Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
Sclimpre schreef:Het gemakkelijkste (en goedkoopste) is om te kijken of je deze pony aan de longe (uiteraard zonder zadel) wel ontspannen krijgt.
Kelly_ann schreef:Wat Elisa zegt en dit:Sclimpre schreef:Het gemakkelijkste (en goedkoopste) is om te kijken of je deze pony aan de longe (uiteraard zonder zadel) wel ontspannen krijgt.
Onbelast trainen, maar wel goed bijzetten en zorgen dat het paard hier soepeler, meer ontspannen en sterker in wordt.
Dat kan betekenen dat je er voorlopig even weken niet op zit.
midgie schreef:Waarom galopperen als de pony zo duidelijk aangeeft het heel lastig te vinden?
Ga eerst eens in paar weken in stap de ontspanning zoeken en rij bv 10 min en niet meer als een half uur, als het dier na een 5 min het juist antwoord geeft en ontspant zou ik afstappen , wat wil je dan nog meer ?
Bouw het stap voor stap op, is lastig als je denkt dat je perse een uur moet rijden omdat je dat zo geleerd is, maar ik zou voor de kwaliteit gaan en goed is goed, krijg je een blijer paard van die uiteindelijk al bij het opstappen durft te ontspannen, overvraag nooit als je weet dat het dier het lastig heeft en niet snapt, het is niet het dier zijn schuld maar dat van de trainer en dat ben jezelf neem ik aan?
Luusje_Kviek schreef:Hoihoi! Ik wil graag even de medebokkers vragen om hun mening.
Situatie: Ik ben een bijrijdster van een leuke Welsh kruising van 7 jaar oud. Ik rij haar nu ongeveer een jaar bij. De eigenaresse is 12 en haar ouders zitten niet in de paarden(vinden ze ook meer eng dan leuk...) De pony komt zover ik weet uit Ierland en haar voorgeschiedenis is onbekend.
De pony is een sterrenkijker . Dit doet ze voornamelijk in draf en overgang naar de galop(ook vaak met een bokje erbij). Ze kijkt naar de sterren, oren in haar nek en haar hoofd schuin/gekanteld naar links. Soms gaan de billen ook naar links en zwiept ze met haar staart. Dit doet ze meestal de eerste 15 min, daarna is ze meestal wel goed te rijden. De pony ontspant wel erg lastig, nagevelijk is ze niet snel en ontspant vaak pas na 30min en soms ook niet.
We willen nog steeds gaan lessen maar er is nog steeds geen concreet plan. Een stalgenootje noemde haar laatst gewoon 'dwars'.... Maar ik geloof daar nooit zo in
Er wordt gezegd dat het zadel past, maar is naar mijn weten nooit gecheckt door een zadelpasser o.i.d.
Ik heb zelf het idee dat het uit ongemak/pijn komt. Alleen hoe zadel ik de eigenaren(haar ouders dus) op met controles van het zadel, lichamelijk dingen uitsluiten etc. ? Dit vind ik erg lastig. Meestal kost alles namelijk 'geld'
Wat denken jullie waar dit probleem uit vandaan komt? Ik wil wat zelfverzekerder zijn over mijn gedachtes voordat ik dan toch echt in gesprek ga....
Groetjes!
MCE schreef:Onbelast en goed bijgezet is wel heel tegenstrijdig, zeker als je geen ervaring hier in hebt
Kelly_ann schreef:Goed bezig al hoor!MCE schreef:Onbelast en goed bijgezet is wel heel tegenstrijdig, zeker als je geen ervaring hier in hebt
Neehoor, onbelast betekent 'zonder ruiter'.
En goed bijzetten is vrij simpel te realiseren met een bijzetteugel links en rechts aan de longeersingel.
Kan je al redelijk longeren kan je het touwtje van Lammert Haanstra ook proberen. Ook genoeg over te vinden online!
Ben je meer ervaren zou ik zeggen, ga werken aan de dubbele longe.
Punt is dat je aan de longeerlijn de storende factor van de ruiter weghaalt. En dat het paard consequent wordt begeleid door de bijzetteugel. Daarnaast zal het de spieren trainen waardoor het voor paard (en ruiter) makkelijker wordt om in de juiste ontspannen houding te komen/blijven.