Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:37

Dat jij hebt gezien dat de zweep flink word gebruikt is natuurlijk niet zo dat de mensen die hier zeggen ze krijgen een tik er wel op los rammen.
Gelukkig niet zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:46

superpony schreef:
Nou, ik heb op stallen gestaan en gereden en heb menig zweep flink moeten ontwijken.

Ik rij niet met zweep, maar je wil niet weten hoe vaak een zweep mijn paarden heeft geraakt. En ik hou wel afstand, maar mensen vliegen soms alle kanten op, houden zich niet aan bakregels etc.

Buiten in bos net zo. Ik kan mn paard niet in een boom hangen, maar loop netjes rechtuit en ben al van alles tegengekomen, stuiterend, scheef, op onze benen dansend.

mensen raken vrijwel altijd gefrustreerd en pakken dan onredelijk en hard aan.


Oh ik ook hoor, mensen die les kregen van een gediplomeerde instructie en een paard die dood was voor het been, proberen op te lossen met sporen en vele zweepslagen. -O- Ik zag haar laatst op een andere stal en ik kan er geen respect meer voor op brengen.

Ook zie ik veel halfzachte oplossingen van mensen met paarden, waar die paarden toch meteen gedrag weg komen, waarvan ik vermoed dat dat nog wel eens tot ongelukken kan gaan leiden.

Ik zeg ook niet dat je er gefrustreerd op moet gaan slaan, maar je kunt als je de timing goed hebt, je paard prima met een tik corrigeren. Op dat moment is er geen andere oplossing en maar hopen dat die de ander niet heeft geraakt. Dan kun je je achteraf gaan afvragen hoe dat nu komt en hoe je dat kunt oplossen. Maar op het moment supreme, krijgt mijn paard wel degelijk een afstraffing.

Hij had er vroeger een handje van om met zijn achterhoef achter zijn oren te krabben :roll: terwijl ik hem stond te poetsen. Dat heeft me een keer heel erg pijn gedaan en toen heb ik hem stante pede een schop verkocht. Hij schrok zich te pletter, maar het heeft zich nooit herhaald. Mijn timing was goed en bij correcties staat en valt alles met timing. Een eh is nu voldoende.

Verder gebruik ik geen zweep of sporen, zweep enkel als verlenging van de arm tijdens het wandelen.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:53

Maar waar gaat het over?
-Een paard waarbij een ander op zijn hakken loopt te drammen en het deze dan een tik geeft?
-Een paard wat schrikt van een plots voorbijgaand of dicht erop komend paard en schopt uit eerste reactie?
-Of een paard welke sowieso durft te schoppen wanneer andere paarden in zijn buurt komen (ook al is het niet plotseling of is er voldoende afstand).

Ik zou met alle drie de voorbeelden namelijk anders omgaan.
-De achterop komende ruiter corrigeren en zorgen dat de afstand groot genoeg blijft.
-op dat moment wel licht corrigeren, gerust stellen, en dergelijke momenten met het paard oefenen (tegenliggers, naast elkaar rijden, inhalen, tegemoet komen) zodat het paard meer vertrouwen krijgt en er minder snel van schrikt.
-Hard en duidelijk corrigeren, ook al is het dominantie of angst. Een dergelijk gedragspatroon wil je gewoon niet hebben en daarin moet je de leiding pakken en het corrigeren. Maar daarbij ook wel zorgen dat andere ruiters weten dat mijn paard dit doet en geen situaties onnodig opzoeken (zelf voldoende afstand houden, eventueel rood lintje in de staart).
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 26-08-20 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:54

c_alsemgeest schreef:
Maar waar gaat het over?
-Een paard waarbij een ander op zijn hakken loopt te drammen en het deze dan een tik geeft?
-Een paard wat schrikt van een plots voorbijgaand of dicht erop komend paard en schopt uit eerste reactie?
-Of een paard welke sowieso durft te schoppen wanneer andere paarden in zijn buurt komen (ook al is het niet plotseling of is er voldoende afstand).

Ik zou met alle drie de voorbeelden namelijk anders omgaan.
-De achterop komende ruiter corrigeren, gerust stellen, en zorgen dat de afstand groot genoeg blijft.
-op dat moment wel licht corrigeren en dergelijke momenten met het paard oefenen (tegenliggers, naast elkaar rijden, inhalen, tegemoet komen) zodat het paard meer vertrouwen krijgt en er minder snel van schrikt.
-Hard en duidelijk corrigeren, ook al is het dominantie of angst. Een dergelijk gedragspatroon wil je gewoon niet hebben en daarin moet je de leiding pakken en het corrigeren. Maar daarbij ook wel zorgen dat andere ruiters weten dat mijn paard dit doet en geen situaties onnodig opzoeken (zelf voldoende afstand houden, eventueel rood lintje in de staart).

Precies dat :D

Zinzi_jewel

Berichten: 8816
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:55

Je paard is dominant naar andere toe
Dit is de meest voorkomende reden van slaan tijdens t rijden . En hij wil geen andere paarden in zijn persoonlijke ruimte .
Je paard kan niet roepen en nu opzouten maat . Dus is trappen zijn enige mogelijkheid
Als 1e een rood lintje in de staart dat is het bekende teken dat ie slaat .
Dan zullen andere ruiters afstand houden en t trappen minder worden.

Ik zou er niet voor straffen persoonlijk zeker niet met een tik .
Hooguit een stem correctie.

FriesWytske
Berichten: 9900
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:03

Dank zij zo'n paard, wat dus uit het niets begon te trappen, heb ik een paard wat angstig is geworden voor andere paarden. En nee, ik zat er nooit te dicht achter. Heb het er redelijk uit kunnen krijgen. Maar het eerste jaar, nadat dit gebeurd was, heb ik stelselmatig gevraagd om mij of vroeg of laat te laten starten. Omdat zij dus bang was geworden voor andere paarden. Ze moeten nu nog steeds niet te dicht bij haar komen. Maar het is niet meer zo erg als het was.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:03

Ik reed vroeger mee op buitenritten van de manege waar ik in pension stond. Mijn brave pony werd dan als stopper gebruikt door ruiters die hun paard niet bij zich konden houden. Heel vervelend,mijn pony sloeg niet maar ontspannen rijden was er zo niet bij.Dat oprijden is heel vervelend.Als een paard wel geneigd is te slaan ,doe hem dan een rood strikje in de staart.Als ik op zo'n paard zat wilde ik liefst achteraan rijden. Als je voelt dat hij wil gaan slaan,dan been eraan en voorwaarts houden. En boze blik en opmerking van mij tegen de ruiter die te dichtbij komt!Vooral sommige merries doen dat slaan ,en je moet voorkomen dat ze iemand,mens of paard,een blessure schoppen.Maar als er zo'n oprijder achter me zat dan ging ik op een andere plek in de groep rijden.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:04

mwah... zoals ik al schreef. In een dergelijke situatie dat de afstand voldoende is en hij schrikt niet, dus puur uit dominantie oid.
Dan kan hij toch wel echt een tik of duidelijke skup onder de kont verwachten hoor.
Ik ben ook echt voor wederzijds respect, maar trappen is gewoon gevaarlijk voor het andere paard en zeker voor de ruiter.
Ik zou er alles aan doen het te voorkomen en de omgeving te laten weten dat het een paard is die van afstand houdt. Maar als hij dan nog durft te trappen dan komt er echt wel een flinke correctie.

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:24

Mijn eerste gedachte: flinke schop verkopen (in de zin van flink been geven voordat mensen gekke dingen gaan denken). Mogen ze gewoon niet doen.

In de rijbak scheelt het wel als je stelling vraagt naar het paard toe wat langs komt. Dus komt er een paard rechts langs, stelling naar rechts. Ze schoppen dan namelijk eerder naar de andere kant toe, omdat hun voorhand ervoor zorgt dat ze niet naar binnen kunnen trappen.

josien_m_
Berichten: 2419
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:26

Wat apart eigenlijk dat we die flinke tik of een schop een correctie noemen. Ik noem het geweld, of straf. Je corrigeert niet, je straft en je straft pijnlijk.
Voor mij is corrigeren als voorbeeld dat je paard links gaat terwijl hij rechts moet, om hem de door jou gevraagde kant te wijzen.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:28

josien_m_ schreef:
Wat apart eigenlijk dat we die flinke tik of een schop een correctie noemen. Ik noem het geweld, of straf. Je corrigeert niet, je straft en je straft pijnlijk.
Voor mij is corrigeren als voorbeeld dat je paard links gaat terwijl hij rechts moet, om hem de door jou gevraagde kant te wijzen.


