Ontspannen lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 19:39

Janneke2 schreef:
Neem een paar (oude) bandages en doe een 'body wrap'.

Bijvoorbeeld 1x alsof de bandage de singel is, een 'slag' om de boeg en een 'slag' onder de staart door.

Die 'cadeauverpakking' wil nog wel eens helpen tegen stress, oa rondom het alleen zijn / nog geen andere paarden kennen.


Body wrap aan de longe?

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 07:52

Goede1986 schreef:
JMJ schreef:
Hoe was hij toen je hem net had? Ik neem aan dat hij toen ook verhuisd is van stal?

De omgeving en de manier van benaderen door de stalhouder kan ook enorm van invloed zijn op een paard.


Toen ging hij naar 24uur weidegang, altijd eten. Daarna naar onbeperkt hooi in een kudde, ook altijd eten en als het er niet was, was hij ook altijd onrustig. Apart staan heeft hij altijd moeilijk gevonden, vooral als er geen eten was. Het is een handelspony en zelf heb ik de indruk, dat het dier een keer flink honger heeft gehad in zijn leven. Hij heeft de eerste 5 jaar van zijn leven in engeland gewoond en allemaal verschillende eigenaren gehad. Op deze stal staat hij sowieso snachts zonder eten en overdag ook, maar dat lijkt hiu minder belangrijk te vinden dan de verlatingsangst. Als ik wegga wil hij me achterna en raakt hij stil in paniek. Als hij in de bak losloopt kan hij zo zijn hoofd tussen het hek doordoen en gras eten maar de angst dat hij alleen word achter gelaten lijkt groter te zijn.


Zo weinig zonder goed ruwvoer is vragen om andere problemen en niet een goede manier om je paard af te laten vallen. Zou hier meteen stappen ondernemen!

Als hij alleen staan zo erg vindt waarom heb je dan gekozen voor een stal waar hij alleen staat? Ik zou hem terug zetten op een plek in een groep met zo goed als onbeperkt eten uit slowfeeders. Als je wilt dat die meer afvalt zou ik een trainingsschema maken zodat dit op een constructieve manier kan

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:32

Citaat:
Op deze stal staat hij sowieso snachts zonder eten en overdag ook


........Heel gauw weer verhuizen! Dit wil je je paard toch niet aandoen, arm dier! Geen wonder, zijn gedrag..

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:02

Hoeveel uren staat hij nu zonder ruwvoer dan? Klinkt alsof dat behoorlijk lang aaneengesloten is. Daar is een paard niet op gemaakt en kan maagzweren en koliek opleveren. Dat terwijl stress an sich ook al maagzweren stimuleert.

Alleen staan, gestresst en overdag en snachts zonder eten, het klinkt best wel verdrietig eerlijk gezegd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:03

Ik denk echt dat je een andere stal moet zoeken. Een stal met verstand van paarden,. zeker gezien hij moet afvallen, is het goed dat er mensen zijn die weten hoe je dit aanpakt.

Een pony even op zijn lazer geven omdat hij uitbreekt? Heel snel wegwezen daar!!! Ten eerste; als een pony uitbreekt is de omheining niet goed of er is een andere reden zoals; alleen staan, geen eten, geen drinken. Allemaal hartstikke fout!

En als iemand mijn pony op zijn lazer geeft, dan........(mag ik niet opschrijven, maar geloof me. Gaat niet gebeuren )
Hij is verantwoordelijk voor een deugdelijke omheining ja. Maar een pony op zijn lazer geven omdat ie uitbreekt is totaal zinloos. Dat is geen opvoeding en de pony heeft geen idee wat het heeft misdaan. Daarbij is op zijn lazer geven echt het allerlaatste middel.
Wat het wel is; is de frustratie en onkunde van de mens om even te uitten op de pony.

Longeren is een vak apart. Dat moet je kunnen en ook les in nemen. NOOIT gaan bijzetten als je dat niet kan. Liever helemaal niet.
Daarbij moet de pony nog wennen en opgebouwd worden.

Je pony heeft sociaal contact nodig. Dus ergens staan waar hij goed geintroduceerd wordt en daarna wel samen mag.
Je pony mag niet lang zonder ruwvoer staan. Daarvan krijgen ze maag problemen en dat doet echt serieus pijn. Daardoor krijg je ook slecht gedrag. Het paard weet dat ie moet eten om van de pijn af te komen, maar het kan niet.........
Daarbij is je paard te lang onthouden van ruwvoer echt mishandeling te noemen.

Als ie moet afvallen, moet hij bewegen. Dus zet hem ergens waar hij lekker 24/7 kan bewegen. Een pony die veel beweegt en relaxter wordt, is ook makkelijker om mee op te bouwen. Het zijn geen robots die je uit stal haalt en aan gaan en je op stal zet en weer uit zet.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 14:35

SweetVanille schreef:
Citaat:
Op deze stal staat hij sowieso snachts zonder eten en overdag ook


........Heel gauw weer verhuizen! Dit wil je je paard toch niet aandoen, arm dier! Geen wonder, zijn gedrag..


Ik schrijf het verkeerd. Krijgt slowfeeder savonds en dan op is op en overdag 3x hooi en 2x biks/brokken.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 14:38

JMJ schreef:
Zo weinig zonder goed ruwvoer is vragen om andere problemen en niet een goede manier om je paard af te laten vallen. Zou hier meteen stappen ondernemen!

