Nibbit schreef:Op de fb pagina van het Kfps is een poosje geleden een heel mooi filmpje geplaatst wat denk ik van toepassing is op alle (jonge) paarden
https://youtu.be/YMcYKKqAUCc
midgie schreef:Een 4 jarige zou ik zo ie zo nog niet rijden,
Ik train vaak heel kort , 10 min, goed is goed en desnoods later op de dag nog een keer 10 min
Ik doe grondwerk en longeren volgens de AR , heb niet echt een schema, wel een doel , ik train als ik zin heb en anders doe ik niks, staan in een kudde dus conditie opbouwen en bewegingen kunnen ze hele dagen.
Ik train echt de spieren sterk zodat de gewrichten soepel kunnen blijven beweging richting het rijden .
Mijn 6 jarige word 1 x in de week gereden en een keer een buiten rit en grondwerk en longeren ook maar 10 a 15 min, goed is goed en ook niet elke dag, soms sla ik een week over , want alles wat ze met rust en geduld aanleren onthouden ze beter , dus een uur trainen heeft vaak geen nut in mijn beleving .
ik heb ook nooit een uur les, damar altijd 20/30 min
Ik train ook altijd met een doel , maar als het doel niet haalbaar is doe ik stappen terug , volgende de ronde nieuwe kansen, het paard heeft ook zijn dag wel eens niet en het is hobby
Helaas zie je te veel hobby ruiters gefrustreerd op hun paard zitten en dat is helaas erg sneu voor het paard, want het paard maakt geen fouten!
yarkayunda schreef:Waar je ook goed rekening mee moet/kan houden is de leeftijd. Mij is altijd verteld met een 3 jarige maximaal 3x in de week intensief trainen voor 30 min. Een 4 jarige maximaal 4x in de week intensief voor 40 min en zo verder tot ze 6 zijn.
cir_der schreef:Dus jij stapt op je paard en begint direct schouderbinnenwaars/travers te rijden? Ik stap altijd al minstens 3min in. En zeker 5 min uit, dus heb ik maar 2min over. Een dressuurproef duurt tussen de 6-8min. Een jong paard mag ook eens voelen wat een "echte" training is. En ik rij met een 4 jarige nog geen schouderbinnenwaard/travers. Ik ben al heel tevreden met een ontspannen aanleuning, de ene keer krijg ik die al na 15min en dan duurt mijn training maar 20min. En soms duurt dat 30min en dan duurt die training ook wat langer. Als je een les neemt, rij je toch ook minstens 30min.
Ik rij ook geen 30min achter elkaar draf rondjes. Soms overgangen, soms veel galop of juist schakelen in stap/draf/galop.
yarkayunda schreef:Waar je ook goed rekening mee moet/kan houden is de leeftijd. Mij is altijd verteld met een 3 jarige maximaal 3x in de week intensief trainen voor 30 min. Een 4 jarige maximaal 4x in de week intensief voor 40 min en zo verder tot ze 6 zijn.
koend schreef:In de discussie moet echt rekening gehouden worden met het ras paard en het doel waarvoor je traint.
Een fries moet extreem heel langzaam opgebouwd worden, werd uitgelegd inde vermelde video.
Een lippizaner is extra laat volwassen. Mischien andere barokke rassen ook, dat weet ik niet.
Engelse volbloeden en dravers worden al heel veel generaties op vroegrijpheid geselecteerd.
Bloedpaarden recupereren veel sneller dan koudbloeden.
Springen zijn korte krachtexplosies.
Dressuur is psychisch lastiger en iets langer van duur
Enz.
Alles hier op 1 hoopje gooien en dan je eigen gewoonten als ( onbewezen!) Voorbeeld stellen, is niet geloofwaardig.
Die video was tenminste wetenschappeliujk onderbouwd en beperkt in zijn pretentie: ze spraken duidelijk over friezen. Hartslag boven de 120 was fysiek intensief. Klaar en duidelijk wat bedoeld werd.
midgie schreef:koend schreef:In de discussie moet echt rekening gehouden worden met het ras paard en het doel waarvoor je traint.
Een fries moet extreem heel langzaam opgebouwd worden, werd uitgelegd inde vermelde video.
Een lippizaner is extra laat volwassen. Mischien andere barokke rassen ook, dat weet ik niet.
Engelse volbloeden en dravers worden al heel veel generaties op vroegrijpheid geselecteerd.
Bloedpaarden recupereren veel sneller dan koudbloeden.
Springen zijn korte krachtexplosies.
Dressuur is psychisch lastiger en iets langer van duur
Enz.
Alles hier op 1 hoopje gooien en dan je eigen gewoonten als ( onbewezen!) Voorbeeld stellen, is niet geloofwaardig.
Die video was tenminste wetenschappeliujk onderbouwd en beperkt in zijn pretentie: ze spraken duidelijk over friezen. Hartslag boven de 120 was fysiek intensief. Klaar en duidelijk wat bedoeld werd.
Wat is in jou ogen onbewezen dan?
Het skelet van het paard is pas volgroeit met 7/8 jaar , welk ras dan ook
Als je dat te vroeg belast zal het nooit meer herstellen welk ras dan ook.
Dat is in elk geval bewezen!
Snap steeds meer niet waarom mensen die met hun hobby bezig zijn en hun zo genaamde beste maatje zo vroeg al willen rijden , terwijl in deze tijd het echt duidelijk is wanneer een paard uit gegroeid is en helemaal mentaal, geen enkel paard is er lichamelijk en mentaal aan toe om met 3 of 4 al op te gaan zitten.
En dat Engelse volbloeden en dravers al heel vroeg belast worden is ook geen voorbeeld, want die paarden zijn ook al vroeg kapot lichamelijke mentaal, dat draait om geld en dan zijn mensen monsters.
Maar mensen die puur voor hun hobby hun paard veel te vroeg belasten terwijl ze weten dat het echt slecht is , waar zijn die mee bezig??
Dat is eigen ego en dan doen ze hun zo genaamde maatje dit aan, dat is iets wat ik niet snap en dan ook opmerkingen van een jong dier moet ook maar weten wat echte training is , sorry maar deze mensen begrijp ik echt niet .
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers