Wat te doen bij een rillerig/kijkerig/wegspringend paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Wat te doen bij een rillerig/kijkerig/wegspringend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 00:26

Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken! :)

Een van de wat jongere paarden die ik rij is sinds twee maanden in toenemende mate kijkerig en gespannen onder het zadel en vanaf de grond. Het is altijd een gevoelige, maar doodbrave merrie geweest. Tegenwoordig zijn de hoeken en het grootste deel van de hoefslag echter bezaaid met bakkabouters, die uiteraard goed in de gaten worden gehouden en waar ze het liefst ver van wegspringt. Dit is uit het niets begonnen, maar vervolgens mogelijk wel getriggerd doordat er een paar keer iemand is afgevallen toen ze wegsprong. Op dit moment kunnen we in een kwart van de baan ontspannen en fijn over de rug rijden. Bij het overige deel van de baan zijn het korte stukjes (paar meter) ontspannen over de hoefslag, daarna gaan haar oren er weer op en springt ze vaker wel dan niet weg als ik haar door laat lopen. Ook aan de hand kan ze soms - voor mijn gevoel uit het niets - wegspringen. Er wordt grondwerk met haar gedaan onder begeleiding. Daarbij is ze wisselend braaf.

Ze komt overdag buiten, tanden zijn gecheckt en tuig is niet veranderd.

Nou lees ik op internet zoveel verschillende oorzaken van dit gedrag en (tegenstrijdige) manieren om dit op te lossen. Maar ik lees maar weinig verhalen van mensen die zelf zo'n paard onder het zadel hebben gehad. En juist naar die verhalen ben ik op zoek. Hoe pakten jullie dit aan? En hoelang duurde het voor je vooruitgang merkte? En wat was je doel tijdens een training waarin je paard erg kijkerig was?

Ook de visies van anderen zijn uiteraard welkom.

Ik heb er lang over gedaan om dit te typen, hopelijk is dit duidelijk genoeg. Mocht er informatie ontbreken, vraag er gerust naar. Mijn doel van dit topic is vooral om inzicht te krijgen in hoe je tegen deze situatie aan kan kijken en aan welke oplossingen je kan denken. Ik vind dit namelijk een moeilijke maar interessante puzzel die ik graag wil begrijpen!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:33

Wat krijgt ze aan voer?
Is haar rug/zadel recent nog gecheckt?

Ik zou hier sowieso met 2 mensen aan willen werken, dus ook iemand vanaf de grond laten meekijken wanneer ze zo doet.

Proberen het paard gefocust en voorwaards te houden, veel figuurtjes en kleine opdrachten geven in het rijden, zodat de aandacht bij de ruiter blijft.

Vooral veel geduld, niet gefrustreerd raken maar elke ontspannen meter goed belonen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:41

Dan begin je bij het begin: is er iets verandert in de leefomgeving, voeding, groepssamenstelling?
Als de voeding verandert is (voordroog met veel energie, om maar een dwarsstraat te noemen) kan dat al een trigger zijn. Sommige paarden zetten het op een lopen, andere worden moddervet en weer anderen schijten opeens in hun broek van de schrik.

evengoed kan het "opgroeigedrag" zijn van een paard dat "opeens" bedenkt dat ie het toch allemaal niet zo vanzelfsprekend vindt, bijvoorbeeld omdat je sneller door je opleidingstraject gaat.

Niet helemaal de tijd van het jaar maar bij merries kunnen de hormonen ook nog opspelen; bijvoorbeeld omdat er en te knappe kerel op stal gekomen is.
Recent: een van mijn merries merk je helemaal niks aan qua hormonen maar toen was een stalgenoot even met haar andere paard op stal (die staat in de buurt, net hengst-af) kom ik buiten met die merrie; ze stopt, kop erop, oren erop, neus open. DAAR moest even naar gekeken worden! Wat een kerel! Je zag het haar denken.

En als klap op de vuurpijl: al het bovengenoemde bij elkaar en nog meer.
Begin dus bij het begin......

Sintara

Re: Wat te doen bij een rillerig/kijkerig/wegspringend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:53

Wat je in elk geval kunt proberen is om aan te leren hoefslag = rust. Dus van de hoefslag af, als ze banger wordt gewoon naar het veilige stuk gaan maar dan wel overgangen, kleine voltes, overdreven stelling vragen, veel van hand veranderen etc. En dan stuur je naar de hoefslag terug en doe je niks. Geeft ruimte, geen opdrachten gewoon stappen.
Worden we weer druk? Prima, hup weer aan het werk in de veilige hoek. Als ze jou gaat vertrouwen hierin hoeft ze niet meer weg te springen en zal ze ook vanzelf de ontspanning op gaan zoeken

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:52

Herkenbaar! Mijn pony schrikt sowieso heel erg snel en met het koude, grillige regenachtige weer van nu is het er niet beter op geworden. Ik rijd in een buitenbak, dus daar zijn de meeste paarden al wat meer kijkerig. Ik probeer dit op te lossen door veel figuren en overgangen te rijden en stelling naar binnen te vragen op de lange zijde, zodat haar focus zoveel mogelijk bij mij blijft. Doel van de training is om alsnog fijne stukken te kunnen rijden, focus behouden en pony zoveel mogelijk gerust stellen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 02:05

Bedankt voor jullie reacties!

xSannee: Ik weet niet wat voor voer ze krijgt, wel dat hierin niks is veranderd. Zadel en rug zijn voor zover ik weet niet gecheckt. Zou jij dit eerst doen voor je het rijtechnisch probeert op te lossen? Met twee mensen werken is een goede. Zo les ik regelmatig, omdat ik soms zelf niet voel wanneer het uitproberen is en wanneer ze echt spanning opbouwt. Aandacht bij de ruiter houden is inderdaad ook iets wat ik probeer. Ik zie ook aan haar orenspel wanneer ze haar aandacht bij mij heeft (en ontspannen is) en wanneer ik die kwijt ben, dan is er ook direct spanning. Wat voor kleine opdrachten zou jij op zo'n moment van een paard vragen? En vraag je die kleine opdrachten continu, of juist wat meer of minder op de plekken die het paard spannend vindt?

Ikke: bedankt voor je duidelijke, stapsgewijze uitleg. Leefomgeving, voeding en groepssamenstelling zijn in ons geval gelijk gebleven. Het enige wat is veranderd is het weer (het is kouder geworden) en een extra ruiter. Hormonen had ik nog niet aan gedacht, omdat het zo plotseling is ontstaan en sindsdien constant aanwezig is (bij hengstigheid zou je meer schommelingen zien denk ik?). Als het wel haar hormonen zijn, hoe zou je dat dan herkennen en aanpakken?

Sintara: wat je zegt lees ik vaker, maar ik vind het lastig om de enge hoeken 'leuk' te maken. Want als ik niks vraag, springt ze de helft van de tijd weg. Moet ik dan blij zijn met de andere helft van de tijd waarop ze kijkerig maar braaf loopt? Dat flink belonen en zodra ze wegspringt dit negeren, haar op een veilige plek aan het werk zetten en dan opnieuw proberen? Ik kan me trouwens wel vinden in dat je zegt dat ze mij moet gaan vertrouwen. Zou je misschien jouw visie kunnen geven op de volgende oplossing (dit probeer ik nu namelijk): voor een spannende hoek terug naar stap (of halt), als ze ontspannen is verder stappen en weer halthouden bij spanning. Flink belonen bij iedere ontspannen pas. Zodra we de hoek voorbij zijn draaf ik aan, moet ze weer wat doen (pasje naar voren, stelling, stukje wijken) en zodra we de enge hoek naderen weer terug naar stap. Wanneer dit goed gaat probeer ik overgangen stap-draf te maken in de enge hoeken, zodat ze haar aandacht bij mij houdt. En als dit goed gaat draaf ik de hoek rustig door. Dit gaat vaak 2x goed en dan springt ze weer weg en beginnen we opnieuw.

