Aan een kant van de piste erg veel spanning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deborah_D

Aan een kant van de piste erg veel spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 13:49

Zoals in de titel vermeld, heeft mijn paard heel erg veel spanning aan 1 kant van de piste, met het ernaartoe rijden spant hij zich helemaal op, hoofd omhoog, amper reageren op mijn hulpen, willen weglopen, bij elk geluid wat er dan is wegspringen. Als daar op die plek een paard loopt is er geen probleem en als er een persoon staat ook niet.

Ik vind het erg moeilijk hoe ik dit precies kan aanpakken, ik rij er elke keer weer goed door en uiteindelijk loopt hij er wel door (met nog spanning maar wel minder) en als ik dan terug opstap de dag erna begin ik weer bij af.

Ik longeer hem ook wel aan die kant van de piste om hem hier toch wat tot rust proberen te laten komen maar hier ook weer die spanning, wel precies wat minder omdat hij mij ziet. Als ik hem aan de hand stap loopt hij me soms bijna omver ...

Iemand tips of ervaringen op welke manier ik hierdoor kan geraken?

xSannee

Re: Aan een kant van de piste erg veel spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:51

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:55

Is het angst of vervelend doen?

De mijne bvb is normaal gezien echt bomproof en had ook opeens een periode dat een bepaalde hoek/muur ‘eng’ was zonder reden. Was echt gewoon uittesten, er was daar helemaal niets engs en ze liepen gewoon zonder Omkijken te grazen in het weitje ernaast. Die heeft een paar keer een flinke tik gekregen en 5 verplichte voltes gekregen als hij wegschoot. Was snel gedaan.

Maar als het echt angst is zou ik dat nu niet doen. Ik zag ergens op yt een filmpje van een benadering die mij in dit geval erg voordelig lijkt. Het was iemand die het paard liet Stappen naar de enge plek en gewoon rustig bleef wanneer het paard stopte. Op die plek moest hij beginnen werken, voltes, achterhand eronder, oefeningen. Ging het paard weg van de enge plek, dan ging het werk verder. Ging het er iets dichter langs/naartoe, dan was er rust. En dat werd herhaald tot het paard vanzelf op de enge plek ging staan.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 14:10

Poekkie schreef:
Is het angst of vervelend doen?

De mijne bvb is normaal gezien echt bomproof en had ook opeens een periode dat een bepaalde hoek/muur ‘eng’ was zonder reden. Was echt gewoon uittesten, er was daar helemaal niets engs en ze liepen gewoon zonder Omkijken te grazen in het weitje ernaast. Die heeft een paar keer een flinke tik gekregen en 5 verplichte voltes gekregen als hij wegschoot. Was snel gedaan.

Maar als het echt angst is zou ik dat nu niet doen. Ik zag ergens op yt een filmpje van een benadering die mij in dit geval erg voordelig lijkt. Het was iemand die het paard liet Stappen naar de enge plek en gewoon rustig bleef wanneer het paard stopte. Op die plek moest hij beginnen werken, voltes, achterhand eronder, oefeningen. Ging het paard weg van de enge plek, dan ging het werk verder. Ging het er iets dichter langs/naartoe, dan was er rust. En dat werd herhaald tot het paard vanzelf op de enge plek ging staan.

Mijn instructrice zegt dat hij zich aanstelt en denk soms ook dat dat zo is, maar ik heb toch het gevoel dat het angst is omdat als ik hem loslaat in de piste loopt hij maar tot de E-B lijn en verder niet, zelfs als ik hem met voer lok loopt hij niet verder. Buitenpiste heb ik net hetzelfde, daar zitten hangbuikzwijntjes in een hoek van de piste tussen bomen. Hij heeft in de weide gestaan naast de piste en hij ging zelfs niet grazen achterin die weide.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:12

Hmmm ja dan zou ik oppassen met af te straffen... de mijne ging daar gewoon grazen als je hem los liet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:16

Afleiden als je richting die plek gaat, kan heel simpel door bijvoorbeeld een volte in te zetten, overgang te maken, afwenden.. En dat steeds weer en hem steeds weer verrassen hiermee. Dat haalt vanzelf zijn en jouw aandacht weg van die plek. Want inmiddels ben jij ook op die plek gefocust en dat helpt niet mee..

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:41

Een mooi filmpje waar een dergelijk probleem behandeld wordt:
https://youtu.be/-p9EAKbSUUc

Je keertje door pakken kan soms nodig zijn, maar dat heb je geprobeerd en werkt dus niet.
Kijk eens naar bovenstaande en wat andere filmpjes van hem. Hij legt ontzettend duidelijk uit hoe je de situatie ook kan interpreteren en hoe je je paard daarin slim af kan zijn zonder druk of spanning.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:45

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:53

Even een andere benadering... Zou er iets van elektrische kabels/waterstroming net onder dat deel van de piste kunnen lopen?