Ik noem het niet een correctie... ik noem het hard corrigeren.
Net zoals ik onder mijn eerste voorbeeld een andere manier van corrigeren schets.

correctie is er in verschillende gradaties... passend bij wat er gebeurt en hoe gevaarlijk het is.
Dat jij het zo zwart wit ziet, is niet hoe ik het zie.
Al het andere corrigeer je met vragen... maar een echte gevaarlijke situatie zoals dit corrigeer je hard en duidelijk. Hoe denk je dat ze het in de kudde doen?
Veel wordt gevraagd met lichaamstaal, maar wordt het te gevaarlijk of gaat het te ver wordt er echt wel fysiek ingegrepen.


c_alsemgeest schreef:
Maar waar gaat het over?
-Een paard waarbij een ander op zijn hakken loopt te drammen en het deze dan een tik geeft?
-Een paard wat schrikt van een plots voorbijgaand of dicht erop komend paard en schopt uit eerste reactie?
-Of een paard welke sowieso durft te schoppen wanneer andere paarden in zijn buurt komen (ook al is het niet plotseling of is er voldoende afstand).

Ik zou met alle drie de voorbeelden namelijk anders omgaan.
-De achterop komende ruiter corrigeren en zorgen dat de afstand groot genoeg blijft.
-op dat moment wel licht corrigeren, gerust stellen, en dergelijke momenten met het paard oefenen (tegenliggers, naast elkaar rijden, inhalen, tegemoet komen) zodat het paard meer vertrouwen krijgt en er minder snel van schrikt.
-Hard en duidelijk corrigeren, ook al is het dominantie of angst. Een dergelijk gedragspatroon wil je gewoon niet hebben en daarin moet je de leiding pakken en het corrigeren. Maar daarbij ook wel zorgen dat andere ruiters weten dat mijn paard dit doet en geen situaties onnodig opzoeken (zelf voldoende afstand houden, eventueel rood lintje in de staart).
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 26-08-20 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:30

josien_m_ schreef:
Wat apart eigenlijk dat we die flinke tik of een schop een correctie noemen. Ik noem het geweld, of straf. Je corrigeert niet, je straft en je straft pijnlijk.
Voor mij is corrigeren als voorbeeld dat je paard links gaat terwijl hij rechts moet, om hem de door jou gevraagde kant te wijzen.

Je vergelijkt 2 dingen die niet te vergelijken zijn.

Een paard dat bewust uithaalt en daarmee gevaarlijk is of een paard waar de ruiter blijkbaar niet duidelijk was en bijgestuurd moet worden de juiste kant in. Daar is een tik geven wel erg buitensporig ja.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:32

Nou precies... het is niet zo dat ik mijn paard verrot mep wanneer hij even niet doet wat ik vraag _O-
Lezen en invullen is ook een kunst :')

josien_m_
Berichten: 2419
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:35

Ik wilde het woord "correctie' aan de kaak stellen. Corrigeren is heel wat anders dan pijnlijk straffen, of je dat nou zinvol vindt of niet op een bepaald moment. Door het corrigeren te noemen, lijkt het acceptabeler dan het bij de naam te noemen: geweld en pijn gebruiken om een gewenst resultaat te krijgen.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:41

Dus, dat is inderdaad hoe ik het zie.
Daarin zijn wij het toch ook oneens... het blijft bij mij onder de noemer harde correctie vallen hoor.
Gevaar afwenden, zorgen dat een paard in een dergelijke situatie (herhaaldelijk en geen schrikreactie) zou kunnen verwonden of erger... daar vind ik een tik of schop geven zeker acceptabel.
Correctie is het corrigeren van bepaald gedrag, dat kan op veel verschillende manieren... dat je het niet fijn vindt of het niet eens bent met de uit voer neemt niet de betekenis weg.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:44

Dat zou misschien wel leuk zijn voor een nieuw discussietopic. Wanneer is iets een "correctie" en wanneer is iets een "straf".

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:49

Apple schreef:
Wanneer is iets een "correctie" en wanneer is iets een "straf".

correctie : heeft de bedoeling je paard iets uit te leggen - op het moment zelf
straf : uiting van boosheid - komt meestal veel te laat - paard snapt er niks van

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:52

precies... straffen doe ik niet aan, heeft ook geen enkel nut en leren ze niks van.

corrigeren is het veranderen of trachten te veranderen van gedrag of een reactie met een interventie.
En die interventie kan dus alles zijn.
Maar dat moet wel op het juiste moment, in de juiste proportie imo.

SjonnieZ

Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 13:54

Oké even een algemene update omdat iedereen beantwoorden mij tussen het werk door niet gaat lukken.

Mijn paard is nu 7. Achteraan rijden in draf is geen probleem maar als zn voorganger in een verzamelde galop zit dan levert dat bij hem frustraties op en het risico op bokken. Ik wijt dit aan gebrek aan balans bij hem. Dit wordt ook minder.

Vandaar de keuze om voorop te rijden.
Uiteraard waarschuw ik mijn mede ruiter.
Ik rij geen wedstrijden. Ik rij in een groep van Max 4 personen maar meestal met z’n tweeën.

