Discussie gevraagd! "Ik geef les, maar....."

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:40

Dan zijn we het inderdaad volledig eens!

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:55

Wil je een heel eerlijk antwoord van mij, Sonja?

Ik heb zelf 1e fase ORUN instructeur gedaan en geslaagd maar het stelt qua lesgeven werkelijk niets voor. Het is dus ook absoluut geen garantie voor mensen dat ze goed les krijgen, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik doe er ook niets meer mee, hoewel ik dus een papiertje heb.
Ik voel mezelf nog een absolute beginner als ik in de rondte zit te sturen, dus hoe kan ik het dan overbrengen op andere mensen?
Ik denk dat hoe verder je komt of hoe ouder je bent , je er steeds meer van overtuigd raakt dat je zelf nog verschrikkelijk veel te leren hebt.

En die pennymeisjes waar jij het over hebt, Sonja, denken de wijsheid in pacht te hebben. Toen ik 16 was dacht ik ook dat ik een leuk potje kon sturen Bloos! , ik weet nu wel beter. Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:10

En wat vinden jullie er dan van in mijn geval (en je mag eerlijk antwoorden Knipoog)
Zoals ik eerder al zei, ik probeer mijn 11-jarige zusje, af en toe wat basis dingen bij te brengen op mijn paard. Het is niet dat ze echt wil leren rijden, maar ze is bezig met de shet op stal en vind het dan leuk om er af en toe even op te zitten als ik klaar ben met rijden.
Wat ik haar dan laat doen (op dit paard overigens alleen in stap) is gewoon fatsoenlijk een gebroken lijn of volte rijden of een keer netjes afwenden. Enige eis is dat het paard het gevraagde figuur loopt, dat haar houding niet al te belabberd is en dat ze een beetje fatsoenlijk stuurt (dus niet aan één teugel trekken omdat hij de bocht om moet). Soms nog een keer halthouden en wegstappen, maar daar blijft het bij. Draven doen we alleen aan de longe tot nu toe....
Zusje is er helemaal blij mee en paard gedraagt zich super....

Mocht ze echt serieus willen gaan rijden, dan kan ik haar dat niet leren, maar zo de eerste paar stappen, denk ik zelf dat ik haar wel kan leren. Doe dat overigens ook alleen met mijn eigen paard.

edit: zie zelf trouwens ook best in, dat ik zelf (rijtechnisch) nog lang niet ben waar ik zou moeten zijn. En betwijfel of ik er ooit kom Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:14

Hoe beter je leert rijden Richtje.................hoe meer je erachter komt dat je er niets van kan. Tenminste das mijn ervaring Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:16

Pipo schreef:
Hoe beter je leert rijden Richtje.................hoe meer je erachter komt dat je er niets van kan. Tenminste das mijn ervaring Haha!

Je bent niet de enige denk ik zo Haha! Da's mijn ervaring namelijk ook.
Vroeger zonder zadel en hoofdstel rondgalopperen op een pony van je vriendin en je dacht dat je fantááástisch kon rijden Schijnheilig
En qua instructie wordt je ook steeds kritischer.
Ik tenminste wel Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:22

Pipo schreef:
Hoe beter je leert rijden Richtje.................hoe meer je erachter komt dat je er niets van kan. Tenminste das mijn ervaring Haha!

Kan het nog erger dan Schijnheilig
Nee, je hebt wel gelijk.... volgens mij dacht ik toen ik nog op de manege reed ook dat ik heel wat kon, valt toch behoorlijk tegen Bloos!
Scheelt misschien ook dat ik nu een paard rijd dat daar als het ware heel erg op let.
Als ik iets fout doe, doet zei het echt niet voor me, en als ik even niet eerlijk ben kan ik het helemaal vergeten.... Af en toe behoorlijk frustrerend, maar je leert wel vreselijk veel van zo'n paard

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:29

Ik heb wel les gegeven, beginners tot halfgevorderden, op mijn oude manege. Denk dat ik op zich wel voornamelijk aandacht schonk aan de basis, oftewel houding, sturen en aangezien ik met kinderen werkte ook heel veel aandacht aan de lol die ze ermee hadden, dus spelletjes, waardoor ze zowel werkten aan hun balans, aan hun zit, aan hun sturen als aan hun zelfvertrouwen.
Ik geef al poosje geen les meer nu, aangezien ik het niet verantwoord vond zonder papieren en ik ook het idee heb dat ik eerst zelf meer wil kunnen qua rijden, voordat ik weer les ga geven.
Overigens vind ik niet dat iemand op hoog niveau hoeft te kunnen rijden om beginnerslessen te kunnen geven, als je maar wel goed aandacht kan besteden aan de basis en ook kan toegeven wanneer het niveau voor jou te hoog wordt en er dus beter naar een andere instructie overgegaan kan worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:59

