Pony galoppeert steeds weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xwiepkje

Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-19

Pony galoppeert steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:56

Ik rij op een jonge pony (4), en eerst ging het altijd goed, alleen de laatste tijd is ze heel vervelend aan het worden. Als ik bijvoorbeeld normaal met haar aan het instappen ben schiet ze ervandoor in galop, je merkt ook niks aan haar, dus ze gaat niet sneller stappen ze blijft in hetzelfde tempo en als ze ineens in galop schiet kan ik haar niet meer afremmen en de bocht om sturen zou gevaarlijk zijn omdat ze dan zo om kan vallen. Weet iemand wat ik hiertegen kan doen of waarom ze het doet?

Sizzle

Berichten: 35725
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:00


patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:02


rien10
Berichten: 14797
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Pony galoppeert steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:03

Heb je les? Wat zegt je instructeur?

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Pony galoppeert steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:04

Wat doe je nu? Laat je haar gewoon doorgalopperen?

xwiepkje

Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:08

PSvanLot schreef:
Wat doe je nu? Laat je haar gewoon doorgalopperen?


Laatst kon ik haar in de hoek sturen, en in de les zet ik (als ze er vandoor gaat) meestal achter een rustig paard zodat ze kan stoppen zegmaar. Ik rij haar nu meestal dat mn moeder hem aan het lingeertouw houd en ik erop rijd en dan daarna nog los, dan gaat het meestal wel goed.

xwiepkje

Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:09

rien10 schreef:
Heb je les? Wat zegt je instructeur?

Als ik in de les ben zegt mijn instructrise dat ik haar achter de kont van een brave pony moet "parkeren" maar als ik aan het vrijrijden ben dan ben ik meestal alleen in de bak en dan kan dat dus niet..

xwiepkje

Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:10


cissy

Berichten: 19859
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:10

Neem aan dat zadel, tandjes etc al nagekeken zijn?

xwiepkje

Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:12

cissy schreef:
Neem aan dat zadel, tandjes etc al nagekeken zijn?

Ja ;)

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:16

xwiepkje schreef:
rien10 schreef:
Heb je les? Wat zegt je instructeur?

Als ik in de les ben zegt mijn instructrise dat ik haar achter de kont van een brave pony moet "parkeren" maar als ik aan het vrijrijden ben dan ben ik meestal alleen in de bak en dan kan dat dus niet..


Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik denk dat je instructrice ook niet weet hoe ze dat op moet lossen.
Dit is geen rijtechnische oplossing. Voor hetzelfde geld kies je de verkeerd, of stapt je pony op de hakken van de voorganger en heb je een flink pak slaag te pakken met alle gevolgen van dien.

rien10
Berichten: 14797
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:18

xwiepkje schreef:
rien10 schreef:
Heb je les? Wat zegt je instructeur?

Als ik in de les ben zegt mijn instructrise dat ik haar achter de kont van een brave pony moet "parkeren" maar als ik aan het vrijrijden ben dan ben ik meestal alleen in de bak en dan kan dat dus niet..

Mmm. Dat gaat idd niet als je alleen bent. Heb je al geprobeerd om de galop door te rijden? Pony spring aan, teugels erbij. Aan het werk in galop. Voltes rijden Is galop na 5 minuten dan nog leuk?

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:19

Achter de kont van een ander paard zou ik nevernooit doen... Dat zei mijn instructeur, "Zet hem maar achter pietje!". Ben op een haar na net niet vol in mijn zij getrapt. Nooit meer doen dus, ookal is het paard nog zo braaf... Stuur hem dan liever de hoek in :j

Het klinkt als een soort schrikreactie. Paarden horen en zien dingen sneller als mensen. Is ze meteen weer rustig als je haar terug hebt kunnen nemen? Of blijft ze nog onrustig? En doet de dit ook vanuit draf?

Mijn tip: Hou haar mentaal en fysiek bezig, zodat ze eigenlijk geen tijd heeft om weg te rennen. Lekker actief figuren, wendingen en overgangen rijden. Een keer een paar passen naar voren, en weer terug. Kleine volte, scherpere figuurtjes etc. Probeer eigenlijk zo min mogelijk de lange zijdes te gebruiken :)
Ik heb ooit een pony gereden die dit ook erg goed kon icm bokken. Door haar actief en bezig te houden heb ik dit eruit kunnen rijden. :D

Succes!

xwiepkje

Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:34

Pepperrr schreef:
Achter de kont van een ander paard zou ik nevernooit doen... Dat zei mijn instructeur, "Zet hem maar achter pietje!". Ben op een haar na net niet vol in mijn zij getrapt. Nooit meer doen dus, ookal is het paard nog zo braaf... Stuur hem dan liever de hoek in :j

Het klinkt als een soort schrikreactie. Paarden horen en zien dingen sneller als mensen. Is ze meteen weer rustig als je haar terug hebt kunnen nemen? Of blijft ze nog onrustig? En doet de dit ook vanuit draf?

Mijn tip: Hou haar mentaal en fysiek bezig, zodat ze eigenlijk geen tijd heeft om weg te rennen. Lekker actief figuren, wendingen en overgangen rijden. Een keer een paar passen naar voren, en weer terug. Kleine volte, scherpere figuurtjes etc. Probeer eigenlijk zo min mogelijk de lange zijdes te gebruiken :)
Ik heb ooit een pony gereden die dit ook erg goed kon icm bokken. Door haar actief en bezig te houden heb ik dit eruit kunnen rijden. :D

Succes!

Heel erg bedankt! Ik ga het proberen!

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Pony galoppeert steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:27

4 jaar. hoe lang is het dier al onder het zadel en welke basis is er in jullie samenwerking?
Vaak is er van door gaan onbalans.
Kan het dier op eigen benen lopen,
IK zou zeggen ga eens vanaf de grond werken en kijken waar het daar goed gaat en wanneer gaat het fout,
Heb je een filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:12

Pepperrr schreef:
Achter de kont van een ander paard zou ik nevernooit doen... Dat zei mijn instructeur, "Zet hem maar achter pietje!". Ben op een haar na net niet vol in mijn zij getrapt. Nooit meer doen dus, ookal is het paard nog zo braaf... Stuur hem dan liever de hoek in :j

Het klinkt als een soort schrikreactie. Paarden horen en zien dingen sneller als mensen. Is ze meteen weer rustig als je haar terug hebt kunnen nemen? Of blijft ze nog onrustig? En doet de dit ook vanuit draf?

Mijn tip: Hou haar mentaal en fysiek bezig, zodat ze eigenlijk geen tijd heeft om weg te rennen. Lekker actief figuren, wendingen en overgangen rijden. Een keer een paar passen naar voren, en weer terug. Kleine volte, scherpere figuurtjes etc. Probeer eigenlijk zo min mogelijk de lange zijdes te gebruiken :)
Ik heb ooit een pony gereden die dit ook erg goed kon icm bokken. Door haar actief en bezig te houden heb ik dit eruit kunnen rijden. :D

Succes!


Goeie tip dit. Mijn ervaring is ook dat dit de oplossing is. Goed bezig houden, zorgen dat ze op jou gefocust blijven.

En nooit achter een ander paard parkeren.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Pony galoppeert steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:27

Wendingen, kleine voltes etc. gaan nog niet zo lekker denk ik op een pony die zo te horen nog niet zo lang onder het zadel is. Daarmee moet je juist grote wendingen rijden zodat hij zijn balans kan houden en vertrouwen kan krijgen. Wel bezig houden inderdaad.