Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
_Denise_ schreef:Moeilijk te zeggen zonder beeldmateriaal en beschrijving van de bouw/bespiering van de pony.
Ik weet dat mijn 1.63 op een Welsh van 1.30 echt niet meer kon.
Avalanche schreef:Ik ben 1.62 en no way dat ik op zo'n kleine pony zou gaan zitten. Ook niet op een pony van 10 cm hoger of zelfs 20 cm hoger.
LaDonna75 schreef:Avalanche schreef:Ik ben 1.62 en no way dat ik op zo'n kleine pony zou gaan zitten. Ook niet op een pony van 10 cm hoger of zelfs 20 cm hoger.
Haha ik rijd als (volwassen) vrouw van dezelfde lengte dressuurwedstrijden met een pony van 1,46m en krijg van iedereen te horen “wát een leuke combinatie “. Het hangt niet alleen van je lengte (en gewicht) af maar ook van je lichaamsbouw en handigheid als ruiter, vind ik.
Prima2Donna schreef:Ik ben 1m52 en rond de 45 kg. Heb de afgelopen 4 jaar op een D-pony van 143 gereden en nu overgestapt op een paard van 158. Ik vind persoonlijk dit grotere beter staan en voel me er ook fijner op.
Wel heb ik een aantal jaar terug gewoon nog regelmatig op shetties en een b-pony'tje gereden. Toen zal ik ergens in de 1m40 zijn geweest gok ik en natuurlijk wat lichter. Het reed prima, maar achteraf zag het er wel wat uit verhouding uit. Volgens mij is er een regel met bepaald % van het lichaamsgewicht.
Hilary schreef:Waarbij die 15-20% moet worden berekend vanaf het gezonde gewicht van de pony.
Rekenvoorbeeld:
- pony van bijv. 1.40m en gezond gewicht van 400 kg: bij 15% is het dan 60 kg gewicht op de rug (dus ruiter met kleding, schoenen, cap, zadel etc), bij 20% 80 kg
- pony van bijv 1.40m en overgewicht, dier weegt 450 kg. Dan ga je dus rekenen met 400 kg en niet met 450 kg. Die 50 kg moet ie al extra meezeulen…
Zou leuk zijn, allemaal vetgemeste kleine pony’s zodat zwaardere ruiters er volgens de 15-20% regel nog ‘legaal’ op kunnen rijden
Hilary schreef:Zou leuk zijn, allemaal vetgemeste kleine pony’s zodat zwaardere ruiters er volgens de 15-20% regel nog ‘legaal’ op kunnen rijden
Fly_high schreef:Hilary schreef:Zou leuk zijn, allemaal vetgemeste kleine pony’s zodat zwaardere ruiters er volgens de 15-20% regel nog ‘legaal’ op kunnen rijden
Dat is iets wat je in praktijk dus relatief vaak ziet, vooral bij ruiters die wat aan de (te) zware kant zijn. Paarden en pony's vetmesten zodat de combinatie "mooi in verhouding" blijft ipv zo'n beroerd meer ruiter dan paard plaatje.
Ook op bokt kan men lezen over kleine D-maat haflingers en tinkers van liefst 600-650 kilo waar de eigenaar op meent te passen want die valt dan wel binnen die 20%
------------------------------------------------
Wat TS betreft neem ik aan dat het alleen om af en toe opstappen gaat om de pony beter op te leiden of even te corrigeren voor het vaste ruitertje? Dan zou het IMO nog net kunnen, zeker gezien er maar heel weinig volwassenen zijn die daadwerkelijk goed op een Btje passen.
Bokkerbb schreef:Ik heb een lesgeefster en zij zei dat het prima kon, ook om echt te gaan rijden... Ik vond persoonlijk geen goed idee om intensief te gaan rijden maar het past in mijn ogen wel nog. Ik heb totaal geen lange benen want ik kwam met mijn hielen aan haar buik uit dus qua lengte maak ik mij geen zorgen, maar ik wou toch wat verschillende meningen weten. We gingen haar trouwens sowieso in conditie brengen dus ze wordt zeker niet vetgemest om meer te kunnen dragen
Gebruikers op dit forum: FemkeRoosje en 6 bezoekers