Discussie gevraagd! "Ik geef les, maar....."

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:40

*proest* ach zolang je "echte" man maar niet meeleest hier..... *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:45

Ik heb het andersom ook nog wel eens meegemaakt. Dat ik terwijl ik stond les te geven een oplossing voor een bepaald probleem bij die combinatie zat te bedenken en ineens besefte dat ik dat bij mijn eigen paard ook eens zou moeten proberen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:47

Zep schreef:
Ik heb het andersom ook nog wel eens meegemaakt. Dat ik terwijl ik stond les te geven een oplossing voor een bepaald probleem bij die combinatie zat te bedenken en ineens besefte dat ik dat bij mijn eigen paard ook eens zou moeten proberen
*LOL* *LOL* idd! Dat heb ik ook wel eens gehad......... net of je dan ineens het licht ziet Haha!
[i[/i]

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:48

Wat dat betreft is lesgeven ook best leerzaam voor jezelf!
beetje psychologie erbij: als je een aanwijzing geeft, en je beseft je dat je die eigenlijk zelf nooit doet, dan ga je de volgende keer als je op je paard zit het tóch doen. Beliefs en gedrag moeten overeenstemmen volgens het menselijke geweten. Je wordt je dus bewuster van sommige van je fouten. Heb ik wel in ieder geval...

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:52

Ach, wat is "goed kunnen rijden". Thuis is iedereen Anky! Dat merk je hier ook wel weer.....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:04

Desiree83 schreef:
Ach, wat is "goed kunnen rijden". Thuis is iedereen Anky! Dat merk je hier ook wel weer.....


En jij dan?......

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:12

Volgens mij bedoelt Desiree83 dit in het algemeen en niet persoonlijk essie79 Knipoog

meke
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 08:52

ik vindt dat vakmanschap niet van een papiertje komt ( ik geef zo'n 27 jaar les waarvan dus 25 met een diploma)maar ben van mening dat uit juridische overwegingen een diploma onontbeerlijk is.
En tegenwoordig(sinds 1992 meen ik) kan men aansprakelijk worden geacht als uitvoerende voor wat er in je les gebeurd. Niet de baas alleen(die verzekerd is) maar jij wordt ook als mogelijke schuldige gezien! Dit heeft vaak te maken met de Verzekeringsmaatschappijen die gaan procederen.
En omdat je simpelweg een diploma hebt is de schuldvraag 'handelingsbekwaam/handelingsbevoegd' gelukkig juridisch beantwoord.

Als manegehouder sta je al gauw veilig(die zal dmv zijn verzekering procederen) en zijn er al genoeg belangenbehartigers om zijn zaak aan te pakken(is een werkgroep voor). Maar als instructeur in loondienst voel je je in zo'n situatie erg alleen, niemand helpt je, niemand weet eigelijk raad en er is geen enkele feedback voor de beroepsgroep en hun kopstukken. En naast het feit dat je zo'n ernstig ongeval hebt gehad in je les wordt je verhoord mbt je handelen totdat het antwoord juridisch duidelijk is. En om reden van het commerciele/etische aspect wordt er onderling ook niet over gesproken op Stal. En wie zegt wat je wel en niet moet zeggen in de rechtbank? De advocaten zijn die van je baas en werken voor je baas....
Een diploma is een must als je in deze amerikaanse tijden les staat te geven en je bent niet beroemd of hebt een actuele wedstrijdstatus van minimaal Z-niveau. Vakmanschap is iets dat je alleen maar door de jaren heen kunt leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 08:59

Meke, ik waardeer je mening, maar dit topic is inmiddels 2.5 maand oud..... Om het daar nou voor helemaal naar boven te halen....

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:21

Iemand die les neemt kan toch zelf de keuze maken of diegene les wil van iemand met papieren of iemand zonder papieren. Ik vind alleen dat je als lesgever eerlijk moet aangeven dat je geen papieren hebt, en dat je les geeft vanuit de praktijk ervaring. Daarbij ken ik mensen die naar Deurne zijn geweest waar ik geen les van wil hebben hoor.
Mijn huidige instructeur heeft geen lespapieren maar traint wel een olympisch team! en hij heeft echt de feeling!en bergen ervaring!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:31

Het meisje die mijn pony overgekocht had heb ik een tijdje les gegeven, een paar keer in de week omdat zei op een begeven moment alleen nog maar zat te trekken en het gewoon de verkeerde kant uit ging, en zei alleen naar mij luisterde en niet naar iemand anders. Het ging een tijdje goed maar daarna luisterde ze ook niet meer naar mij, terwijl de pony wel beter ging lopen, dus dat lag niet aan mij. Gelukkig mog ik die pony terug kopen en nu staat ze wel bij een lief meisje. Ook heb ik bij ons op de manege longeer lessen gegeven. Van jong tot oud mensen leren paardrijden, zodra ze los konden rijden gingen ze de groeps les in voor beginners ook heb ik veel buitenritten begeleid. Ik heb ook geen papieren. Maar de basis was goed want ze reden goed en gingen snel vooruit. Dus denk niet echt dat je perse papieren nodig hebt, al moet je wel aardig wat ervaring hebben ben ik van mening.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:13


Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:27

Graag verdere reacties in het andere topic.