Hoe hoger hoe meer poeha. Waarom is dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:57

Stttttt!!, niet alles verraden...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:02

Weet je waar ik altijd zo moe van wordt?
Dat generaliserende stempeltje wat je opgedrukt krijgt als je M/Z dressuur rijdt.
Dat gebeurt toch ook niet bij de springers?

Ik ken echt heel veel mensen die Z of hoger rijden en ik ken geen 1 muts zoals ze hier altijd omschreven worden, ik vraag me dan ook vaak af of het soms met jaloezie te maken heeft.

En ja ik rijd ook dressuur en ben zuinig op mijn paarden dus gebruik beenbeschermers, maar
-maak ook heftige buitenritten waarbij we in drie kwartier uitgestrekte galop het hele bos + Soester duinen door crossen,
-spring af en toe, zowel in de bak als ook de crosshindernissen zoals die bij ons in het bos staan,
-mijn paarden staan hele dagen buiten, in de paddocks of in de wei. Ook gewoon met elkaar zodat ze kunnen spelen,
-ik klets net zo gezellig met mensen die niet starten, die al jaren in de B zitten of die helemaal niets om de Engelse sport geven.
-ik rijd met cap, ook al krijg ik plat haar, en ik draag geen make up.

etc
etc
etc

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:05

Sjuimpje schreef:
Weet je waar ik altijd zo moe van wordt?
Dat generaliserende stempeltje wat je opgedrukt krijgt als je M/Z dressuur rijdt.
Dat gebeurt toch ook niet bij de springers?

Ik ken echt heel veel mensen die Z of hoger rijden en ik ken geen 1 muts zoals ze hier altijd omschreven worden, ik vraag me dan ook vaak af of het soms met jaloezie te maken heeft.

En ja ik rijd ook dressuur en ben zuinig op mijn paarden dus gebruik beenbeschermers, maar
-maak ook heftige buitenritten waarbij we in drie kwartier uitgestrekte galop het hele bos + Soester duinen door crossen,
-spring af en toe, zowel in de bak als ook de crosshindernissen zoals die bij ons in het bos staan,
-mijn paarden staan hele dagen buiten, in de paddocks of in de wei. Ook gewoon met elkaar zodat ze kunnen spelen,
-ik klets net zo gezellig met mensen die niet starten, die al jaren in de B zitten of die helemaal niets om de Engelse sport geven.
-ik rijd met cap, ook al krijg ik plat haar, en ik draag geen make up.

etc
etc
etc


Dit vind ik een hele goede, ook al rijdt ik dan over het strand van Noordwijk.

Mijn lompie komt gewoon nog iedere dag los in de bak/paddock en staat ´s zomers iedere dag buiten.
Dressuren is al genoeg denk werk voor hem dus de rest van de dag mag hij lekker een dom blondje spelen!!
Afwisseling is goed voor je paard dat houdt ze wakker en zo blijven ze er zin in houden.


De kruiwagen had ik overigens aan de kant gesmeten of snel even een piccie te maken Haha!
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kelly_Taco op 19-02-04 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:08

Sjuim weet je zeker dan je toch niet stiekem een blonde vlecht hebt Tong uitsteken

Maar Sjuim heeft WEL gelijk. Ik ken slecht weinig echte dressuurprikkers (zoals beschreven door Sjuim) en gelukkig een heleboel leuke, lieve, belangstellende ruiters die toevallig op hoog niveau dressuur rijden OK dan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:08

Dressuurmutsen zijn in mijn ogen:
mensen die echt alleen maar dressuren. Hun paard weinig afwisseling gunnen in de vorm van springen (maakt niet uit of het nou hoog of laag is!), of een buitenrit waar meer dan een arbeidsgalopje gedaan wordt.
Deze mutsen hoeven niet perse z te rijden, ze kunnen ook L rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:10

