troi schreef:Ik ben het eigenlijk eens met mijn voorgangers maar dat is bij een manegepony erg lastig natuurlijk! De meeste manege uitbaters worden niet heel gelukkig van bijrijders die vragen om een medische check/ fysiotherapeut erbij. Ook omdat je een pony die makkelijk gevoelig is op de rug correct moet blijven rijden. Iets dat voor de gemiddelde manegeruiter best heel moeilijk is.
Daarnaast, menig manegepaard heeft wel degelijk goed geleerd om zijn zin door te drijven. En bij geen zin in doorlopen is dreigen met een bok bij veel beginners genoeg om ze te intimideren en zo lekker te kunnen blijven draven ipv galopperen natuurlijk! Dus het kan zeker een gedragsprobleem zijn. Hoe loopt dit dier onder een handige ruiter die niet onder de indruk is van een bokje?
Citaat:Wat ik me herinner uit mijn manege-tijd, is dat er idd van die pony's zijn, die aangeleerd gekregen hebben dat zulk gedrag wérkt.
Ik zeg niet dat de pony in kwestie geen pijn kan hebben - natuurlijk kan het dat zijn!
(...)
En eerlijk - als het een pony is waar veel beginners op gaan, zal er wel wat gebotst en gehotst worden. Daar zou ik als pony ook niet blij van worden.
Citaat:TS: als er "doorgezet" wordt dmv een tikje, loopt de pony dan wél braaf zijn rondje na te hebben gebokt?
Indien pijn, zie ik hem dat rondje niet afmaken.
Citaat:Bij ons op de manege vroeger mocht je kiezen of je wel of niet mee deed met de galop. Ja, die paarden hebben dat na een tijdje natuurlijk ook wel door. Als er dan ruiters zijn die liever bedanken voor de galop omdat het paard wel eens kan bokken, leert een paard dat bepaald gedrag werkt.
Janneke2 schreef:Citaat:Wat ik me herinner uit mijn manege-tijd, is dat er idd van die pony's zijn, die aangeleerd gekregen hebben dat zulk gedrag wérkt.
Ik zeg niet dat de pony in kwestie geen pijn kan hebben - natuurlijk kan het dat zijn!
(...)
En eerlijk - als het een pony is waar veel beginners op gaan, zal er wel wat gebotst en gehotst worden. Daar zou ik als pony ook niet blij van worden.
"Teugel kreupel" : met een slecht zittende ruiter doet galop pijn.Citaat:TS: als er "doorgezet" wordt dmv een tikje, loopt de pony dan wél braaf zijn rondje na te hebben gebokt?
Indien pijn, zie ik hem dat rondje niet afmaken.
NIET DOEN.
Weten we nog waarom een paard een edel dier is....?
Omdat die lieverds bereid zijn om zich dood te werken voor ons.
Bij pijn een tik: 'okee, dan maar met pijn blijven lopen'.
Kreupelheid in galop is moeilijk te zien, belasting van de rug vinden we normaal. ('Lichtrijden in galop', velen worden elke galoppas gelanceerd - licht te zien tussen ruiter en zadel - en vallen terug. Brrr.)Citaat:Bij ons op de manege vroeger mocht je kiezen of je wel of niet mee deed met de galop. Ja, die paarden hebben dat na een tijdje natuurlijk ook wel door. Als er dan ruiters zijn die liever bedanken voor de galop omdat het paard wel eens kan bokken, leert een paard dat bepaald gedrag werkt.
?
Hoe denk jij dat paarden denken?
(Bokken in les 1 levert niet altijd die beloning op in les 1 en ook niet altijd in les 2 - dus?)
Je praat over een manege waar ze hun paarden gewoon negeren. ("Er is een probleem, nou dan maar niet galopperen" - is het negeren van de problemen van het paard.)
Lindsey_99 schreef:Als de eigenaar niet reageert op de signalen die de pony afgeeft is het paard dus donders eigenwijs?
Het zal wel andersom zijn.
Dus wat hierboven gezegd wordt; paard heeft pijn/ongemak en geeft dat helder aan.
En als beloning krijgt hij met de zweep. Uitstekende instructie...![]()
Liekemo schreef:Lindsey_99 schreef:Als de eigenaar ................. Uitstekende instructie...![]()
O ja zeker, die eigenaar is eigenwijs
Lindsey_99 schreef:
Lindsey_99 schreef:Als de eigenaar niet reageert op de signalen die de pony afgeeft is het paard dus donders eigenwijs?
Het zal wel andersom zijn.
Dus wat hierboven gezegd wordt; paard heeft pijn/ongemak en geeft dat helder aan.
En als beloning krijgt hij met de zweep. Uitstekende instructie...![]()
MCE schreef:
MCE schreef:Spiegelen dat is juist bedoeld om te verbeteren
daarom zijn de mensen die daar rijden/blijven rijden veel dommer dan de eigenaar
ik kan me niet voorstellen dat je als ruiter je paard pijn wilt doen
op een manege - hoe kleinschalig ook - dient het welzijn van dieren belangrijk te zijn
Gebruikers op dit forum: SentiBot en 1 bezoeker