Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
tengeltje11 schreef:Op welke manege rij je? Moeilijk te zeggen ook, sommige manegepaarden zijn gewoon zo afgestompt dat je mag doen wat je wil, ze gaan toch....
0000 schreef:Als je het hoofd naar buiten trekt, gaat de rest van het paard naar binnen. Op die manier compenseert hij namelijk het gewicht van hals en hoofd dat naar een kant hangt. Dat is een normale reactie en hij luistert dus eigenlijk best wel naar je. Lijkt mij vooral belangrijk dat je ergens gaat leren rijden waar je een paard hebt dat vriendelijk is voor beginners en een instructeur die je meer uitleg en vertrouwen geeft. Simpelweg zeggen dat je hem op de hoefslag moet houden is een zinloze opdracht als jij nog niet weet hoe.
Poekkie schreef:Dat lijkt me een goed idee privéles nemen. We mogen niet tikken in de hals met onze zweep maar achter ons been op de buik. Het was de eigenaar die les gaf en hij is nogal streng. Jij bent baas niet het paard. Ik ben een gevoelige ziel. Ik doe niets liever dan hen aaien en knuffelen en ben heel zacht in de omgang ook. Het zijn tenslotte dieren en ik wil die geen pijn doen.Vaak werkt het ook al om je zweepje gewoon aan de andere kant vast te houden.
Maar heel eerlijk denk ik dat je best een paar prive lessen neemt tot je je wat zekerder voelt. Want paardrijden gaat zeker om consequent/streng zijn, maar dat is niet hetzelfde als steeds schoppen en slaan. (Al geef ik ook wel eens een tik wanneer nodig). Ik denk dat je nu vooral tegenstrijdige hulpen geeft en bijna alles met je teugels probeert te sturen. Dat is eigelijk een hele slechte manier van paardrijden aanleren, al gaat het helaas op veel maneges er zo aan toe. Als je bvb heel hard links trekt zonder verdere begrenzing, buig je je paard namelijk zo dat hij makkelijk naar rechts over de schouder wegloopt en ik vrees dat dit nu gebeurt. Eigelijk zou je evenveel contact op beide teugels moeten houden, zweep langs binnen en binnenbeen er al
Aan houden als je weet dat hij dit flikt. Eigelijk ook lichtjes buitenstelling, maar dat zal voor een beginner nog niet zo lukken.
En wanneer hij toch wil draaien, dan binnenbeen ferm er aan (zelfs een tik indien nodig), zweep tikje tegen de hals, buitenteugel meer druk zetten en binnenteugel tegen de hals. Maar niet buitenhand omhoog doen en maar trekken, zorg dat je niet heel zijn nek in banaanvorm trekt zeg maar, dan verlies je alle controle. En je lichaam zelf naar buiten draaien of recht houden, zeker niet naar binnen. In het begin zal je wel wat te laat zijn, later leer je het sneller voelen en timen.
Manegepaarden zijn nu ook wel meesters in hulpen negeren en trucjes zoeken om eronder uit te geraken en dat maakt het zeker niet makkelijker voor je om het juist te leren.
Kan je niet wat 1 op 1 begeleiding nemen, al dan niet met iemand die het paard nog aan de longe houdt voor je totdat je je wat zekerder voelt en je wat duidelijker wordt in je hulpen?
Silencev schreef:0000 schreef:Als je het hoofd naar buiten trekt, gaat de rest van het paard naar binnen. Op die manier compenseert hij namelijk het gewicht van hals en hoofd dat naar een kant hangt. Dat is een normale reactie en hij luistert dus eigenlijk best wel naar je. Lijkt mij vooral belangrijk dat je ergens gaat leren rijden waar je een paard hebt dat vriendelijk is voor beginners en een instructeur die je meer uitleg en vertrouwen geeft. Simpelweg zeggen dat je hem op de hoefslag moet houden is een zinloze opdracht als jij nog niet weet hoe.
Dat lukt wel in hoefslag rijden maar het paard doet gewoon haar eigen ding. Ik kreeg de kans niet om haar te corrigeren en terugbrengen ging ook niet. Ik verstoorde heel de groep daardoor en daar baal ik van. De rest moet niet boeten omdat ik mijn paard niet onder controle heb. Ik heb mijn best gedaan.
Silencev schreef:0000 schreef:Als je het hoofd naar buiten trekt, gaat de rest van het paard naar binnen. Op die manier compenseert hij namelijk het gewicht van hals en hoofd dat naar een kant hangt. Dat is een normale reactie en hij luistert dus eigenlijk best wel naar je. Lijkt mij vooral belangrijk dat je ergens gaat leren rijden waar je een paard hebt dat vriendelijk is voor beginners en een instructeur die je meer uitleg en vertrouwen geeft. Simpelweg zeggen dat je hem op de hoefslag moet houden is een zinloze opdracht als jij nog niet weet hoe.
Dat lukt wel in hoefslag rijden maar het paard doet gewoon haar eigen ding. Ik kreeg de kans niet om haar te corrigeren en terugbrengen ging ook niet. Ik verstoorde heel de groep daardoor en daar baal ik van. De rest moet niet boeten omdat ik mijn paard niet onder controle heb. Ik heb mijn best gedaan.
boemel schreef:Misschien niet strenger zijn, maar handiger worden.
En dat is een kwestie van veel doen en oefenen. Laat je niet teveel afschrikken als het een keer niet lukt.
En inderdaad het is belangrijk om consequent te zijn, maar in jouw geval is het wellicht fijn als je een heel lief paard krijgt en eventueel wat privéles krijgt, zodat je je wat zekerder voelt, dan gaat de rest namelijk ook veel makkelijker.
Elisa2 schreef:Inderdaad wat boemel zegt, niet strenger maar handiger -> sneller. En dat bereik je door eerst te werken aan jezelf, aan je onfhankelijke zit het liefst met een prive instructeur en fijn paard.
brokjes schreef:Als volgens je instructrice paardrijden niet voor zachtaardige mensen is, zou ik een andere instructrice gaan zoeken.
Absolem schreef:Andere manege zoeken. Iemand die jou op een paard zet die een loopje met je neemt terwijl je nog niet eens durft te galopperen is niet de juiste lesgever voor jou.
Silencev schreef:[url][/url]Elisa2 schreef:Inderdaad wat boemel zegt, niet strenger maar handiger -> sneller. En dat bereik je door eerst te werken aan jezelf, aan je onfhankelijke zit het liefst met een prive instructeur en fijn paard.
Wat is dat onafhankelijke zit? Ik probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten en de knobbels te voelen.
Gebruikers op dit forum: Trendiction en 5 bezoekers