Discussie gevraagd! "Ik geef les, maar....."

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:34

Sonja"]
[quote="Sorane schreef:
Mensen die zelf een beginner zijn kunnen een andere beginner niet les geven.


Maar daar hebben we een probleem te pakken.
Want op Bokt zitten nl. geen beginners Haha!
OF ze roepen heel hard dat ze beginner zijn om hun stommiteiten goed te praten, smijten vervolgens met wat termen, en geven vervolgens bv TOCH les onder het genoemde motto...


Leuke reacties! OK dan!
Maar nog niet van degenen die ik probeer te bereiken.... Haha!
[/quote]

hahaha jij wilt de mensen die zelf hun paard beroerd rijden en dan in de bak gaan staan lesgeven. Ik ken ze ook. En wat krijg je...? Allemaal genuanceerde reacties. Cool

Ik kom er zelf naarmate ik meer leer steeds meer achter hoeveel ik nog te leren heb. Dat laatste probeer ik aan mij ene lesklantje over te brengen Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:56

Dat laatste ben ik dus helemaal met je eens.......... anya, je wilt niet weten hoevaak me de moed in de schoenen zakt.......... Haha!

Maaruh misschien is het handig Sonja als je wat duidelijker bent in wie je nou eigenlijk bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:00

Nee dat lijkt me niet zo verstandig.
Ik bedoel degenen die ik omschrijf in de start van het topic. Zij herkennen zichzelf donders goed, maar het is de vraag of ze ook het lef hebben om zich in deze discussie te mengen.

Namen noemen vind ik not done. (bovendien zetten ze zichzelf op een goed moment wel voor schut, daar hebben ze mij niet voor nodig. Maar helaas is het kwaad dan vaak al geschied)

Maar alleen al door dit topic op het punt waar het nu is, zijn er al weer mensen aan het nadenken, merk ik aan het gestaag vollopen van m'n PBbox Haha! Jammer alleen dat e.e.a. alleen per PB besproken schijnt te kunnen worden...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:01

Sonja"]
[quote="Sorane schreef:
Mensen die zelf een beginner zijn kunnen een andere beginner niet les geven.


Maar daar hebben we een probleem te pakken.
Want op Bokt zitten nl. geen beginners Haha!OF ze roepen heel hard dat ze beginner zijn om hun stommiteiten goed te praten, smijten vervolgens met wat termen, en geven vervolgens bv TOCH les onder het genoemde motto...


Leuke reacties! OK dan!
Maar nog niet van degenen die ik probeer te bereiken.... Haha!
[/quote]

Tsja... ik ben voor mijn gevoel een eeuwige beginner hoor...alleen...ik val ook niet onder de categorie die je probeert te bereiken want ik geef geen les... Haha! Ben ook wel heel benieuwd of er mensen komen die zich bloot durven geven...

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:08

Mijn vriendje gaat wel eens mee, en als hij dan op Dees zit geef ik wat aanwijzingen hoe hij moet zitten, sturen en dat soort dingen. Hij heeft absoluut geen ambitie om verder te komen met rijden, maar als hij dat wél zou hebben zou ik hem verwijzen naar m'n eigen instructrice, want anders loopt het toch op ruzie uit, en zij heeft de ervaring/papieren/geduld om iemand goed te helpen Tong uitsteken

Ik zou ook niet snel gaan lesgeven zomaar. Tuurlijk, als iemand ook aan t rijden is en diegene vraagt mijn mening, dan probeer ik haar te helpen, maar ik pretendeer zeker niet alle wijsheid in pacht te hebben Lachen

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:53

Ik heb voor de klas gestaan en wil dat misschien weer gaan doen, of bedoel je dat soort les niet? Schijnheilig

Qua pedagogiek zou ik het misschien best kunnen en nog best leuk vinden ook, ik kan best een boodschap overbrengen en iets uitleggen, maar op een ander vakgebied.
Ik heb de kennis en het "oog" er niet voor om paardrijles te geven. Mijn instructrice ziet zulke minuscule dingen vanaf de grond die ik zelf nog niet eens gevoeld heb, daarom is zij goed en ik niet. Ieder z'n vak!

