Zou een paard in de sloot springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 20:48

hallo paardenliefhebbers,
Vanmiddag was ik rustig buiten aan het rijden met mijn KWPN paard. Ik rijd 'm nog maar 3 maanden en hij is best braaf. Rijtechnisch, ik bedoel, dressuur in de rijbak, wil ik nog wel vorderingen maken maar hij is in ieder geval ontspannen. Ik reed dus buiten bij ons op een brede (ruilverkavelings)weg in het buitengebied met een berm en een diepe sloot er naast, (althans lijkt diep) met zo'n stijle wal. Nu is het paard laatst een keer geschrokken, toen stapte ik op de weg, en dan maakt hij ineens een rechtsomkeert, in een soort springbeweging ook. Dus ik dacht vandaag: ja wat als hij nou opzij springt, zou hij uit zichzelf dan de sloot inspringen, of is hij "slim" genoeg om dat op tijd te zien en dan alsnog te stoppen of een andere beweging te maken? Ik weet, een gekke vraag, en ik ben uit mezelf ook niet bang maar soms zeggen mensen "kijk maar uit dat ie niet dit of dat..."
groetjes!

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:58

Ze springen recht die sloot in als die weg als best mogelijk vluchtroute gezien wordt. Om vervolgens stomverbaasd te zijn dat ze in de sloot beland zijn.

Been there, done that.

In een vluchtreactie zijn paarden gewoon dom. Eerst vluchten en dan denken.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:04

Ik heb toen ik nog maar 13 was met mijn leenpaard in een sloot gezeten. Zo eentje met heel steile schuine wanden. Voor mij zo'n 'bruggetje'. De sloot was te smal om af te stappen, en te diep om te zien wat er boven was. Paard was doodsbang voor trekkers (maar dat wist ik toen niet) en ik was alleen op buitenrit (was geen bak daar). Heb hem met de moed der wanhoop aangespoord en we zijn er samen heelhuids aangekomen, maar ik was echt wel heel bang.

Heb vele vele jaren later eens op een paard gezeten dat zomaar achteruit een greppel inliep. Zou er niet volledig op vertrouwen dat een paard het niet zal doen.

MyLittleAnna

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:05

In een normale situatie zal een paard niet zomaar de sloot in springen, maar als hij schrikt is dat wel mogelijk. Ze kijken dan meestal niet meer waar ze lopen en willen alleen nog maar zo snel mogelijk weg en als daar toevallig een sloot ligt...

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:16

Mijn kwpn kruising doet het gewoon hoor, geen probleem. Heeft bij hem dus niks met schrikken te maken :n

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:23

Doet me denken aan een Haflinger die net bekeerd was en op 't strand uitgetest moest ivm strandritten.

Fietsers van achter, Haflinger vond 't eng...
Ik zeg nog neeee ik wil niet in de sloot....
Nog voordat ik weer een uitweg zag, waren we ook alweer boven _O-
Gelukkig stond er geen water in de sloot

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:28

Zo is mijn mini shet op Texel ook eens in een greppel gesprongen van een meter diep en steile kanten. Tja dat werd lopen met hem in die greppel totdat de greppel ophield en hij eruit kon. Paardje verdween volledig in de greppel. :+

Dus als paard bekend is met opzij springen, dan is er een kans dat ie inderdaad zo in de sloot springt.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:37

Jup, dat doen sommigen en ik ken helaas ook meerdere verhalen waarbij het paard aan z’n verwondingen is overleden.

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:37

Thioro schreef:
Ze springen recht die sloot in als die weg als best mogelijk vluchtroute gezien wordt. Om vervolgens stomverbaasd te zijn dat ze in de sloot beland zijn.

Been there, done that.

In een vluchtreactie zijn paarden gewoon dom. Eerst vluchten en dan denken.


Ja, dat doen ze inderdaad. :j

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:49

hagelslag schreef:
Doet me denken aan een Haflinger die net bekeerd was en op 't strand uitgetest moest ivm strandritten.

Fietsers van achter, Haflinger vond 't eng...
Ik zeg nog neeee ik wil niet in de sloot....
Nog voordat ik weer een uitweg zag, waren we ook alweer boven _O-
Gelukkig stond er geen water in de sloot

De haflinger was net bekeerd?
Snap het dan, hij ging voor de doop. :+

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:51

Palmera schreef:
hagelslag schreef:
Doet me denken aan een Haflinger die net bekeerd was en op 't strand uitgetest moest ivm strandritten.

Fietsers van achter, Haflinger vond 't eng...
Ik zeg nog neeee ik wil niet in de sloot....
Nog voordat ik weer een uitweg zag, waren we ook alweer boven _O-
Gelukkig stond er geen water in de sloot

De haflinger was net bekeerd?
Snap het dan, hij ging voor de doop. :+



Jap.... Wou een slootmaflinger worden....

Sorry typo. Moest beleerd zijn

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:04

Of achteruit lopend de sloot in.... Het kan allemaal :D

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:13

Palmera schreef:
hagelslag schreef:
Doet me denken aan een Haflinger die net bekeerd was en op 't strand uitgetest moest ivm strandritten.

Fietsers van achter, Haflinger vond 't eng...
Ik zeg nog neeee ik wil niet in de sloot....
Nog voordat ik weer een uitweg zag, waren we ook alweer boven _O-
Gelukkig stond er geen water in de sloot



De haflinger was net bekeerd?
Snap het dan, hij ging voor de doop. :+


:') _O-

Maar idd in paniek kan een paard heel lomp de sloot in springen.
Ik heb het zelf op buitenrit een keer bijna gehad. Vriendin dr pony schrok, keek niet achter zich en sprong naar achter en stond half in de sloot.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:33

hagelslag schreef:
Fietsers van achter, Haflinger vond 't eng...
Ik zeg nog neeee ik wil niet in de sloot....
Nog voordat ik weer een uitweg zag, waren we ook alweer boven _O-
Gelukkig stond er geen water in de sloot


Hier exact dezelfde situatie maar dan met een vrachtwagen op een smal weggetje die het niet nodig vond te vertragen :roll:

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:47

Bij ons op de manege ook gehad, pony schrok van een zwaan rechts en sprong zo links de sloot in. Terwijl overal sloten zijn daar, pony daar duidelijk geen zin in had en toch sprong hij opzij, de sloot in. In de angst zullen ze echt niet doorhebben dat er een sloot zit, dat hebben ze pas door als ze er in liggen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:54

Hier met het mennen bijna gehad. Paard zag iets spannends aan de linkerkant van de weg. Bleef daar de hele tijd naar kijken terwijl ze in over haar schouder naar rechts wijkte. Toen kwam de sloot aan de rechterkant plots heel dichtbij...
Het is dat we haar met de zweep weer terug naar links hebben kunnen 'slaan', anders waren we absoluut in de sloot beland. Paard had niet in de gaten wat er rechts van haar was omdat ze links naar het spannende voorwerp keek.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:57

Jazeker, smalle weg, sloten aan beide kanten, geen uitwijkmogelijkheid en een tractorbestuurder met een silagewagen erachter die overal schijt aan had, resultaat: een paard in de sloot.

Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 23:18

Hier nog een slootlinger :\

Gelukkig een lage sloot zonder water, maar heb er meerdere keren ingestaan.

Bewoners waren aan het verbouwen en hadden een bouwkeet direct aan de straat geplaats. Opzich geen probleem, maar de herder die daar loopt kwam heel onverwacht luid blaffend er achter vandaan.
Resultaat: Haflinger in de stress en springt via de sloot naar het naastgelegen weiland.
Terugweg van te voren al afgestapt (hond zichtbaar vanaf deze kant), maar de spanning was te hoog dus stond hij uiteindelijk alsnog aan de overkant. >;)
Het hek is nu weer terug naar achteren geplaatst, waardoor we weer veilig over de weg heen kunnen.

Maar ik had niet het idee dat hij de sloot zag in de stress/paniek die hij had, ondanks dat ik 'm doormiddel van been en stemhulp probeerde te waarschuwen.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:01

Die van mijn is ooit eens achteruit de sloot ingelopen omdat hij ergens van schrok. Moest er door de brandweer uitgehaald worden, was een angstaanjagend telefoontje van mijn bijrijder.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:04

Met paard (geen Haflinger) en wagen de sloot in :roll: . Het paard schrok en sprong toen opzij. Ik denk dat het door de oogkleppen kwam dat hij de diepe greppel niet zag. Gelukkig was de sloot droog en zijn zowel paard en wijzelf ongedeerd er vanaf gekomen. Het karretje had wel wat averij.

Iets anders: je leest nog wel eens dat een ouder paard in de sloot terecht komt. Ik zou niet uitsluiten dat dit ook kan komen doordat het dier ten einde raad is van de pijn.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:29

senna21 schreef:
Iets anders: je leest nog wel eens dat een ouder paard in de sloot terecht komt. Ik zou niet uitsluiten dat dit ook kan komen doordat het dier ten einde raad is van de pijn.


Hoe bedoel je dat precies? Ik lees het als, paard heeft pijn en springt ten einde raad in de sloot?
Bedoel je het ook op die manier?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 00:35

Thioro schreef:
Ze springen recht die sloot in als die weg als best mogelijk vluchtroute gezien wordt. Om vervolgens stomverbaasd te zijn dat ze in de sloot beland zijn.

ja, hij springt in de sloot als dat de beste vluchtroute is. Echter aan de andere kant is er ook ruimte om weg te komen want het is een brede berm etc, dus ik verwacht dat ie niet zo snel de sloot in "vlucht"

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 00:38

MyLittleAnna schreef:
In een normale situatie zal een paard niet zomaar de sloot in springen, maar als hij schrikt is dat wel mogelijk. Ze kijken dan meestal niet meer waar ze lopen en willen alleen nog maar zo snel mogelijk weg en als daar toevallig een sloot ligt...

eens, dan moet ie wel echt schrikken en dat kan natuurlijk maar hij voelt zich al redelijk veilig. Ik zit me wel af te vragen, des te banger ik voor die sloot ben, des te meer hij mijn angst voelt en dan kan er altijd wat gebeuren.....

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:39

Ook als jij geen spanning ervaart kan er altijd iets gebeuren ;)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 00:41

Arethe schreef:
Die van mijn is ooit eens achteruit de sloot ingelopen omdat hij ergens van schrok. Moest er door de brandweer uitgehaald worden, was een angstaanjagend telefoontje van mijn bijrijder.

ajj wat een eng verhaal. En heeft ie er nog iets aan over gehouden? dat achteruit lopen ken ik inderdaad, dat zal dit paard niet ze snel doen.