Paard op achterhand krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jill1209

Paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 14:09

Hallo!!

Ik merk dat mijn paard nogal veel op de voorhand loopt. Ze is ook moeilijk vooruit te krijgen(liever lui dan moe). Ook laat ik ze altijd bij het losrijden met haar neusje op de grond lopen. Is dit wel goed als je paard veel op de voorhand loopt? En heeft iemand mss goede oefeningen om ze op haar achterhand te krijgen? Dit mogen zowel dressuurmatige oefeningen zijn als springen enz.

Bedankt!

Anoniem

Re: Paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:12

Altijd op de voorhand is natuurlijk niet goed. Van achter naar voren rijden kan al veel oplossen. Tempo wisselingen binnen de gangen en overgangen etc. Zorgen dat het achterbeen actief er onder komt.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 14:13

Marije_1997 schreef:
Altijd op de voorhand is natuurlijk niet goed. Van achter naar voren rijden kan al veel oplossen. Tempo wisselingen binnen de gangen en overgangen etc. Zorgen dat het achterbeen actief er onder komt.

Als ze stapt, stapt ze altijd een hoef over. Betekent dan dat ze actief is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:16

Jill1209 schreef:
Marije_1997 schreef:

Hoe bedoel je hoef over? Actief achterbeen is met kracht vanuit de achter hand naar voren komen. Zie het als zitten op de kont. Als je paard "kruist" met de benen is ie gwn mega scheef. Dat hoort niet. Het achterbeen moet achter/in de hoef van hetzelfde voorbeen komen. (correct me if I'm wrong) Heb Alles stilgelegd dus kan zijn dat ik iets vergeten ben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:18

Tja, dit klinkt misschien heel banketstaaf...maar aan de vragen die stelt is af te leiden dat er dusdanig weinig kennis van de basis is, dat je dit echt niet met wat tips van een forum gaat oplossen. Dus ik heb maar 1 tip, zoek een instructeur!

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 14:25

Marije_1997 schreef:

Als ze stapt, stapt ze altijd een hoef over. Betekent dan dat ze actief is?[/quote]

Hoe bedoel je hoef over? Actief achterbeen is met kracht vanuit de achter hand naar voren komen. Zie het als zitten op de kont. Als je paard "kruist" met de benen is ie gwn mega scheef. Dat hoort niet. Het achterbeen moet achter/in de hoef van hetzelfde voorbeen komen. (correct me if I'm wrong) Heb Alles stilgelegd dus kan zijn dat ik iets vergeten ben.[/quote]
Ik bedoel als haar voorhoef neerkomt dan gaat haar Achterhoef niet in die afdruk maar een stukje verder naar voor. Dat die eigenlijk “overstapt”. Ze hebben tegen mij gezegd dat ze dan actief is

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:25

Marije_1997 schreef:
Jill1209 schreef:

Hoe bedoel je hoef over? Actief achterbeen is met kracht vanuit de achter hand naar voren komen. Zie het als zitten op de kont. Als je paard "kruist" met de benen is ie gwn mega scheef. Dat hoort niet. Het achterbeen moet achter/in de hoef van hetzelfde voorbeen komen. (correct me if I'm wrong) Heb Alles stilgelegd dus kan zijn dat ik iets vergeten ben.

Met 'over stappen' word vaak aangegeven hoe ruim een paard kan stappen. Wanneer het achtereen word neergezet word het voorbeen alweer weg ge'trokken'zeg maar, als het paard een hoef over stapt zet hij die achterste dus een hoeflengte verder dan waar de voorste gezet was, maar wel in dezelfde lijn, er is dus geen 'zijwaarste' kruising. Dit is hoe ik 't geleerd heb. Een paard met een fantastisch ruime stap stapt dus meerdere 'hoeven over', hoeflengtes dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:35

Ik heb nooit van de term gehoord hahaha. Mij is altijd geleerd om het achterbeen te activeren om van achter naar voor te rijden. Voorwaarts neerwaarts. Alle energie die je er achter in stopt voor "opvangen" zodat het paard kan gaan zitten op z'n kont als het ware. Dat is in mijn ogen hoe je een actief achterbeen krijgt.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:40

Ik heb met de mijne ook erg hieraan moeten werken, neusje over de grond doe ik enkel met instappen en uitrijden, met inrijden niet, ik laat hem dan wel wat lager en ontspannen zakken om in te rijden maar niet té laag. Wat ik verder standaard doe is (zoals reeds gezegd) veel overgangen, zowel binnen de gang als tussen de gangen, zijgangen en achterwaarts gaan, zijn allemaal de basic 'tools' zeg maar om meer balans te krijgen, mits correct gereden weliswaar! Blijf ook steeds voorwaarts denken, ook als je terug rijdt. Dit wil niet zeggen dat je altijd gas moet geven maar het is meer het idee en gevoel, je paard voor je uit houden. Let er ook op dat je met opvangen niet te veel hand gebruikt, je wil namelijk niet met je hand je paard op de achterhand 'tillen', dan gaat het mis, je mag je hand best wel gebruiken maar nooit 'alleen' zeg maar, opvangen doe je in eerste instantie met je zit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:40

Ik rij al 17 jaar en hoor al jaren 'je moet van achter naar voren rijden'. Maak overgangen, verruimingen, verzamelingen, etc. Neerwaarts voorwaarts zegt voor mij weinig. Nek mooi ontspannen naar beneden en toch voorwaarts... Maar meer zegt het me niet.

Ik heb mijn paard voorwaarts opgevoed, vanaf het begin. Actie = reactie. Ik rijd ook zonder zweep, sporen etc want dan kunnen we zo meedoen aan een bixie race zo voorwaarts gaat het dan. We hebben rijles waar we ook focussen op een goede basis en stabiliteit/evenwicht.

Maar van achter naar voren rijden is echt zweverig. En niet concreet :')

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:48

Hutcherson schreef:
Ik rij al 17 jaar en hoor al jaren 'je moet van achter naar voren rijden'. Maak overgangen, verruimingen, verzamelingen, etc. Neerwaarts voorwaarts zegt voor mij weinig. Nek mooi ontspannen naar beneden en toch voorwaarts... Maar meer zegt het me niet.

Ik heb mijn paard voorwaarts opgevoed, vanaf het begin. Actie = reactie. Ik rijd ook zonder zweep, sporen etc want dan kunnen we zo meedoen aan een bixie race zo voorwaarts gaat het dan. We hebben rijles waar we ook focussen op een goede basis en stabiliteit/evenwicht.

Ik ga hierin mee. Het is een beetje een term waarvan iedereen meteen zou moeten snappen wat het inhoudt, maar uiteindelijk eigenlijk wat makkelijk overkomt. "Gewoon van achter naar voren rijden". Oké, hoe dan? Wat bedoel je precies? Ik weet het uiteindelijk na jaren oefenen en voelen, maar het zou zoveel sneller zijn gegaan als iemand had uitgelegd waar je precies op moet letten en wat je dan precies moet voelen.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 14:50

Svadilfari1 schreef:
Leuke artikelen over de achterhand zijn de volgende; daarin wordt ook veel uitgelegd beter dan dat ik een poging doe ;

https://horsemenscompass.com/2019/05/17 ... ijn-traag/

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/vijf ... and/53872/

https://www.bitmagazine.nl/instructie/w ... 26780/amp/

Zelf doe ik aan van alles aan grondwerk ,overgangen, balkjes, lang teugelen etc om de achterhand te ontwikkelen.

V_Naomi schreef:
Bedankt!
Ik heb met de mijne ook erg hieraan moeten werken, neusje over de grond doe ik enkel met instappen en uitrijden, met inrijden niet, ik laat hem dan wel wat lager en ontspannen zakken om in te rijden maar niet té laag. Wat ik verder standaard doe is (zoals reeds gezegd) veel overgangen, zowel binnen de gang als tussen de gangen, zijgangen en achterwaarts gaan, zijn allemaal de basic 'tools' zeg maar om meer balans te krijgen, mits correct gereden weliswaar! Blijf ook steeds voorwaarts denken, ook als je terug rijdt. Dit wil niet zeggen dat je altijd gas moet geven maar het is meer het idee en gevoel, je paard voor je uit houden. Let er ook op dat je met opvangen niet te veel hand gebruikt, je wil namelijk niet met je hand je paard op de achterhand 'tillen', dan gaat het mis, je mag je hand best wel gebruiken maar nooit 'alleen' zeg maar, opvangen doe je in eerste instantie met je zit.

Hartelijk bedankt!
Hutcherson schreef:

Hoe heb je je paard zo gevoelig gekregen aan het been? Als de mijne ziet dat ik geen zweep vast heb gaat die ook echt niet vooruit... Het is niet dat ik mijn zweep hard gebruik!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:58

Resistance schreef:
Hutcherson schreef:

Ik ga hierin mee. Het is een beetje een term waarvan iedereen meteen zou moeten snappen wat het inhoudt, maar uiteindelijk eigenlijk wat makkelijk overkomt. "Gewoon van achter naar voren rijden". Oké, hoe dan? Wat bedoel je precies? Ik weet het uiteindelijk na jaren oefenen en voelen, maar het zou zoveel sneller zijn gegaan als iemand had uitgelegd waar je precies op moet letten en wat je dan precies moet voelen.

Het is ook niet veel meer dan dat, niks zweverig aan. Je rijdt het paard voorwaarts (van achter) totdat het paard de hand aanneemt (naar voren), totdat je een fijne, lichte en constante verbinding hebt met de mond, zonder in te werken met je hand.
Een goede instructeur of instructrice zou dit moeten kunnen uitleggen en met je naar dit gevoel moeten kunnen werken.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:00

Jill1209 schreef:
Hoe heb je je paard zo gevoelig gekregen aan het been? Als de mijne ziet dat ik geen zweep vast heb gaat die ook echt niet vooruit... Het is niet dat ik mijn zweep hard gebruik!

Er spelen natuurlijk veel meer factoren mee die invloed hebben of een paard "gevoelig" aan het been is of niet. Maar om in het thema van dit topic te blijven:

Wanneer een paard nog niet goed zn balans heeft gevonden of geleerd heeft hoe hij het beste om kan gaan met het gewicht van de ruiter, kost dezelfde beweging in verhouding best wel wat meer energie en voelt minder prettig en comfortabel. Maar naarmate ze die balans vinden, leren deze ook te behouden, het gewicht beter verdelen, de achterhand gebruiken, en daarmee dus ook via training sterker worden in hun lijf, dan zal het voor het paard ook gemakkelijker worden om die beweging uit te voeren. En mijn ervaring is dat paarden dan ook ogenschijnlijk meer looplust beginnen te krijgen.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:02

Citaat:
Het is ook niet veel meer dan dat, niks zweverig aan. Je rijdt het paard voorwaarts (van achter) totdat het paard de hand aanneemt (naar voren), totdat je een fijne, lichte en constante verbinding hebt met de mond, zonder in te werken met je hand.
Een goede instructeur of instructrice zou dit moeten kunnen uitleggen en met je naar dit gevoel moeten kunnen werken.

Denk dat het vaak ook vooral doelt op zeker niet het tegenovergestelde; van voor naar achter (eerst dat hoofd maar 'ns in de houding zetten en dan de achterhand erbij gaan duwen, met alle weggedrukte ruggen en andere miserie als gevolg :+ )

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 15:04

V_Naomi schreef:
Citaat:

Denk dat het vaak ook vooral doelt op zeker niet het tegenovergestelde; van voor naar achter (eerst dat hoofd maar 'ns in de houding zetten en dan de achterhand erbij gaan duwen, met alle weggedrukte ruggen en andere miserie als gevolg :+ )

Idd !
Een goede instructeur of instructrice zou dit moeten kunnen uitleggen en met je naar dit gevoel moeten kunnen werken.[/quote]

Oké bedankt!
Serenity350 schreef:
Jill1209 schreef:

Er spelen natuurlijk veel meer factoren mee die invloed hebben of een paard "gevoelig" aan het been is of niet. Maar om in het thema van dit topic te blijven:

Wanneer een paard nog niet goed zn balans heeft gevonden of geleerd heeft hoe hij het beste om kan gaan met het gewicht van de ruiter, kost dezelfde beweging in verhouding best wel wat meer energie en voelt minder prettig en comfortabel. Maar naarmate ze die balans vinden, leren deze ook te behouden, het gewicht beter verdelen, de achterhand gebruiken, en daarmee dus ook via training sterker worden in hun lijf, dan zal het voor het paard ook gemakkelijker worden om die beweging uit te voeren. En mijn ervaring is dat paarden dan ook ogenschijnlijk meer looplust beginnen te krijgen.

Oké super bedankt!

