Ik rijd nu zelf bijna een jaar een keertje per week een half uur tot een uur. Ik denk dat ik rond april of mei ben begonnen met leren galopperen. Momenteel wil mijn coach het me nog niet laten doen zonder longeerlijn vanwege balans maar ze heefr wel gezegd dat het waarschijnlijk niet meer heel lang gaat duren.
Hoewel naar mijn weten de meeste mensen draven het lastigste vinden, is dat voor mij juist galop. Het grootste blok voor mij is het ontspannen in galop. Ik heb over het algemeen heel veel moeite met ontspannen en heb in feiten maar een paar keer in mijn leven echt volledig kunnen ontspannen. Dus ik vind het niet raar als ik er langer over doe dan anderen om te leren galopperen.
Mij is vaker gezegd dat ik heel snel leer. Maar sinds galop zie ik dat anderen die later zijn begonnen wel eerder kunnen galopperen. Daardoor ben ik nieuwsgierig geworden. Wat is de gemiddelde tijd dat iemand les heeft gehad voordat ze de galop leren en hoe lang duurt het gemiddeld voordat iemand los kan galopperen? Ik zelf zie het beginnen met leren galopperen als een mijlpaal en het los kunnen galopperen ook. Allebei omdat draf een van de lastigste dingen is om te leren en je dat vóór de galop leert en omdat ik het zo zie dat, als je kunt galopperen, je de basis van rijden een beetje hebt geleerd. Vanuit daar ga je meer gevorderde dingen leren in mijn ogen.
Ik heb rond gezocht op internet. Maar ik kon het nergens vinden. Dus ik besluit nu om het hier eens te vragen:
Hoe lang heb je op les gezeten voordat je begon met leren galopperen?
En hoe lang heeft het geduurd voordat je voor het eerst los kon galopperen?
Ik heb het idee dat bij beide vragen de antwoorden heel verschillend gaan zijn. Iets wat ik heb geleerd en geobserveerd is dat er zoveel elementen zijn in het rijden dat je vaak ergens juist heel goed in bent en ergens totaal niet. Net zoiets als het taal vs wiskunde op school. De meeste mensen zijn heel goed in een van de twee en minder goed tot zelfs bagger in de ander. Het voelt een beetje alsof zo'n zelfde principe bij paardrijden ook werkt.
Bij mij is bijvoorbeeld mijn grote sterktepunt dat ik echt als een huis op het paard zit en dat ik heel veel durf. Mijn grote zwaktepunten zijn mijn moeite met ontspannen en het hebben van zwakke enkels door hypermobiliteit.
Maar terug naar de vraag waar het om gaat: het galopperen.
Ik ben erg benieuwd