Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kitobeer schreef:Ik ben op zoek naar ervaringen van paarden/ pony's met een zware of zwaardere hals die het moeilijk vinden om de bovenlijf echt op lengte te brengen en daarbij achter goed actief worden en de kaak ook los laten.
Hoe is jullie proces verlopen?
Hebben jullie terugval wanneer je paard bijvoorbeeld 10 dagen vrij heeft gekregen?
Hoe sta jij hier mentaal zelf in ? Ik bijvoorbeeld heb echt periodes dat ik denk yes we leren het nog eens. En zoals momenteel we leren het nooit.
Ik ga dan erg twijfelen doe ik het wel goed.
Mijn paard is een kruising pony Iers sportpaard.tevens met een zwaardere hals en vind de bovenlijn goed gebruiken ook erg moeilijk wat ik op mijn beurt ook erg moeilijk vind.
Avalanche schreef:Ik denk dat een deel van het probleem is dat TS zo te zien in het profiel veel academisch doet, waarbij je het voorwaartse van het paard volledig weghaalt, en je paard zegt dan: nu dan geef ik ook niet na. Je creëert namelijk niet dan een aanspanning in het hele lijf, maar 3 losse stukken. Daarom zijn imo bij veel academische ruiters ook die scherpe kaptomen en scharenbitten nodig, want met een trensje gaat ie niet inknikken.
Ayasha schreef:Avalanche schreef:Ik denk dat een deel van het probleem is dat TS zo te zien in het profiel veel academisch doet, waarbij je het voorwaartse van het paard volledig weghaalt, en je paard zegt dan: nu dan geef ik ook niet na. Je creëert namelijk niet dan een aanspanning in het hele lijf, maar 3 losse stukken. Daarom zijn imo bij veel academische ruiters ook die scherpe kaptomen en scharenbitten nodig, want met een trensje gaat ie niet inknikken.
goh, vreemd. Ik heb een paard waarvan ik toch wel kan zeggen dat ze een zware hals en kaak heeft. Ik werk ook niet met dat vooruit jagen dat veel bokkers als "voorwaarts rijden" zien.
Ayasha schreef:Juist eentje die wat op de voorhand gebouwd is ga je niet op de achterhand krijgen door hem vooruit te jagen (want dat is wat je doet met zo eentje.)
Ayasha schreef:geen activiteit vragen/creëren is dat wél.
Avalanche schreef:En dat is dus ook mijn punt. Dus ik denk dat we het gewoon met elkaar eens zijn.
davinci2412 schreef:Ik reed een stevige, korte D pony. Ik merkte wel dat ze regelmatiger dressuur training nodig had dan mijn KWPN merrie. Wanneer ze een paar dagen vakantie had gehad moesten we echt de rek er weer een beetje in brengen.
Het is gewoon wat meer geduld hebben met zo'n paardje, maar uiteindelijk zijn we wel Z dressuur geworden.
kitobeer schreef:davinci2412 schreef:Ik reed een stevige, korte D pony. Ik merkte wel dat ze regelmatiger dressuur training nodig had dan mijn KWPN merrie. Wanneer ze een paar dagen vakantie had gehad moesten we echt de rek er weer een beetje in brengen.
Het is gewoon wat meer geduld hebben met zo'n paardje, maar uiteindelijk zijn we wel Z dressuur geworden.
Van alle antwoorden sla jij de Nagel op de kop.
Want ik rij helemaal niet meer academisch. En de foto's zijn al 3j oud inmiddels. Paddy was toen zelfs nog niet zadelmak.
kitobeer schreef:davinci2412 schreef:Ik reed een stevige, korte D pony. Ik merkte wel dat ze regelmatiger dressuur training nodig had dan mijn KWPN merrie. Wanneer ze een paar dagen vakantie had gehad moesten we echt de rek er weer een beetje in brengen.
Want ik rij helemaal niet meer academisch. En de foto's zijn al 3j oud inmiddels. Paddy was toen zelfs nog niet zadelmak.
Ayasha schreef:Als je het antwoord al weet waarom stel je de vraag dan nog eigenlijk?
Een paard dat niet oud is en na 10 dagen stijf voelt heeft meer aan de hand dan enkel een onhandige bouw. Eentje die dat na een paar dagen al heeft helemaal.
Elisa2 schreef:kitobeer schreef:
Maar je beantwoord hele verder vragen en nuttige opmerkingen niet?
Inderdaad Sky As, voorwaartse drang en voorwaarts denken heeft niets te maken met hard rond jagen door de bak. Een denkfout die vaak gemaakt wordt.
Bij Academische dressuur mist juist vaak het stukje van achter naar voren rijden en het zijn vaak kunstjes en ik heb er ook echt nog nooit een paard beter van zien worden.
davinci2412 schreef:Ayasha schreef:Als je het antwoord al weet waarom stel je de vraag dan nog eigenlijk?
Een paard dat niet oud is en na 10 dagen stijf voelt heeft meer aan de hand dan enkel een onhandige bouw. Eentje die dat na een paar dagen al heeft helemaal.
Ik vind je antwoord wel een beetje kort door de bocht. Ten eerste heb ik niet gezegd dat het paard stijf is, maar dat de rek er een beetje uit is.
De ene persoon is soms ook leniger dan het andere. Wanneer je lichaamsbouw je mee zit zal het allemaal gewoon wat gemakkelijker gaan. De een zal dus ook harder moeten werken voor de perfecte spagaat dan de ander. Wanneer beide dan een week vakantie nemen zal het voor de lenige persoon gemakkelijker zijn de draad weer op te pakken dan het korte propje.
Bij paarden werkt dit net zo
kitobeer schreef:Ik ben op zoek naar ervaringen van paarden/ pony's met een zware of zwaardere hals die het moeilijk vinden om de bovenlijf echt op lengte te brengen en daarbij achter goed actief worden en de kaak ook los laten.
Hebben jullie terugval wanneer je paard bijvoorbeeld 10 dagen vrij heeft gekregen?
Hoe sta jij hier mentaal zelf in ? Ik bijvoorbeeld heb echt periodes dat ik denk yes we leren het nog eens. En zoals momenteel we leren het nooit.
Mijn paard is een kruising pony Iers sportpaard.tevens met een zwaardere hals en vind de bovenlijn goed gebruiken ook erg moeilijk wat ik op mijn beurt ook erg moeilijk vind.
kitobeer schreef:Ik ben op zoek naar ervaringen van paarden/ pony's met een zware of zwaardere hals die het moeilijk vinden om de bovenlijn echt op lengte te brengen en daarbij achter goed actief worden en de kaak ook los laten.
Citaat:Ten eerste heb ik niet gezegd dat het paard stijf is, maar dat de rek er een beetje uit is.
De ene persoon is soms ook leniger dan het andere. Wanneer je lichaamsbouw je mee zit zal het allemaal gewoon wat gemakkelijker gaan. De een zal dus ook harder moeten werken voor de perfecte spagaat dan de ander. Wanneer beide dan een week vakantie nemen zal het voor de lenige persoon gemakkelijker zijn de draad weer op te pakken dan het korte propje.
Bij paarden werkt dit net zo