Het bijzonder is dat ouders zich heel druk kunnen maken als een leraar die voor de klas staat niet gediplomeerd is. Maar bij paardrijden vind niemand het een probleem, terwijl dat een stuk gevaarlijker is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:08

Ik neem incidenteel weleens een groepslesje over, als de instructie bijv wegens ziekte uitvalt. Ik sta nu bijna 2 jaar op deze stal, en tot nu toe is het geloof ik 4x voorgekomen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:09

Ook bij leraren zegt hun diplomering vaak weinig over hun vaardigheid.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:24

Ik geef een persoon "les". Dit omdat ze het mij gevraagd had. Er waren al meer mensen bij geweest, die gezegt hadden dat het niets meer zo worden (correct me if I am wrong sabrina). Ik zag er wel wat in, ik voelde dat het goed kom komen.
Ik werk zelf met mijn paard vanuit de Nh basis, hier is zij nu ook mee bezig, puur een kwestie van vertrouwen van beide kanten, en de vooruitgang is ongelofelijk! Hiermee wil ik niet NH de hemel inprijzen, een "normale" dressuurruiter had het misschien ook wel opgelost gekregen.
Ik heb zelf geen enkele diploma, ik weet hoe alles moet, maar ik ben geen ster in het duidelijk overbrengen. Ik beperk me ook puur tot het NH gedeelte. Zodra mijn capiciteiten ophouden zal ze toch een ander moeten zoeken. Tot die tijd doe ik het graag en ik geloof ook niet dat ik er fout aan doe, aan de vooruitgang te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:51

Pipo schreef:
Het bijzonder is dat ouders zich heel druk kunnen maken als een leraar die voor de klas staat niet gediplomeerd is. Maar bij paardrijden vind niemand het een probleem, terwijl dat een stuk gevaarlijker is.

Moet ik je weer gelijk geven. Het is inderdaad toch een gevaarlijke sport, dat paardrijden van ons. Ik vind het bijvoorbeeld al eng als iemand valt terwijl ik het zie, maar ik vind het nog veel enger als iemand valt terwijl ik de "leiding" heb over de situatie.
Soms heb je wel eens een moment dat een paard best een tikje of een schopje mag hebben en dat de ruiter even streng en doortastend moet zijn. Die momenten komen voor, maar ik heb dus mensen in de les gehad waarbij het teveel risico met zich mee bracht om zulke dingen te laten doen. Het waren onervaren ruiters, niet al te vast in het zadel en het paard was nog jong ook Haha!. In de les moest ik dus wel eens heel erg hard nadenken over wat wel en wat niet kon, op sommige momenten moest ik kiezen voor een zo ontspannen mogelijke situatie. Ik reed dat paard ook zelf en had dan dus gelegenheid om hem zelf een beetje door te duwen of bij te spijkeren. Denk bijvoorbeeld aan verkeerd aanspringen ofzo, als je dat blijft herhalen en het blijft verkeerd gaan, dan raakt zo'n jong paard ook wel eens zijn geduld kwijt en tja, dan kunnen ze wel eens iets geks doen. Ik liet het dan en dacht "dat doe ik morgen wel even met hem" Haha!. Dan was het de volgende les ook weer makkelijker voor de ruiters.

Hoe betrekkelijk "controle over de situatie" eigenlijk is, heb ik zelf aan den lijve ondervonden toen ik een nare val maakte van een paard. Op dat moment werd ik begeleid door een zeer ervaren instructeur met allerlei papieren en hij had het paard nog aan de longe ook. Ook bij zulke mensen glipt het wel eens door de vingers, in dit geval letterlijk.

Maar goed, zulke risico's durf ik niet meer met mensen te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:04

Ik weet nog goed dat ik de manegeles gaf. Ik had de kinderen uitgelegd dat als ze een keer van een paard afvielen altijd eerst even moesten blijven liggen. Gewoon om even na te denken of alle lichaamsdelen het nog deden, en even tot rust te komen.

Een paar weken later reed er een knulletje mee met zijn net aangekochte pony. We gingen proefjes oefenen, omdat er wedstrijd was het weekend daarop. Het ponytje schrok ergens van en gaf een bok. Jochie lag op de grond en bleef stil liggen. Mijn hart sloeg om en ik ben nog nooit zo snel over een bakrand heen gesprongen en naar dat jochie gerend.

