Pony is alleen vervelend tijdens dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Pony is alleen vervelend tijdens dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 17:53

Hoii!

Sinds december heb ik een schat van een pony en ben er helemaal gelukkig van. Ik zoek altijd tips ed op via bokt en vond het eindelijk eens tijd om zelf een post aan te maken.

Ze is een engeltje met elke discipline. Springen, crossen, zonder zadel lekker klieren. Zelfs tijdens grondwerk, vrijheidsdressuur en longeren is er niks mis mee.

Maar zodra ik ga dressuren is ze een compleet andere pony. Dribbelen, wegrennen en zelf overgangen maken naar een snellere gang. Ze kan zeker wel rustig en netjes lopen maar dan zijn we meestal al bijna klaar met de training. Ik dacht eerst dat het aan de teugeldruk lag, dus heb bitloos geprobeerd (dit doet ze bij alle andere disciplines als een engeltje) maar daar doet ze hetzelfde. Ik weet echt niet wat ik fout doe en hoor graag tips.

Ik wil haar graag gewoon ontspannen en fijn willen rijden maar het maakt niet uit wat voor hulp ik geef, zij ziet het als gas.

(ps, ik heb 1x in de 2 week les en meestal rijd ik een halfuurtje voor zodat ik haar rustig heb in de les. Dat gaat meestal prima.)

mika11

Berichten: 11119
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Pony is alleen vervelend tijdens dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:02

Bij het springen en crossen moet ze toch ook onder controle zijn?

Je kan ook op een andere plek dressuur rijden, dat hoeft niet persé in een bak.
Kan ook evengoed in het bos of waar dan ook.

Gebruik je bij dressuur rijden misschien een ander zadel of tuig?

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:11

Barbet schreef:
Bij het springen en crossen moet ze toch ook onder controle zijn?

Je kan ook op een andere plek dressuur rijden, dat hoeft niet persé in een bak.
Kan ook evengoed in het bos of waar dan ook.

Gebruik je bij dressuur rijden misschien een ander zadel of tuig?


Ja een ander zadel idd, maar deze is gecontroleerd en niks mis mee. En het voelt een beetje alsof een mentale switch omgaat en ze gewoon niks wil. Ik rijd zelf het liefst in de buitenbak, deze is 45 x 65 m en daar is ze "minder" drammerig maar wel sneller.

Freekieee

Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Pony is alleen vervelend tijdens dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:27

En eens dressuur rijden met je spring zadel ? Dat eens paar x proberen. Als dag goed gaat dan is er iets met je dressuur zadel

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:29

Freekieee schreef:
En eens dressuur rijden met je spring zadel ? Dat eens paar x proberen. Als dag goed gaat dan is er iets met je dressuur zadel


Hier had ik het zojuist over met een vriendin van mij. Dit is wat we idd morgen gaan uitproberen. Bedankt!

mika11

Berichten: 11119
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:29

Dan kan je misschien toch eens proberen met je andere zadel te rijden als je gaat dressuren.
Je kan best op een springzadel of vzh zadel basis dressuur rijden, doe je de beugels wat langer.
Je kan in ieder geval beginnen met uit te sluiten of het aan het zadel ligt.

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:30

Barbet schreef:
Dan kan je misschien toch eens proberen met je andere zadel te rijden als je gaat dressuren.
Je kan best op een springzadel of vzh zadel basis dressuur rijden, doe je de beugels wat langer.
Je kan in ieder geval beginnen met uit te sluiten of het aan het zadel ligt.


Ja klopt, ik heb ook al even wat mensen gevraagd en je moet om het halfjaar je zadel laten controleren. Vorige eigenaren hebben het iets langer geleden gecontroleerd dan ik dacht.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:31

Turtanic schreef:
Freekieee schreef:
En eens dressuur rijden met je spring zadel ? Dat eens paar x proberen. Als dag goed gaat dan is er iets met je dressuur zadel


Hier had ik het zojuist over met een vriendin van mij. Dit is wat we idd morgen gaan uitproberen. Bedankt!

Dat is sowieso een goed plan.

En anders denk ik toch dat die mentale switch bij jou vandaan komt :)
De pony weet niet of jij los gaat rijden voor later te springen, of dat je het bij dressuren laat.

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:34

DuoPenotti schreef:
Turtanic schreef:

Hier had ik het zojuist over met een vriendin van mij. Dit is wat we idd morgen gaan uitproberen. Bedankt!

Dat is sowieso een goed plan.

En anders denk ik toch dat die mentale switch bij jou vandaan komt :)
De pony weet niet of jij los gaat rijden voor later te springen, of dat je het bij dressuren laat.


Ja dat klopt, ik dacht altijd dat het een beetje uit "verveling" komt maar ik denk toch even dat ik de zadels ga laten controleren. Of iniedergeval het dressuur zadel. Eerst even dit testen. Dankje!
Laatst bijgewerkt door Turtanic op 08-02-21 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11119
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:34

Het kan idd ook zijn dat jij met dressuren opeens andere dingen gaat vragen of heel anders gaat rijden?
Meer in de krul of wat dan ook, of meer teugeldruk of zoiets?

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:36

Barbet schreef:
Het kan idd ook zijn dat jij met dressuren opeens andere dingen gaat vragen of heel anders gaat rijden?
Meer in de krul of wat dan ook, of meer teugeldruk of zoiets?


Hier zat ik ook aan te denken, maar ik vraag haar altijd rustig naar beneden. Als ik haar in de krul "trek" word het een feestje en loopt ze gewoon achteruit. Meestal geef ik haar zoveel mogelijk ruimte om haar hals lang en laag te nemen. Dit doet ze dus alleen aan het einde van de training. Als ze een beetje "moe" is.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:50

Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn en sommigen zijn hierboven genoemd.
Andere opties waar ook wat zelfreflectie voor nodig is:
- Dit is ook al in de eerste reactie benoemd maar in hoeverre is zij daadwerkelijk een engeltje bij de andere disciplines? Bij springen, cross etc. is er meer afleiding van de omgeving en is er soms meer ruimte voor paarden om hun eigen keuze te maken. Heb jij in deze disciplines daadwerkelijk de controle of ga je mee op wat jouw paard aanbiedt? Kun jij bijvoorbeeld tijdens het springen goed het aantal sprongen tussen hindernissen controleren? Kun je rechte lijnen rijden en bepalen hoe je de lijnen rijdt? Als je vrijheidsdressuur doet, beloon je dan ook voor zaken die je niet gevraagd hebt, omdat je paard dat leuke dingen vindt?
- Een andere misschien onorthodoxe optie, maar hoe leuk vind jij dressuur zelf? Als je niet dezelfde motivatie, concentratie en energie hebt voor dressuur als voor de andere disciplines zal je paard dat ook voelen en minder meewerkend zijn. Als dit het geval is kun je dressuur misschien voor jezelf wat leuker maken door ook tijdens de dressuur te werken met balkjes/cavaletti en vooraf een plan te maken wat je wil gaan doen. Zo behoud je zelf wat meer focus.
- Als bovenstaande opties niet van toepassing zijn, zou het ook nog kunnen dat je dressuursessies te lang zijn waardoor je paard de concentratie verliest en gaat klieren. Probeer te spelen met de lengte van je training en het moment waarop je paard gaat klieren. Stop voor dat moment komt. Leer de patronen van je paard kennen, eventueel met een boekje, zodat je die gaat herkennen. Sommige paarden vinden dressuur in de bak inderdaad niet zo leuk, dus dan kan het handig zijn om sessies kort te houden, te belonen door daarna wat leuks te doen (bos, nog even vrijheidsdressuur) en eventueel (zoals ook boven benoemd) dressuuroefeningen mee te nemen in je buitenrit.

Houdt daarnaast rekening met eventueel ongemak van je paard. Zit je paard ergens vast wat niet tot uiting komt in de andere disciplines maar wel tijdens de dressuur omdat je daar andere dingen vraagt?

Wie weet is het ook een combinatie van factoren dus ik denk dat je in deze situatie wat dingen zult moeten uitproberen om te ontdekken waar jouw motivatie en die van je paard ligt en hoe je hier het best mee om kunt gaan.

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:56

Gaabje schreef:
Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn en sommigen zijn hierboven genoemd.
Andere opties waar ook wat zelfreflectie voor nodig is:
- Dit is ook al in de eerste reactie benoemd maar in hoeverre is zij daadwerkelijk een engeltje bij de andere disciplines? Bij springen, cross etc. is er meer afleiding van de omgeving en is er soms meer ruimte voor paarden om hun eigen keuze te maken. Heb jij in deze disciplines daadwerkelijk de controle of ga je mee op wat jouw paard aanbiedt? Kun jij bijvoorbeeld tijdens het springen goed het aantal sprongen tussen hindernissen controleren? Kun je rechte lijnen rijden en bepalen hoe je de lijnen rijdt? Als je vrijheidsdressuur doet, beloon je dan ook voor zaken die je niet gevraagd hebt, omdat je paard dat leuke dingen vindt?
- Een andere misschien onorthodoxe optie, maar hoe leuk vind jij dressuur zelf? Als je niet dezelfde motivatie, concentratie en energie hebt voor dressuur als voor de andere disciplines zal je paard dat ook voelen en minder meewerkend zijn. Als dit het geval is kun je dressuur misschien voor jezelf wat leuker maken door ook tijdens de dressuur te werken met balkjes/cavaletti en vooraf een plan te maken wat je wil gaan doen. Zo behoud je zelf wat meer focus.
- Als bovenstaande opties niet van toepassing zijn, zou het ook nog kunnen dat je dressuursessies te lang zijn waardoor je paard de concentratie verliest en gaat klieren. Probeer te spelen met de lengte van je training en het moment waarop je paard gaat klieren. Stop voor dat moment komt. Leer de patronen van je paard kennen, eventueel met een boekje, zodat je die gaat herkennen. Sommige paarden vinden dressuur in de bak inderdaad niet zo leuk, dus dan kan het handig zijn om sessies kort te houden, te belonen door daarna wat leuks te doen (bos, nog even vrijheidsdressuur) en eventueel (zoals ook boven benoemd) dressuuroefeningen mee te nemen in je buitenrit.

Houdt daarnaast rekening met eventueel ongemak van je paard. Zit je paard ergens vast wat niet tot uiting komt in de andere disciplines maar wel tijdens de dressuur omdat je daar andere dingen vraagt?

Wie weet is het ook een combinatie van factoren dus ik denk dat je in deze situatie wat dingen zult moeten uitproberen om te ontdekken waar jouw motivatie en die van je paard ligt en hoe je hier het best mee om kunt gaan.



- In het springen is ze qua snelheid iets te enthousiast maar met sturen en sprongen tellen is ze compleet gecontroleerd. Met vrijheidsdressuur doet ze alleen wat ik vraag.

- Ik heb zelf niet veel motivatie voor dressuur nee, maar ik weet hoe belangrijk het is dus probeer het zoveel mogelijk leuk te maken. Dan gaat het voor mij wel maar wilt de pony nog niet.

- Als ik zou stoppen voor ze gaat klieren hoef ik nieteens op te stappen. Meestal kliert ze een half uurtje en gaat ze daarna goed mee werken. Zodra ik even een stap pauze neemt gaat ze daarna weer klieren en begin ik vanaf het begin..

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Pony is alleen vervelend tijdens dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:41

Je zou eerst eens kunnen starten om als je gaat crossen/springen wat meer aandacht aan de dressuur te besteden, dus niet warmrijden en achter elkaar springen, maar steeds 5 minuutjes tussen de sprongen door.

Dressuur maak je al een heel stuk leuker als je fanatiek aan de slag gaat, dus steeds figuren rijden, overgangen, tempowisselingen...

Wat je ook nog kunt doen, is een aantal balkjes neerleggen. Hier kun je dan natuurlijk overheen, maar ook ertussen halthouden, ze in een strakke hoek leggen en daar een gebroken lijn langs rijden enz. Ook twee balken neerleggen en je galopsprongen ertussen tellen is een leuke oefening.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony is alleen vervelend tijdens dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:56

Het/de zadels die je bij je pony hebt gekregen zijn van de vorige eigenaar? en daarna niet gecontroleerd?
mijn ervaring is dat in 75% van de gevallen het zadel uberhaupt niet past als je het bij het paard meekrijgt, dus zou dit zéker even laten controleren door een goede zadelpasser.

Janneke2

Berichten: 22820
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pony is alleen vervelend tijdens dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:09

Wat precies doe je 'als je dressuur doet'...?
En afdeling on-orthodoxe vragen:
wat vind je er belangrijk aan...?

... en wat maakt dat jij het niet zo leuk vindt?

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 20:24

xChanelx schreef:
Je zou eerst eens kunnen starten om als je gaat crossen/springen wat meer aandacht aan de dressuur te besteden, dus niet warmrijden en achter elkaar springen, maar steeds 5 minuutjes tussen de sprongen door.

Dressuur maak je al een heel stuk leuker als je fanatiek aan de slag gaat, dus steeds figuren rijden, overgangen, tempowisselingen...

Wat je ook nog kunt doen, is een aantal balkjes neerleggen. Hier kun je dan natuurlijk overheen, maar ook ertussen halthouden, ze in een strakke hoek leggen en daar een gebroken lijn langs rijden enz. Ook twee balken neerleggen en je galopsprongen ertussen tellen is een leuke oefening.


Balkjes zijn idd een goed idee, dankje!

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 20:25

siskeh schreef:
Het/de zadels die je bij je pony hebt gekregen zijn van de vorige eigenaar? en daarna niet gecontroleerd?
mijn ervaring is dat in 75% van de gevallen het zadel uberhaupt niet past als je het bij het paard meekrijgt, dus zou dit zéker even laten controleren door een goede zadelpasser.


Het was een tijdje mijn verzorgpony toen ze daar stond. Toen de zadels gepast waren was ik er al weg en gokte ik dat het wel snor zat.

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 20:28

Janneke2 schreef:
Wat precies doe je 'als je dressuur doet'...?
En afdeling on-orthodoxe vragen:
wat vind je er belangrijk aan...?

... en wat maakt dat jij het niet zo leuk vindt?


Meestal wat overgangen rijden en af en toe wijken voor heb been. Maar doordat ze zo aan het sjezen is kan ik weinig..

Ik vind het zelf niet zo leuk omdat bij mijn vorige pony het nogal "saai" was. Bij deze pony kan ik weinig tot niks. Als ik mijn been aanleg in draf om te sturen dan springt ze in galop. In stap doet ze het wel netjes. Ik kan gewoon niks in draf en het is een beetje vervelend.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:35

Je kunt toch ook dressuurmatig springen?
Sprongetje op de AC lijn, dan naar de AC lijn wijken, rechtstellen, sprong.
Je kunt ook een gebroken lijn rijden met balkje of een gebrokenlijn met contra aanrijden naar een balkje.
Je kunt gewoon je 8-tjes rijden tussen de sprongen door.
Zoek eens naar de ouderwetse caprilli proeven die we vroeger nog in blauwe dressuurboekje hadden, daar die je vast inspiratie van op.
Ik denk dat je met het idee: ik ga nu dressuur rijden, gewoon onbewust mentale druk opbouwd of misschien zelfs gaat klemmen met je zit/been.

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 21:41

Sizzle schreef:
Je kunt toch ook dressuurmatig springen?
Sprongetje op de AC lijn, dan naar de AC lijn wijken, rechtstellen, sprong.
Je kunt ook een gebroken lijn rijden met balkje of een gebrokenlijn met contra aanrijden naar een balkje.
Je kunt gewoon je 8-tjes rijden tussen de sprongen door.
Zoek eens naar de ouderwetse caprilli proeven die we vroeger nog in blauwe dressuurboekje hadden, daar die je vast inspiratie van op.
Ik denk dat je met het idee: ik ga nu dressuur rijden, gewoon onbewust mentale druk opbouwd of misschien zelfs gaat klemmen met je zit/been.



