Paard gaat tegen teugeldruk in...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:53

Pony is gewoon slim! Ik heb met TS een buitenrit gedaan begin dit jaar en daarvoor de pony van TS aan de dubbele longe gehad. Dit was naar aanleiding van het slofteugel topic van toen.

Pony heeft daarbij 2x geprobeerd mij door de paddock te slepen (en ik ben niet klein), de eerste keer was ik er niet op bedacht, dus lukte het hem om uit te breken, maar de 2e keer was ik wel voorbereid en kon ik hem toch met de buitenteugel op de volte houden en daarna begon meneertje toch nog redelijk ontspannen op twee teugels te lopen.

Het is een pony die heeft geleerd om uit te breken over de buiten schouder, hij is er keer op keer mee weg gekomen.

TS je hebt na de buitenrit nog even op mijn Shire mogen rijden in de bak en je had ook moeite mijn paard de bocht door te krijgen in stap (ook omdat je het wat spannend vond) en je stuurde toen volledig op je binnenteugel in plaats van met je zit en iets te begrenzen op de buitenkant. Ik denk echt dat je les moet nemen, want als jij de hulp niet goed geeft, gaat jouw pony nooit makkelijker de bocht door komen en zal je altijd veel gewicht op die binnenteugel houden.

Ik wil je best nog een keertje komen helpen, maar voor mij is het ook een goed half uur rijden naar jou. Beter zou zijn als je een goede instructeur dichtbij kunt vinden. Eerst vanaf de grond aan het werk met een dubbele longe en als je daar het gevoel van sturen op twee teugels gevonden hebt en het begrenzen van die buitenschouder, dan kun je het met rijden waarschijnlijk ook veel beter voelen en voor zijn.

Ik weet dat je een longeersingel hebt, maar volgens mij had ik mijn dubbele longe meegenomen, want die had je niet. Dat is wel de investering waard hoor en een paar lessen grondwerk gaan je onder het zadel (of barebackpad) ook echt helpen.