springoefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 21:28

Ik rijd 1 keer in de week in de springles van de manege, maar eigelijk leer je daar helemaal niets. Ik kan ook geen priveles betalen, maar wil toch wat beter leren springen.
De hoogte is geen probleem alleen ik heb nooit echt geleerd hoe je er goed op af moet rijden enzo.
Heeft iemand leuke oefeningen die ik zelf kan doen? Het moet wel met een paar hindernissen kunnen, want er zijn er niet zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 09:44

Even voor mijn info: hoe wou je zelfstandig gaan oefenen als je 1x in de week in de les op de manege rijdt?

Misschien is het een idee om een verzorg/bijrijdpaard te zoeken, waarvan de eigenaar je een beetje kan begeleiden?

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:09

Je kunt wat boeken uit de bybliotheek halen over paardrijden en springen. Daar staat vaak wel wat in!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 22:47

Sonja schreef:
Even voor mijn info: hoe wou je zelfstandig gaan oefenen als je 1x in de week in de les op de manege rijdt?

Misschien is het een idee om een verzorg/bijrijdpaard te zoeken, waarvan de eigenaar je een beetje kan begeleiden?


Ik heb een eigen paard, en daarmee rij ik in de manegeles. Maar op de andere dagen kan ik springen wanneer ik wil.

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:51

Ja ik vind het moeilijk om je zo advies te gaan geven.
Heb je niet een foto waar we jou houding kunnen zien...
Leuke oefeningen zijn er wel. Ik spring bijvoorbeeld heel vaak
alleen op de gehoorzaamheid. Voor de sprong halt paar passen achterwaarts en erover heen. Na de sprong halt enz........

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:24

springen met Piet Raymakers, staat veel in!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:04

een draf balkje ervoor en erachter, twee hindernissen op vier en halve galopsprong zetten en dan afwisselend op vier en op vijf galopsprongen rijden. een lijntje neerzeten en op verschillende afstanden rijden. het inzicht om afstanden te zien kan niemand (volgens mij) je leren. dit komt vanzelf door veel te springen. zorg wel altijd dat er iemand bij je is als je springt. dat is beter voor je houding, voor het erop leggen van eventueel gevallen balken en is beter voor je veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:05

Probeer een volte te rijden en dan een van te voren bepaald aantal galopsprongen recht van vorne aan te komen. Zo moet jij dus bepalen of de galop gesloten of ruimer moet zijn en kan je precies het moment van afzet leren bepalen. Ook twee hindernisjes niet helemaal recht achter elkaar zetten en zo dus een beetje schuin (wel in het middeen en alleen als ie eraan toe is!!) op een hindernis aanrijden. Wel zorgen dat je paard dan goed voorwaarts is en je hem in galop goed onder controle hebt na de eerste sprong.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:07

Mmm leg twee balken op de grond 18 meter er tussen en je kunt al heel erg veel oefenen.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:30

veel voltes gaan rijden.. hem erg wendbaar maken en voorwaarts.. en dan eerst met balkjes oefenen en zo.. en dan steeds iets hoger.. maar als je er goed op af wilt rijden... houdt dan biede benen er goed aan.. Als jij je benen er niet goed aanhoudt, heeft je paard geen houvast en springt het minder goed! goed aan je benen denken dus! *LOL*
veel plezierrr!!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 23:09

Bedankt voor alle tips. Ga er zeker wat mee doen. Hebben we ook weer eens wat afwisseling.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 10:17

Als je er toch meer mee wil gaan doen moet je toch echt priveles nemen. Dit geeft meer rust en tijd om je afstanden te oefenen.

Met galoperen en draven over balken kan je al een hoop doen. En daarna kruisje met een drafbalk ervoor.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:53

weet je as je het gevoel hebt dat je niets bijleert op je manege moet je misschien naar een andere manege uitkijken. of als het toch je eigen paard is naar een ruiterclub.
maar ik heb nog een leuke oefening.
ik oefen vaak op barage rijden. dus je paard goed vooruit laten gaan en op het juiste moment trug inhoude. en ook je paard leren om schuin over de hindernis te springen, wel nog in het midden maar schuin.
je moet je paard ook op ieder moment onder controle hebben. dus een grondbalk op 7m van de hindernis plaatsen en naar de hindernis toerijden en na de grondbalk stilstaan, 3sec wachten, aanspringen in de GEVRAAGDE galop, en de hindernis nemen. in het begin is dit best moeilijk maar naarmate je dit oefent gaat het vloter en vloter.

springen zijn echter niet alleen over hindernissen heengaan. het verreist ook soepelheid. dwz veel voltes rijden, galopwissels oefenen, ....

ook na de hindernis moet je in de goede galop landen, dit kan een tijdje duren voor je paard dit doorheeft. je land in de rechtergalop door tijdens de het zweefmoment een beetje, dus niet overdreven veel, druk op je rechterteugel uit te oefenen en wat meer op je rechterstijgbeugel te leunen.

ik heb ook zo mijn eigen 'notaboekje' waarin ik iedere oefening die ik rij opschrijf, dit is handig om de vooruitgang van ruiter en paard te bekijken. ik raad ook alle leerlingen van mij aan om dit te doen. als je wil kan ik je het mijne doormailen.

ik hoop dat ik je een beetje kunnen helpen heb.