Heel erg tof, bedankt voor de tip!!

Janneke2

Berichten: 22820
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:51

Turtanic schreef:
Janneke2 schreef:
Wat precies doe je 'als je dressuur doet'...?
En afdeling on-orthodoxe vragen:
wat vind je er belangrijk aan...?

... en wat maakt dat jij het niet zo leuk vindt?


Meestal wat overgangen rijden en af en toe wijken voor heb been. Maar doordat ze zo aan het sjezen is kan ik weinig..

Tja - dan IS er ook geen je weet wel aan!
Voor mij is dressuur gymnastiek, en tegelijkertijd de uitdaging om 'wat het paard aanbiedt', sjezen dus, netjes om te vormen.
Misschien eerst maar eens 'meegaan' :"okeee: komende vijftig meter uitgestrekte draf!" - braaf, stappen, ietsje gymnastiek, en de bak rond met andermaal de lange zijdes uitgestrekte draf, de korte zijden op zit en gewicht verzamelen (ik gebruik het werkwoord). Weer wat gymnastiek in stap - en dan dezelfde oefening in galop: uitstrekken op de lange zijde, op zit en gewicht verzamelen op de korte zijde.
Weer wat gym in stap, en dan eens kijken naar gym in draf.

Vwb gymnastiek : vraag aan de instructrice bijv. om übertreten, rijdt voltes en zigzags (wees zeer creatief : jij bepaalt de hoek, het aantal stappen rechtuit etc. Vier pas links, flauwe wending, zes pas rechts, scherpe wending etc etc etc.)
In draf doe je een soort dubbele gebroken lijn: F opzij, B (binnen) hoefslag, wenden, M hoefslag plus bocht, H opzij, E weer op de (binnen) hoefslag etc etc etc.
Scherpe hoeken als het kan, en als het niet kan gewoon een flauwe bocht. 'Make it easy on the horse!' is een uitstekend motto. Meestal wenden en soms lekker wijken. Voel / gok wat je dier kan - wel uitdagen, en als het niet lukt net wat makkelijker maken...
En halverwege de H en E kun je een volte naar links of rechts of allebei (8) doen.
Citaat:
Ik vind het zelf niet zo leuk omdat bij mijn vorige pony het nogal "saai" was. Bij deze pony kan ik weinig tot niks. Als ik mijn been aanleg in draf om te sturen dan springt ze in galop. In stap doet ze het wel netjes. Ik kan gewoon niks in draf en het is een beetje vervelend.

Met een creatieve instructrice kun je deze cirkel wel doorbreken.

Wat ik belangrijk vind: dier is gehoorzaam, reageert op mijn zit en gewicht, dier leert spelen met ons zwaartepunt (op zit en gewicht verzamelen, bochtjes in draf, in stap en draf wijken, in stap übertreten) en dan zoeken naar 'wat lukt vandaag, wat heeft Knollie in de aanbieding'.
(Contra : 'hij moet in de krul' en dan minuten en minuten lang alleen maar over de hoefslag 'hengelen'.) (Zolang je dier de rug niet wegdrukt: eerst maar eens gymmen. Bij wegdrukken zadelmaker etc.)

En : ik heb hele goede herinneringen aan 'dressuurles over balkjes'!

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 22:50

Janneke2 schreef:
Turtanic schreef:

Meestal wat overgangen rijden en af en toe wijken voor heb been. Maar doordat ze zo aan het sjezen is kan ik weinig..

