Hoe achterhand actief krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:57

je kunt sporen gebruiken, hoef je niet te schopppen.
dit kan van knopjes tot wieltjes.
gr aniek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:01

Je gaat deze week de hele week rijden? En daarna een paar keer per week?

Dan zal ik je uit de droom halen, als ik je verhaal lees denk ik dat je er nog helemaal niet aan toe bent om de wat moeilijkere dingen van africhten te doen. Neem goed les, ga goed werken aan je onafhankelijke zit, leer van je instructrice dat je paard gaat nageven, dan moet je leren verbinding te gaan rijden en dan kan je stapje voor stapje eventueel eens proberen het beestje een klein beetje meer te gaan sluiten. Maar daar gaan zo hele lange tijden overheen!

En met een paard keer per week rijden red je dat niet.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:17

Pipo, ben ik het niet helemaal met je eens. Want met een jong paard rij je ook niet een hele week door en dat week in, week uit. En die kan je het ook aanleren.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, je wil zeggen "als je nu een hele week oefent en daarna maar een paar keer per week, dan schiet het niet echt op".
Want je hebt echt even tijd nodig om dit geheel te bevestigen.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 12:34

Dat zei ik niet, ik zei dat ik deze week tijd heb om bijna elke dag met BALKJES te oefenen en daarna dat een paar keer in de week te doen. Ik longeer ook en rij buiten met hem.

Ik hoef dit paard niet af te richten, hij is notabene 17!

Ik heb al goed les, van de eigenaresse van de manege, zij is een heel goede instructrice en geeft ook les aan Z paarden! Zij vind dat hij goed loopt zo, maar ik wil ook zelf wat oefenen.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 12:35

Niekoezz schreef:
je kunt sporen gebruiken, hoef je niet te schopppen.
dit kan van knopjes tot wieltjes.
gr aniek


Ik gebruik kleine knopjes, maar ik heb geen zin om het open te prikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:08

Kleintje schreef:
Pipo, ben ik het niet helemaal met je eens. Want met een jong paard rij je ook niet een hele week door en dat week in, week uit. En die kan je het ook aanleren.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, je wil zeggen "als je nu een hele week oefent en daarna maar een paar keer per week, dan schiet het niet echt op".
Want je hebt echt even tijd nodig om dit geheel te bevestigen.


Ik had begrepen dat ze er een paar keer per week opzit. Vandaar.

Een jong paard zit je ook maar een paar keer per week op, dat klopt helemaal. Maar een jong paard ga je ook niet flink sluiten Verward Tenminste ik niet. Daarnaast probeer ik aan te geven aan Rockylover dat er een aantal voorwaarden zijn waaraan voldaan moet worden voor je het dier meer kan sluiten. En als ik haar berichten lees, is dat nog neit echt zo. Dus het is volgens mij niet echt aan de orde het op het achterbeen zetten Haha! Grappige woordkeus vind ik het altijd maar goed!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:21

Niekoezz schreef:
je kunt sporen gebruiken, hoef je niet te schopppen.
dit kan van knopjes tot wieltjes.
gr aniek


je drijft je paard met je kuiten aan en niet met je hiel van je voet

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:19

Citaat:
je drijft je paard met je kuiten aan en niet met je hiel van je voet



helemaal mee eens miekelover!!! OK dan!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 19:56

Vandaag begonnen met balkjes lopen, ging best lekker en zijn gas en rem was helemaal in orde Lachen

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:51

heeft iemand misschien een foto van een paard die zijn achterhand er goed onderzet en een paard dat dat niet doet. Dan kan ik goed het verschil zien

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:02

Dat kun je echt niet 1,2,3 van een foto zien.
Alle paarden zetten hun achterbenen er onder, alleen de een beter dan de ander.
Waarom is die achterhand zo belangrijk? (ja tuurlijk is het belangrijk op het hogere niveau maar niet op het gemiddelde bokt-niveau....) Zorg dat je paard goed op je been reageert dan wordt hij vanzelf achter ook wat sneller...

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:07

Nistria schreef:
Dat kun je echt niet 1,2,3 van een foto zien.
Alle paarden zetten hun achterbenen er onder, alleen de een beter dan de ander.
Waarom is die achterhand zo belangrijk? (ja tuurlijk is het belangrijk op het hogere niveau maar niet op het gemiddelde bokt-niveau....) Zorg dat je paard goed op je been reageert dan wordt hij vanzelf achter ook wat sneller...


ik wil gewoon dat me paardje goed loopt en niet als een manegepony gaat lopen. Ik wil met haar de wedstrijd in. dusja

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 19:49

Het ging vandaag super goed met mij en m'n paardje! Hij gaat nu in draf op 1 kuithulp (klein beetje aandrukken, kom nauwelijks tegen zijn buik aan) en gaat van draf naar halt alleen op mijn zithulpen. Mijn instructrice was even wezen kijken naar de paarden die in de bak reden en toen mijn paard weer op stal stond gaf ze een groot compliment Lachen

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:24

Nistria schreef:
Waarom is die achterhand zo belangrijk? (ja tuurlijk is het belangrijk op het hogere niveau maar niet op het gemiddelde bokt-niveau....) Zorg dat je paard goed op je been reageert dan wordt hij vanzelf achter ook wat sneller...



Nistria! De achterhand is wel degelijk belangrijk, want een paard loopt vanuit de achterhand.
Dat is zeg maar de moter van een paard! Dus of je nu wedstrijden rijdt of gewoon voor je plezier, je achterhand is gewoon heel erg belangrijk! een paard hoort niet in drie stukken te lopen! en dat doet ik zonder voortstuwing vanuit de achterhand wel. Je duwt toch een speedboot ook niet met zijn neus in het water om vooruit te komen ?????

Rocky: je kan het wel zien hoor, dat hij zijn achterhand onderbrengt. Je paard zal dan als het ware iets naar achteren kantelen en meer op de achterbenen gaan lopen.

hoe gaat het met je training?? al iets vooruitgang??

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 00:27

Dat wat je hierbover schreef was zeker niet voor mij bedoelt? Ik heb hierboven all 2 verslagjes geschreven van de training Lachen

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:33

euhhh.. die heb ik nog nie gelezen, k was te druk met mijn commentaar op Nistria. Sorry.

Maareh...

Hartstikke gaaf!! Rocky dat je al vooruitgang boekt! ga zo door!! OK dan!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 00:54

Geeft niet hoor, ik ben er ook heel blij mee Lachen

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:22

sharonaollie schreef:
veel overgangen rijden.van stap ,naar draf en weer terug .van stap naar galop . en veel temopwisselingen rijden ,stuk voorwaarts rijden en weer terug weer naar voren en weer terug .en met terug bedoel ik bijna in stap.
je kan ook balkjes draven en galoperen.of een pessoateugel gebruiken.
veel succes ermee OK dan!


Ja ik ben het hier helemaal mee eens... Mijn pony was ook niet echt voor het been, maar nu ik een hoop overgangen maak en veel met tempo's aan het rijden ben gaat het al een stuk beter. Ik zie en voel dat hij met sprongen voor uit gaat. Ook merk ik dat ik nu met een hele lichte hulp al gehoor van hem krijg. Als hij dan luisterd ben ik echt heel trots op hem.. EN daar doe je het toch eigenlijk allemaal voor

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 21:56

Ja het gaat ook super met mij en mijn pony!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:14

Miffie"]
[quote="Nistria schreef:
Waarom is die achterhand zo belangrijk? (ja tuurlijk is het belangrijk op het hogere niveau maar niet op het gemiddelde bokt-niveau....) Zorg dat je paard goed op je been reageert dan wordt hij vanzelf achter ook wat sneller...



Nistria! De achterhand is wel degelijk belangrijk, want een paard loopt vanuit de achterhand.
Dat is zeg maar de moter van een paard! Dus of je nu wedstrijden rijdt of gewoon voor je plezier, je achterhand is gewoon heel erg belangrijk! een paard hoort niet in drie stukken te lopen! en dat doet ik zonder voortstuwing vanuit de achterhand wel. Je duwt toch een speedboot ook niet met zijn neus in het water om vooruit te komen ?????

