Sterrenkijker

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Oskarrino

Sterrenkijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 14:56

Hoihoi! Ik wil graag even de medebokkers vragen om hun mening.

Situatie: Ik ben een bijrijdster van een leuke Welsh kruising van 7 jaar oud. Ik rij haar nu ongeveer een jaar bij. De eigenaresse is 12 en haar ouders zitten niet in de paarden(vinden ze ook meer eng dan leuk...) De pony komt zover ik weet uit Ierland en haar voorgeschiedenis is onbekend.

De pony is een sterrenkijker :+ . Dit doet ze voornamelijk in draf en overgang naar de galop(ook vaak met een bokje erbij). Ze kijkt naar de sterren, oren in haar nek en haar hoofd schuin/gekanteld naar links. Soms gaan de billen ook naar links en zwiept ze met haar staart. Dit doet ze meestal de eerste 15 min, daarna is ze meestal wel goed te rijden. De pony ontspant wel erg lastig, nagevelijk is ze niet snel en ontspant vaak pas na 30min en soms ook niet.

We willen nog steeds gaan lessen maar er is nog steeds geen concreet plan. Een stalgenootje noemde haar laatst gewoon 'dwars'.... Maar ik geloof daar nooit zo in :+

Er wordt gezegd dat het zadel past, maar is naar mijn weten nooit gecheckt door een zadelpasser o.i.d.

Ik heb zelf het idee dat het uit ongemak/pijn komt. Alleen hoe zadel ik de eigenaren(haar ouders dus) op met controles van het zadel, lichamelijk dingen uitsluiten etc. ? Dit vind ik erg lastig. Meestal kost alles namelijk 'geld' :\

Wat denken jullie waar dit probleem uit vandaan komt? Ik wil wat zelfverzekerder zijn over mijn gedachtes voordat ik dan toch echt in gesprek ga....

Groetjes!

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3

Elisa2

Re: Sterrenkijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:42

Paarden en pony's kosten nu eenmaal geld, ik zou sowieso het zadel na laten kijken en het gebit. Goed los laten maken door een fysio/ osteo. Dan het liefst een tijdje onbelast goed trainen aan de longe en daarna weer gaan rijden met les.

Als je dit voor elkaar krijgt als bijrijder natuurlijk..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:44

Les lijkt me prio 1. Instructeur kan je misschien adviseren over de ligging van het zadel.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:49

Het gemakkelijkste (en goedkoopste) is om te kijken of je deze pony aan de longe (uiteraard zonder zadel) wel ontspannen krijgt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:08

Wat Elisa zegt en dit:

Sclimpre schreef:
Het gemakkelijkste (en goedkoopste) is om te kijken of je deze pony aan de longe (uiteraard zonder zadel) wel ontspannen krijgt.

Onbelast trainen, maar wel goed bijzetten en zorgen dat het paard hier soepeler, meer ontspannen en sterker in wordt.

Dat kan betekenen dat je er voorlopig even weken niet op zit.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:09

De pony zegt AU, aan jullie om erachter te komen waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:14

Als ik het zo lees geeft de pony ongemak aan. Eerste wat ik zou doen zijn idd gebit en zadel checken. Als dit allemaal goed is ga je verder kijken natuurlijk

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:25

Waarom galopperen als de pony zo duidelijk aangeeft het heel lastig te vinden?
Ga eerst eens in paar weken in stap de ontspanning zoeken en rij bv 10 min en niet meer als een half uur, als het dier na een 5 min het juist antwoord geeft en ontspant zou ik afstappen , wat wil je dan nog meer ?
Bouw het stap voor stap op, is lastig als je denkt dat je perse een uur moet rijden omdat je dat zo geleerd is, maar ik zou voor de kwaliteit gaan en goed is goed, krijg je een blijer paard van die uiteindelijk al bij het opstappen durft te ontspannen, overvraag nooit als je weet dat het dier het lastig heeft en niet snapt, het is niet het dier zijn schuld maar dat van de trainer en dat ben jezelf neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:58

Kelly_ann schreef:
Wat Elisa zegt en dit:

Sclimpre schreef:

Onbelast trainen, maar wel goed bijzetten en zorgen dat het paard hier soepeler, meer ontspannen en sterker in wordt.

Dat kan betekenen dat je er voorlopig even weken niet op zit.

Onbelast en goed bijgezet is wel heel tegenstrijdig, zeker als je geen ervaring hier in hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:04

longeren en bijzetten is alleen goed als het paard nergens problemen heeft

heeft het paard/pony problemen dan zorgen bijzetten er voor dat een paard gaat compenceren zonder het probleem echt op te lossen

longeren zonder enige belasting zodat het paard totaal onbelast het lichaam kan gebruiken als je een paard/pony bijzet is het voorwaartse beperkt en dat hebben ze wel nodig om problemen op te kunnen lossen

https://horseconnect.nl/longeren-zonder-hulp

https://www.bitmagazine.nl/grondwerk/lo ... els/91474/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-20 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 09:06

midgie schreef:
Waarom galopperen als de pony zo duidelijk aangeeft het heel lastig te vinden?
Ga eerst eens in paar weken in stap de ontspanning zoeken en rij bv 10 min en niet meer als een half uur, als het dier na een 5 min het juist antwoord geeft en ontspant zou ik afstappen , wat wil je dan nog meer ?
Bouw het stap voor stap op, is lastig als je denkt dat je perse een uur moet rijden omdat je dat zo geleerd is, maar ik zou voor de kwaliteit gaan en goed is goed, krijg je een blijer paard van die uiteindelijk al bij het opstappen durft te ontspannen, overvraag nooit als je weet dat het dier het lastig heeft en niet snapt, het is niet het dier zijn schuld maar dat van de trainer en dat ben jezelf neem ik aan?