ToosxHorses: heel fijn om jouw verhaal en trainingsdoel te horen! Jouw oplossing van figuren en overgangen rijden en stelling naar binnen (of in mijn geval eigenlijk schouder naar binnen) is iets wat ik ook probeer toe te passen. Al is dit soms lastig omdat ze al snel kijkerig wordt en haar schouder dan juist naar buiten gooit (daar probeer ik dus op de ontspannen plekken aan te werken). Ik vraag me af: blijft dit gedrag bij jouw pony dan gedurende de hele winter, of merk je al snel verbetering als je op deze manier traint? En merk je dat je pony, ondanks dat ze sowieso snel schrikt, op deze manier wel minder schrikkerig wordt? Of is het vooral de goede stukken behouden en haar op die momenten fijn trainen?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 02:51

Ik zou in dezelfde lijn van Sinatra gaan werken. Eventueel kan je wat meer informatie hierover vinden bij warwick schiller en zijn Facebook bijv https://m.facebook.com/Warwickschillerf ... l&mt_nav=0 (ik raad de video aan over fixing a Rearing eventing horse and helping a grand prix dressage

Zijn principe is dus dat de plek waar ze spanning op pakken, daar laat je ze rusten/ niet werken, waardoor dit een leukere plek wordt, en de plek waar ze graag zijn maak je minder aantrekkelijk door daar het werk te doen dat je sowieso al ging doen.
Je begint eigenlijk aan een lange teugel in stap zonder te sturen en laat je paard bepalen waar hij heen wilt gaan. De plek waar hij naar toe loopt is zijn comfortabele plek.
Stel je paard loopt naar de achterkant van de bak maar loopt daarbij met een weide boog om de hoek links achter heen. Dan is de hoek links achter de hoek waar je zijn veilige haven wilt creeeren. Werk aan 1 moeilijke plek in 1 sessie, anders kan je paard het niet snappen.
Oke, dus je bent aan de lange teugel aan het stappen, en je komt op het punt waar je paard van zijn lijn afwijkt. Je laat het paard halthouden zonder teveel druk en laat het zijn ding doen. Op het moment dat het paard weg stapt of kijkt naar een kant die niet richting de enge richting is, ga je met je paard mee die kant op (de kant waar je paard wel heen wilt is zijn veilige haven in zijn hoofd). Je draaft aan en gaat op een volte of figuur van 8 aan je buiging en stelling werken. Zodra je op het punt komt dat je paard weer wat zenuwachtig word, ga je terug naar stap of halt, afhankelijk van wat je paard aan geeft. Belangrijk is om niet te sturen naar de hoek (want dat is werken) maar een soort van zijdelings langs dat stuk te komen. Dan herhaal je eigenlijk hetzelfde weer als je paard is stil gaan staan tot die zijn hoofd of lichaam weer wegdraait en dan ga je weer aan het werk. Blijft je paard nu stappen i.p.v. stilstaan, dan laat je hem stappen in de richting die hij wil en zodra hij weg draait van de hoek of er voorbij is, dan ga je weer werken.
Nogmaals, ik vond dit heel duidelijk uitgelegd in de video over het eventing paard, vooral het stuk waar die in de bak langs de banners (vlaggen) langs gaat en het paard dat spannend vind. Helaas krijg ik de link niet hier heen..

Veel succes en vooral zelf niet gefrustreerd raken, hoe moeilijk ook. Bedenk ook, hoe harder jij gaat werken om je paard door de bocht te krijgen (door stelling, buiging, hoofd naar links/ rechts, wijken voor binnenbeen) des te minder leuk gaat hij die bochten vinden want er is al wat wantrouwen in die hoek en dan ga je het werk ook nog eens moeilijker maken daar.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 03:02

Ik heb niet alle reacties gelezen maar mijn paard is al iets kijkerig van zichzelf maar dit word heel heftig als hij last heeft van (beginnende) maagzweren. Hij kan dan ook echt niet elk voer hebben. Als hij last van de maag krijgt word hij nerveus, schrikkerig en is dan echt niet meer fijn te rijden.
Daar misschien eens naar kijken? Maag conpostium kan daar bij ondersteunen/verlichten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 07:24

Mag ik vragen hoe je op een hoek afrijdt? Welk tempo welke hulpen geef je? Vaak is het schrikken een x gebeurt omdat ze echt schrok en is hierbij de druk weg gevallen denk aan teugel los of been eraf hier heeft ze een goede herinnering aan waardoor ze dit gedrag blijft herhalen! Ik vind over de rug rijden ook heel belangrijk maar ik vind het paard vertrouwen geven en gehoorzamen nog veel belangrijker ik zou dit eerst op orde willen hebben en waar dat hoofd dan is op dit dit moment minder belangrijk!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:31

Mijn merrie kan ook erg kijkerig zijn en soms bedenken dat ze ergens echt niet meer langs wil. Je kunt dan heel lang en veel de focus op dat punt leggen om haar er langs te krijgen, maar vaak werkt het veel beter om haar te slim af te zijn. Dus, aan het werk zonder dat punt op te zoeken en als ze fijn loopt steeds een metertje mee smokkelen. Het liefst dan niet recht op het 'enge' punt af, maar door bijvoorbeeld wat te wijken of de volte te vergroten of verkleinen. Heel vaak "vergeet" mijn merrie dan uiteindelijk dat ze zich als een dramaqueen moest gedragen op dat punt :Y)

Mochten het dus geen lichamelijke ongemakken zijn, dan zou ik het allemaal iets kleiner maken qua wat je doel is en accepteren dat het ook oké is als je niet de hele bak rond komt op dat moment. Mijn ervaring is dat het alleen maar averechts werkt om per se overal langs te willen, maar dat je ze juist beter in jouw 'val' kunt laten trappen, waardoor ze uiteindelijk alsnog de hele bak rond kunnen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:33

Bij dit soort paarden voeren wij altijd magnesium.
Tja waarom het gedrag nu ineens anders is geworden, lastig om zo van een afstand te beoordelen. Kan ook zijn dat ie het werk nu ineens als makkelijker ervaart doordat ie betere conditie krijgt en dan tijd heeft voor wat anders...... maar zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:11

Ik had zo een ruin. Bij hem was het het echt zijn karakter. Was heel rillerig en kijkerig. Na 2 jaar mee werken heb ik hem te koop gezet. Paard was ondanks zijn kwaliteiten echt niet leuk om mee te werken. In de zomer ging het iets beter, maar in de winter :(
Ook voer terug geschroefd en zelf enkel op hooi gezet, maar zijn karakter bleef hetzelfde. Ook in training bij anderen was hij zo. Op buitenrit heerste ook het onveiligheidsgevoel ondanks dat hij enkel maar een gepensioneerd weidegenootje moest volgen. Lastig ik had nog nooit zo een goed paard gehad qua gangen/bouw/soeplesse/springvermogen maar daar heb ik dus niet veel aan gehad omdat hij alles liever op zijn eigen manier wou doen.ik ben nog steeds opgelucht dat die weg is O:)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:36

Dat het niet vanaf het begin zo geweest is zou voor mij een heel duidelijk teken zijn om te gaan zoeken naar een oorzaak, iets wat haar triggert. Dat kan alleen echt van alles en nog wat zijn. Wegspringen voornamelijk in de hoeken kan bijvoorbeeld al te maken hebben met je zadel. Misschien voelt ze iets wat niet comfortabel is zodra ze buigt. Maar ook het weer, tekorten in het voer of juist teveel voer (meer conditie gekregen, minder krachtvoer nodig) kan meespelen. Lichamelijke oorzaken, spierpijn of verzuring of toch een nare herinnering aan een deel van de bak. Maar ik heb ook eens een paard gehad dat kwam bij mij met de aanmerking dat hij wel heel vaak schrok en opzij sprong. Toen ik hem ging rijden bleek hij erg slecht in balans te lopen. Iedere keer als hij ergens naar wilde kijken, verloor hij z'n evenwicht en loste dat op door opzij te springen. Dier was niet eens bang, gewoon uit evenwicht en had zich een manier aangewend om dat op te lossen. Wegspringen heeft hij na 2 dagen bij mij nooit meer gedaan...

Om een of andere reden haalt zij iets uit het gedrag dat ze vertoont. Het levert haar iets op of ze gebruikt het om een ander probleem op te lossen. Als je kan achterhalen wat dat is, ben je al heel ver. Proberen, proberen proberen, ook minder voor de hand liggende dingen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:51

xIrlijn schreef:
Het enige wat is veranderd is het weer (het is kouder geworden) en een extra ruiter. Hormonen had ik nog niet aan gedacht, omdat het zo plotseling is ontstaan en sindsdien constant aanwezig is.

