Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shetieees schreef:Ik rijd al zo'n 5 jaar paard en vind het ontzettend moeilijk om een paard nagefelijk te laten lopen. Ik kan wel zien of een paard nagefelijk is als ik iemand zie rijden. Maar hoe een paard aan de teugel laten lopen??
Poekkie schreef:Misschien kan je eerst wat meer uitleg geven over waar je nu staat?
Rij je op een manege of op een eigen paard?
Heb je les?
En hoe lukt het rijden en met wat voor oefeningen ben je nu bezig?
Op manegepaarden gaat het bijna sowieso niet lukken vrees ik. Op eigen paarden: veel schakelen: vooruit/trager/vooruit/trager, voltes en 8ten rijden in een deftig tempo terwijl je teugelcontact houdt (niet trekken). Dan af en toe een trilling of kneepje geven op binnenteugel en binnenbeen er aan. Eens je paard het begrijpt, zal het steeds makkelijker worden en sneller gaan om netjes te lopen. In het begin zijn het nog maar kleine stukjes of willen ze nog wel eens gaan hangen / op de voorhand lopen.
Sarah999 schreef:Ik denk dat achteruit stappen helpt. Als je ze achteruit zet treden ze onder met hun achterhand en dat help om ze nagefelijk te krijgen. (Ben hier niet 100% zeker van)
Poekkie schreef:Sarah999 schreef:Ik denk dat achteruit stappen helpt. Als je ze achteruit zet treden ze onder met hun achterhand en dat help om ze nagefelijk te krijgen. (Ben hier niet 100% zeker van)
Ik ben akkoord dat een correcte achterwaarts zeker helpt met rechtrichten en met de juiste spieren. Maar een correcte achterwaarts is veel moeilijker dan een paard nageeflijk krijgen. Als je gewoon met de neus in de lucht naar achter laat stappen denk ik niet dat het veel bijdraagt.