pumpina schreef:Een verhuizing is erg stressvol voor een paard, zeker als ze niet zo vaak op ander terrein komen enzo. Ik zou lekker de eerste week niks met je paard doen en hem vooral zn ei kwijt te laten raken door los te gooien enzo.
Mijn oudere netjes opgevoede paard loopt ook niet ontspannen als ze net verhuisd is, dus ik denk dat het al helpt als je dat uit je hoofd zet.
Elisa2 schreef:Moeilijk te zeggen vanuit dit verhaal..wat heeft de instructrice precies gedaan?
Hoe oud is je pony? verhuizingen maken ze vaak wel van slag. Staat hij gelijk in een nieuwe kudde?
Wat betreft zijn gedrag lijkt het me wijs om aan de slag te gaan met grondwerk zodat je hem leert dat hij niet dwars door je heen mag lopen. Spanning en onzekerheid kunnen verergerd worden door een gebrek aan leiderschap.
Voor nu zou je hem wat kalmerends kunnen geven, extra magnesium, relax supplement etc.
capopjekop schreef:Hoe lang komt hij buiten? Is er een reden dat hij alleen staat?
Als hij zo heftig reageert zou ik hem wat meer tijd geven om te wennen. Lekker wandelen en poetsen.
Citaat:Hij probeerde uit te breken toen de staleigenaar zijn halster om wilde doen om hem in de paddock te zetten. Hij heeft toen flink op zijn lazer gehad. Hij is ook al een keer uitgebroken uit de paddock door het stroomdraad heen.
Goede1986 schreef:Wat ze gedaan heeft is longeren, en dan flink aan het werk zetten/laten lopen. Hij wilde steeds langzamer of stoppen maar flink door laten lopen. Ong 45min. longeren.
SweetVanille schreef:Citaat:Hij probeerde uit te breken toen de staleigenaar zijn halster om wilde doen om hem in de paddock te zetten. Hij heeft toen flink op zijn lazer gehad. Hij is ook al een keer uitgebroken uit de paddock door het stroomdraad heen.
Zin 1. Op zijn lazer gehad? Arm dier, net 1 dag verhuisd, weet niet wat hem overkomt en doet dit als stress/paniekreactie en jij geeft hem op zijn lazer...
Zin 2. Helemaal niet vreemd. Hij is uit zijn vertrouwde kudde en moet alleen staan. Compleet logische reactie van je paard.
Ik denk dat je beter kan investeren aan een instructie die jou leert je paard te lezen, kijken naar zijn lichaamstaal en wat hij jou probeert te vertellen.
Laat hem lekker even bijkomen, niet een dag na verhuizing al doen wat JIJ wilt, maar kijk naar je paard
irmaz schreef:Goede1986 schreef:Wat ze gedaan heeft is longeren, en dan flink aan het werk zetten/laten lopen. Hij wilde steeds langzamer of stoppen maar flink door laten lopen. Ong 45min. longeren.
Dat lijkt me een precies de manier om een toch al gestrest paard nog verder over het randje te helpen![]()
Kent hij het werk aan de longe eigenlijk wel? Dus snapt hij wat de bedoeling is?
Waarom wilde hij steeds langzamer lopen of stoppen? Dat lijkt een beetje in tegenspraak met wat je hierboven verteld.
45 minuten lijkt mij sowieso veel te lang om een paard serieus te longeren, ik houd een richtlijn aan van 20 minuten met een max van 30. En voor een paard dat longeren niet kent is de eerste keer 10 minuten al genoeg.
Een paard (en eigenlijk ieder dier en mens) heeft ongeveer een half jaar nodig om zich ergens echt thuis te voelen dus geef hem eerst wat tijd (aantal dagen tot soms zelfs weken) om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. In die tijd kun je hem (met rust en geduld) vast manieren aan de hand leren, dus netjes meelopen, draaien als jij dat vraagt, halthouden en achterwaarts gaan zodat hij meer vertrouwen in jou en zijn omgeving krijgt.
Je zegt dat hij nu alleen op een paddock staat, is het mogelijk dat hij een maatje krijgt?
SweetVanille schreef:Citaat:Hij probeerde uit te breken toen de staleigenaar zijn halster om wilde doen om hem in de paddock te zetten. Hij heeft toen flink op zijn lazer gehad. Hij is ook al een keer uitgebroken uit de paddock door het stroomdraad heen.
Zin 1. Op zijn lazer gehad? Arm dier, net 1 dag verhuisd, weet niet wat hem overkomt en doet dit als stress/paniekreactie en jij geeft hem op zijn lazer...
Zin 2. Helemaal niet vreemd. Hij is uit zijn vertrouwde kudde en moet alleen staan. Compleet logische reactie van je paard.
Ik denk dat je beter kan investeren aan een instructie die jou leert je paard te lezen, kijken naar zijn lichaamstaal en wat hij jou probeert te vertellen.
Laat hem lekker even bijkomen, niet een dag na verhuizing al doen wat JIJ wilt, maar kijk naar je paard
Goede1986 schreef:Elisa2 schreef:Moeilijk te zeggen vanuit dit verhaal..wat heeft de instructrice precies gedaan?
Hoe oud is je pony? verhuizingen maken ze vaak wel van slag. Staat hij gelijk in een nieuwe kudde?
Wat betreft zijn gedrag lijkt het me wijs om aan de slag te gaan met grondwerk zodat je hem leert dat hij niet dwars door je heen mag lopen. Spanning en onzekerheid kunnen verergerd worden door een gebrek aan leiderschap.
Voor nu zou je hem wat kalmerends kunnen geven, extra magnesium, relax supplement etc.
Extra magnesium krijgt hij 2x per dag, hij is 9 jaar, hij staat apart in de paddock, niet in een groep.
Met mijn leiderschap moet ik aan het werk dat is me wel duidelijk idd. Ik ben zelf wat onzeker af en toe, of ik het wel goed doe ed. En onzeker voor het onverwachte, want dat kan hij weleens zijn, ik moet ten aller tijde rustig zijn zelf besef ik me, al ben ik dat uiterlijk wel, schijnbaar voelt hij alles.
Wat ze gedaan heeft is longeren, en dan flink aan het werk zetten/laten lopen. Hij wilde steeds langzamer of stoppen maar flink door laten lopen. Ong 45min. longeren.
Elisa2 schreef:Goede1986 schreef:Dat is te lang..longeren moet je eigenlijk nooit langer doen dan 25 min. Het is ook zeer belastend voor de benen. Heeft ze het paard bij gezet en aan het werk gezet of gewoon rondjes laten rennen om z'n energie kwijt te raken? Het eerste kan nl wel werken, het 2e zorgt er vaak voor dat ze nog gestresster raken.
Een paard laten ontspannen doe je door ervoor te zorgen dat zijn aandacht bij jou blijft, zowel in grondwerk als met longeren/ rijden. Ik zou als ik jou was beginnen met grondwerk les nemen en dan komt de rest daarna wel.
Het klinkt of je paard wat last van heeft van verlatingsangst, vandaar ook de heftige reacties. Dit wordt beter naarmate hij meer gewend is en jij een duidelijkere leider wordt.
JMJ schreef:Hoe was hij toen je hem net had? Ik neem aan dat hij toen ook verhuisd is van stal?
De omgeving en de manier van benaderen door de stalhouder kan ook enorm van invloed zijn op een paard.
Gebruikers op dit forum: _soraja_, GoogleAdsense, Janneke2 en 18 bezoekers