Oppakken na 2 jaar stilstaan en werken aan balans?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TDS

Oppakken na 2 jaar stilstaan en werken aan balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 13:13

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met de zoektocht naar mijn eerste eigen paard en ben een beetje gevallen op een PRE ruin van 8 jaar. Hij zou 2 jaar op de wei hebben gestaan, omdat de vorige eigenaresse (tiener) op een gegeven moment geen interesse meer had. Hij is overgekocht door een "handelsstal" en wordt hier nu een maandje gereden.

Hij heeft overduidelijk nog geen balans, hij zwaait uit, valt weg, etc. Ik ben zelf geen ontzettend goede/ervaren ruiter en vraag mij af wat wijsheid is (zou 1x per week gaan lessen met het nieuwe paard). Ik ga ervan uit dat met trainen het balans goed komt, alleen is dit een lange weg? Wat voor oefeningen rijden jullie om de balans van jullie paard te trainen en hoe lang zou het duren voordat zijn balans verbeterd? Ook vraag ik me af of 4x per week rijden voor hem niet te veel is in een keer en of er daardoor blessures op de loer liggen...

Kinke

Re: Oppakken na 2 jaar stilstaan en werken aan balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:15

waarom zou je dan 4x per week willen rijden? Denk dat alles valt en staat met het vinden van een goede instructeur

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 13:20

Kinke schreef:
waarom zou je dan 4x per week willen rijden? Denk dat alles valt en staat met het vinden van een goede instructeur

Nee sorry, dat heb ik niet goed uitgelegd. Hij wordt nu bij de handelsstal 4x per week gereden. Ik ben momenteel nog opzoek naar een goede instructeur, maar was benieuwd naar de meningen en/of ervaringen van anderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:22

Hoe zeker ben je dat dat verhaal klopt? :)
Heb jij ook echt het idé dat het puur onbalans is wat die doet?
Wat valt onder "valt weg"?

Ik krijg altijd een beetje argwaan bij dit soort verhalen bij een handelaar. :) Het kán he. Maar beetje argwaan spaart je in de aankoop van paarden veelal ook een hoop verdriet en miserie.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:37

Ligt er helemaal aan wat je doet die 4x per week, beter 4x kort dan 1x (te) lang is mijn mening.

Wat bedoel je met wegvallen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:55

Toevallig net een paard gekocht (mits de keuring goed gaat), die de laatste jaren heel weinig tot niets gedaan heeft.
Paard is 4 jaar geleden in t M2 uitgebracht.

Ik voel geen onbelans.
Wel merk ik dat er weinig conditie is en dat ze nog graag een beetje loopt zoals t haar uitkomt. Ze heeft nog niet zoveel focus en buiging laat ook te wensen over.

Als ze door de keuring komt, ga ik eerst werken aan de hand voor meer souplesse en connectie en rijden/longeren voor de conditie.
Ca 4x per week 30 minuten. Ik houd het simpel en positief.

Neem een ervaren persoon mee als je nog een keer gaat kijken en laat iig keuren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:07

Ook een ongetraind paard moet normaal kunnen lopen. Als het dier zwabberend door de baan gaat zou ik eerder denken aan medische problemen eigenlijk. Zeker voor een ruiter zoals jij jezelf beschrijft zou ik verder zoeken naar een ervaren goed getraind dier.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:09

Pfoe.. If it sounds to good to be true, it probably is..

Ayasha schreef:
Ik krijg altijd een beetje argwaan bij dit soort verhalen bij een handelaar. :) Het kán he. Maar beetje argwaan spaart je in de aankoop van paarden veelal ook een hoop verdriet en miserie.

Dit dus. Ik haal uit je verhaal in de OP meer vragen dan antwoorden.. Waarom zou iemand een zesjarig paard 2 jaar stilzetten, om hem alsnog te verkopen als hij 8 is?

Ik heb meer dan eens gezien dat een paard wordt stilgezet wegens een blessure, om hem vervolgens een paar jaar later te verkopen met het verhaal: 'stilgestaan wegens studie' of soortgelijk. Dat hij in de tussentijd ook even een dikke blessure heeft gehad, wordt voor het gemak verzwegen.

Het feit dat er een handelaar tussen zit, maakt het i.m.o. extra verdacht. Want door een paard een paar keer door te verkopen, wordt de geschiedenis 'vergeten'.

En dan. Een 8jarige die niets kan met een ruiter die niet veel ervaring heeft. Dat moet je willen. Ze zeggen niet voor niets: groen + groen is bont & blauw. Moet je het paard daarom laten staan? Nee. Maar 1x per week les is misschien niet genoeg. Misschien ook wel, maar daar kom je vaak pas achter als je hem hebt.

PRE's zijn er in alle soorten en maten. Maar ook in verschillende 'kwaliteit'. Er wordt heel heel heel veel bagger vanuit het buitenland naar Nederland gehaald omdat de vraag groot is. Een goede PRE kost goed geld en ervan uitgaande dat dit een goed paard is, dan vind ik het een raar verhaal dat hij 2 jaar heeft stilgestaan op zo'n jonge leeftijd.

Misschien klopt het verhaal. Maar ik zou het niet zomaar geloven. Iemand hierboven noemde 'keuring'. Natuurlijk kan dat een hoop leed besparen, maar hoeveel laat je keuren? Want een paard kan van zo ontzettend veel dingen last hebben (gehad) en een keuring is ook maar een momentopname..

Ik wens je veel succes en wijsheid. Mogelijk kunnen PRE-kenners je meer vertellen over de kwaliteit van het paard an sich, maar dat zegt natuurlijk nog niets over de geschiedenis, de gezondheid en het karakter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:13

Mijn eigen paard heeft de laatste anderhalf jaar maar 2 maanden echt 'gewerkt'. Verder met blessure gestaan en dus een revalidatie schema (wat absoluut te weinig was om conditie, spier en balans te houden). Maar dat is wel iets anders als een paard bij een handelstal. Het kan ook een verhaaltje zijn, waar ik helaas zelf ook eens ingetrapt ben. Zou stil gestaan hebben wegens geen interesse van puber dochter, bleek later regelmatig kreupel te zijn bij meer belasting. Ik ga dus met Ayasha mee qua argwaan.

Die van mij voelt nu weer als een jong paard qua oa balans, eigenlijk met alles tot aan de stuur en rem aan toe. :') Geen medische problemen, maar een paard dat gewoon weer haar natuurlijke scheefheid heeft aangenomen en weer op de voorhand loopt. Zonder ruiter heeft ze geen problemen, met ruiter is het gewoon weer echt zoeken. Dát vind ik dus niet echt raar.
Echt oefeningen daarvoor op afstand zijn lastig, goed les nemen is het belangrijkste. En dat kan ook betekenen dat het vaker moet als 1 keer per week.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:18

TDS schreef:
Hij heeft overduidelijk nog geen balans, hij zwaait uit, valt weg, etc. Ik ben zelf geen ontzettend goede/ervaren ruiter en vraag mij af wat wijsheid is (zou 1x per week gaan lessen met het nieuwe paard). Ik ga ervan uit dat met trainen het balans goed komt, alleen is dit een lange weg? Wat voor oefeningen rijden jullie om de balans van jullie paard te trainen en hoe lang zou het duren voordat zijn balans verbeterd? Ook vraag ik me af of 4x per week rijden voor hem niet te veel is in een keer en of er daardoor blessures op de loer liggen...

Het trainen van balans is een klus van gemiddeld een jaar. Waarbij grondwerk een belangrijke voorbereiding /aanvulling is op rijden.
Maar: met wat mazzel en goede begeleiding is het wel zo, dat je ook in dat jaar al plezier samen kunt hebben.

4x per week is in principe prima, maar het is natuurlijk wel zaak op welke bodem je werkt en hoeveel je doet. Je dier goed observeren is belangrijk!

PS: uiteraard: check het verhaal, laat het dier uitgebreid keuren, en vraag ook een PRE kenner om het dier een paar keer te bekijken en rijden.