Wat ik mij al een tijd af vraag >> Is er veel verschil tussen ponyrijden en paardrijden?
Ik reed "vroeger" jarenlang op mijn D-pony, New Forest van 1.45 cm, dressuur, springen, buitenritten, wedstrijden. Voor niets en niemand bang, hele leuke jeugd mee gehad.
Nu rijd ik sinds een paar maanden op een groot rijpaard, 12 jaar, KWPN, 1.72 cm, springgefokt. Goed afgericht en braaf. Heel blij mee. En ik dacht dus dat ik wel goed kon rijden maar het verbaast me soms dat ik nu rijtechnisch toch nog best veel te leren hebt. En ik sta echt open om nieuwe dingen te leren, zo leuk ook. Ik schat mezelf nu op B-niveau, terwijl zowel het paard als ik met mijn pony L/M niveau waren. Mijn begeleider zegt dat ponyrijden anders is dan paardrijden (?) nooit zo bij stil gestaan want het is toch beiden de klassieke rijschool, en een pony rijdt dezelfde dressuurproeven als een paard. Ja een pony maakt kleinere passen. Ik merk nu vooral dat het anders zitten is op het grote paard en dat ik de verschillende hulpen echt voor moet bereiden, ander voelt ie zich overvallen. En het is een hele uitdaging in galop, om die net en ontspannen door te rijden. Herkenbaar voor iemand?
fijne zondag