Zou dit niet onderschatten bij een gevoelig paard, kan zeker van invloed zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:10

olijf schreef:
xIrlijn schreef:
Het enige wat is veranderd is het weer (het is kouder geworden) en een extra ruiter. Hormonen had ik nog niet aan gedacht, omdat het zo plotseling is ontstaan en sindsdien constant aanwezig is.

Zou dit niet onderschatten bij een gevoelig paard, kan zeker van invloed zijn.

Absoluut!

xIrlijn schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Ikke: bedankt voor je duidelijke, stapsgewijze uitleg. Leefomgeving, voeding en groepssamenstelling zijn in ons geval gelijk gebleven. Het enige wat is veranderd is het weer (het is kouder geworden) en een extra ruiter. Hormonen had ik nog niet aan gedacht, omdat het zo plotseling is ontstaan en sindsdien constant aanwezig is (bij hengstigheid zou je meer schommelingen zien denk ik?). Als het wel haar hormonen zijn, hoe zou je dat dan herkennen en aanpakken?

Een nieuwe ruin op stal is niet zelden een forse trigger zeker voor jonge merries, zoals ik al schreef.
Kouder in combi met een andere kwaliteit voer is ook een veel voorkomend dingetje wat te vaak wordt weggewuifd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:23

Heb je haar ogen al eens laten checken door de VA? Misschien is haar zicht wat minder geworden (dat is niet leeftijdgebonden)?

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:38

Ik herken je probleem. Nu het winter is ga ik ook wekelijks in een binnenpiste op verplaatsing les rijden. Mijn merrie heeft ook bepaalde delen van de piste waar er bakkabouters zitten. Heel vervelend want je ben iedere keer weer kwijt wat je de zijde ervoor hebt opgebouwd. Wij lossen dit tegenwoordig op vroeger af te draaien op de lange zijde zodat ze niet zo dicht langs de enge plek moet. Gaat dit een paar keer goed dan verleggen de lijn met een klein metertje. Zo gaan we verder tot we terug de volledige hoefslag op kunnen rijden. Wat ook een goede tip was, is om goed te blijven kijken naar waar je wilt gaan en met je zit niet teveel mee te gaan in de bewegingen. Deze manier werkt goed voor ons en voorkomt een hoop stress en frustratie bij ons beiden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 23:13

Hartstikke fijn al deze reacties! Het duurde even, maar ik heb op iedereen even persoonlijk gereageerd.

LuffB: bedankt voor je superduidelijke uitleg en link. Ik viel meteen al in een paar andere korte video's van hem, waardoor ik nu geen tijd heb om de langere video's te bekijken. Maar dat ga ik zeker nog doen. Ik vind de gedachtegang achter deze manier van trainen logisch (heb er meerdere video's over gezien, ook een hele duidelijke van Tristan Tucker (?)), maar wel lastig toepasbaar omdat ik het idee heb dat je hier heel veel gevoel voor moet hebben (wanneer zoek je de spanning op en wanneer ga je er juist voor weg). Daarom hoop ik dat je mee wilt denken: op dit moment zijn alle hoeken en één lange zijde eng. Er is dus letterlijk alleen een halve volte of een volte halve baan over die ze relaxt loopt. Hoe zij jij dit dan aanpakken? Bijvoorbeeld beginnen met de lange zijde aan de andere kant van de volte? Dus zodra er spanning is halthouden, wachten tot ze ontspant en een andere kant op loopt, en op dat moment weer aan het werk zetten? En als ze ontspant maar de 'spannende' kant op loopt niks vragen maar belonen? En zodra ze dan weer spanning opbouwt weer halthouden, wachten tot ze ontspant en opnieuw die twee opties ingaan? En voor mijn eigen beeld: is dit iets waarvan jij in de praktijk hebt ervaren dat dit werkt? :)

Daphneeeej: goed dat je dit noemt, dit ga ik nazoeken!