Het enige wat hij zei was: Maar ik moest toch even blijven liggen om na te denken of alles nog werkte Haha!:D:D

Paardrijden is gevaarlijk, dat is een vaststaand feit. Als er een meisje van 16 in de bak staat om ponykids les te geven vraag ik mij echt af waar het verstand van zowel manegeeigenaar als ouders zit.

Maar goed, je maakt zo weer een nieuw kind dus waar maak ik mij druk over. Scheve mond Boos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:08

Toen ik 16 was gaf ik trouwens wel les ja,
en inderdaad gewoon een volle les hoor. Ik zie me nu al niet eens 1 persoon meer les geven, laat staan 10 man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:13

Sjuimpje schreef:
Toen ik 16 was gaf ik trouwens wel les ja,
en inderdaad gewoon een volle les hoor. Ik zie me nu al niet eens 1 persoon meer les geven, laat staan 10 man.



Als je daar naar terugkijkt. Vond je dat verantwoord?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 08:48

De enige die ik nooit les zal geven is Sanne........... Sanne heeft een eigen juf Haha!

Nee gekheid natuurlijk. Er zit een hoop waarheid in wat pipo zegt, eigenlijk heeft ze gewoon gelijk.

Ik geef ook les, heb geen papiertje. Ik vind dat ik goed kan verwoorden, uitleggen, zien en corrigeren. Dat wordt alleen getoetst door de mensen die ik lesgeef en de mensen die erbij staan te kijken.....

Ik zit er wel eens over na te denken om orun te gaan doen, juist door meningen als die van Pipo......... kost een berg en ik kan hooguit bijgeschaafd worden (niet dat dat erg is maar het is zo kostbaar). Ik meen dat ik in de afgelopen 26 jaar heel veel geleerd heb dat ik aan een ander die nog niet zolang met paarden bezig is heel goed over kan brengen, Ik weet niet of ik dan wel baat heb bij zo een papiertje of sterker nog bij zo een hele cursus. Wat wil die cursus me nou leren dat niet iemand mij in de afgelopen 26 jaar heeft geleerd...........

niet dat ik kapsones heb of me te goed voel, helemaal niet zelfs. Maar ik zie als enige toegevoegde waarde dat ik dan gediplomeerd ben. En ik zal dat door moeten berekenen naar mn klanten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 08:54

Toen wel ja Haha!
Achteraf denk ik dat ik het nog niet zo slecht deed ook, met de oorspronkelijke instructrice die wel de papiertjes had, kwam je niet verder dan;
Bij E een volte, bij H van hand veranderen en nu gaan stappen MARRRRRÈS.
Ik denk dat ik die mensen serieus wel wat heb bijgebracht.

Maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op, een meisje uit de stallen trekken, en plant haar maar in het midden van de bak.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:09

Ik gaf eigenlijk al jaren les. En ik heb ook nooit de bedoeling gehad om Orun te gaan doen. Eigenlijk wilde ik het vervolg op de jurycursus gaan doen, maar die curus ging in dat jaar niet door. En ik had toch zin in een cursus. Dus ben ik eigenlijk voor de gein ORUN gaan doen.

Altijd geroepen dat ik er geen les mee wilde gaan geven. Het was meer om een beetje mezelf te bevestigen. Maar op een gegeven moment werd me toch gevraagd of ik les wilde geven.... Lachen

Ik ben het er overigens wel mee eens dat niet iedereen met een ORUN papiertje fantastisch les kan geven. Bij mij in de groep zaten mensen waarvan ik eigenlijk vond dat ze niet hadden mogen slagen. Maar ja... ik was niet de examinator dus....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:19

Pipo schreef:
Het bijzonder is dat ouders zich heel druk kunnen maken als een leraar die voor de klas staat niet gediplomeerd is. Maar bij paardrijden vind niemand het een probleem, terwijl dat een stuk gevaarlijker is.


Volgens mij is het met lesgeven ook mond-op-mond- reclame en ga je niet zo snel vragen om een diploma. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten of degene van wie ik vroeger les had, wel een diploma hadden.
En mijn ouders hadden er toen nog helemaal geen kaas van gegeten, dus die vertrouwen gewoon op de vereniging.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:20

Ik geef geen les, wil weleens iemand wat helpen met wat aanwijzingen, maar les geven kan ik niet. Ik zie wat er fout gaat, ook vaak op Grand Prix niveau, maar om nou even te vertellen hoe ze het wel moeten doen. Dan weet ik hoe het hoort, maar ja, niet ieder paard weet hoe het hoort. Ben dan niet goed om oplossingen te zoeken vanaf de grond. Ik wil het dan voelen.
Sterker nog, ik vind het al moeilijk om vanaf de grond te zien of iemand op het goede been lichtrijdt!

Verder geef ik weinig aanwijzingen. Vorige week 1 keer. Werd door een 'pennymeisje' een paard behoorlijk in zijn bek gerukt, geschopt en geslagen. En waarom? Omdat ze de hele tijd wilde galopperen. En... ze zat steeds in de verkeerde galop. Op de hoefslag ging het wel, maar zodra ze een volte in reed... viel de pony uit galop.
Dus ik vroeg vriendelijk wat haar bedoeling was. "Galopperen natuurlijk, dat zie je toch".
Dus ik zeg, dat gaat niet op een volte met je pony, je zit steeds in de verkeerde galop en dan kan je pony dat nog niet.
En wat kreeg ik te horen "Ja maar, mijn pony kan geen verkeerde galop. Hij doet het altijd goed, al zijn galop is goed, dus waar bemoei jij je mee!"

Sja, ik was uitgeluld, ik laat iedereen wel weer gaan en hun paard verpesten. Maar moet dan wel af en toe het puntje van mijn tong afbijten hoor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:24

Sja, lesgeven bij mij vind ik een groot woord. Ik spreek liever van "iemand helpen".
Ik heb geen diploma's of cursussen gehad, maar ik geef wel eens les. En dan echt aan totale beginners, die helemaal niets kennen.

Ik zet ze aan de longeerlijn, met een riempje aan het zadel waar ze zich aan vast kunnen houden. DAt is voor hun vertrouwen (en voor de rug en mond van het paard *LOL* ). ik leg ze uit hoe ze moeten zitten en zich door het paard moeten laten meenemen in de beweging, dat ze zichzelf licht en groot moeten maken om ook optimaal mee te kunnen gaan in die beweging. Hoe ze hun borstbeen naar voren moeten brengen, hoofd op hun romp moeten dragen (bij veel mensen hangt deze aan de romp, heel slecht), hoe ze hun bovenbenen naar beneden moeten leggen waardoor het onderbeen vanzelf op de goede plaats terecht komt. Hakken naar beneden en dat soort dingen zeg ik niet veel, behalve als ze ze erg veel op trekken. ZE hebben immers geen controle over hun benen, dus het heeft weinig zin om daar iets van te zeggen.

Ik geef ze tips waardoor het lichtrijden gemakkelijker wordt, hoe ze moeten luisteren naar de kadans van het paard zodat ze weten wanneer ze moeten staan-zitten.

En zo verder, totdat ze los mogen, zelf mogen sturen, ik laat ze de paarden terugrijden op de zit etc....

Het is me al een paar keer gelukt om iemand dat te leren.

Maar als het wat verder komt, haak ik toch liever af. Ik vind het zo verschrikkelijk moeilijk om iemand uit te leggen wat hij/zij moet voelen. En je moet als instructeur kunnen ZIEN wat een ruiter voelt. DAt is nog het moeilijkste van allemaal. Ik probeer het wel, maar ik vraag er liever geen geld voor.

Pipo schreef:
Hoe beter je leert rijden Richtje.................hoe meer je erachter komt dat je er niets van kan. Tenminste das mijn ervaring Haha!

Mijnes ook. En daar word ik niet vrolijk van! Verdrietig

soms krijg ik er het gevoel van dat ik eerder verder van mijn doel af kom, dan dat ik er dichterbij kom, hoewel dat niet zo is natuurlijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:38

ik ga even ongediplomeerd lesgeven Haha! Knipoog tot straks Haha!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:40

Ik geef geen les! Maar help af en toe wel eens mensen met hun paarden.
Maar de vraag is
Ja maar wanneer ben je nu een goede instructrice?

Ik denk wanneer degene wie je les geeft vind dat ze na een uurtje iets heeft geleerd.

Ik ben altijd zeer tevreden over mijn instructrice en die heeft er ook geen diploma's voor maar kan alles gewoon zeer goed uitleggen.

En ik vind sowieso niet dat iemand van zichzelf kan zeggen ik kan goed lesgeven, dat kunnen je lesklanten wel zeggen. Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:41

Overigens heb ik in de tijd dat mijn paard niet wilde lopen 2 dure dressuurinstructrices (met heel veel papieren) versleten. Het enige wat de dames konden bedenken was scherper bit, scherpere sporen en uiteindelijk het advies dat "luie paard maar te verkopen". Daarna heb ik les gehad van iemand zonder papieren maar met veel gevoel voor paarden. En wij gingen met sprongen vooruit. Kortom diplima's zeggen mij niet perse wat.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:57

Romkabouter schreef:
Ook bij leraren zegt hun diplomering vaak weinig over hun vaardigheid.


Dank je Romkabouter Haha!