Als hij er zelfs niet durft komen wanneer hij los in de piste staat lijkt me toch dat er écht iets is wat hem angst geeft.

Je zegt dat hij het niet heeft als er een ander paard staat... Misschien een optie om met 2 in de piste te rijden dus achter dat ander paard aan en steeds meer afstand beginnen nemen? Bij elke vorm van ontspanning natuurlijk goed belonen.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 17:36

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 17:37

Art_Ificious schreef:
Even een andere benadering... Zou er iets van elektrische kabels/waterstroming net onder dat deel van de piste kunnen lopen?

Als hij er zelfs niet durft komen wanneer hij los in de piste staat lijkt me toch dat er écht iets is wat hem angst geeft.

Je zegt dat hij het niet heeft als er een ander paard staat... Misschien een optie om met 2 in de piste te rijden dus achter dat ander paard aan en steeds meer afstand beginnen nemen? Bij elke vorm van ontspanning natuurlijk goed belonen.

Ik heb geen idee of daar wat speciaals is in de piste, toch niet dat ik zie.

Dat is zeker een optie, kan ik zeker proberen!

Befleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:43

Ik heb langs 1 kant vd bak een Haag, daar vliegenwel eens vogels uit op of de poezen springen er uit. Dus dat is bij ons de enge kant. Als er eentje klier ga ik voltes vergroten en verkleinen, net zo lang dat we de enge kant mee nemen en ze er geen erg meer in hebben.

Lisavos11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:45

Is je paard ooit hier ergens van geschrokken?
Wij hadden ook altijd 1 kant langs de boomgrens, en hier zaten ook veel vogels in. Mijn paard schrok hier altijd van, en mijn paard was ook bang voor varkens (liep moeilijk langs varkens en varkensstallen).
Wat ik altijd deed is, wat hier meer gezegd wordt, om je binnenbeen houden. Dus afleiden en er vanaf laten kijken. Met stelling rijden of voltes rijden.
Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:31

Het klinkt mij niet in de oren als een beste instructrice.

Een paard hoort bijvoorbeeld 10x beter dan wij, heeft andere ogen dan wij, maar ziet beslist heel scherp en ruiken doet een mens nauwelijks, een paard heeft een neus als een speurhond.

Ik ben fan van Tristan in dit opzicht. 'trt'
Gewoon werken tot aan die E-B lijn, als hij schrikt of stilstaat RUST. Vriendelijke woorden, tijd, dan omdraaien en aan het werk. Kom je 'toevallig' weer in de foute buurt, weer RUST.
Bij jou is het veilig.
Dat is leiderschap.
Omdat jij rust geeft waar het eng is (misschien ruikt het prooidier bloed?) zal je dier jou willen volgen.
(En dat 'aanpakken, want ik ruik geen bloed', dat is baasje spelen van een minder competent iemand. Geeft meer stress. De meeste braverds accepteren het nog ook, tot dat het te erg wordt, en dan komt er weer gezeur over aanstellerij....)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 07:45

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 12:32

Janneke2 schreef:
Het klinkt mij niet in de oren als een beste instructrice.

Een paard hoort bijvoorbeeld 10x beter dan wij, heeft andere ogen dan wij, maar ziet beslist heel scherp en ruiken doet een mens nauwelijks, een paard heeft een neus als een speurhond.

Ik ben fan van Tristan in dit opzicht. 'trt'
Gewoon werken tot aan die E-B lijn, als hij schrikt of stilstaat RUST. Vriendelijke woorden, tijd, dan omdraaien en aan het werk. Kom je 'toevallig' weer in de foute buurt, weer RUST.
Bij jou is het veilig.
Dat is leiderschap.
Omdat jij rust geeft waar het eng is (misschien ruikt het prooidier bloed?) zal je dier jou willen volgen.
(En dat 'aanpakken, want ik ruik geen bloed', dat is baasje spelen van een minder competent iemand. Geeft meer stress. De meeste braverds accepteren het nog ook, tot dat het te erg wordt, en dan komt er weer gezeur over aanstellerij....)

Ik kende deze methode eerst niet, heb nu 2x op deze manier geprobeerd te rijden en dit geeft meer rust (aan mezelf maar ook zeker aan mijn paard). Is wel absoluut niet gemakkelijk in het begin, een echte bewustwording van mezelf! Hij wil wel nog steeds weglopen maar niet meer heel de tijd en zo heftig.