Manegepaard gaat harder door andere paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Manegepaard gaat harder door andere paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 22:29

Hoi, ik ben nieuw op bokt en dit is mijn eerste forum.

Ik rijd dus op manegepaarden, maar ik heb nu een probleempje. Het paard waar ik vaak op rijd is meestal best langzaam als er geen andere paarden voor hem rijden dus dan moet ik veel drijven, maar als er dan iemand voor hem gaat rijden is hij juist weer veel te snel en kan ik hem bijna niet houden :(

Heeft iemand tips?

Anoniem

Re: Manegepaard gaat harder door andere paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:30

Afwenden of een volte rijden, zodat je weer ruimte voor jezelf creƫert en je paard zo hopelijk weer terugkomt in tempo. :)

thequeensmum
Berichten: 3531
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:37

Ben eigenlijk wel benieuwd wat je instructrice of instructeur het aan je uitlegt, maar zal vertellen hoe het op mijn Manege werd aangeleerd. Been aanleggen is vooruit. Geen reactie, of te weinig reactie? Dan nogmaals been aanleggen, maar wel iets sterker. Blijft de gewenste reactie uit dan tikje achter je kuit met rijzweepje.
Probeer niet steeds te blijven drijven, dat zie je helaas wel veel, ook bij wat meer ervaren ruiters.

Gaat je paard te hard achter een ander paard aan? Gewoon even afwenden of volte rijden en vervolgens een eigen plekje opzoeken in de bak. Maar het beste kan je instructie toch de aanwijzingen geven, die ziet wat je doet en wat er eventueel niet helemaal goed gaat

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 18:47

Dankjewel voor de reacties ik ga het vanavond proberen!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Manegepaard gaat harder door andere paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:14

Best lastig een manege paard te zijn , krijgen natuurlijk steeds verschillende ruiters die allemaal andere dingen doen .
Het paard gaat langzaam lopen als hij voorop loopt omdat hij de ruiter niet vertrouwd en juist sneller als er een voor hem loopt omdat dat de gene is die hij kent en zijn taal spreekt.
Dus ik zou met het drijven het paard niet te hard aanpakken want daarin zullen ze vaak nog langzamer gaan lopen , heeft ook met balans te maken , maar accepteer het even en kijk wat je kunt met voltes rijden ook in het langzamere, als jij je paard als hij langzaam loopt meer in een rij typische balans kan brengen dan zal hij ook vlotter gaan lopen omdat hij jou beter kan dragen.
Geldt eigenlijk ook voor het snellere , hij wil graag bij de andere zijn omdat hij dan mentaal beter in balans is, maar als jij het paard in balans kan brengen dan zal hij ook weer rustiger gaan lopen, lichamelijke balans betekent vaak ook mentale balans.
Dus vraag aan je instructrice eens of ze les wil geven in het gymnastiseren, hoe rij je je paard eerst in een verticale balans op de cirkel , horizontale balans zal lastig worden zeker op een manege , dus ik zou eerst voor de verticale gaan .
Het alle mooiste zou zijn als je eerst op de grond met zo een dier kan werken, maar helaas mis je dat gedeelte op een manege , ook omdat de instructrice vaak die kennis niet heeft .

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Manegepaard gaat harder door andere paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:14

Hoi meis,
welkom op bokt...!

Boven is de vakterm 'verticale balans' gevallen.
Het is niet heel erg moeilijk, maar het is jammer dat er weinig les over wordt gegeven in de meeste maneges.
Behalve dat het voor jou niet heel moeilijk is, kan het je rijdier veel 'rust', dwz beweging vanuit ontspanning en vertrouwen geven.

Wat het is: gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Als het lukt, voel je je dier ontspannen (wat kauwen op het bit, de hals willen strekken, etc.)


Recepten mbt verticale balans:
1) voel welke teugel 'zwaar' kan worden en of je zelf door toedoen van het paard 'op links of rechts gegooid wordt'.
Het gaat hier om vaststellen welk voorbeen het meeste gewicht draagt.
(Je doet 'niets', merk op - daarna 'denk na'.)

Stel de linkerteugel krijgt wat meer gewicht en jij belandt telkens aan de linkerkant van het zadel : linksvoor heeft het meeste gewicht.

2) Doe als volgt: ga zelf 'op rechts zitten' (of in elk geval terug naar het midden)
blijf van de 'harde' linkerteugel af (minder dan die drie gram is het streven, "gooi gewicht weg" door met je hand 1000x naar voor te gaan en weer terug)
breng je rechterarm wat naar rechts en naar voor om hoofd, maar vooral hals en schouder 'mee te nemen' naar rechts.
(Het gaat nadrukkelijk niet over stelling!)

Op het moment dat dit lukt zal het dier ontspannen en de hals willen strekken : toestaan! Sowieso als beloning. En omdat het ruggebruik bevordert. (En daarna kun je opnieuw beginnen, geeft niets!)
Na verloop van tijd geef je minder strekruimte - en na verloop van tijd wordt dit aanleuning.

Hyde33
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-02-23

Re: Manegepaard gaat harder door andere paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:35

Tha manege paarden worden vaak door iedereen gereden . Je instructeur kan je ook goed helpen
Wij hebben geleerd. Als je paard te snel gaat dan zet je hem op de volte . Klinkt makkelijk maar soms is dit het niet . Wij hebben ook een paard die te langzaam gaat . En als er niemand voor rijd juist snel
.voor beginners niet ideaal. Maar als je goed kan rijden is het een heel leuk paard

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 18:11

Het ging gisteren al een stukje beter en ik ga de rest van de tips ook zeker gebruiken!