Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Hoe dan ook denk ik dat dit goed samen te vatten is in het moderne woord: core stability
De reden waarom centered rijden ontstaan is om in andere woorden de oude rijkunst uit te leggen.
Janneke2 schreef:@ Sizzle : klopt. Doe mij maar core stability!
Maar ten eerste is core stability beter omschreven. En ik gebruik mijn karatelessen te paard...
(Plaatselijk jargon : hara punt, dat train je zodat JIJ bepaalt waar je zwaartepunt zit, niet diegene die aan sleurt of duwt.)
En idd: centered riding is duidelijk, en ook een fysiotherapeut kan zaken als core stability uitleggen en helpen oefenen.
Het grappige van je bekkenbodemspieren is dat je ze onafhankelijk van buik- en rugspieren kunt aanspannen, maar je kunt ze gebruiken tijdens de halve ophouding. (Ik gebruik zelf geen teugels in de halve ophoudingen.)
'Intrekken van de heupen' doet mij denken aan bange honden : staart tussen de benen - en het bekken gekanteld richting bolle rug...
... jij leest het als 'gespannen ruiter' (... dat zou heel goed bedoeld kunnen zijn!!) en dan is het kantelen richting bolle rug...
Nico12 schreef:Het gaat m.i. niet om het stil houden van de handen maar om de gelijkmatige druk in de mond. Stel je rijdt in draf en je komt tijdens het draven 10 cm uit het zadel. Ik ken topruiters die de handen dan ook 10 cm op en neer doen. Mooi is wat anders. In de springsport is het m.i. geen probleem. Voorbeeld: op Horse&Country heb je masterclasses. Als ik dan naar video kijk van Jeroen Dubbeldam en Geoff Billington dan is duidelijk wat ik bedoel. Of is het zo als je niet kunt dressuren dan kun je altijd nog gaan springen.