Tijdens het zadelmak maken, heeft ze zich steeds voorbeeldig gedragen. Ik heb ook heel veel voorbereidend grondwerk gedaan zodat dit in alle rust en veiligheid kon verlopen. Echter na een aantal jaar rustig aan hobbelen op haar tempo vond ik het tijd om het werk 'wat op te drijven' sindsdien stuit ik op een steeds wederkerend probleem.
De problemen startten op haar 5,5. Het moment dat ik de piste binnen kwam, begon ze te panikeren. Op de grond kreeg ik haar kalm maar onder het zadel niet. Na alles fysiek te checken, ben ik van stal veranderd om haar een rustigere omgeving aan te bieden. Dit heeft zeker gewerkt en dit zorgde er voor dat we weer leuk vooruitgang konden maken.
Nu ben ik zelf dressuurruiter en wou ik ook dressuurmatig wat verder komen. Hier stuit ik echter geregeld terug op problemen, zo ben ik groepsdressuurlessen beginnen rijden wat steeds voor stress zorgt. Ik kan dit tot op een bepaald punt onder controle krijgen maar ik heb het gevoel dat we ter plaatse blijven trappelen en dit zorgde afgelopen donderdag voor een dieptepunt:
Het was groepsles, buiten, waar ze graag is en veel ruimte heeft. Er is wel veel te doen wanneer het groepsles is, dus ik wist sowieso dat ik mijn tijd ging moeten nemen om haar tot rust te doen komen. Dit doe ik door te stappen tot ze kalmeert. Na een tijdje merkte ik dat dit wel werkte maar ik moet van mijn lesgeefster ook af en toe eens proberen stilstaan (gehoorzaamheid controleren) en dit zorgde alweer voor wat frustratie. Toen ze rustig was begon ik aan mijn drafwerk. Alweer 'flink' maar gespannen, ik beperk op dit moment mijn werk echt tot het minimum; cirkeltjes, stretchen, rechte lijnen... toch bleek het te veel voor haar en dit uit ze door omhoog te exploderen (lees steigeren, bokkesprongen ter plaatse...)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierdoor de moed wat verlies. Ik probeer haar tijd te geven, alles rustig aan te doen maar dit geeft geen soelaas. Daarom vroeg ik mij af of hier iemand ervaring heeft met hete paarden en tips heeft, hoe hier best mee om te gaan.
Tandarts, osteo, zadelpasser is recent geweest.
Alvast respect om heel mijn verhaal te lezen!