Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Poekkie schreef:Is het angst of vervelend doen?
De mijne bvb is normaal gezien echt bomproof en had ook opeens een periode dat een bepaalde hoek/muur ‘eng’ was zonder reden. Was echt gewoon uittesten, er was daar helemaal niets engs en ze liepen gewoon zonder Omkijken te grazen in het weitje ernaast. Die heeft een paar keer een flinke tik gekregen en 5 verplichte voltes gekregen als hij wegschoot. Was snel gedaan.
Maar als het echt angst is zou ik dat nu niet doen. Ik zag ergens op yt een filmpje van een benadering die mij in dit geval erg voordelig lijkt. Het was iemand die het paard liet Stappen naar de enge plek en gewoon rustig bleef wanneer het paard stopte. Op die plek moest hij beginnen werken, voltes, achterhand eronder, oefeningen. Ging het paard weg van de enge plek, dan ging het werk verder. Ging het er iets dichter langs/naartoe, dan was er rust. En dat werd herhaald tot het paard vanzelf op de enge plek ging staan.
Rije schreef:Wellicht heb je hier ook wat aan: https://www.trtmethod.com/spookiness/pa ... the-arena/
Art_Ificious schreef:Even een andere benadering... Zou er iets van elektrische kabels/waterstroming net onder dat deel van de piste kunnen lopen?
Als hij er zelfs niet durft komen wanneer hij los in de piste staat lijkt me toch dat er écht iets is wat hem angst geeft.
Je zegt dat hij het niet heeft als er een ander paard staat... Misschien een optie om met 2 in de piste te rijden dus achter dat ander paard aan en steeds meer afstand beginnen nemen? Bij elke vorm van ontspanning natuurlijk goed belonen.
Janneke2 schreef:Het klinkt mij niet in de oren als een beste instructrice.
Een paard hoort bijvoorbeeld 10x beter dan wij, heeft andere ogen dan wij, maar ziet beslist heel scherp en ruiken doet een mens nauwelijks, een paard heeft een neus als een speurhond.
Ik ben fan van Tristan in dit opzicht. 'trt'
Gewoon werken tot aan die E-B lijn, als hij schrikt of stilstaat RUST. Vriendelijke woorden, tijd, dan omdraaien en aan het werk. Kom je 'toevallig' weer in de foute buurt, weer RUST.
Bij jou is het veilig.
Dat is leiderschap.
Omdat jij rust geeft waar het eng is (misschien ruikt het prooidier bloed?) zal je dier jou willen volgen.
(En dat 'aanpakken, want ik ruik geen bloed', dat is baasje spelen van een minder competent iemand. Geeft meer stress. De meeste braverds accepteren het nog ook, tot dat het te erg wordt, en dan komt er weer gezeur over aanstellerij....)