Rambo micklem voor bitloos rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanne0404

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-05-20

Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:57

Hallo allemaal!

Ik wil gaan proberen om mijn pony bitloos te rijden. Ze is 14 en ik heb haar al 8 jaar met bit gereden. Ik wil de rambo micklem multi kopen aangezien je daar ook een bit in kan hangen en bitloos kan rijden. Mijn pony is redelijk heet en nerveus dus maak mij vooral zorgen dat ze niet reageert op bitloos.
Maar heeft iemand ervaring met de rambo en in het bitloos rijden ermee? En anders nog andere goede bitloze hoofdstellen?

Alvast bedankt voor de reacties! :D

Groetjes Sanne

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Re: Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:01

Ik heb hele goede ervaringen met de rambo micklem, zowel met bit als zonder! Paard heeft er altijd heel goed op gereageerd. Er zijn een heleboel verschillende bitloze hoofdstellen in allemaal verschillende modellen, ik zou vooral kijken op welk voor model jouw paard het best reageert.

Sanne0404

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-05-20

Re: Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 11:03

Het leek mij voor de overstap wel handig omdat het bit er wel aan kan tijdens het bitloos rijden. Zijn er anders nog andere bitloze hoofdstellen waarbij dit ook kan?

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Re: Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:09

Ik geloof dat er wel meer hoofdstellen zijn waarbij dit kan, maar die volgen allemaal hetzelfde model als de micklem. Ik zou dan persoonlijk wel de micklem nemen of anders misschien bijvoorbeeld een sidepull touwhalster combineren met je eigen hoofdstel.

Bij de overstap naar bitloos heb ik zelf het bit in 1 keer achterwegen gelaten, maar het juist opgebouwd in wat je van het paard vraagt. Ik ben bitloos gaan rijden, maar dat begon bij rondjes stappen door de bak, zonder moeilijke dingen te vragen. Gewoon stappen en kijken of je her en der een bochtje kan maken. Dat kan je dan uitbreiden naar draf en andere figuren rijden. In mijn ervaring zorg je er bij het combineren van bit en bitloos voor dat je te snel te veel wilt en ook snel naar het bit grijpt als het niet helemaal meteen soepel verloopt.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:40

Ook wij hebben een Rambo Micklem Multi, bevalt erg goed. Mijn dochter heeft de overstap van naar bitloos gemaakt door een tijdje met dubbele teugel te rijden, eentje aan bit en eentje aan neusriem, zodat ze die aan het bit erbij kon pakken als het nodig was. Nu rijdt ze in de bak en thuis op eigen terrein altijd bitloos, alleen buiten nog met beide voor de zekerheid. Maar eigenlijk reageert mijn paard op bitloos beter dan met bit. Bij halthouden had ze altijd de neiging bij mijn dochter om door de hulpen heen te lopen en nu bitloos reageert ze meteen op een veel kleinere hulp.

Ik heb destijds meerdere bitloze hoofdstellen gepast en uitgeprobeerd, dat kon toen via een site volgens mij bitloosrijden.nl. Ik weet niet of dat nog steeds kan maar ik vond dat toen heel fijn.

Sanne0404

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-05-20

Re: Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:49

De micklem leek mij ook wel een goed idee, zoals het rijden met twee teugels. Ik heb die van een stal genoot mogen passen. Ik vraag mij alleen nog af hoe de release daarvan is.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:02

Mijn vriendin heeft een paard gehad die ze reed met micklem multi. Ik heb geen ervaring met het bitloos rijden, maar dit paard was met een "normaal" hoofdstel heel strak in de mond, bit vast houden, sterk worden en door je heen lopen.

Ik heb nog nooit zo'n fijn paard in mijn handen gehad als toen. Dat komt gewoon puur omdat de drukpunten anders liggen, niet op de zenuwen. Ik denk dat je je paard alleen al door je hoofdstel van de zenuwpunten af te halen, heel anders wordt. En dat gaf mijn vriendin ook aan. Ze heeft haar met een "normaal" hoofdstel gereden tijdens de koop (en het proefrijden van haar paard) en toen was ze dus heel anders dan met de micklem.

Dus ik vind het zeker een aanrader. Wellicht heb je straks wel een heel ander paard in je handen :)

Sanne0404

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-05-20

Re: Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 17:31

Was dit ook bitloos? Als het voorste neusriempje straks zit dan zit er constante druk lijkt mij. En dan heeft je paard bitloos geen release. Ze heeft nu een engels hoofdstel met een lage en hoge neusriem en daar heeft ze verder geen problemen mee.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:49

foutje, per ongeluk 2 keer gestuurd :+
Laatst bijgewerkt door Sweetiee op 10-05-20 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:51

Je hoort een neusriem dan ook niet strak te doen ongeacht of je met of zonder bit rijd.
Je moet minimaal 2 vingers tussen het neusbeen en de neusriem kunnen doen. Ik doe m altijd los genoeg zodat er minimaal 2 vingers tussen kunnen, maar ik let wel altijd op dat de neusriem niet gaat schuiven als ik bijvoorbeeld aan de ene kant net iets meer druk heb dan aan de andere kant. (dit betekent niet dat je aan 1 kant moet gaan trekken om het even te testen want dan schuift alles wat niet belachelijk strak aangesnoerd zit, dit is gewoon met normale zachte druk hoe je hoort te rijden) :)
De micklem is een hele goede optie om bitloos mee te gaan rijden! Elk paard reageerd alleen anders op elk hoofdstel, dus het is gewoon even kijken of je paard deze druk fijn vind.

wat betreft de release is deze gewoon hetzelfde als wanneer je bv met een bit rijd. Als je veel druk op de teugels houd dan is er geen release en als je lekker licht rijd en het paard niet hangt dan heb je maar minimale druk maar eigenlijk moet je sowieso zo min mogelijk met druk in de mond of aan het hoofd rijden dus dan heb je gewoon een goede en directe release met een sidepull.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:51

Sanne0404 schreef:
Was dit ook bitloos? Als het voorste neusriempje straks zit dan zit er constante druk lijkt mij. En dan heeft je paard bitloos geen release. Ze heeft nu een engels hoofdstel met een lage en hoge neusriem en daar heeft ze verder geen problemen mee.


Nee was niet bitloos, was met bit :) Hoeft ook niet zo te zijn dat jou paard problemen heeft met een engels hoofdstel hoor. Maar ik ken (waaronder dit paard) paarden die zeker hinder ervaren van een hoofdstel en waarmee de micklem dus geholpen heeft.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:18

Als je echt volledig over wil stappen op bitloos zou ik geen Rambo Micklem doen. Dan is een goed sidepull hoofdstel wat goed past beter geschikt. De Micklem is leuk als je af en toe eens een rondje bitloos gaat rijden maar persoonlijk vind ik de ringen waar de teugels aan vast geklikt worden echt niet stevig genoeg om het hoofdstel 100% bitloos te gaan gebruiken. Tevens zitten de teugels naar mijns inziens dan ook niet op een fijne plek op het hoofd. Mijn paard die gewend is aan 100% bitloos vond het overigens totaal geen fijn hoofdstel.

Sanne0404

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-05-20

Re: Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:16

Dank jullie allemaal voor de reacties! ik heb denk ik een hoofdstel gevonden dat ik zou willen proberen

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Rambo micklem voor bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:19

Ik rij mijn fjord 100% bitloos op de micklem en hij reageert er super op. Als je wilt overstappen kun je in het begin op 2 teugels rijden.