Ik galoppeer bijna niet hoor.

En waar staat dat ik altijd een uur rij omdat ik dat zo geleerd heb? :+ Ik rij totdat ze ontspant :P En ja soms is dat 5 min en soms 20 of langer.

Verder zou ik nooit een dier de schuld geven :)

Komt een nieuw zadel(met fitter) + een afspraak met de osteopaat, eerst kijken hoe dat uitpakt.

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:14

Luusje_Kviek schreef:
Hoihoi! Ik wil graag even de medebokkers vragen om hun mening.

Situatie: Ik ben een bijrijdster van een leuke Welsh kruising van 7 jaar oud. Ik rij haar nu ongeveer een jaar bij. De eigenaresse is 12 en haar ouders zitten niet in de paarden(vinden ze ook meer eng dan leuk...) De pony komt zover ik weet uit Ierland en haar voorgeschiedenis is onbekend.

De pony is een sterrenkijker :+ . Dit doet ze voornamelijk in draf en overgang naar de galop(ook vaak met een bokje erbij). Ze kijkt naar de sterren, oren in haar nek en haar hoofd schuin/gekanteld naar links. Soms gaan de billen ook naar links en zwiept ze met haar staart. Dit doet ze meestal de eerste 15 min, daarna is ze meestal wel goed te rijden. De pony ontspant wel erg lastig, nagevelijk is ze niet snel en ontspant vaak pas na 30min en soms ook niet.

We willen nog steeds gaan lessen maar er is nog steeds geen concreet plan. Een stalgenootje noemde haar laatst gewoon 'dwars'.... Maar ik geloof daar nooit zo in :+

Er wordt gezegd dat het zadel past, maar is naar mijn weten nooit gecheckt door een zadelpasser o.i.d.

Ik heb zelf het idee dat het uit ongemak/pijn komt. Alleen hoe zadel ik de eigenaren(haar ouders dus) op met controles van het zadel, lichamelijk dingen uitsluiten etc. ? Dit vind ik erg lastig. Meestal kost alles namelijk 'geld' :

Wat denken jullie waar dit probleem uit vandaan komt? Ik wil wat zelfverzekerder zijn over mijn gedachtes voordat ik dan toch echt in gesprek ga....

Groetjes!

wat is de stokmaat van deze pony en wat is uw lengte, passen de eigenaar en u goed in het zelfde zadel,

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:14

Goed bezig al hoor!

MCE schreef:
Onbelast en goed bijgezet is wel heel tegenstrijdig, zeker als je geen ervaring hier in hebt

Neehoor, onbelast betekent 'zonder ruiter'.
En goed bijzetten is vrij simpel te realiseren met een bijzetteugel links en rechts aan de longeersingel.

Kan je al redelijk longeren kan je het touwtje van Lammert Haanstra ook proberen. Ook genoeg over te vinden online!

Ben je meer ervaren zou ik zeggen, ga werken aan de dubbele longe.

Punt is dat je aan de longeerlijn de storende factor van de ruiter weghaalt. En dat het paard consequent wordt begeleid door de bijzetteugel. Daarnaast zal het de spieren trainen waardoor het voor paard (en ruiter) makkelijker wordt om in de juiste ontspannen houding te komen/blijven.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:38

Kelly_ann schreef:
Goed bezig al hoor!

MCE schreef:

Neehoor, onbelast betekent 'zonder ruiter'.
En goed bijzetten is vrij simpel te realiseren met een bijzetteugel links en rechts aan de longeersingel.

Kan je al redelijk longeren kan je het touwtje van Lammert Haanstra ook proberen. Ook genoeg over te vinden online!

Ben je meer ervaren zou ik zeggen, ga werken aan de dubbele longe.

Punt is dat je aan de longeerlijn de storende factor van de ruiter weghaalt. En dat het paard consequent wordt begeleid door de bijzetteugel. Daarnaast zal het de spieren trainen waardoor het voor paard (en ruiter) makkelijker wordt om in de juiste ontspannen houding te komen/blijven.

onderstaande (geheel) gelezen hebbende is het voor mij de reden om altijd zonder enige bijzet te werken
het helpt mij te voorkomen dat een paard in een comfortzone blijft lopen en op het oog mooi/goed loopt

Danielle van Heijkoop gaf eens aan in een artikel hoe zij werkt: als je altijd in een houding traint train je ook maar op een plaats spieren

maar ieder kijkt er anders na

https://horseconnect.nl/longeren-zonder-hulp/#:~
https://www.bitmagazine.nl/grondwerk/lo ... els/91474/

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-20 07:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:48

Het gebit als eerste na laten kijken. Vooral Welshjes kunnen enorme haken op de achterste kiezen onder krijgen en dat doet zeer. Is dat gecorrigeerd, dan ga je naar achter (bij het paard)

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

ChaplinC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:38

Ach wat naar, wat Albert zegt; laat eens naar het gebit kijken. En een goed passend zadel is natuurlijk erg belangrijk. Misschien een idee voor de ouders om zich eens goed in te lezen over paarden en paarden houden. Dieren houden kost geld en meestal onverwacht. Succes met de situatie.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:28

Wanneer komt de veearts voor de jaarlijkse inenting?
Als dat binnenkort is, kan je die afspraak combineren met een controle van de veearts naar de gezondheid van de pony.

Mijn idee is altijd dat eerst de veearts langs laat komen om medische redenen uit te sluiten en overleggen wat de veearts een verstandige vervolgstap vindt, tandarts, osteopaat, fysiotherapeut, zadelmaker etc.
En een goed rij instructeur is altijd fijn voor jou, de pony en zijn eigenaresse.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 10 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie