Paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik12

Paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 17:01

Hallo beste bokkers!
Ik ben een paar maanden geleden van een manegepony afgevallen, ik had geen wonden en niks gebroken. De angst is alleen wel gebleven. Weet iemand hoe je hier vanaf moet komen? Had er ook al aan gedacht om 1 keer zelfstandig te rijden op een rustige pony, is dat ook slim? (Ik heb ook een bijrijdpony dus ik kan oefenen met bepaalde dingen.)
Alvast bedankt!!
Groetjes Hinnik12

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:05

Wat akelig TS.

Heel veel geduld en gewoon rijden.

Ik heb ooit mij enkel verbrijzeld bij het afstappen, paard had geen schuld. Na een paar maand 2 eigen hengsten zadelmak gemaakt er reed ik zo mee weg. Toen wou ik weer bij de handelaar aan het werk en zouden we een managepaard testen. Ik zat er huilend op.....einde carrière....was zo bang geworden. Dus weet echt wat je voelt.

Probeer het plezier er weer in te krijgen. Misschien grondwerk proberen of longeren?

Edit. Weet je de oorzaak ook waarom de pony gek werd en je eraf bent gevallen? Wellicht helpt dat bij het een plekje te geven.
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 15-01-21 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 17:06

kaatje77 schreef:
Wat akelig TS.

Ik heb ooit mij enkel verbrijzeld bij het afstappen, paard had geen schuld. Na een paar maand 2 eigen hengsten zadelmak gemaakt er reed ik zo mee weg. Toen wou ik weer bij de handelaar aan het werk en zouden we een managepaard testen. Ik zat er huilend op.....einde carrière....was zo bang geworden. Dus weet echt wat je voelt.

Probeer het plezier er weer in te krijgen. Misschien grondwerk proberen of longeren?

Grondwerk ga ik zeker proberen!

ievie

Re: Paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:33

Wat vervelend! Ik snap dat je het nu een beetje spannend vind. Toen ik van een paard was gevallen, vond ik het ook spannend. Ik heb dat aan mijn instructrice verteld. Doordat ze het wist, kon ze me goed helpen en mocht ik op een braaf paard rijden.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:39

Inderdaad heel veel geduld!
Wat mij erg helpt is ook rijden als er iemand bij is. Diegene hoeft dan echt niet in de bak te staan, of boven op mijn rijden te kijken, maar het is voor mij al erg rustgevend dat die gene gewoon op stal is.

Edit: ik lees dat het op een manege gebeurt is.

Misschien een keer vragen naar een rustige pony/paard, inderdaad of een aantal privélesjes nemen waarbij je eventueel weer aan de longeerlijn begint! Kan jou het schelen, als het maar veilig voelt.

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 17:45

kaatje77 schreef:
Wat akelig TS.

Edit. Weet je de oorzaak ook waarom de pony gek werd en je eraf bent gevallen? Wellicht helpt dat bij het een plekje te geven.

We waren aan het uitstappen, met lange teugel en toen ging hij er ineens vandoor.

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 17:48

Ik wil best wat geld uit geven om er af te komen hoor. Ik vind het fijn om zelf standig mijn vertrouwen in pony's weer terug te krijgen dus wellicht ga ik 1 keer een pony leasen. Maar daar twijfel ik nog een beetje over.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:56

Hinnik12 schreef:
Ik wil best wat geld uit geven om er af te komen hoor. Ik vind het fijn om zelf standig mijn vertrouwen in pony's weer terug te krijgen dus wellicht ga ik 1 keer een pony leasen. Maar daar twijfel ik nog een beetje over.

Misschien kan je ook gewoon een keer een privéles nemen op je een pony die heel braaf is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:54

Angst is een min of meer normale reactie op een nare/ dreigende gebeurtenis.
En er zijn allerlei manieren om de angst weer kwijt te raken.

... de functie van angst is volgens sommigen : 'leren van je fouten'.
Voor alle duidelijkheid : ik beweer niet dat je een foutje maakte - en ook de beste ruiters vallen van tijd tot tijd.
Maar angst is een reactie van je lichaam / je instinct (niet van je gedachten) bedoeld om jou heel te houden.

