hakken naar beneden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saartjuh__08

hakken naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 22:24

hoi :) :D op de manege als ik aan het rijden ben roept de instructrice altijd "hakken naar beneden"maar dat is heel ongemakkelijk en ik kan het nooit volhuoden hoe doe ik dit B-)

Marie111

Re: hakken naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:25

Probeer eens tenen naar binnen te draaien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:29

genoeg leesvoer te vinde op inernet met tips

daarnaast als je ze echt naar beneden drukt span je je been spieren en rijdt je dus niet met ontspannen beenligging, dit maakt dus dat je het niet kan volhouden.

in deze link staat het mooi uitgelegd
https://www.positiefpaardrijden.nl/hakk ... eit-fabel/

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:37

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je niet alleen focust op het hakken naar beneden. Dan heb je kans dat je je hakken naar beneden gaat drukken en onnodig spanning krijgt in je benen.

Draai dus inderdaad je tenen eens naar binnen. Je zult merken dat je benen dan ook beter aansluiten om de buik van het paard en je hakken ook automatisch meer naar beneden zullen gaan.

En dit zal in het begin niet aanvoelen als de meest comfortabele en/of natuurlijke houding, maar blijven proberen. Uiteindelijk wordt het makkelijker en voor je het weet hoef je er niet eens meer over na te denken.

En je kunt altijd vragen aan je instructrice om verdere toelichting. Als zij wat zegt kun je gerust aangeven dat het moeilijk is en vragen of ze tips heeft.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:42

Ik vind het niet heel handig dat veel instructeurs dit roepen. Vroeger werd dat ook altijd tegen mij geroepen en dat heeft geresulteerd in een hele verkeerde beenligging wat ik nu eindelijk na een hele lange tijd een beetje afgeleerd heb. Steunen op je beugels , tenen naar binnen en benen lang. Niet focussen op je hakken, dan steek je en je benen meestal af en je hebt heel veel spierspanning op je benen staan. Juist naar beneden drukken licht en rest gewoon aangesloten op de buik ipv naar buiten.

saartjuh__08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 22:44

bedankt voor de tips!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:48

saartjuh__08 schreef:
hoi :) :D op de manege als ik aan het rijden ben roept de instructrice altijd "hakken naar beneden"maar dat is heel ongemakkelijk en ik kan het nooit volhuoden hoe doe ik dit B-)

Een betere instructrice zoeken.

Hakken naar beneden is een trucje en eigenlijk onzin.
("Van 'tenen omhoog' wordt het been kort", ook zo raar.)

Tenen naar binnen: precies even raar als hakken laag, zo mogelijk nog vermoeiender.

Een goede instructeur weet: het been moet ontspannen afhangen
(...daarvoor is soms al correctiewerk nodig...)
de beugel komt tot het botje van je enkel,
dus bij een ontspannen been is die enkel 1 centimeter lager.

Heb je je hakken omhoog, ben je gespannen, uit evenwicht etc.
Goed om naar te kijken - maar gespannen en "wel" die hak naar beneden willen hebben - kolder.