Dresjoepie: ik denk inderdaad dat het er op die manier is ingeslopen. Ik heb eigenlijk verschillende manieren geprobeerd, maar op dit moment doe ik het alsvolgt: ik rij op de spannende hoek af. Net voordat ze spanning opbouwt (ik weet ondertussen wanneer dat gebeurt) neem ik haar terug tot halt, waarbij ik mijn been eraan hou. Als ze ontspant stap ik weg, daarbij rij iets met mijn binnenbeen naar buitenteugel en hou licht mijn binnenteugel tegen de hals. Vaak zit hier iets spanning bij haar, maar blijft ze rustig onder mij. Na een paar passen hou ik weer halt, hou mijn been eraan, wacht tot ze ontspant en dan stap ik weer verder. Dit alles onder luide beloning := Als we de spannende hoek op deze manier voorbij zijn, wend ik af naar de 'ontspannen' plek en draaf ik aan. Ze is dan super relaxt. Dit herhaal ik een aantal keer. Als dit goed gaat (ze blijft rustig onder mij) probeer ik dit in draf. Dus dan maak ik stap-draf overgangen in de hoek waarbij ik opnieuw met mijn binnenbeen iets naar de buitenhand toe rij en mijn binnenhand iets tegen de hals breng. Zodra ze weer spanning opbouwt, doe ik een stapje terug en maak ik weer halt-stap overgangen. Als ook de stap-draf overgangen goed gaan, doe ik het met tempowisselingen in draf en geef ik haar wat meer ruimte. Vaak gaat dat 1-2 keer goed, daarna springt ze weg en doen we weer een stapje terug. Als ze wat meer spanning heeft doe ik hetzelfde, maar dan op de binnenhoefslag. Ben het met je eens dat gehoorzaamheid belangrijker is dan de hoofdhouding! Maar ontspanning en fijn ruggebruik gaan bij haar eigenlijk samen. Vandaar dat ik dit als positief teken zie en ook opzoek. Hopelijk zeg ik het zo goed :)

NadjaNadja: fijn om jouw aanpak zo te horen en om te horen dat dit voor jou en je merrie ook werkt. Bedankt! Dat metertje meesmokkelen en zelf niet te veel met die spannende plekken bezig zijn is iets wat ik ook ga proberen toe te passen.

EllyC: wat is dan het idee achter magnesium? (Of waar kan ik dit vinden? :) ) Een betere conditie zou ook nog kunnen.. Zou je haar in dat geval juist meer aan het werk zetten, ook op de bakkabouterplekken?

Betadine: hoewel ik me de frustratie kan voorstellen, moest ik wel lachen om je laatste zin. Fijn dat je daarin de juiste keuze hebt gemaakt! Als ik dacht dat het bij mijn merrie het karakter was, dan zou ik het ook anders vinden denk ik.. Maar juist omdat het normaal zo'n ontzettend relaxt dier is, zie ik dit als iets wat ook weer voorbij kan gaan. Nu alleen nog de weg daar naartoe vinden.

0000: hele fijne post, bedankt! Zo heb ik er nog niet rustig naar gekeken. Als je zegt 'proberen proberen proberen', bedoel je dan de oorzaak te achterhalen door steeds iets te veranderen? Of juist steeds een verschillende oplossing proberen? En ik voel me nu een onervaren ruiter, maar hoe merkte jij dat balans het probleem was?

Olijf: hier hebben we ook over nagedacht. Maar zelfs als dit iets bij haar zou hebben getriggerd, dan vind ik het aan mij als ruiter om haar die ontspanning weer terug te geven in het rijden. Als er spanning door een extra ruiter zou zijn gekomen, zou de oplossing dan anders zijn dan wanneer het bijvoorbeeld door te veel energie komt?

Ikke: er is volgens mij geen nieuwe knappe man op stal gekomen, maar voor de zekerheid ga ik dit wel even navragen. Hetzelfde ga ik doen voor het voerbeleid. Bedankt nogmaals voor het meedenken!

Shenavallie: niet gedaan, maar ik ga aan mijn instructeur vragen of hij het gedrag vindt passen bij een verandering in zicht. Bedankt voor deze suggestie!

Bravie: bedankt voor je bericht, fijn om te horen dat dit bij jou werkt! Telkens een metertje erbij is een goede. Pak je die extra meter dan wanneer ze op afstand helemaal relaxt is, of al op het moment dat ze op afstand kijkerig maar braaf loopt. Ik heb namelijk zelf het idee dat mijn merrie nooit helemaal ontspannen de hoek door zal gaan, ook niet op 3 meter afstand. Maar ze loopt op een gegeven moment wel braaf op 3 meter afstand, ondanks dat ze haar oren erop zet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:16

xIrlijn schreef:
0000: hele fijne post, bedankt! Zo heb ik er nog niet rustig naar gekeken. Als je zegt 'proberen proberen proberen', bedoel je dan de oorzaak te achterhalen door steeds iets te veranderen? Of juist steeds een verschillende oplossing proberen? En ik voel me nu een onervaren ruiter, maar hoe merkte jij dat balans het probleem was?