Je noemt idd een aantal nuttige dingen. Een rustig paard rijden, grondwerk doen, aan de slag met je verzorgpony, etc.
En afhankelijk van de situatie kun je wellicht nog andere dingen verzinnen.

Veel succes!

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:32

Kan soms ook helpen om eerst iemand er even op te laten rijden. Zodat je met je eigen ogen kan zien dat er niks aan de hand is. En dan daarna jij erop. Totdat genoeg vertrouwen weer hebt om in 1x zelf op te stappen en beginnen met rijden. Privé les is ook zeker een aanrader.

JufDiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:11

Echt heel vervelend!

Angst heeft tijd nodig, en klinkt stom maar vaak helpt het door het gewoon te doen en te zien dat het niet altijd mis gaat!
Privé lessen op een rustige pony zijn altijd een aanrader. Dan kun je dit later weer uitbreiden naar het rijden in een groep.

Hopelijk lukt het je om over je angst heen te komen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:17

Ik heb het ook gehad op de manege.Paard ging links en ik rechts af.Toen een priveles gehad en dat heeft erg geholpen.En aangeven dat je graag een rustig paard zou willen.ik was ook onzeker op mijn eigen paard.Toen les aan huis gehad van een bokker en gewerkt aan het vertrouwen in hem en zijn vertrouwen in mij.En daardoor hebben we weer vertrouwen in elkaar gekregen.

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 20:05

Britta31 schreef:
Ik heb het ook gehad op de manege.Paard ging links en ik rechts af.Toen een priveles gehad en dat heeft erg geholpen.En aangeven dat je graag een rustig paard zou willen.ik was ook onzeker op mijn eigen paard.Toen les aan huis gehad van een bokker en gewerkt aan het vertrouwen in hem en zijn vertrouwen in mij.En daardoor hebben we weer vertrouwen in elkaar gekregen.

Ja, ik ga het zeker vragen, klinkt soms een beetje idioot maar als ik me er goed bij voel moet ik het doen idd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:49

Goed hoor : gewoon om vragen...!

En als gezegd : angst is geen logische gedachte, in feite niet eens een gedachte.
Dus jouw logische verstand kan iets onzin vinden - jouw lichaam, jouw instinct vinden soms iets heel anders.

En als andere mensen het stom blijken te vinden : gewoon je tong uitsteken!

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 14:02

Hoi allemaal,

Ik heb een priveles gepland en ik ga er voor! Ik hoop dat ik op deze manier niet meer bang ben en bovenal het plezier weer terug krijg!

Groetjes Hinnik12

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:46

Zoek iemand met een braaf en ervaren paard waar je weer rustig aan kan wennen. :) Volgens mij is iedere ruiter weleens angstig geweest, dus er is in ieder geval niets om je voor te schamen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:41

Hinnik12 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een priveles gepland en ik ga er voor! Ik hoop dat ik op deze manier niet meer bang ben en bovenal het plezier weer terug krijg!

Groetjes Hinnik12

Super dat je een les hebt gepland. Veel plezier!

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 12:40

ievie schreef:
Hinnik12 schreef:
Hoi allemaal,

Groetjes Hinnik12

Super dat je een les hebt gepland. Veel plezier!

Ja!! Ik ga op een pony die soms een beetje ondeugend is in de goede zin. Maar hij durft geen trucjes bij mij uit te halen :)

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:46

Wat goed dat je een privé les hebt ingepland, toevallig al gehad?
Wilde ook zoiets voorstellen, of misschien een voltige les of eerst wat grondwerk.

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 23:21

AnsjePansje1 schreef:
Wilde ook zoiets voorstellen, of misschien een voltige les of eerst wat grondwerk.

Ja ik heb de les al gehad!

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:22

Hinnik12 schreef:
AnsjePansje1 schreef:

Ja ik heb de les al gehad!

En hoe was het met de angst?

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 23:31

[/quote]En hoe was het met de angst?[/quote]

Het gaat nu al weer veel beter!!!

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:36

Hinnik12 schreef:

En hoe was het met de angst?[/quote]

Het gaat nu al weer veel beter!!![/quote]

Wat fijn om te lezen. Ben blij voor je dat je die beslissing hebt genomen :)