Ruiter scheefheid - houding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Ruiter scheefheid - houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 19:16

Sinds een tijdje heb ik het roer helemaal omgegooid in de training van mijn paard. Vroeger ging alles een beetje op automatische piloot en stond ik er veel te weinig bij stil dat we de basis eigenlijk niet helemaal voor elkaar hadden. Dat is nu dus veranderd en ik ben weer van zo goed als nul opnieuw begonnen. Ik ben me nu ook veel beter bewust van hoe groot de invloed van mijn zit op mijn paard is, en besef nu dat mijn zit helemaal niet zo goed is als ik dacht dat hij was. Ik span me heel makkelijk op. Vooral als ik bijvoorbeeld voor het wijken één been moet aanleggen, voelt het alsof ik dat niet kan zonder de rest van mijn lijf mee op te spannen. Ook heb ik bij deze oefening het probleem dat ik mijn rechtse been best vlot en duidelijk genoeg kan gebruiken om hem duidelijk te maken dat hij moet wijken, maar links lukt dit veel minder. Ik kan mijn been er niet "hard genoeg in duwen" om het zo maar even te zeggen, en aangezien dit de slechte kant van mijn paard is doet hij het ook echt nog niet vanzelf met lichte hulp. Bij het wijken voor mijn linkerbeen gebeurt het dan ook snel dat ik weer helemaal verkramp. Zijn er specifieke oefeningen die ik naast het rijden kan doen om hier verbetering in te brengen?

Elisa2

Re: Ruiter scheefheid - houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:43

Sowieso als eerste: hoe geef je de hulpen voor het wijken?

Veel ruiters trekken namelijk hun onderbeen op en zo raak je vanzelf uit balans. Het mooiste is als je het been waarvoor je wilt wijken gewoon lang kan maken/ houden en deze op de plek van de singel houdt. Je gewicht iets meer op dat been zet en voila..paard kan veel makkelijker wijken voor het been op die manier. (zonder dat je hoeft te duwen) Op de moeilijkere kant kun je er een zweepje bij houden zodat je de achterhand wat aan kan tikken..of nog mooier, een beetje kan bijtikken achter je been.

Belangrijk is om te leren voelen..voelen wanneer je ontspannen zit, voelen wanneer je een spier aanspant en voelen wanneer je verkrampt. Als je goed kan voelen, voel je ook makkelijker wat er onder je gebeurd.
Wat je naast het rijden kan doen is alles wat je bewust maakt van je eigen lichaam qua voelen. Yoga, Tai Chi, Pilates...het boek over Centered Riding kan wellicht ook wat interessante inzichten geven.

lichtheid

Re: Ruiter scheefheid - houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:51

Voelen is alles.
Alle hulpen geef je met je HELE lichaam, je paard spiegelt in zijn lijf dat wat jij doet met het jouwe.
Hulpen, als ze goed zijn, zijn vrijwel onzichtbaar voor de buitenwereld, het is fluisteren.

Je uitgangspunt moet niet zijn dat je je paard "laat doen" maar dat je paard "met je mee gaat".
Waanzinnig interessant, oneindig....
Het is dansen met, niet laten dansen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 16:17

Bedankt voor de reacties!

Elisa2 schreef:
Sowieso als eerste: hoe geef je de hulpen voor het wijken?

Veel ruiters trekken namelijk hun onderbeen op en zo raak je vanzelf uit balans. Het mooiste is als je het been waarvoor je wilt wijken gewoon lang kan maken/ houden en deze op de plek van de singel houdt. Je gewicht iets meer op dat been zet en voila..paard kan veel makkelijker wijken voor het been op die manier. (zonder dat je hoeft te duwen) Op de moeilijkere kant kun je er een zweepje bij houden zodat je de achterhand wat aan kan tikken..of nog mooier, een beetje kan bijtikken achter je been.

Belangrijk is om te leren voelen..voelen wanneer je ontspannen zit, voelen wanneer je een spier aanspant en voelen wanneer je verkrampt. Als je goed kan voelen, voel je ook makkelijker wat er onder je gebeurd.
Wat je naast het rijden kan doen is alles wat je bewust maakt van je eigen lichaam qua voelen. Yoga, Tai Chi, Pilates...het boek over Centered Riding kan wellicht ook wat interessante inzichten geven.

Ik durf mijn been soms wel op te trekken inderdaad.. Ga er zeker op letten de volgende keer!

Ik ben er mij in ieder geval wel meer en meer bewust van aan het worden, van hoe ontspannen/gespannen ik ben. Het boek ga ik opzoeken!

lichtheid schreef:
Voelen is alles.
Alle hulpen geef je met je HELE lichaam, je paard spiegelt in zijn lijf dat wat jij doet met het jouwe.
Hulpen, als ze goed zijn, zijn vrijwel onzichtbaar voor de buitenwereld, het is fluisteren.

Je uitgangspunt moet niet zijn dat je je paard "laat doen" maar dat je paard "met je mee gaat".
Waanzinnig interessant, oneindig....
Het is dansen met, niet laten dansen.

Inderdaad, dat probeer ik nu meer en meer te doen, maar het valt niet altijd mee. Het lastige is ook dat hij helemaal niet makkelijk uit te zitten is, en als je lichtrijdt is het moeilijker om goed te voelen. Ben daarom nu heel hard bezig met ontspannen leren doorzitten op hem, en als ik dat lange tijd kan volhouden gaat dat volgens mij ook meehelpen in beter voelen.