening in zelfbeheersing. Rustig blijven ademhalen en oefenen in halt houden. Kleine stapjes belonen. Les nemen in het bos. Direct stoppen als het goed gaat. Maar nogmaals, misschien begrijp ik je verkeerd.

Qua bokken zou je je paard vanaf de grond kunnen loswerken (longeren of zonder lijnen) voordat je gaat rijden. Toen mijn paard jonger kon ze dat loswerken gebruiken om haar balans beter te vinden. Even met een bokje alles recht zetten.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:53

Ik zie dat je paardje uit ierland komt, ik denk dat je een Tinker hebt? Even los van wat er al eerder gezegd is, kloppen de paspoorten ook vaak niet. Ze zijn vaak aanzienlijk jonger als dat er op het paspoort staat en als ik het me goed herinner wordt vaak de eerste dag van het jaar gepakt (waardoor ze als ze laat in het jaar geboren zijn dus bijna een jaar jonger zijn als dat ze lijken).
Daarnaast zijn tinkers pas echt volwassen met 5 jaar, ik zou lekker rustig aan doen.

Je paardje klinkt als een binnenvetter, veel Tinkers zijn dat. Die geven pas wat aan als ze eigenlijk al best een eind overvraagd zijn, dus tis veilig om aan te nemen dat als je paard in verzet gaat oid, of niet goed luistert, dat je eigenlijk al te ver bent gegaan.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 07:14

@Avalanche; degene die mij heeft geholpen geef aan dat het qua inrijden prima is. Ik heb contact gehad met een trainingsstal en zij gaven aan dat het paard 5x in de week gereden zou worden met zadelmak maken, ik dacht juist in deze dat hij meer rust en tijd kreeg om dingen te verwerken. Hier heb ik te licht over gedacht dus..

@EvelienKiss; het vervelende gedrag van Liam is in dit geval het niet reageren op been (waarbij hij dat voorheen prima deed, voor zolang hij onder zadel is) en niet reageerde op stem of zit. Hij ging in dit geval harder op een gedeeld pad met mountainbikers. Een stukje verder (op een ander pad) ging hij weer zo hard en kreeg hem niet terug; ik hem toen harder been gegeven dat hij in galop ging en aan het einde van het pad heb ik hem teruggenomen waar hij wel goed op reageerde. Daarna heb ik alles duidelijker op stem, zit en been gedaan en reageerde Liam echt super.
Ik denk dat buitenritten maken voorlopig maar even niet meer gedaan worden en als er oefeningen plaatsvinden, dit voor nu ff in de bak plaatsvinden.

@Xyris; Ik heb een Tinker uit Ierland inderdaad! Dankjewel voor je tips! Liam is, in mijn beleving, geen binnenvetter eigenlijk, als we trainen vanaf de grond merk ik gauw genoeg wanneer hij het er niet mee eens is, en wanneer hij dingen niet begrijpt, maar onder zadel vind ik ze moeilijker te herkennen.



Ik heb voor zondag een fotoshoot met Liam gepland staan en maandag aanstaande een les nog een staan, (dit is de 1e les met de instructeur); ik ben benieuwd wat hij ervan vind. Hij ziet dan ook hoe Liam doet, en kan daarop een keuze maken om Liam stil te zetten of het trainingsschema aan te passen.



Ik wil nog wel benoemen dat Liam en ik lerende zijn, en even specifiek over mijzelf; ik ben ook lerende. Liam is mijn eerste paard en heb hem zelf zadelmak gemaakt met de informatie van iemand die al meer paarden zadelmak heeft gemaakt en meer kennis bezit. Ik heb het zo goed mogelijk willen doen.
Ik neem jullie tips van harte, met goede bedoelingen. Ik wil niemand de les lezen met wat ik schrijf, enkel mijn ervaringen delen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:24

Ik vind dat je het commentaar super oppakt :)

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:04

Gewoon nu even een stapje terug doen, met de manier waarop je er over nadenkt komt het zeker goed :)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard overvragen of zoeken naar bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:33

Een fotoshoot en daarna een les is wel erg veel voor hem..ik zou voor 1 van de 2 kiezen en wat ik vooral mis in jouw verhaal is goede begeleiding.

Jonge paarden trainen/ opleiden is een vak apart en kan beter gedaan worden door mensen die daar veel ervaringen mee hebben. Gelukkig heb je al een instructeur geregeld. Deze kan veel beter met jou meedenken over wat hij wel/ niet aan kan en waar bepaald gedrag vandaan komt en hoe je dit het beste op kunt lossen.

Een trainingsstal kan best een paard 5x in de week pakken als ze het zadelmak maken, maar dat kan dus prima 10 min per keer zijn.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:07

hoe lang rij je dan?? paard moet ook leren zich als atleet te ontwikkelen en dan leert hij/zij meer van vaker korte stukjes dan ineens 50 minuten b.v.

paard kan niet zoveel ineens opnemen, gaan dat vaak aangeven in dit geval met "puppygedrag"

zoeken naar bevestiging in het leerproces is heel natuurlijk, alleen we moeten wel accepteren dat de communicatie van paarden iets verloopt dan bij mensen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:48

Jaimy_Liam schreef:
@Avalanche; degene die mij heeft geholpen geef aan dat het qua inrijden prima is. Ik heb contact gehad met een trainingsstal en zij gaven aan dat het paard 5x in de week gereden zou worden met zadelmak maken, ik dacht juist in deze dat hij meer rust en tijd kreeg om dingen te verwerken. Hier heb ik te licht over gedacht dus..