Het enige dat ik "in de bak" doe, is proberen te zorgen dat een zeer bijdehand westernpaardje z'n gemak houdt, Sonja weet vast wel wie ik bedoel Haha!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:10

Ik heb het op mijn vorige stal ook gezien, maar dan op een andere manier.
Kindjes van 10/11 jaar die net zelf een jaartje aan het rijden waren, waren bezig om een jonge, onbeleerde pony te leren longeren en in te rijden...Ook niet echt slim.

Zelf 'help' ik 2 mensen op stal met longeren. Kosteloos, want ik vind het leuk om te doen. Hetgeen ik weet over te brengen op mensen die het graag willen leren. Maar daar weet ik ook nog niet alles in, dus er zal vast wel een tijd komen dat ik hun ook niet kan begeleiden en dan zullen ze ook op zoek moeten naar iemand anders. Dat heb ik al gezegd, en ik ga niet zelf maar een beetje lopen aanklooien omdat ik niet durf of wil toegeven dat ik het niet meer weet en daarmee misschien iemand anders (z'n paard) verklooi.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:12

Tja.... wat heet lesgeven?
Mijn 11-jarige zusje gaat wel eens mee naar m'n paard. En die zet ik er soms (als Regina een goede bui heeft Knipoog) wel eens op en geef ik dan 'les'. Maar dat is echt in de zin van, hoe rij je een volte, waar moet je afwenden als je van hand wil veranderen en hoe stuur je dan. Verder gaan we niet Mocht ze echt serieus willen gaan rijden dan moet ze maar echt les nemen.
Heb ook weleens wat kleine meisje op stal even geholpen als ze op dat moment helemaal vastliepen. Maar echt les geven kan ik niet Vraag er overigens ook geen geld voor als ik iemand help....

Ben heel benieuwd naar reacties van de mensen waar jij op doelt Sonja Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:18

Ik geef soms les omdat anderen vinden dat ik dat leuk doe.
Geen papieren, ik heb geen diploma nodig om de kennis die ik heb over te dragen.

Maar defineer "basisvaardigheden" eens?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:23

Ik heb 'vroeger' jarenlang lesgegeven, zowel aan beginners als gevorderden. Op een vereniging, kleine privemanege en ook prive
Door omstandigheden helaas nooit de opleiding tot instructrice kunnen afmaken.
In de beginjaren gelukkig wel veel steun gehad van ervaren instructeurs!
Eigenlijk vind ik wel dat een lesgever diploma's hoort te hebben, zeker voor beginners omdat die een lesgever nog niet op waarde kunnen inschatten. Die hebben dan tenminste de houvast dat de lesgever een opleiding heeft gehad. Voor gevorderde maakt het niet zoveel uit denk ik, die hebben snel zat door als een lesgever er geen kaas van gegeten heeft.

Wel heb ik de officiele diploma's om in de hondensport les te geven en dat heb ik ook jaren gedaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:59

ik ga misschien van de zomer in amerika kindjes helpen paarden op te zadelen, te leren poetsen, te leren met een paard om te gaan, met hem te lopen en misschien eventueel ook een rondje te rijden.

omdat ik zelf geen ster ben in het rijden (volgens mij) ga ik daar dus niet teveel aan doen, dat laat ik aan de andere instructie over die er daar is. maar ik ben wel van mening dat ik genoeg ervaring heb met paarden dat ik wel goed met ze om kan gaan, en dat ook kan leren aan anderen.

toen ik zelf klein was vond ik grote paarden maar eng, maar nu ik een stukje groter ben zijn ze ten eerste wat kleiner in verhouding en ik voel ze nu ook beter aan. dat kan ik een kind altijd wel leren. want volgens mij is het heel belangrijk om met lessen daar te beginnen. want rijden doe je pas goed als je in harmonie rijdt met je paard, als twee-eenheid. niet jij en je paard apart (gaat ook zo lastig Haha!). en dat kan pas worden bereikt als je je paard (een beetje) aanvoelt. en dat begint (mijns inziens) op stal!

