Paard springt verkeerd aan in de galop

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

princessissi

Paard springt verkeerd aan in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 11:29

Hallo lieve bokkers!

Ik loop vrij recent tegen een klein probleem aan. Hopelijk herkent iemand dit probleem en heeft iemand de gouden tip.

Mijn zesjarige tinker springt rechtsom verkeerd aan in de galop. Soms dan start die wel met het goede been, maar springt die direct over. Ik heb tijdens mijn les van alles geprobeerd: in de hoek aanspringen, op de lange zijde, op de grote volte en op de kleine volte. Elke keer was het nét niet. En meteen weer terug genomen als hij verkeerd zat (en meteen wezen afwenden zodat hij in de volte weer opnieuw kan aanspringen).

Moet ook zeggen dat tijdens het longeren hij het ook doet. Het zal zeker nog een stukje onbalans zijn want hij gooit zijn buitenschouder weg waardoor op het verkeerde been aanspringt. Ook met het begrenzen van de buitenteugel werkt het niet. Ik ben gisteren zolang mee bezig geweest, dat ik uiteindelijk maar heb opgegeven. Beide niet gefrustreerd gelukkig en hij had naderhand echt een super tempo.. Maar het zou fijn zijn als iemand de gouden tip heeft zodat ik het zou kunnen voorkomen de volgende keer.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen. Mijn dank is groot! *\o/*

Liefs, Princessissi.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Re: Paard springt verkeerd aan in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:32

Hier heb je geen quick fix voor, dit is een stukje training en sterker worden op dat achterbeen.

Wat is zijn sterke kant? Wat is zijn holle kant? Wat is jouw sterke kant?

"Een draver, is gaver" :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:52

Hij wilde dus eerder wel rechtsom galopperen en nu niet meer? Is er wel eens een fysiotherapeut of iets dergelijks geweest? Zeker met het direct weer omspringen als hij wel rechts zit, denk ik eerder aan lichamelijk ongemak dan natuurlijke scheefheid

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:55

Ik zou ook zeggen. Laat eens een osteopaat langskomen.
Best kans dat er ergens iets vast zit.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:48

Je kunt oefenen met van hand veranderen en dan meteen aanspringen (zelf niet van been veranderen, dus op je verkeerde been licht rijden) of met een gebroken lijn en dan dus ook op het verkeerde been licht rijden, net voor je de hoefslag op komt gallopeer je aan.
Daarnaast zou ik als ie verkeerd aanspringt door galloperen en van hand veranderen in gallop, hij reageert immers goed op je hulp: jij wil galloperen, alleen hij heeft de kracht niet om goed aan te springen. Meteen terugnemen naar draf zou hem op de lange termijn wat onzeker kunnen maken.

create your own sunshine

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:57

Sterker maken, zijgangen, schouders kunnen plaatsen en het buiten achterbeen kunnen ondertreden en activeren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:01

Hij is gewoon erg scheef, zijn er heel veel en galop is meestal niet hun sterkste gang. Osteopaat erbij halen scheelt enorm. Rijtechnisch is het uiteraard ook te doen, maar dan moet je heel consequent blijven rechtrichen.

Over de IJssel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:06

Lindsey_99 schreef:
Hij is gewoon erg scheef, zijn er heel veel en galop is meestal niet hun sterkste gang. Osteopaat erbij halen scheelt enorm. Rijtechnisch is het uiteraard ook te doen, maar dan moet je heel consequent blijven rechtrichen.

Dit is het idd meestal wel. En consequent rijden moet je sowieso met een scheef paard.

Scheefheid los je niet alleen op met een fysio of osteo. Ook rijtechnisxh moet je hier consequent mee bezig zijn om recht te richten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:57

princessissi schreef:
Mijn zesjarige tinker springt rechtsom verkeerd aan in de galop. Soms dan start die wel met het goede been, maar springt die direct over. (... )

Moet ook zeggen dat tijdens het longeren hij het ook doet. Het zal zeker nog een stukje onbalans zijn want hij gooit zijn buitenschouder weg waardoor op het verkeerde been aanspringt. Ook met het begrenzen van de buitenteugel werkt het niet.

Ik begrijp dit als: je draaft op de rechterhand, je dier voelt de galop hulpen en gooit flink wat gewicht op het linker schouder/voorbeen, en komt in de linker galop.

Voor barokke paarden geldt de regel: 'wacht met het vragen van galop tot het dier een goede schouderbinnenwaarts kan in draf'
"Goed" wil oa zeggen dat het dier draagt op binnenachter (hier : rechtsachter) en niet hoofdzakelijk stuwt/ snelheid maakt;
wat je niet wil is dat het gewicht van het dier door het stuwende RA been op linksvoor geduwd wordt.
(Heel veel gewicht op linksvoor en wat gebuig in de hals is geen goede schouderbinnenwaarts...)

Denkbaar speelt bij jouw dier iets vergelijkbaars.
Je hoeft niet per se SB te gaan rijden - correcte voltes doen ook heel erg veel.
Zet poortjes neer en rijd daar doorheen met stelling en buiging, zonder dat je 'schuin in de bocht hangt' en graag zonder dat je dier versnelt of vertraagt.
Let op : vaak is dit veranderen van tempo balansverlies, niet echt straffen dus, maar wel aanmoedigen of kalmeren.

Naarmate je dier sterker wordt, gaat het op een goede dag gewoon vanzelf met de rechtergalop, tot die tijd zou ik de galop gewoon achterwege laten onder het zadel.
(En aan de longe af en toe de vooruitgang controleren.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:12

Klein beetje stelling naar buiten en zelf rustig in de verlichte zit gaan zitten,kan helpen.

Maar, ik ben het eigenlijk met bovenstaande eens. Eerst werken aan balans, soepelheid en goed aan de hulpen zijn in stap en draf.

Mijn 1e Fries pakte ik pas in galop mee toen ze al een jaar onder het zadel was.
Daarvoor was ze er fysiek niet aan toe.

Mijn andere Fries had lang stilgestaan en was ook een tijd slecht gereden geweest.
De galop was bij het testrijden loeihard en plat door de bocht.

De 1e 4 weken nagenoeg alleen gestapt. Veel schakelen in staptempo, veel schakelen in hoofdhouding (links, rechts, hoog, laag).

Daarbij volte sluiten, schouderbinnenwaarts, pasje wijken.
Na een maand weer aangegalopeerd.
Zoveel meer rust en balans nu.

M1+10

finnyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 16:49

ik liep ook tegen dit probleem aan( mijn eigen fout trouwens) meerdere instructrices gehad en allemaal andere dingen geprobeerd ..bij de 1 ging het prima bij de ander wat minder :D
totdat 1 zei.. gewoon even op het verkeerde been lichtrijden en dan aan galopperen..en wat denk je..dikke prima! nu gaat het goed maar soms gebruik ik het foefje nog wel eens

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:37

Ik zou denken meer binnenbeen gebruiken en een ophouding met je binnenhand. Zijn je paard en je zadel in orde?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:51

Ga werken aan de zijgangen ook met het longeren, als je de buitenhulpen erop hebt kun je travers vragen in stap aan de longe en vanuit daar aan galoperen.
Maar idd dat gaat niet in 1 dag of 1 week, dat heeft tijd geduld en kunde van de tarinet nodig, zoek een instructrice die jou hierin kan begeleiden, het probleem zit niet bij het paard, maar bij de trainer, op de wei in vrijheid zal hij linker en rechter galop vanzelf doen , dus het probleem zit in hoe hij getraind word

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie