Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
Elisa2 schreef:De simpelste manier om dit te testen is: zet hem een week op pijnstilling..is het probleem weg dan heeft het dier pijn en is verder onderzoek nodig.
Omdat hij het aan de longe niet doet kan het ook komen door een zadel wat niet goed past, kissing spines, problemen in de wervels in de hals. Het hoeft dus niet perse in het been of in het SI gewricht te zitten. Neem ook de achterknieen mee.
Elisa2 schreef:Begrijpelijk, daarom kun je beter ook eerst uitsluiten of het pijn is dmv de pijnstiller test. Misschien kun je een filmpje maken zodat we hier gericht mee kunnen kijken en denken zodat je misschien een richting krijgt om naar te denken. (idd SI of wat anders) dat scheelt ook, kun je gerichter onderzoek doen.
Ik zie dat je je bericht aangevuld hebt, is hij gekeurd voordat je hem kocht? want het beeld wat je omschrijft klinkt ook wel als artrose. Vooral de opstart problemen, stijf en stram in het begin en beter naarmate hij meer loopt.
troi schreef:Stijf lopen in het begin is niet normaal. Ik gok ook dat er iets niet helemaal lekker zit.
Overigens kan je ook met lange teugel je paard laten verzamelen. Kwestie van oppakken en vragen, en dan voorzichtig weer teugels langer bij de gewenste reactie. En dat herhalen tot het kwartje valt. Beetje zoals ze dat in de western doen. Maar ik vermoed dat dat niet is waar jij naartoe wilt omdat je het over een startkaart had.
MyWishMax schreef:Zoek jij altijd contact en daarna met been aanvullen? Want eigenlijk wil je van achter naar voor en paard die jouw hand opzoekt ipv andersom.
Wat gebeurt er als je met die lange teugel gaat rijden en hem met been naar jouw hand toe rijdt? Dus hem het contact laat maken? Op de voorhand door je heen denderen maakt niet zoveel uit, want je zal toch echt eerst reactie op been moeten hebben waarna hij jouw hand opzoekt. En oefenen met terug komen op zit. Als je dan eventueel alle gangen dit gedaan hebt kan je kijken of je wat meer op maat kan pakken als hij door de overgangen en schakelingen zelf wat omhoog komt.
Het klinkt alsof hij wat blokkeert als je hem korter pakt. Dat kan door iets in het lijf komen, maar kan ook dat jij te veel contact pakt en te weinig van achter naar voren met been begint.
michelle933 schreef:troi schreef:Stijf lopen in het begin is niet normaal. Ik gok ook dat er iets niet helemaal lekker zit.
Overigens kan je ook met lange teugel je paard laten verzamelen. Kwestie van oppakken en vragen, en dan voorzichtig weer teugels langer bij de gewenste reactie. En dat herhalen tot het kwartje valt. Beetje zoals ze dat in de western doen. Maar ik vermoed dat dat niet is waar jij naartoe wilt omdat je het over een startkaart had.
Was bij wijze van hoor ben geen wedstrijdruiter. Heb sindskort les van iemand die volgens de academische dressuur les geeft hopelijk kan dat ook nog wat goeds brengen. Enige nadeel hiervan vaak is dat er erg veel gevraagd wordt om travers/schouderbinnen te doen.
Art_Ificious schreef:Hm ik zou eigenlijk denken aan een probleem in de hals.
Ik heb een paard staan met artrose in de hals en die loopt veel liever met losse teugel of langer maar wel contact. Pak ik hem op gaat hij ook stijver en rug wegdrukken. Als ik dan weer losse teugel geef gaat die z'n hals strekken en loopt die weer soepeler.
Deze wordt tevens enkel nog recreatief bereden.
michelle933 schreef:MyWishMax schreef:Zoek jij altijd contact en daarna met been aanvullen? Want eigenlijk wil je van achter naar voor en paard die jouw hand opzoekt ipv andersom.
Wat gebeurt er als je met die lange teugel gaat rijden en hem met been naar jouw hand toe rijdt? Dus hem het contact laat maken? Op de voorhand door je heen denderen maakt niet zoveel uit, want je zal toch echt eerst reactie op been moeten hebben waarna hij jouw hand opzoekt. En oefenen met terug komen op zit. Als je dan eventueel alle gangen dit gedaan hebt kan je kijken of je wat meer op maat kan pakken als hij door de overgangen en schakelingen zelf wat omhoog komt.
Het klinkt alsof hij wat blokkeert als je hem korter pakt. Dat kan door iets in het lijf komen, maar kan ook dat jij te veel contact pakt en te weinig van achter naar voren met been begint.
Met lange losse teugel gaat hij sterren kijken, spoken zoeken in de bak, en zijn rug wegdrukken. Met longeren aan de enkele longe ook. Altijd hoofd omhoog en nooit is even een rondje stofzuigen. Ik maak hem actief aan mijn been en vang wat op met grotendeels zit of evt ophouding. Maar ook dan komt hij erg stijf in de achterhand. Hij is aan de voorkant vaak ook erg stug/sterk. Ik kan eraan rijden wat ik wil maar blijft stug en stijf
michelle933 schreef:Was bij wijze van hoor ben geen wedstrijdruiter haha. Heb sindskort les van iemand die volgens de academische dressuur les geeft hopelijk kan dat ook nog wat goeds brengen. Enige nadeel hiervan vaak is dat er erg veel gevraagd wordt om travers/schouderbinnen te doen.
Elisa2 schreef:Gewoon wat klinieken bellen om te vragen hoeveel het daar kost, laten controleren is altijd goed. Het onzuivere lopen kan ook nog komen doordat hij scheef gereden is/ wordt. Wellicht is een kreupelheidsonderzoek ook interessant om te doen.
Oefeningen zou ik me niet aan wagen voordat hij lekker van achter naar voren loopt en nageeflijk is, heeft helemaal geen zin anders. (mits medisch goed natuurlijk)
Gebruikers op dit forum: DayDream21, Manieki, Rijsa, Silly_Woman, Vaiqua, xMaritt en 12 bezoekers