of mag je daar geen les in geven volgens jou als je geen diploma's hebt in opzadelen Haha!? hihihi

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:38

Ik geef 'les'. Ik weet niet eens of je het helemaal les kan noemen. Het gaat om een pennymeisje die graag een uurtje in de week met een pony aanknoeit en er een paar rondjes op wil hobbelen. Dennis vind pennymeisjes geweldig dus 1+1=2. Het pennymeisje borsteld wat, Dennis geniet van de aandacht. En dan een half uurtje er op, een beetje stappen en sturen. Soms een drafje en dan proberen een volte te rijden. Meisje blij, Dennis blij en ik blij dat ik Dennis en het meisje weer een leuk uurtje bezorgt heb. Meer begin ik ook niet aan.

Oke, soms als ik bij iemand sta te kijken zeg ik wel eens 'dit kan iets beter' of 'als je het eens zo probeer, hoe voelt het dan'. Maar dag gebeurd ook zelde en kan je geen les noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:10

Ik geef geen les.
Ik vind zelf dat ik het niet duidelijk genoeg kan verwoorden, dus daarom geen goede instructrice zou zijn.
Ik heb dus ook geen diploma's en zonder neem ik het risico in deze maatschappij niet eens om het te gaan proberen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:14

natuurlijk moet iemand bekwaam zijn om een ander de basis te kunnen leren. dat ik vind dat hier niet perse een diploma bij hoeft te horen mag (uit mijn eerdere reactie) duidelijk zijn. dat het moeilijker is iets te corrigeren dan goed aan te leren ben ik het absoluut mee eens. maar bij een mens kan je tenminste nog uitleggen dat wat ze geleerd hebben niet goed is.......
waar ik me mateloos druk om kan maken is de onbekwame mensen die jonge paarden inrijden. hier heb je geen diploma voor dus kan je op die manier niet zien of iemand bekwaam is. regelmatig krijgen we bij ons op stal dieren die in een maand even snel zadelmak gemaakt zijn, omdat het zo lekker goedkoop is. gewoon in een dag een zadel erop en rijden. dit gaat vaak een paar weken goed, maar dan!
het dier krijgt door wat de bedoeling is, is onderhand niet meer onder de indruk en gaat protesteren met alle gevolgen van dien. en een paard kan je niet uitleggen dat jij wel het beste met hem voor hebt. en dan mogen andere het weer opknappen. dat vind ik vele malen erger dan iemand die misschien niet de beste instucteur is maar het wel probeert. niet alleen bij de ruiter is de basis belangrijk maar ook zeker bij het paard.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:25

Ik geef weleens instructies aan mensen van de boerderij als ze op browny zitten.
Dus soort les ja, verder geef ik nooit les.

Janneke040

Berichten: 38
Geregistreerd: 03-03-04
Woonplaats: nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:38

Ik ben geen beginner, maar in het lesgeven wel.
Sinds afgelopen zomer ben ik begonnen met 2 meisjes van 9 en 11.
En eerlijk is eerlijk ik vind het best moeilijk, niet vanuit het rijtechnische standpunt maar meer het pedagogische!
Zelf heb ik les van een goed geschoolde en erkende instructrice en zij is regelmatig aanwezig als ik ook aan het lesgeven ben. Ze heeft ontzettend veel vertrouwen in mij, en dat doet me natuurlijk goed. Maar toch regelmatig raad pleeg ik een vriendin die lerares is, om te vragen hoe het allemaal precies zit, in die koppies van die kids!
Inmiddels is het aantal klanten flink toegenomen, en denk ik er ook over om mijn papieren te gaan halen.
Ik zei al: Ik ben geen beginner, maar geloof me lesgeven is echt niet zo makkelijk als het lijkt.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:39

ik geef soms wat les aan een vriendin en sluit me aan bij G&K. Wat ik daar ngo wel aan wil toevoegen dat ik mensen ken, die echt prima kunnen les geven (bedoel ik dus niet mezelf mee), omdat ze het super zien maar dat niet altijd op hun eigen paard in de praktijk kunnen brengen. Behalve kennis en gevoel moet je nl ook nog je eigen lichaam voldoende beheersen om echt te kunnen rijden. En ja, dat laatste is mijn persoonlijke frustratie Knipoog