Met proberen bedoel ik inderdaad kijken wat je kan aanpassen en ook echt dingen na laten kijken.
Bijvoorbeeld als er een 2e ruiter bij is gekomen, rijd haar dan toch eens 2 weken alleen zelf om te zien of dat invloed heeft. Maar ook misschien eens een magnesium supplementje, misschien eens een dag vaker rijden achter elkaar (kort natuurlijk gezien de leeftijd), wel of niet longeren voor het rijden, een singel met wat elastiek of juist met bont...
Probeer eens grondwerk te doen, denk aan trt method maar in ieder geval haar vanaf de grond leren spanning afvloeien en desensibiliseren.

Wat die balans betreft, het paard wat ik bedoelde hing gewoon letterlijk scheef. De vorige ruiter gebruikte de buitenteugel om goed op de hoefslag te blijven en door de hoeken te gaan waardoor het paard met veel te veel gewicht op het binnen voorbeen liep. Die ging in de wendingen als een motorcoureur plat door de bocht. Als je een rechte lijn rijd voelt dat een beetje alsof je niet je buitenteugel los kan laten omdat ze dan naar binnen vallen en vaak leunt je paard ook een beetje meer tegen je ene kuit dan tegen de andere.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:32

Is ze hengstig (geweest)?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:40

NadjaNadja schreef:
Mijn merrie kan ook erg kijkerig zijn en soms bedenken dat ze ergens echt niet meer langs wil. Je kunt dan heel lang en veel de focus op dat punt leggen om haar er langs te krijgen, maar vaak werkt het veel beter om haar te slim af te zijn. Dus, aan het werk zonder dat punt op te zoeken en als ze fijn loopt steeds een metertje mee smokkelen. Het liefst dan niet recht op het 'enge' punt af, maar door bijvoorbeeld wat te wijken of de volte te vergroten of verkleinen. Heel vaak "vergeet" mijn merrie dan uiteindelijk dat ze zich als een dramaqueen moest gedragen op dat punt :Y)

Mochten het dus geen lichamelijke ongemakken zijn, dan zou ik het allemaal iets kleiner maken qua wat je doel is en accepteren dat het ook oké is als je niet de hele bak rond komt op dat moment. Mijn ervaring is dat het alleen maar averechts werkt om per se overal langs te willen, maar dat je ze juist beter in jouw 'val' kunt laten trappen, waardoor ze uiteindelijk alsnog de hele bak rond kunnen.

Ik heb ook een vreselijk kijkerig paard en sluit me hierbij helemaal bij aan. Wat bij mij ook helpt is vooral niet naar het enge punt kijken en zoveel mogelijk het gedrag te negeren. Soms betekent dat dat we niet in een bepaald stuk van de bak kunnen komen (meestal het einde). Dan beginnen we in het “veilige” gedeelte en bouwen we dat steeds verder uit en is het fijn en ontspannen uitvoeren van de oefeningen waar het wel gaat belangrijker. Als ik er druk op zet is het de weken daarna veel erger, het maakt het rijden veel frustrerender voor ons beiden. Het is misschien voor de volgende keer een idee om in het veilige gedeelte te beginnen en proberen dat verder uit te bouwen. Accepteer dat het soms niet lukt de hele bak rond te komen. Heel veel succes, het kan knap frustrerend zijn ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:54

Doet ze dit met die andere ruiter ook? Is die ruiter zekerder/meer ervaren of juist niet?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:33

Je hebt best wel veel verschillende kijkerige en gespannen soorten paarden. Ik heb er 2. Maar beide hebben eigenlijk een andere oplossing nodig. Het zijn verder beide doodgemoedelijke paarden, met een huge will to please, maar ook super gevoelig. Maar toch, de oplossing voor de een werkt niet bij de ander. Beide reageren niet goed op de methode van hoekjes afsnijden en langzaam naar binnen werken of stilzetten. Niet omdat het geen goed methode is, maar gewoon omdat het niet past bij ze.