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:18

Je paard 'aan het been krijgen' dus goed reageren op je beenhulpen kan je aanleren door heel consequent te zijn met de hulpen.
Je gaat veel korte overgangen rijden, dus enkele stappassen en dan aandraven, na enkele passen draf, terug naar stap. Soms iets langer in dezelfde gang blijven soms wat korter zodat het niet voorspelbaar wordt. En dan bij het geven van de hulp voor de overgang heel consequent zijn: eerst lichte beenhulp, geen reactie een zwaardere nog geen reactie een tik met de zweep, niet hard maar wel duidelijk, van zodra je reactie hebt stoppen met de hulp, benen stil houden: heel belangrijk, anders heb je teveel ruis op de hulpen en gaat je paard die negeren. Gaat hij in dezelfde gang vertragen dan tikje met de zweep. Ook belangrijk is om te zorgen dat je paard tijd krijgt om te reageren, dus niet direct na de beenhulp een tik.
Het is iets waar ik met mijn paard ook tegenaan liep, maar dat is intussen al stukken beter, met dank aan een paar mensen die me hier goed bij hebben geholpen. Hij reageert nu erg goed op de hulpen en is een stuk beter vooruit.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 15:19

Ereste schreef:
Je paard 'aan het been krijgen' dus goed reageren op je beenhulpen kan je aanleren door heel consequent te zijn met de hulpen.
Je gaat veel korte overgangen rijden, dus enkele stappassen en dan aandraven, na enkele passen draf, terug naar stap. Soms iets langer in dezelfde gang blijven soms wat korter zodat het niet voorspelbaar wordt. En dan bij het geven van de hulp voor de overgang heel consequent zijn: eerst lichte beenhulp, geen reactie een zwaardere nog geen reactie een tik met de zweep, niet hard maar wel duidelijk, van zodra je reactie hebt stoppen met de hulp, benen stil houden: heel belangrijk, anders heb je teveel ruis op de hulpen en gaat je paard die negeren. Gaat hij in dezelfde gang vertragen dan tikje met de zweep. Ook belangrijk is om te zorgen dat je paard tijd krijgt om te reageren, dus niet direct na de beenhulp een tik.
Het is iets waar ik met mijn paard ook tegenaan liep, maar dat is intussen al stukken beter, met dank aan een paar mensen die me hier goed bij hebben geholpen. Hij reageert nu erg goed op de hulpen en is een stuk beter vooruit.

Dit ga ik zeker eens proberen bedankt!!

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:56

Nog even kort aanvullen. Ook stilstaan mag er zeker tussen en soms hele korte stukjes in een gang, dus maar enkele pasjes (3 à 4) . Daar wordt mijn paard echt wakker van, gaat hij echt van opletten en niet gaan anticiperen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:36

Wat is dan precies van achter naar voren rijden vraag ik me altijd af?
Als je paard op de voorhand loopt dus op de schouders leunt, kun je hem wel bij drijven maar drijf je hem alleen maar meer in een duwende beweging, meer gewicht in je hand betekend meer op de voorhand,
Zelf zou ik starten met de schouders bij een paard wat op de voorhand loopt, leer het paard bv vanaf de grond de via de teugel de schouders te verplaatsen .
Zodat als je erop zit dat hij de indirecte teugelhulp snapt en als je daar controle over hebt kun je bv met een binnenachterbeen aan de slag, voel je te veel druk in je hand weet je dat je paard naar voren valt dus duwt in het achterbeen , dus probeer op de volte te rijden en de volte vergrote en verkleinen met je zit en indirecte teugelhulp , lukt dat ga dan eens aan schoudervoor denken , dus aan een meer dragend achterbeen denken, ga je daar weer de fout in weer met de schouders aan de slag

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:45

midgie schreef:
Wat is dan precies van achter naar voren rijden vraag ik me altijd af?
Als je paard op de voorhand loopt dus op de schouders leunt, kun je hem wel bij drijven maar drijf je hem alleen maar meer in een duwende beweging, meer gewicht in je hand betekend meer op de voorhand,
Zelf zou ik starten met de schouders bij een paard wat op de voorhand loopt, leer het paard bv vanaf de grond de via de teugel de schouders te verplaatsen .
Zodat als je erop zit dat hij de indirecte teugelhulp snapt en als je daar controle over hebt kun je bv met een binnenachterbeen aan de slag, voel je te veel druk in je hand weet je dat je paard naar voren valt dus duwt in het achterbeen , dus probeer op de volte te rijden en de volte vergrote en verkleinen met je zit en indirecte teugelhulp , lukt dat ga dan eens aan schoudervoor denken , dus aan een meer dragend achterbeen denken, ga je daar weer de fout in weer met de schouders aan de slag

Vandaar dat ik zijgangen heel belangrijk vind om een paard meer op de achterhand te krijgen! Zoals je zegt oefen je daar controle over de schouders en meer onderzetten van het achterbeen (binnen of buitenbeen al naargelang welke zijgang). Als mijn paard wat voorover wil gaan zijn enkele passen schoudervoor vaak al genoeg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:49

Citaat:
Citaat:
Zorgen dat het achterbeen actief er onder komt.