5x per week bij inrijden :wow:
Bij inrijden vind ik 2x of 3x per week 20 minuten prima.
Maar ik begrijp als je het daar mee vergelijkt dat het inderdaad heel rustig aan leek.
Ik ken het niet in die hoeveelheid. Bij ons worden ook veel paarden zadelmak gemaakt en ingereden en dan is het ook echt 2x er op en 1x longe en dat verdeeld over de week, en de rest gewoon vrij.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 08:25

@c_alsemgeest; De lengte van het inrijden hebben we ook aangehouden. 20 minuutjes per keer.
Snap heel goed dat je dan vind ik dat ik veel heb gedaan. Bij jullie gaat het er ook anders aan toe zo te lezen..

Ik wacht even af wat mijn instructeur maandag zegt, en een update zal ik hier plaatsen
Dank voor de tips allemaal!

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:38

Ik heb even op je insta gespiekt. Heb geen oplossing voor je probleem, maar van wat ik zie op je filmpjes heb je echt een gouden paard.
Ik zou in mn handjes knijpen als die van mij straks zo braaf zou zijn.

Doe vooral rustig aan. Hij doet al zo veel voor je. Zorg dat die werkwilligheid niet verloren gaat. Twee maanden ohz is echt nog heel kort.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 09:22

.... mijn Spanjaard doet soms precies hetzelfde op buitenrit. Ze is niet echt een binnenvetter, maar ook een heel braaf paard (een pleaser) - maar na drie of vier spannende dingen moet je echt even rust nemen.
(Bijv halt vragen, belonen omdat ze stil staat, voorwaarts in stap vragen, belonen en kijken of ze de hals wat wil strekken en weer wat aaien. Ondertussen slaak ik zelf een paar zuchten...)

Mbt aangalopperen: graag balans, maar het is ook een moment van krachtpatsen.

Bij het rijden heb ik mij met veel plezier gehouden aan de barokke regel: wacht met galopperen tot het dier sterk genoeg is om in draf een correcte schouderbinnenwaarts te doen. (Nooit één bok bij het aangalopperen.)
Schouder in is niet echt moeilijk, maar er komt wel kracht en balans bij kijken.
(Ik doe klassieke dressuur: dingen als S.B. zijn een gereedschap, dus niet maanden lang alleen over de hoefslag 'tot hij in de krul is' - je maakt het je dier makkelijk door juist veel figuren te rijden, wat pasjes te wijken in alle figuren, af en toe een overgang en dus SB.)

En op buitenritten doe ik dit in beperkte mate ook. Gek ding - even kijken - nu graag weer aandacht bij mij: twee pasjes wijken, of vijf pas SB oid.

En wat heel erg paardvriendelijk werkt: begin met de verticale balans. Dat is eerst even wennen voor je dier, maar het levert je dier ook stevigheid op
- het gevoel van 'a leg at each corner' -
en daarmee rust.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:20

c_alsemgeest schreef:
Jaimy_Liam schreef:
@Avalanche; degene die mij heeft geholpen geef aan dat het qua inrijden prima is. Ik heb contact gehad met een trainingsstal en zij gaven aan dat het paard 5x in de week gereden zou worden met zadelmak maken, ik dacht juist in deze dat hij meer rust en tijd kreeg om dingen te verwerken. Hier heb ik te licht over gedacht dus..


5x per week bij inrijden :wow:
Bij inrijden vind ik 2x of 3x per week 20 minuten prima.
Maar ik begrijp als je het daar mee vergelijkt dat het inderdaad heel rustig aan leek.
Ik ken het niet in die hoeveelheid. Bij ons worden ook veel paarden zadelmak gemaakt en ingereden en dan is het ook echt 2x er op en 1x longe en dat verdeeld over de week, en de rest gewoon vrij.


Ja dat ligt er weer aan. Bij zadelmak maken gebeurt het vaak dat - zeker als het paard onwennig en/of ril is - een paard vaker te pakken, om de dag/een paar dagen achter elkaar met een dag ertussen even te pakken om hem te laten wennen aan het op en afstappen en een rondje te stappen. Maar dat heeft niks met inrijden te maken. Voor inrijden is 2 of 3 x per week 20 minuutjes inderdaad genoeg,
Ik denk. dat het niet zozeer de hoeveelheid werk is maar wel wat je van je paard verwacht. Reageren op het been en teugelhulpen en je gewicht moet het paard leren. Dat doe je meestal in de bak met zn tweeen, zodat je ook nog iemand hebt die kan helpen met het voorwaarts. Zodat je paard leert wat de bedoeling is van been geven. Of een ophouding. Je stemhulpen zijn ook belangrijk. Dat moet je paard al hebben geleerd, want die heb je bij het inrijden ook echt nodig.
Wat ik ook in je verhaal mis is het buitenmaatje. Jullie gaan met zn tweeen, maar van een voorpaard kan jouw paard weer heel wat leren.

Bokken bij het in galop aanspringen kan onbalans zijn. Het kan ook zijn dat het zadel toch niet helemaal goed ligt. Of je paard heeft vastgelegen oid. Daar kun je prima even een osteopaat voor laten komen, om uit te sluiten of hij ergens vast zit. Even lekker laten losmaken is voor zo'n jong paard ook best fijn.