Als hij alleen staan zo erg vindt waarom heb je dan gekozen voor een stal waar hij alleen staat? Ik zou hem terug zetten op een plek in een groep met zo goed als onbeperkt eten uit slowfeeders. Als je wilt dat die meer afvalt zou ik een trainingsschema maken zodat dit op een constructieve manier kan


Hij staat niet alleen, ik bedoel het alleen achterlaten in de bak.

Tenno7

Berichten: 2258
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 01:20

Even een beetje je topic doorgelezen.

Zo te lezen is er veel veranderd voor je pony. Het is al meer geadviseerd. Maar grondwerk is wel echt een aanrader in jou situatie.
45 min longeren is echt teveel
En zeker als hij is zo'n paniekmodus zit kan ik mij voorstellen dat het erg veel stress oplevert voor je pony. Even een stapje terug is niet verkeerd.

Ik las dat je magnesium geeft. Geef je dit sinds de verhuizing of al langer? Sommige paarden reageren namelijk averechts op magnesium en kunnen er erg gestressed en angstig van worden.

Je schrijft over de verlatingsangst, en bij sommige paarden kan dit best heftig zijn. Toch vindt ikzelf dit gedrag niet perse vreemd. Het is een kudde dier. Dus waarom niet gewoon accepteren dat hij niet alleen in een bak of stal wil blijven. Natuurlijk moet je met hem kunnen werken maar daar is juist het grondwerk weer goed voor.

Mijn eigen paard heeft ook ernstige verlatingsangst. Maar door grondwerk is hij mij gaan vertrouwen en als we samen "alleen" zijn is hij nu ook gewoon weer rustig. Hij kan alleen nog steeds niet alleen op stal of in de paddock/wei blijven als ik er ook niet ben. Maar dat vindt ik logisch.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:20

Ik lees allemaal goede tips, en zeker ook zaken waar je naar moet kijken in gevallen als stress, spanningen etc ansich. Maar dat zou ik pas later doen;
Ik denk namelijk dat er wat te snel gaat, en er wat overgeslagen wordt;
- vergeet niet dat een paard ook, net als wij, gewoonte dieren zijn, routines hebben als houvast en dat eigenlijk de basis en voorwaarde is wil je überhaupt kunnen functioneren.
Dit paard heeft nu voornamelijk een houvast nodig; een routine, ongeacht of de omgeving en omstandigheden veranderen, geeft een routine een paard voorspelbaarheid; weten wat er komen gaat.

Dus wil ik je graag meegeven; ongeacht de verhuizing, het apart staan en niet meer 24/7 buiten; blijf routineus.
Doe alles op de volgorde,wijze en tijden als je hiervoor ook deed. OF leg een nieuwe aan, die je zelf echt voor een tijdje strikt blijft volgen.

-hoelaat je er bent, hoe je hem begroet, of je hem meteen uit de paddock haalt of dat hij nog blijft staan, en jij eerst bijv gaat mesten. En hoe lang het dan duurt voordat hij wél iets met jóu gaat doen. of je van de paddock hem eerst op stal zet of bijv standaard eerst een rondje over het terrein loopt. Waar hij wordt neergezet voor poetsen. Op welk moment er in die routine ruimte en tijd is om 'aan de slag' te gaan. Of je nou gaat longeren, grondwerken of rijden,. Zorg ervoor dat het 'trainings' moment altijd een vaste plaats in de reeks krijgtm. Die voorspelbaarheid maken dat het paard zich daarin zelf meer gaat reguleren, om zich zo comfortabel mogelijk te kunnen maken; berusting. Daarna pas komt er genoeg ruimte (ontspanning) om reactief op ons te worden; kán er pas aandacht van je paard gevraagd worden. En mag je verwachting hebben dat t paard aandacht naar jou (en je vraag) richt.


Wees je vooral bewust dat jouw aanwezigheid voor hem uiteindelijk t seintje moet zijn dat hij vanaf dan weet wat er komen gaat, hoe t gaat en vooral wat er van hem verwacht wordt. Vraag daarom stap voor stap pas iets aan hem. Denk er ook aan dat zodra jij er bent je niet meteen zijn aandacht kan verlangen. Stel je routine zo in dat je gaande weg je vraag om zijn aandacht en oplettendheid op jou en het gevraagde werk vergroot.
Een paard dat moet wennen en gestresst is omdat hij geen houvast heeft moet je niet gaan overladen met werk en afleiding in de hoop dat hij rustig wordt. Sterker nog, dan gaat hij jou zien als bron van stress.

Kort: zorg voor voorspelbaarheid in zijn dag. Alle dagen hetzelfde, vaste volgorde, vaste duur, vaste plekken en vaste grenzen. En grenzen zijn grenzen. Juist om die ten alle tijde aan te houden voorkom je meer stress. Dus ik vind het echt niet zo erg dat ie op z'n lazer heeft gekregen of meteen krijgt als ie door iemand heen de stal uitbreekt. Dat mocht hij voorheen toch ook niet? En omdat hij zo gespannen is betekend al helemaal niet dat er opeens grenzen verlegd worden of er ineens liefjes gedaan moet worden.