Tja - dan IS er ook geen je weet wel aan!
Voor mij is dressuur gymnastiek, en tegelijkertijd de uitdaging om 'wat het paard aanbiedt', sjezen dus, netjes om te vormen.
Misschien eerst maar eens 'meegaan' :"okeee: komende vijftig meter uitgestrekte draf!" - braaf, stappen, ietsje gymnastiek, en de bak rond met andermaal de lange zijdes uitgestrekte draf, de korte zijden op zit en gewicht verzamelen (ik gebruik het werkwoord). Weer wat gymnastiek in stap - en dan dezelfde oefening in galop: uitstrekken op de lange zijde, op zit en gewicht verzamelen op de korte zijde.
Weer wat gym in stap, en dan eens kijken naar gym in draf.

Vwb gymnastiek : vraag aan de instructrice bijv. om übertreten, rijdt voltes en zigzags (wees zeer creatief : jij bepaalt de hoek, het aantal stappen rechtuit etc. Vier pas links, flauwe wending, zes pas rechts, scherpe wending etc etc etc.)
In draf doe je een soort dubbele gebroken lijn: F opzij, B (binnen) hoefslag, wenden, M hoefslag plus bocht, H opzij, E weer op de (binnen) hoefslag etc etc etc.
Scherpe hoeken als het kan, en als het niet kan gewoon een flauwe bocht. 'Make it easy on the horse!' is een uitstekend motto. Meestal wenden en soms lekker wijken. Voel / gok wat je dier kan - wel uitdagen, en als het niet lukt net wat makkelijker maken...
En halverwege de H en E kun je een volte naar links of rechts of allebei (8) doen.
Citaat:
Ik vind het zelf niet zo leuk omdat bij mijn vorige pony het nogal "saai" was. Bij deze pony kan ik weinig tot niks. Als ik mijn been aanleg in draf om te sturen dan springt ze in galop. In stap doet ze het wel netjes. Ik kan gewoon niks in draf en het is een beetje vervelend.

Met een creatieve instructrice kun je deze cirkel wel doorbreken.

Wat ik belangrijk vind: dier is gehoorzaam, reageert op mijn zit en gewicht, dier leert spelen met ons zwaartepunt (op zit en gewicht verzamelen, bochtjes in draf, in stap en draf wijken, in stap übertreten) en dan zoeken naar 'wat lukt vandaag, wat heeft Knollie in de aanbieding'.
(Contra : 'hij moet in de krul' en dan minuten en minuten lang alleen maar over de hoefslag 'hengelen'.) (Zolang je dier de rug niet wegdrukt: eerst maar eens gymmen. Bij wegdrukken zadelmaker etc.)

En : ik heb hele goede herinneringen aan 'dressuurles over balkjes'!


Dit is echt super, heel erg fijne info. En ja, ik ben nu een beetje van alles aan het uit testen maar doordat ze wegschiet lukt het allemaal niet. Maar dus wat ik hier uit haal: eigenlijk haar iets meer vragen en dan ipv iets "verwachten" gewoon kijken hoe ze antwoord?

Janneke2

Berichten: 22820
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pony is alleen vervelend tijdens dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:35

Ja, precies.

Ik zie mijn paard meer als danspartner, dan als een ding dat mij op het slagveld in leven moet houden.

Op dat slagveld hangt het leven van de soldaat af van 'als ik links zeg moet je links'.

... ik ben een slechte dansleider als ik onmogelijke bochten en wendingen naar links vraag!
(En ik hou ook niet zo van proefjes rijden : 'het moet NU'. En in de proef komt 'alles' aan bod. Prachtig als dat kan, maar misschien eerst wat meer voorbereiding etc.)

Turtanic
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 23:37

Janneke2 schreef:
Ja, precies.

Ik zie mijn paard meer als danspartner, dan als een ding dat mij op het slagveld in leven moet houden.

Op dat slagveld hangt het leven van de soldaat af van 'als ik links zeg moet je links'.

... ik ben een slechte dansleider als ik onmogelijke bochten en wendingen naar links vraag!
(En ik hou ook niet zo van proefjes rijden : 'het moet NU'. En in de proef komt 'alles' aan bod. Prachtig als dat kan, maar misschien eerst wat meer voorbereiding etc.)


Je bent echt een held, ik laat sowieso het zadel controleren maar ga hier ook echt mee bezig! Dankje!