Laat ik beginnen bij het begin.
Vorige week woensdag had ik een Springles met mijn grote vriendelijke reus jonker. Tijdens de les merkte ik al dat hij wat ‘pittiger’ was dan normaal (normaal springt hij zonder op te kijken behalve als ik het echt verpest). Uiteindelijk had ik de afstand verkeerd in een lijntje en belande ik met 2 benen op de grond. Meneer bleef netjes staan en was daarna zo braaf ineens.
En dan komen we bij zondag,
Zondag had ik een wedstrijd. Bij het inrijden was hij prima te doen, 1 moment ff yeeha gaan en niet helemaal aan mijn hulpen, maar hij sprong alles.
Toen in het parcours kwamen we bij een dubbel met een ruime 1 galopsprong. Hij probeerde hem echt te springen, maar viel deels voorover waardoor ik een koprol maakt en op de grond belande, meneer bleef keurig staan en leek zich zo schuldig te voelen.
Ik ben weer opgestapt voor het tweede parcours en had een balk bij 7. En toen kwam het onverwachtste, een weigering bij 10 (laatste sprong).
Ik zag het aan als mijn eigen fout omdat ik er niet met mijn hoofd bij was, dus opnieuw, weer weigering, de laatste keer sprong hij hem uiteindelijk.
Toen woensdag tijdens de les.
Hij weigerde telkens bij een sprong en bij een oxer, eenmaal paar keer gesprongen, sprong hij er overheen.
Wat ik denk is dat hij angstiger is geworden sinds mijn vallen. Want normaal als we balken tikken of afstanden verpesten is het geen probleem, maar sinds vorige week lijkt hij er wel bang om me eraf te gooien of het te verpesten.

Nu de grote vraag:
Hoe kan ik hem helpen weer zijn oude hem te zijn en zorgeloos te kunnen springen?