Rocky: je kan het wel zien hoor, dat hij zijn achterhand onderbrengt. Je paard zal dan als het ware iets naar achteren kantelen en meer op de achterbenen gaan lopen.

hoe gaat het met je training?? al iets vooruitgang??
[/quote]
700% Mee eens, eerst die achterhand eronder en dan pas aan de voorkant poedersuiker !!

Over dat drijven: Je moet niet schoppen, je moet met de binnekant van de kuitdrijven en proberen om je paard optetillen met je kuiten. Dat is het begin van onzichbare hulpen, een beter gezicht en fijner voor je paard! Liever een tik dan dat geschop in die buik: 1. geen gezicht 2. je hulpen worden steeds erger en je paard gaat eraan wennen en zal steeds hardere hulpen nodig helpen!!!

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:59

jep jep! Helemaal mee eens!!! OK dan!

hey Sjonnie, wanneer ga je nu naar Aqua? we wachten op je!!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 01:35

bedankt allemaal Lachen Ik houd dit topic even omhoog, want ik blijf het even bijhouden met verslagen zodat jullie nog commetaar kunnen leveren Lachen

Vandaag heb ik niet getraind, maar een lekker pittige buitenrit gemaakt.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:03

Miffie"]
[quote="Nistria schreef:
Waarom is die achterhand zo belangrijk? (ja tuurlijk is het belangrijk op het hogere niveau maar niet op het gemiddelde bokt-niveau....) Zorg dat je paard goed op je been reageert dan wordt hij vanzelf achter ook wat sneller...



Nistria! De achterhand is wel degelijk belangrijk, want een paard loopt vanuit de achterhand.
Dat is zeg maar de moter van een paard! Dus of je nu wedstrijden rijdt of gewoon voor je plezier, je achterhand is gewoon heel erg belangrijk! een paard hoort niet in drie stukken te lopen! en dat doet ik zonder voortstuwing vanuit de achterhand wel. Je duwt toch een speedboot ook niet met zijn neus in het water om vooruit te komen ?????

Rocky: je kan het wel zien hoor, dat hij zijn achterhand onderbrengt. Je paard zal dan als het ware iets naar achteren kantelen en meer op de achterbenen gaan lopen.

hoe gaat het met je training?? al iets vooruitgang??
[/quote]

Lees mijn quote a.u.b. eens goed Tong uitsteken
Ik weet uit eigen ervaring ook wel dat dit belangrijk is, maar op dit niveau is het absoluut niet van belang hoe het met de achterhand gesteld is...

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 21:52

maar het gaat in dit topic over mij... en voor mijn paard is het nodig, want ik wil hem aan de teugel gaan rijden. Dan is de achterhand zeker wel van belang!

Vandaag ging het opzich wel goed met zijn achterhand, maar niet echt super. Hij had ook ineens helemaal geen stelling meer enzo Verward Hij had denk ik een slechte dag ofzo...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:59

je moet heel veel drijven met je kuiten. Maar drijf op de goede manier (ik deed het ook altijd fout): Je moet met de binnenkant van je kuiten knijpen, en proberen om je paard op te tillen. Dat is meteen het begin van de onzichtbare hulpen en het heeft meer effect Lachen Ben blij dat ik van die oude 'schopmanier' afben, want het was echt een rot-gezicht!
Je moet ook iemand op de grond hebben staan die het goed kan zien, dat die in het begin iedere keer zegt wanneer hij over de achterhand loopt en wanneer niet, dan kan je het later zelf gaan voelen!
Heel belangrijk is dat je de voorkant los laat, als hij zijn rug en achterhand goed gebruikt komt zijn hoofd al vanzelf omlaag! Stelling moet je wel blijven vragen, maar gewoon met een relax teugeltje en alleen de hand van de hals af.