Ik rij zonder sporen en met een kort zweepje.
Als kind (40 jaar geleden) heb ik geleerd dat je een zweep: kort krachtig en consequent moet gebruiken en dat je straft met verstand ipv gevoel.
Ik ros m’n paard dus niet af en los 99% van de gevallen op met mijn stem evt Met extra been.

Dit is mijn derde paard maar de eerste die uithaalt. Die andere 2 fungeerden eerder als stootbumper voor doorschieters, als die eens uithaalden had ik hier begrip voor.
Maar vandaar dus dat ik niet goed weet hoe dit op te lossen.

2 concrete situatie:
1.
Afgelopen zondag ging ik uitrijden met een vriendin. Haar paardje rijdt met anderen erbij meestal voorop. Zij wilde dus naar voren maar werd netjes ingehouden. Er zat dus bij dit paard veel energie.
Het leek wel alsof mijn paard even de rangorde wilde bepalen.
Hij haalde meerdere malen op de eerste galop uit met gestrekt been, ook al was er voldoende afstand.
Ik vind dit te ver gaan.

2.
Terugkomen uit galop (of draf) doe ik Grotendeels op de stem buiten. Zo weten alle paarden wat er gaat gebeuren.
Maar soms wordt de afstand tussen hem en z’n achterligger dan wat kleiner en dan haalt hij meteen uit.

Met alleen een verbale afstraffing krijg ik het dus niet afgeleerd.

Tips die ik graag eens uitprobeer
- afhankelijk van waar de achterligger rijdt linker of rechter galop pakken. Meestal haalt hij uit naar rechts...
- been erbij (Naast stem)
- op zij sturen al is dit bij onze smalle pad en vaak geen optie
- de K-K-K tik (zoals hierboven beschreven)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:56

c_alsemgeest schreef:
precies... straffen doe ik niet aan, heeft ook geen enkel nut en leren ze niks van.

corrigeren is het veranderen of trachten te veranderen van gedrag of een reactie met een interventie.
En die interventie kan dus alles zijn.
Maar dat moet wel op het juiste moment, in de juiste proportie imo.

Yep, ook dat laatste is heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:59

Popstra schreef:
Je zou eerst kunnen beginnen aan tegeven dat je paard kan uithalen zodat men gepaste afstand houd.
Wellicht met een kleiner groepje buiten rijden of met z’n 2 ook fijner is.


Yep, eventueel rood strikje in de staart zodat mensen het ook niet vergeten.

Als een paard uithaalt is z'n aandacht niet bij jou en brengt hij z'n achterhand niet onder de massa op dat moment. Voor mij zou een kleine tik achter de kuit best een optie zijn om hem even te helpen herinneren wat nou precies de bedoeling is als we samen aan het rijden zijn: aandacht bij mij, op mijn hulpen letten en de motor aan de achterkant gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Een paard dat actief aan het werk is en op jou let heeft in principe geen tijd om de beentjes richting een ander paard te laten zwiepen.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:29

SjonnieZ schreef:
Oké even een algemene update omdat iedereen beantwoorden mij tussen het werk door niet gaat lukken.

Mijn paard is nu 7. Achteraan rijden in draf is geen probleem maar als zn voorganger in een verzamelde galop zit dan levert dat bij hem frustraties op en het risico op bokken. Ik wijt dit aan gebrek aan balans bij hem. Dit wordt ook minder.

Vandaar de keuze om voorop te rijden.
Uiteraard waarschuw ik mijn mede ruiter.
Ik rij geen wedstrijden. Ik rij in een groep van Max 4 personen maar meestal met z’n tweeën.

Ik rij zonder sporen en met een kort zweepje.
Als kind (40 jaar geleden) heb ik geleerd dat je een zweep: kort krachtig en consequent moet gebruiken en dat je straft met verstand ipv gevoel.
Ik ros m’n paard dus niet af en los 99% van de gevallen op met mijn stem evt Met extra been.

Dit is mijn derde paard maar de eerste die uithaalt. Die andere 2 fungeerden eerder als stootbumper voor doorschieters, als die eens uithaalden had ik hier begrip voor.
Maar vandaar dus dat ik niet goed weet hoe dit op te lossen.

2 concrete situatie:
1.
Afgelopen zondag ging ik uitrijden met een vriendin. Haar paardje rijdt met anderen erbij meestal voorop. Zij wilde dus naar voren maar werd netjes ingehouden. Er zat dus bij dit paard veel energie.
Het leek wel alsof mijn paard even de rangorde wilde bepalen.
Hij haalde meerdere malen op de eerste galop uit met gestrekt been, ook al was er voldoende afstand.
Ik vind dit te ver gaan.

