Hoe aan de teugel lopen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shetieees

Hoe aan de teugel lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 10:14

Ik rijd al zo'n 5 jaar paard en vind het ontzettend moeilijk om een paard nagefelijk te laten lopen. Ik kan wel zien of een paard nagefelijk is als ik iemand zie rijden. Maar hoe een paard aan de teugel laten lopen??

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:38

Misschien kan je eerst wat meer uitleg geven over waar je nu staat?

Rij je op een manege of op een eigen paard?
Heb je les?
En hoe lukt het rijden en met wat voor oefeningen ben je nu bezig?

Op manegepaarden gaat het bijna sowieso niet lukken vrees ik. Op eigen paarden: veel schakelen: vooruit/trager/vooruit/trager, voltes en 8ten rijden in een deftig tempo terwijl je teugelcontact houdt (niet trekken). Dan af en toe een trilling of kneepje geven op binnenteugel en binnenbeen er aan. Eens je paard het begrijpt, zal het steeds makkelijker worden en sneller gaan om netjes te lopen. In het begin zijn het nog maar kleine stukjes of willen ze nog wel eens gaan hangen / op de voorhand lopen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:05

Shetieees schreef:
Ik rijd al zo'n 5 jaar paard en vind het ontzettend moeilijk om een paard nagefelijk te laten lopen. Ik kan wel zien of een paard nagefelijk is als ik iemand zie rijden. Maar hoe een paard aan de teugel laten lopen??

Dat is iets wat echt uit het paard moet komen en niet vanuit de ruiter. Het gaat namelijk om het vertrouwen die het paard heeft in de hand en deze vervolgens bewust gaat opzoeken.

Bij sommige paarden is dit erg lastig omdat zij al geleerd hebben de hand te wantrouwen.

Als ruiter kun je het paard naar je hand uitnodigen door naar de hand toe te rijden. Veel schakelen inderdaad en een stabiel contact met de mond houden.

Waar loop je tegenaan?

Kelly_ann

Re: Hoe aan de teugel lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:35

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:39

Poekkie schreef:
Misschien kan je eerst wat meer uitleg geven over waar je nu staat?

Rij je op een manege of op een eigen paard?
Heb je les?
En hoe lukt het rijden en met wat voor oefeningen ben je nu bezig?

Op manegepaarden gaat het bijna sowieso niet lukken vrees ik. Op eigen paarden: veel schakelen: vooruit/trager/vooruit/trager, voltes en 8ten rijden in een deftig tempo terwijl je teugelcontact houdt (niet trekken). Dan af en toe een trilling of kneepje geven op binnenteugel en binnenbeen er aan. Eens je paard het begrijpt, zal het steeds makkelijker worden en sneller gaan om netjes te lopen. In het begin zijn het nog maar kleine stukjes of willen ze nog wel eens gaan hangen / op de voorhand lopen.

Juist via je binnenbeen naar je buitenhand rijden. Niet aan je binnenteugel zitten , dan blokkeer je hem alleen maar.

Ts, heel veel schakelen, overgangen , voltes, achtjes. Houdt de schouders van je pony tussen 2 teugels en maak hem recht en zorg dat hij actief is aan je been. Gewoon contact houden, niet teveel gaan kneden oid. Hij moet van achter komen.

Sarah999

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:06

Ik denk dat achteruit stappen helpt. Als je ze achteruit zet treden ze onder met hun achterhand en dat help om ze nagefelijk te krijgen. (Ben hier niet 100% zeker van)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:35

Sarah999 schreef:
Ik denk dat achteruit stappen helpt. Als je ze achteruit zet treden ze onder met hun achterhand en dat help om ze nagefelijk te krijgen. (Ben hier niet 100% zeker van)

:n

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:03

Sarah999 schreef:

Ik ben akkoord dat een correcte achterwaarts zeker helpt met rechtrichten en met de juiste spieren. Maar een correcte achterwaarts is veel moeilijker dan een paard nageeflijk krijgen. Als je gewoon met de neus in de lucht naar achter laat stappen denk ik niet dat het veel bijdraagt.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:07

Poekkie schreef:
Sarah999 schreef:

Ik ben akkoord dat een correcte achterwaarts zeker helpt met rechtrichten en met de juiste spieren. Maar een correcte achterwaarts is veel moeilijker dan een paard nageeflijk krijgen. Als je gewoon met de neus in de lucht naar achter laat stappen denk ik niet dat het veel bijdraagt.

Inderdaad voor correct en dus zinvol achterwaarts stappen moet een paard eerst in aanleuning zijn en nageeflijk zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:34

Inderdaad :j

Mijn paard loopt nageeflijk, maar een echt correcte achterwaarts is nog steeds erg moeilijk vol te houden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:38

Slotje wegens schaduwaccount.