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:59

Ik geef geen les, maar heb wel commandantencursus (niet echt noemenswaardig voor sommigen Bloos!. Maar dit was een vereiste voor gehandicapten opleiding) afgerond en de opleiding instructie paardrijden voor mensen met een handicap.

Maar vind gewoon dat ik zelf nog genoeg te leren heb en "kan" er ook gewoon weg geen tijd voor vrij maken.
Dat vind ik op zich wel jammer, misschien over een paar jaar met een opfris cursus Knipoog

Kitty

Berichten: 7703
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:38

Ik geef op kleine schaal les.
Juist doordat ik het paardrijden in het begin niet aangeleerd heb zoals het moet, help ik een paar mensen met de basis van het paardrijden. Ik heb, toen ik al een paar jaar reed, te horen gekregen wat ik allemaal fout doe en op dat moment zijn we weer van onder af aan begonnen.

Didactische vaardigheden heb ik meegekregen van mijn studie en de tijd die ik voor de klas gestaan heb en rijvaardigheden krijg ik wekelijks en tegenwoordig bijna dagelijks mee van mijn instructrice.

Dit jaar ga ik denk ik de ORUN cursus doen, zodat ik ook het papiertje erbij heb en nog wat extra kennis.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:47

Mijn juf, zij rijdt geen paard. Ze is er 'vroeger' hard vanaf gevallen, sindsdien durft ze amper een paard beet te houden. Ze durft net mijn ijsbeer te aaien, voor de rest niet.
Ze is zelf L geweest, niet benoemenswaardig... Maarrr... ze kan het zo goed en duidelijk overbrengen. staat in van wat ik er van vind, staat open voor alles en iedereen. Wat maakt het uit als iemand niet kan rijden? Als ze het maar overkunnen brengen.

Ik zelf ben geen natuur talent. Ik vind het leuk om paard te rijden en dat te delen met mensen om mij heen. En ja, ik geef dus ook wel eens les. Als iemand vraagt aan mij 'hoe rijdt ik op het goede been licht' of hoe vraag ik stelling aan? Wat is daar verkeerd aan???
Vorig weekend had de kleindochter van mijn stalbaas een wedstrijd gehad. Bixie wel te verstaan en samen hadden wij ons er naar toe gewerkt... En ze werd eerste...
Kind trots, en ik trots op haar! Dus... omdat ik geen Anky Haha!, ben, zal ik geen les mogen geven?
Ik moedig die kinderen wel aan om naar een echte manege les te gaan. Maar of ze daar veel wijzer van worden... Ik ben van mening dat er niet veel goede instructeurs hier in onze regio zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:48

Deze discussie is al vaker gevoerd hier op bokt. Mijn mening blijft: Zonder papiertje kom je de baan niet in. Het gaat niet alleen maar om de ervaring die je hebt, het gaat erom dat je het kunt verwoorden. Daarnaast nog eens didactische vaardigheden hebt, mensen kunt inschatten hoe ze het makkelijkst leren, en dat alles ook goed kunnen overbrengen.

Ik irriteer mij mateloos aan de dames die in de bak staan les te geven die zelf een keer een Z proefje hebben gereden. Ze zijn ooit eens met geluk in de Z ring terecht gekomen, en denken gelijk dat ze het dan ook kunnen overbrengen. Lesgeven is een kunst op zich!

Doordat heel paardrijdend Nederland tegenwoordig in de baan staat is het nivo van de gemiddelde ruiter gerust belabberd te noemen. Ik zat laatst even bij de clubles te kijken bij mij op stal. Van de 8 ruiters die meereden reden er 7 met slof, die andere had een pessoabit erin hangen.