Basis idee: jouw zwaartepunt zit in je bekken, iets dichter bij je wervels dan je buik.
En als ruiters zitten we zogezegd op het diepste punt van de rug.

Gesteld: je trekt een lijn vanuit jouw zwaartepunt naar de grond: dan wil je graag dat de achterbenen/ hoeven bij deze lijn komen.

Je spaart namelijk je paard, en zijn/haar rug in het bijzonder als het dier het bekken kantelt, 'buik'spieren aanspant en jou op deze manier draagt.
(Dat een paard een groot gedeelte van het eigen gewicht op beide voorbenen draagt is niet erg, maar met ons gewicht en alles wat we allemaal vragen erbij wordt het teveel.)

En naar de letter van de wet is er verschil tussen 'een ruime pas hebben' en actief zijn, maar een dier dat sloft op de voorhand maakt doorgaans geen passen die zo ruim zijn dat er sprake is van overstappen.

...en dan is er ook nog eens een het wezenlijke verschil tussen de duwende en dragende achterhand.
Het duidelijkste voorbeeld is een mislukte uitgestrekte draf: allemaal kleine, haastige pasjes.
(Bij de uitgestrekte draf hoort het dier grotere passen te maken, neus voor de loodlijn en het hele dier stijgt een soort van op: de achterhand draagt. Bij die korte pasjes duwt de achterhand.)

Citaat:
Actief achterbeen is met kracht vanuit de achter hand naar voren komen.

...mag iedereen in mijn pet gooien.
Citaat:
Zie het als zitten op de kont.

Bekken kanteling wordt idd wel als 'gaan zitten' beschreven, maar beeldspraak blijft het.
(Er is niets mis met beeldspraak, maar laat het wel duidelijk zijn 'dat het maar een beeld is', of als je een prachige overgang galop-halt maakt puur op zit: een gevoel.)

Idem dito 'van achter naar voor rijden'.
Mag ook in die pet gegooid.
(Ik hoor er in, 'dat drijven belangrijker is dan trekken' - daar kan ik iets mee. En ik ken de verwante uitdrukking 'dat als je goed zit' of 'als je de achterkant goed op orde hebt, dat je het dan van voren cadeau krijgt'. Daar ben ik het mee eens, maar dan weet je "dat je niet moet trekken, maar iets anders moet doen". Op zich geldt hier het oud-hollandse 'nutscap endr waer' - maar verder blijft het errug vaag.)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:07

Ereste schreef:

Je paard is miss beter vooruit, maar is hij daardoor van de voorhand?
Op deze manier krijg je miss meer tempo maar geen voorwaarts

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:16

Marije_1997 schreef:
Ik heb nooit van de term gehoord hahaha. Mij is altijd geleerd om het achterbeen te activeren om van achter naar voor te rijden. Voorwaarts neerwaarts. Alle energie die je er achter in stopt voor "opvangen" zodat het paard kan gaan zitten op z'n kont als het ware. Dat is in mijn ogen hoe je een actief achterbeen krijgt.

Als je alle energie van voren opvangt dan duwt je paard en kan hij nooit zijn bekken kantelen,
Je paard moet zijn schoft gaan liften, dan pas kan hij van de voorhand afkomen, dus belangrijk is dat hij eerst de indirecte teugel hulp leert, als jij de schouders kan verplaatsen en dan op het juiste moment been geeft dan krijg je een beter en actiever dragend achter been,

Waarom drijf je en wanneer en wat doet en moet het paard ermee,
Op het verkeerde moment drijven zorgt dat je paard er niks mee kan en dus gaat duwen in je hand , dus zo kom je nooit ergens , ja vaak een sterk paard , of een paard achter de loodlijn of er voor, maar dan heb je een paard wat ten alle tijden zijn rug wegdrukt , dus ook nog heel erg slecht voor het paard zijn lijf,

Dus ja heel veel staat en valt met techniek, het is niet zomaar been en opvangen, daar tussen gebeurd heel erg veel en als trainer van jou paard zul je dat moeten leren , het hoe en vooral het waarom