Idd Sjuimpje OK dan!
er bestaan idd zulke mensen, maar het grote deel zeker niet.
ook word er altijd gezeverd over de sfeer op concoursen.
Ik heb nooit last van verwaande mensen, ik moet zelfs soms haasten omdat ik om de 5 min met iemand sta te kletsen dat ik bijna te laat op mijn paard zit.
Dus niks geen mensen die hun kop niet opentrekken omdat ze zo verwaand zijn.
En als je dat wel altijd zo ervaart, ga er dan maar vanuit dat jezelf onaardig bent, onaardig over komt.

en ik zie in het Z idd wel eens mensen lomp rijden, maar dat zie ik n de B ook.
Ligt meer aan zo'n persoon dan aan de klasse waar ze in zitten.
En zo ook met overdreven voorzichtige mensen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:16

Mijn 'dressuurpaarden':

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:47

Waarschijnlijk moet ik me ook aangesproken voelen als Z2-ruiter maar helaas voor je, dat voel ik me niet.

Ik rijd mijn paard maar weinig op S&T, heb nog een gewoon spoortje om zonder wielen en toch lukt het om de oefeningen eruit te rijden.
S&T is niet verplicht in het Z, dus iedereen moet rijden waar voor zijn/haar idee het paard het fijnst mee loopt.

Ook heb ik geen last van een ongezellige sfeer op wedstrijden, integendeel zelfs, ik zit vaak te lang te kleppen ipv bezig te zijn met losrijden Bloos!

Verder doe ik dus wel een slof om met een buitenrit, omdat mijn paard zeer onverwacht uit de hoek kan komen. Dit kan hij op het wedstrijdterrein ook doen en ik zal je vertellen: het is geen pretje als je paard stuurloos over het terrein gaat.
Kan ik dan niet rijden? Nope, hij doet het bij iedereen, er gaat gewoon een knop om.
Accepteren en doorrijden maar weer.

Echter, mijn paard mag idd niet met andere paarden in de wei omdat de ervaring geleerd heeft dat dit goed is voor blessures. Daar zit ik dus weer niet op te wachten.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:17

Desiree schreef:
Dressuurmutsen zijn in mijn ogen:
mensen die echt alleen maar dressuren. Hun paard weinig afwisseling gunnen in de vorm van springen (maakt niet uit of het nou hoog of laag is!), of een buitenrit waar meer dan een arbeidsgalopje gedaan wordt.
Deze mutsen hoeven niet perse z te rijden, ze kunnen ook L rijden.

Ik snap niet helmaal wat het met dressuurmutserij te maken heeft als je op een buitenrit niet harder gaat als een handgalopje Verward
Het hoeft niet perse hard te gaan, als er maar afwisseling is..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:29

Fellor schreef:
Maar ik vind ook nog steeds dat yhet raar is dat stang en trens verplicht zijn in de hogere proeven. Ik bedoel, als iemand die proef nou net zo goed kan rijden op een simpel trensje waarom zoiu je hem dan erplichten zo'n bit te gaan gebruiken. Heb trouwens in mijn omgeving nogal vaak genmerkt dat mensen die met stang en trens rijden dit als een soort statussymbool zien....



Hogere oefeningen betekend meer verzameling. Het zou in feite wel moeten zijn dat je op trensje alle oefeningen (dus pirouettes, appuyementen, zelfs piaffe en passage) zou kunnen doorlopen. Ik persoonlijk kan dit met mijn eigen paard ook, maar met S & T kan je nét dat ene beetje meer verzameling vragen, die je nodig hebt ter verfijning van de oefening en je hulpen. Het is vrij inspannend voor een paard om bv een piaffe te lopen: er komt veel druk te staan op de voor- en achterhand (zie het als een harmonica die ingedrukt wordt). Met een trensje en zonder sporen kan je die bepaalde druk niet VOLDOENDE opzoeken. Daarvoor heb je dan net dat ene scherpere spoortje en een sterker inwerkend S & T nodig. Ter verfijning en ter aanvulling dus. De hulpen worden dus verfijnder ipv groffer.

Inderdaad, S & T is dus een aanvullend harnachement om je paard beter aan de hulp te krijgen. Helaas wordt dit niet altijd door iedereen zo gezien...

Ter aanvulling: S & T zijn slechts onderdeel van de harmonie die hoort te zijn tussen ruiter en paard. Gehoorzaamheid, dürchlassigkeit, vertrouwen, acceptatie van het bit en hulp, ruggebruik, etc. Voor deze onderdelen krijg je dan ook in het ZZGP een apart cijfer die zelfs dubbel (!) telt.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:41

oh... mooie nieuwe ava Tyrza...

Voor de rest vind ik er hele interessante reacties tussen staan, maar heb ik zelf het verstand er niet van om te reageren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:28

marina schreef:
[Ik snap niet helmaal wat het met dressuurmutserij te maken heeft als je op een buitenrit niet harder gaat als een handgalopje Verward
Het hoeft niet perse hard te gaan, als er maar afwisseling is..
[/quote]

HA! BETRAPT! jij bent een dressuurmuts, want jij noemt harder dan een handgalopje meteen hard! En dat is het bij lange na nog niet! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:31

Tyrza schreef:
Met een trensje en zonder sporen kan je die bepaalde druk niet VOLDOENDE opzoeken. Daarvoor heb je dan net dat ene scherpere spoortje en een sterker inwerkend S & T nodig. Ter verfijning en ter aanvulling dus. De hulpen worden dus verfijnder ipv groffer.

Kan me voorstellen dat het verrekte moeilijk is om het dat gevoel op te zoeken, het is allemaal maar een kwestie van een fractie he, je doet al te snel te weinig of te veel. Het vereist echt heel veel gevoel. Ik denk niet dat ik dat heb, eerlijk gezegd. Rijden met stang en trens zou voor mij niet weggelegd zijn. Trouwens, dat geldt ook voor veel mensen die in het Z rijden. Maar goed, dat hadden er al meer opgemerkt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:56

Desiree"]
[quote="marina schreef:
[Ik snap niet helmaal wat het met dressuurmutserij te maken heeft als je op een buitenrit niet harder gaat als een handgalopje Verward
Het hoeft niet perse hard te gaan, als er maar afwisseling is..
[/quote]
HA! BETRAPT! jij bent een dressuurmuts, want jij noemt harder dan een handgalopje meteen hard! En dat is het bij lange na nog niet! Haha!


Hard, is op een quarterhorse in full speed weg en er dan achterkomen dat ze nog een versnelling hebben Lachen OK dan!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:58

Desiree"]
[quote="marina schreef:
[Ik snap niet helmaal wat het met dressuurmutserij te maken heeft als je op een buitenrit niet harder gaat als een handgalopje Verward
Het hoeft niet perse hard te gaan, als er maar afwisseling is..
[/quote]
HA! BETRAPT! jij bent een dressuurmuts, want jij noemt harder dan een handgalopje meteen hard! En dat is het bij lange na nog niet! Haha!

Ehh nee ben niet bepaald een dresuurmuts, maar ga op een buitenrit niet vaak harder dan een handgalopje. Waarom zou ik een dressuurmuts zijn als ik harder dan een handgalopje gelijk hard noem?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:59

Anya"]
[quote="Desiree"][quote="marina schreef:
[Ik snap niet helmaal wat het met dressuurmutserij te maken heeft als je op een buitenrit niet harder gaat als een handgalopje Verward
Het hoeft niet perse hard te gaan, als er maar afwisseling is..
[/quote]
HA! BETRAPT! jij bent een dressuurmuts, want jij noemt harder dan een handgalopje meteen hard! En dat is het bij lange na nog niet! Haha!


Hard, is op een quarterhorse in full speed weg en er dan achterkomen dat ze nog een versnelling hebben Lachen OK dan!
[/quote]
Ken wel een quarter die niet eens een fullspeed heeft Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:11

Anya schreef:
[Hard, is op een quarterhorse in full speed weg en er dan achterkomen dat ze nog een versnelling hebben Lachen OK dan!
[/quote]

HEERLIJK! zolang de rem maar werkt tenminste.... *LOL*

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:30

snap er ook weinig van....al die verplichtingen. heb eens een erg jong dier in t M moeten starten en dan MOET je met sporen rijden. aangezien dit dier echt super gevoelig was en het dus echt niet nodig was (ook niet voor extra verzameling wat bij een jong paard zeker nog wel eens problemen geeft) heb ik netjes een brief aan de, toen nog, KNF gestuurd met het verzoek om niet met sporen te hoeven rijden. nou dat heb ik geweten..... kreeg direct de reactie terug..... als ik niet volgens de regelementen kon rijden dan moest ik maar niet rijden! wat een idiote reactie zeg! zeg dan gewoon dat het niet mag, maar ja.
dus toch met sporen gaan rijden, die ik dan zo'n beetje op de hak van m'n laars had gedaan zodat ik haar er echt niet mee zou raken, ook las ze weer eens aan de kletter ging niet. en dan krijg je dus reacties van de jury: "zo hebben die sporen natuurlijk geen nut he". nou dat was nou net de bedoeling. de jury vond het vaak ook onnodig dat ik op deze manier toch met sporen reed maar ja wat niet mag dat mag niet.
vind het absolute onzin. snap het goed dat zoiets je kan helpen. zeker in de hogere klassen maar verplichten vind ik ver gaan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:48

Desiree"]
[quote="Anya schreef:
[Hard, is op een quarterhorse in full speed weg en er dan achterkomen dat ze nog een versnelling hebben Lachen OK dan!
[/quote]
HEERLIJK! zolang de rem maar werkt tenminste.... *LOL*


Er is altijd nog de slidingstop Clown

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:14

Anya schreef:
[

Er is altijd nog de slidingstop Clown
[/quote]

Om vervolgens met je neus tussen z'n oren te eindigen zeker. Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:19

Dan moet je gaan zitten! dan eindig je gegarandeerd niet tussen de oren!
Ik zou zeggen kom het eens uitproberen binnenkort. Lanna maakt nog geen giga slidingstop, maar ik denk dat ik Constans (instructrice en vriendin) wel kan overhalen...Dan mag je het op haar bij de profs lopende quarter proberen! Is gaaf hoor!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:05

peggel schreef:
snap er ook weinig van....al die verplichtingen. heb eens een erg jong dier in t M moeten starten en dan MOET je met sporen rijden. aangezien dit dier echt super gevoelig was en het dus echt niet nodig was (ook niet voor extra verzameling wat bij een jong paard zeker nog wel eens problemen geeft)


Dan neem je m.i. toch het meest kleine spoortje en gebruik je toch alleen je kuiten? (Ik begrijp dat het moeilijk is, want daarvoor moet je je tenen naar binnen draaien en als je al zo'n bommetje onder je hebt, is het moeilijk op je houding te letten)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:20

Tyrza"]
[quote="peggel schreef:
snap er ook weinig van....al die verplichtingen. heb eens een erg jong dier in t M moeten starten en dan MOET je met sporen rijden. aangezien dit dier echt super gevoelig was en het dus echt niet nodig was (ook niet voor extra verzameling wat bij een jong paard zeker nog wel eens problemen geeft)


Dan neem je m.i. toch het meest kleine spoortje en gebruik je toch alleen je kuiten? (Ik begrijp dat het moeilijk is, want daarvoor moet je je tenen naar binnen draaien en als je al zo'n bommetje onder je hebt, is het moeilijk op je houding te letten)
[/quote]
Ja tuurlijk kan je dat doen, Maar waarom verplichten. Ik heb echt niets tegen s&t en sporen, maar waarom niet iedereen zelf uit laten maken wat ze gebruiken. Dus als jij je paard beter zonder als met spoor in de M kan rijden waarom ben je dan verplicht met sppor te rijden.
Als je ook naar de reactie van de jury van peggel kijkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:50

Tja, als de jury de achterliggende gedachte niet weet, kan ik me voorstellen dat men dat denkt. Maar ik begrijp Peggels reactie ook hoor Knipoog