Teveel instructeurs kunnen het niet verwoorden en helpen daarmee de basisruiters naar de kloten!

En ja, ik geef les en heb een papiertje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:52

Pipo heeft wel gelijk, het zijn niet zozeer de beginners die het meeste kwaad doen, maar juist de mensen waar je ervaring bij zou verwachten die dus uiteindelijk tekort schieten vanaf de grond.

Zelf heb ik ook wel een blauwe maandag lesgegeven, mijn (ex) pupillen waren best heel tevreden en lieten zelfs ook merken dat ze wel wat aan mijn ideeën hadden en dat ze daar ook mee konden rijden als ik er niet bij in de baan stond. Met eentje heb ik er nog steeds contact over en ik vind het leuk om te horen dat het bij de huidige instructeur ook goed gaat en het doet me deugd als ik zie dat ze inmiddels zijn waar ik ze ook had willen hebben als ik nog de "instructeur" was geweest.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:00

Dat laatste had ik dus ook met mijn stalgenootje bij Omar.
We zaten tijdelijk zonder les (zwangerschap v instructrice) en ze zat helemaal in de knoop ze vroeg of ik haar wilde helpen. Het ging toen een stuk beter, maar ik heb gezegd dat ze wel door moest zoeken naar een ander.
En bij de eerste paar lessen van een nieuwe instructrice mét papiertje heb ik uit interesse meegekeken en kwamen précies dezelfde opmerkingen als bij mij. Ze zei zelf ook dat het eigenlijk niet uitmaakte of ze van haar of van mij leshad.
'Lesgeven' wil ik ook niet méér gaan doen dan ik nu doe en mensen die goede instructie hebben laat die lekker daar blijven.
Het is nu meer mensen helpen die niks anders voor handen hebben (...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:14

Lovely schreef:
Pipo heeft wel gelijk, het zijn niet zozeer de beginners die het meeste kwaad doen, maar juist de mensen waar je ervaring bij zou verwachten die dus uiteindelijk tekort schieten vanaf de grond.




Iedere instructeur heeft zo zijn kwaliteiten. De een heeft zelf veel ervaring met bijv. jonge paarden. De ander is proefgericht heel sterk. Je zult als leerling zelf moeten zoeken naar de perfecte combi. Als je bij iemand met ervaring gaat lessen die niet aansluit aan je eigen kunnen dan zal die persoon voor jou tekort schieten. Voor een ander kan deze juist ideaal zijn.

Tuurlijk moet je als instructeur zijnde ten alle tijden kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Helaas is dat wel iets wat gewoon onmogelijk is. En een grote roze droom! Instructeurs zijn ook maar mensen.

Daarom begrijp ik je opmerking hierboven niet geheel Lovely, misschien dat je het nogmaals wil uitleggen. Bedoel je mensen die hoog in de sport hebben gereden maar het totaal niet kunnen uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:22

Pipo schreef:
Ik irriteer mij mateloos aan de dames die in de bak staan les te geven die zelf een keer een Z proefje hebben gereden.
(..)
Teveel instructeurs kunnen het niet verwoorden en helpen daarmee de basisruiters naar de stinkmoddern!

Jouw laatste opmerking geldt volgens mij ook wel voor ruiters die wel vaker dan "een keer" en Z proefje hebben gereden. Aan een kant verwacht je van hen wel ervaring en zelfs inzicht, maar als dat al aanwezig is, dan wil dat dus nog niet zeggen dat ze ook kunnen lesgeven. Maar omdat ze toch al wel wat bereikt hebben, heb je al pupil misschien toch al wel je vertrouwen geschonken aan de instructeur. Lesgeven is een vak apart en er komt best nog wat bij kijken aan bijvoorbeeld inzicht, inlevingsvermogen en het vermogen om vooruit te denken. Ik denk dat dat soort dingen bij een instructeur zeker aanwezig moeten zijn.