Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
little_birdy schreef:Ik denk dat je vooral veel sneller moet reageren.
Dus indd been geen reactie duidelijker been.
En meteen weer been zodra ze ook maar een tel inhoud en pas hardere hulp bij geen reactie.
Ook vooral eens echt goed naar voren doorrijden wilt helpen
Earth schreef:In jouw geval zou ik kijken of je paard enthousiast kunt maken buiten. Ik denk namelijk niet perse dat het aan de hulpen ligt, maar dat je paard gewoon niet graag van huis gaat. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar als je paard voorwaarts gaat, niet alleen de druk eraf maar ook belonen met stem, heel enthousiast zijn, er een plezierig uitje van maken. Misschien buiten het rijden om wat grondwerk doen om wat meer leiderschap te creëren zodat hij je ook wat meer vertrouwd.
Nature93 schreef:Earth schreef:In jouw geval zou ik kijken of je paard enthousiast kunt maken buiten. Ik denk namelijk niet perse dat het aan de hulpen ligt, maar dat je paard gewoon niet graag van huis gaat. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar als je paard voorwaarts gaat, niet alleen de druk eraf maar ook belonen met stem, heel enthousiast zijn, er een plezierig uitje van maken. Misschien buiten het rijden om wat grondwerk doen om wat meer leiderschap te creëren zodat hij je ook wat meer vertrouwd.
Dit doe ik inderdaad ook veel. Vooral om even de moter te starten zeg maar. Op paden terug naar huis gaat dat super. Op paarden van huis weg lukt het zo af en toe ook wel. Maar dan is het toch lastiger. Of ik moet groter inkomen.
Ik las laatst ook een artikel dat je een paard in stap juist niet te veel in de weg moet zitten en zo min mogelijk doen. Maar dan is 'n slak soms nog sneller.
Nature93 schreef:Ik las laatst ook een artikel dat je een paard in stap juist niet te veel in de weg moet zitten en zo min mogelijk doen. Maar dan is 'n slak soms nog sneller.
Anastasia24 schreef:Je kunt natuurlijk ook zo maken dat ze juist graag doorloopt ipv dat ze doorloopt omdat ze anders been krijgt. Hoe je dat leuk maakt ligt aan het paard, mijn merrie was ontzettend sloom in stap, maar als ik om de zoveel meter van gang veranderde zat er haast geen rem meer op. Een sprongetje hier en daar, lekker snoepjes mee, misschien wat kunstjes(Mijn haflinger speelt graag in plassen). Even goed galopperen op een lang pad, maargoed, dat alles moet jou ook liggen natuurlijk.
Janneke2 schreef:Nature93 schreef:Ik las laatst ook een artikel dat je een paard in stap juist niet te veel in de weg moet zitten en zo min mogelijk doen. Maar dan is 'n slak soms nog sneller.
Ja, er zijn dressuurruiters die de stap van hun paard compleet verpesten, dus ik ken deze waarschuwing.
Maar vragen om een fatsoenlijk basistempo in een correcte tact moet kunnen.
Janneke2 schreef:Nature93 schreef:Ik las laatst ook een artikel dat je een paard in stap juist niet te veel in de weg moet zitten en zo min mogelijk doen. Maar dan is 'n slak soms nog sneller.
Ja, er zijn dressuurruiters die de stap van hun paard compleet verpesten, dus ik ken deze waarschuwing.
Maar vragen om een fatsoenlijk basistempo in een correcte tact moet kunnen.
Nature93 schreef:Ik vraag mij af hoe anderen hier in staan. Ik rij voornamelijk buiten met mijn paard. Super braaf paard! Ik kan prima mijn been aanleggen en dan loopt ze lekker naar voren. Wij stappen meerdere deel van de rit. Maar vooral op bospaden van stal af komt het tempo dan snel terug, soms tot een echt sjoktempo. Mijn paard heeft niet een super snel tempo van zich zelf. Maar vaak zit ik er op van: nu mag het wel iets harder.
Wat mijn acties dan zijn is:
Been geven, -geen reactie- nog een keer harder been, -stapt goed door- been eraf en naar 5 passen kakt ze weer in. Dan begin ik weer bij rustig been geven en het hele riedeltje. Maar is dit wel juist?
Is consequent zijn niet het volgende: been geven -geen reactie- harder been, -stapt goed door- been eraf en naar 5 passen kakt ze weer in -nog harder been of zweep- en pas bij een volgende overgang weer het zachte been zodat paard snapt dat het zonder been door moet lopen?
Ik ben even benieuwd naar input!