Paard 1 schrikt snel en blijft hangen in het enge. Dwing je d'r om het enge te confronteren met bv stilstaan, dan hangt ze er nog langer in. Druk ik haar langzaam terug naar het enge dan laat ze zich niet 'foppen' ze onthoudt het en ontvlucht het. Na 10 minuten maar ook na een uur nog. Hierdoor creeer ik dat ze steeds weer terug flipte in stressstand, maar ze kwam er op een gegeven moment ook niet meer uit dan.
Voor haar gebruik ik een gecontroleerde reactie methode. Ze mag reageren op iets engs en het probleem beperkt oplossen, maar daarna gaat het stuur terug naar mij. Dus in haar geval: Rare beschadiging op de bakrand = je mag 1 stapje opzij, maar daarna gaan we weer door. Maar ook dus je mag even kijken, maar je loopt wel normaal door.
Niet iedereen ziet dit als een geweldige methode want je hebt nog wel een verstoring. Als je daar geen probleem mee hebt... Het komt in zo'n geval aan op heel goed weten wat eng is en heel bewust het enge laten gebeuren om meteen daarna het roer stevig op te pakken. Timing en concequent zijn is alles.

De andere... Die is gewoon enorm snel afgeleid, ziet en hoort alles en kan verschrikkelijk de dramaqueen uithangen daarin. Op slechte dagen was elke meter in de bak eng. Ik had dagen dat als ik 1 zijde netjes kon rijden ik mega gelukkig was. Stilzetten werkte niet omdat er altijd te veel grote stukken was en bovendien het is een loperig paard, stilstaan gaf nog meer stress.
Voor haar heeft de puzzel langer geduurd. Haar trainen we nu met een rust en ontspannings oefening: buiging. Simpel weg komt het er op neer dat zodra ze spanning kreeg, ik naar een volte ging. In de volte gaf ik d'r even pauze om stress af te vloeien. Gebeurde dat niet maakte ik de volte oefening zwaarder met meer buiging. Dus kleinere volte of meer stelling naar binnen. Laat ze daar dan de stress los en gaat ze naar totale echte ontspanning op de volte, dan keer ik terug naar de hoefslag. Bouwde ze nieuwe spanning op, dan begon het spel overnieuw. Nu hoef ik alleen maar buiging te vragen en ze laat binnen paar stappen weer los en als ik wel naar de volte moet is dat niet erg.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 08:48

Bedankt voor je uitgebreide reactie ik zou juist niet halthouden of naar stap gaan hiermee bevestig je eigenlijk haar reactie dat er iets moet zijn daar in een hoek! Ik zou op een volte op het midden beginnen en de volte steeds met een paar cm vergroten tot je uiteindelijk iig in de buurt van een hoek komt dan ga je de andere hand op en doe je hetzelfde! En zo probeer je iedere training zonder druk/ spanning dichter de hoek in te komen dat gedrag moet eerst uit haar systeem voordat je verder kan dit kan best enkele weken duren voordat je daar bent maar houdt vol +:)+ hoe moeilijk het ook is probeer er vooral geen nadruk op te leggen en het gedrag te negeren! Wat doet ze met lange teugel uitstappen bij de hoeken?
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 23-12-20 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 08:49

Ik heb ook een keer een paard gereden dat ineens schrikkerig werd (z'n eigen hoop poep was al teveel).
Ik werd er zelf een beetje angstig van waardoor ik het alleen maar erger maakte. Bij hem was afwisseling de oplossing. Ik had het geluk dat er daar drie verschillende rijbanen waren en mogelijkheden om een buitenrit te maken op eigen terrein (plus een groot veld op die route waar ik ook weer kon dressuren). Ik reed hem bijna geen een dag achter elkaar in dezelfde bak, sprong twee keer per week (of in ieder geval balkjes) en reed sowieso 1 keer per week buiten. Het probleem was binnen een week weg.
Later is hij naar een dressuurruiter gegaan die er weer alleen in de binnenbak op reed en alleen dressuur reed en zij was er snel klaar mee omdat zijn streken terug kwamen.

Geen idee of dit voor jouw paard zou kunnen werken en of je dit op een veilige manier zou kunnen doen maar wilde het als tip meegeven.