Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:Heel erg scherp aan het been maken:
Been heel stil kunnen houden!
1x zacht been
Geen reactie? Gelijk en bij voorkeur flink vooruit rijden, galop mag best!
Herhalen tot dezelfde reactie ook komt op 1x zacht been.
Bij goede reactie belonen!
Bij goede reactie gelijk been weer stil houden.
En verder:
Veel afwisseling aanbieden zowel in je dressuur training als af en toe springen/buitenrijden/longeren etc.
Veel (goede) overgangen rijden
Niet altijd hard rijden, maar tempo afwisselen
Goede conditie opbouwen
Passend voerschema/voer zoeken
Nado schreef:Ik zou me eerst afvragen of dit het karakter is of dat het aangeleerd is. In alle gevallen zou ik bedenken hoe ik het rijden leuk kan maken voor het paard. Heel kort gaan rijden, beginnen met 5 minuten, zorgen dat het paard plezier heeft in voorwaarts gaan en weer afstappen voor het paard zelf het plezier verliest. Dit heel langzaam opbouwen als het goed gaat naar 10 minuten. Je paard moet altijd het gevoel hebben dat hij nog wel meer had gewild/ kunnen doen. Zo van: hè? Nu al klaar? Zo creeër je looplust/plezier want de volgende keer heeft hij er weer zin in.
Gizeppie schreef:Hoi Bokkers,
Een flegmatiek paard, hoe zouden jullie dit rijtechnisch aanpakken? Ik ben nieuwsgierig naar hoe menig bokt hierover denkt.
Gizeppie schreef:Wat bedoel je precies met passend voerschema?
midgie schreef:Ik heb een hele flegmatiek paard gehad,
Ik ben daar mee aan het werk gegaan met zijn eigen idee, hij loopt langzaam , dus we gaan nog langzamer en dan weer naar zijn eigen tempo....
midgie schreef:Ik heb een hele flegmatiek paard gehad,
Ik ben daar mee aan het werk gegaan met zijn eigen idee, hij loopt langzaam , dus we gaan nog langzamer en dan weer naar zijn eigen tempo, als je steeds blijft aan sporen zet je dit soort paarden alleen maar meer op de rem,
Je paard kan echt wel bewegen , maar vind het erg moeilijk, vaak begrijpen ze de hulpen ook niet erg goed en sluiten zich af, ook lenigheid is erg belangrijk, stijvere paarden zijn wat flegmatieker dan een paard met hoger temperament, maar ook die kun je op de rem leren lopen,
Het is vaak een kwestie van verkeerde training, hij is lui dus moet been , maar draai het eens om, laat hem nog trager stappen een paar passen en dan weer terug naar het tempo wat hij fijn vind, in combi met gymnastiek zul je merken dat je paard op den duur meer energie krijgt,
Dat heeft tijd nodig en vooral veel geduld, als je dit niet kan opbrengen dan moet je je afvragen of dit wel het geschikte paard voor jou is.
Paar kan er niks aan doen en doet het niet om jou te pesten, jij als trainer moet je paard leren trainen zodat hij wel durft en kan gaan bewegen in jou handen ,
Sadira schreef:Bij een paard dat flegmatiek is, is het ontzettend belangrijk heel consequent te zijn, en je hulpen ALTIJD opbouwend te geven, beginnend met een hele lichte hulp. Het is namelijk ontzettend makkelijk om erin verstrikt te raken dat je telkens je hulpen moet gaat escaleren, wat tot schoppen of veel tikken met de zweep leidt. Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven belonen voor de kleine dingetjes, des te gemotiveerder zal het paard namelijk worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers