Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Elisa2 schreef:Mijn ervaring is dat als je er dan weer op gaat zitten het probleem gewoon weer terug komt, paard heeft er gewoon succes mee gehad en voelt dat TS niets kan in die situatie. (heb er ook zo een gehad met weg overgangen die ging dreigen met steigeren en staken, aan de hand geen probleem want hij voelde dat ik daar genoeg overmacht had)
Slimmer en sneller zijn en niet het gevecht aan gaan is belangrijk, alles wat je kunt doen om die circel te doorbreken is goed.
Ibbel schreef:Ik zou kijken of je een rondje uit kunt zetten waar sloten (of droge greppels) langs lopen waar je relatief makkelijk in en uit kunt en ook een stuk doorheen kunt. Laat 'r maar achteruit zo'n sloot in banjeren, laat 'r dan maar dóór die sloot verder lopen voorwaarts in de richting waarin je toch al ging.
"Jij wil de sloot in? Prima, gaan we toch door die sloot verder. Maar verder gaan we."
Dat zou wel eens een verrassingstaktiek kunnen zijn die het gedrag doorbreekt.
Elisa2 schreef:Hmja, bij die van mij was het ronduit etter gedrag..dat was gewoon een dominante *** deed ie in de bak ook. Dat was een "tester" en ik vermoed dat deze slimme fjord dat ook is. Als ik kleinere rondjes zou gaan rijden dan zou ie steeds eerder etterig worden totdat je hem niet meer van het erf af zou krijgen. De enige oplossing bij deze was slimmer zijn. Bij situaties waar in hij wist dat ik niets te zeggen had stapte ik al voor die tijd af en er daarna weer op en waar ik de mogelijkheid had liet ik hem overal achterwaarts langs gaan en draaide dan weer om. (om etter steiger gedrag te voorkomen) Ik moest zorgen dat ik continu de leiding had en bleef houden zonder een gevecht aan te gaan.
Nou goed, wellicht is de fjord van TS anders..ben benieuwd wat ze er over zegt.
Avalanche schreef:Elisa2 schreef:Hmja, bij die van mij was het ronduit etter gedrag..dat was gewoon een dominante *** deed ie in de bak ook. Dat was een "tester" en ik vermoed dat deze slimme fjord dat ook is. Als ik kleinere rondjes zou gaan rijden dan zou ie steeds eerder etterig worden totdat je hem niet meer van het erf af zou krijgen. De enige oplossing bij deze was slimmer zijn. Bij situaties waar in hij wist dat ik niets te zeggen had stapte ik al voor die tijd af en er daarna weer op en waar ik de mogelijkheid had liet ik hem overal achterwaarts langs gaan en draaide dan weer om. (om etter steiger gedrag te voorkomen) Ik moest zorgen dat ik continu de leiding had en bleef houden zonder een gevecht aan te gaan.
Nou goed, wellicht is de fjord van TS anders..ben benieuwd wat ze er over zegt.
Mja, ik geloof niet per se in dominantie, zeker interspecies dominance theorieën zijn achterhaald.
Paarden kunnen zeker stout zijn, maar zullen vanuit het stout zijn niet zich zo extreem gaan gedragen dat het gevaar voor zichzelf oplevert. Dus dat geloof niet.
Die zwarte van mij is ook een boef, en je kunt niet een halve seconde je aandacht kwijt zijn, want daar maakt ze echt wel gebruik van, maar het extreme gedrag wat we ook gezien hebben, kwam niet daarvandaan.
De oplossing zal zeker vaak zijn om slimmer te zijn, omdat je daarmee in wezen hetzelfde doet. Maar ik ga eigenlijk nooit uit van dominantie.
Ladygiroc schreef:Ik zou deze lekker thuis laten. Blijkbaar niet geschikt om relaxed en ontspannen buiten te rijden. Snap dat je deze beslissing niet na 1 keer neemt maar als je al 'zoveel' hebt geprobeerd? Als je bij iedere sloot moet denken 'kunnen we er langs of niet' nee dan is de lol er bij mij snel af.
Avalanche schreef:Mja, ik geloof niet per se in dominantie, zeker interspecies dominance theorieën zijn achterhaald.
Paarden kunnen zeker stout zijn, maar zullen vanuit het stout zijn niet zich zo extreem gaan gedragen dat het gevaar voor zichzelf oplevert. Dus dat geloof niet.
Die zwarte van mij is ook een boef, en je kunt niet een halve seconde je aandacht kwijt zijn, want daar maakt ze echt wel gebruik van, maar het extreme gedrag wat we ook gezien hebben, kwam niet daarvandaan.
De oplossing zal zeker vaak zijn om slimmer te zijn, omdat je daarmee in wezen hetzelfde doet. Maar ik ga eigenlijk nooit uit van dominantie.
Swanzie schreef:Ik ben het eens met pmarena.. als ze niet verder wil... gewoon stil laten staan... ze mag niet gaan eten.. voorwaarts is belonen..neiging tot achterwaarts of omdraaien is stilstaan..
Pak er wel veel tijd voor want soms sta je de eerste keer wel lang.. uiteindeliji gaat dit de paarden altijd vervelen... dus het is een kwestie van een langere adem dan je paard hebben