2.
Terugkomen uit galop (of draf) doe ik Grotendeels op de stem buiten. Zo weten alle paarden wat er gaat gebeuren.
Maar soms wordt de afstand tussen hem en z’n achterligger dan wat kleiner en dan haalt hij meteen uit.

Met alleen een verbale afstraffing krijg ik het dus niet afgeleerd.

Tips die ik graag eens uitprobeer
- afhankelijk van waar de achterligger rijdt linker of rechter galop pakken. Meestal haalt hij uit naar rechts...
- been erbij (Naast stem)
- op zij sturen al is dit bij onze smalle pad en vaak geen optie
- de K-K-K tik (zoals hierboven beschreven)


In dit geval 1)
Hij let dus erg op het paard achter hem. Hou de afstand nog groter tussen beide.
Probeer hem af te leiden...overgangetjes maken. Beetje opzij zetten voor je been... beetje schuin en weer terug. Dit kan allemaal prima buiten. Zo blijft zijn aandacht op jou gefocust.
Gaat hij toch meppen... zou hij van mij zeker een mep terug krijgen :') direct... dan is een lange zweep soms iets handiger omdat je niks los hoeft te laten.

Ook het oefenen met achter anderen rijden. Juist een dominant standje zou ik wat vaker mee oefenen ergens achter te rijden. Doet hij dit braaf... mag hij voorop.
Is hij voor en gaat hij zelf moeilijk doen of meppen... dan weer even achteraan.
In stap... en draf... misschien zelfs de eerste tijd even zonder galop als je het hem daarmee goed kan leren.
Jij bepaald waar er gereden wordt. Niet hij in dit geval.
Vaak kan je daarmee al veel oplossen.
Consequent zijn en duidelijk, en doorgaand het meest fijne voor een paard.

SjonnieZ

Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 14:38

[/quote] In dit geval 1)
Hij let dus erg op het paard achter hem. Hou de afstand nog groter tussen beide.
Probeer hem af te leiden...overgangetjes maken. Beetje opzij zetten voor je been... beetje schuin en weer terug. Dit kan allemaal prima buiten. Zo blijft zijn aandacht op jou gefocust.
Gaat hij toch meppen... zou hij van mij zeker een mep terug krijgen :') direct... dan is een lange zweep soms iets handiger omdat je niks los hoeft te laten.

Ook het oefenen met achter anderen rijden. Juist een dominant standje zou ik wat vaker mee oefenen ergens achter te rijden. Doet hij dit braaf... mag hij voorop.
Is hij voor en gaat hij zelf moeilijk doen of meppen... dan weer even achteraan.
In stap... en draf... misschien zelfs de eerste tijd even zonder galop als je het hem daarmee goed kan leren.
Jij bepaald waar er gereden wordt. Niet hij in dit geval.
Vaak kan je daarmee al veel oplossen.
Consequent zijn en duidelijk, en doorgaand het meest fijne voor een paard.[/quote]


Oké dank je hier kan ik wat mee...Meer aan het werk zetten.
Afwisselend voorop en achterop rijden in stap en draf doe ik al en dit gaatBij een normaal buitenrij tempo goed en dan houdt hij ook afstand. Ook naast iemand draven kan mits het pad breed genoeg is.

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:06

Ik heb eigenlijk enkel een zweepje bij als ik buiten rijd en dat nadat ik met pony en al in een sloot beland ben nadat hij weigerde langs een wei koeien te gaan. Op het moment dat hij nu snel achteruit een sloot in dreigt te lopen krijgt hij een flinke tik zodat hij vooruit schiet.
Mocht hij trappen naar een ander paard gewoon omdat hij niet ingehaald wil worden dan zou hij van mij ook een flinke tik krijgen. Of iemand het straffen of corrigeren noemt zou me worst wezen.
Mijn eigen veiligheid is het belangrijkste.Verder ben ik best een zachte ruiter en wil ik best overleggen met ze.

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:21

Idd. Straf of corrigeren, lekker belangrijk wel naampje het krijgt. Ze moeten zich gewoon gedragen. Het is maar goed dat sommige die alles met een aai willen bereiken geen paarden moeten opleiden. Bij sommige zal dit best goed gaan, maar ook een hele hoop niet. Als mijn ene paard de andere niet zo leuk vindt, krijgt ie een flinke knal of z'n tanden in de nek. En dan mag ie van mij geen tik met de zweep krijgen? Dahag. Ze hoeven niet de baas te spelen.