Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 10:04

Mijn paard gaat altijd tegen mijn hand in, heb echt al veel pb'tjes met mensen gestuurd, maar niets lijkt te helpen, binnenkort beginnen de wedstrijden weer, en zou dit jaar toch graag eens naar B2 overgaan Knipoog Nu het probleem hou je de teugels op de juiste lengte en begin je wat te vragen gaat zijn hoofd hoger en hoger, mijn lesgever zei dat ik een ander bitje moest gebruiken. Hebben jullie misschien een ideetje? Het moet natuurlijk ook een bit zijn dat ik mag gebruiken op wedstrijd.

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:11

Ik weet niet wat je er nu in hebt hangen, maar in de praktijk is het niet vaak het bit wat tegen de hand zijn veroorzaakt. Maar je kunt het proberen. Als je nu met enkelgebroken rijdt, hang je er eens een dubbelgeborken in, of je probeert eens een wat dikker/dunner bitje. Het kan hoor, dat je paard het bit niet prettig vindt, maar dan merk je dat ook met longeren ed. en had je het waarschijnlijk al veel eerder gemerkt.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 11:13

een gewoon enkelgebroken, en heb het ook al veel langer gemerkt als nu, maar we zijn altijd blijven proberen. Met longeren het merken hoe dan wel? Tja als ik er bijzetteugels aanhang blijft ie gewoon omhoog met zijn hoofdje ook al trekt ie erdoor bijna zijn mond kapot (bij wijze van spreken hè) En haken op de tanden heeft ie ook niet. Ook heeft hij nog nooit geschuimt op dit bit. Hij neemt het dus gewoon niet aan, voelt alsof ie de hele tijd het bit tussen de tanden knelt, alsof ie schrik heeft dat je hem pijn gaat doen

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:13

In dat geval zou ik lekker eens een dubbelgebroken bitje indoen, misschien ook wel wat dunner dan je nu hebt.
Ik krijg trouwens tijdens het lezen van je bericht een gevoel binnen dat hij angstig is op de mond, het gewoonweg eng vindt.

Rij voor de grap eens een keertje met een sidepull?

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 12:49

Dat denken wij ook dat hij echt 'mishandeld' geweest is in zijn mond, als je wilt aangalopperen voel je echt da hij zich inhoud en het minste dat je even te veel contact hebt zwiert hij met zijn hoofd. Terwijl je echt bijna niets doet, tja voor de grap eens met een sidepull rijden.. Niemand in mijn omgeving heeft dit, maar morgen ga ik naar de paardenwinkel en allerlei verschillende soorten bitjes meebrengen, maar hoopte dat iemand een nuttige tip zou kunnen hebben Knipoog

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:13

Gewoon een normaal bit. Ws gaat het paard niet tegen het bit in, maar geef je niet de juiste hulpen. Daarin zou jouw instructeur je ook moeten kunnen helpen? Wat bedoel je met overgaan naar de B2? De B2 bestaat toch niet meer? Er is alleen B en dat is de laagste klasse.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 14:53

B2 bestaat nog wel toch hier in België, zit nu al een jaar in B1 en zou dit jaar toch graag overgaan naar B2, de juiste hulpen geef ik wel degelijk, op een ander paard lukt dit wel (weet ook wel dat niet elk paard hetzelfde is), het minste druk dat ik zet, gaat hij in verzet kijk eens in mijn profiel de eerste foto van heros (groepsfoto) hoe hij daar staat, met zijn nek en hoofd

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 14:55

Afbeelding hier heb de foto er zelf afgehaald, zo loopt hij dus als je hem iets vraagt, is ondertussen al wat verbetert, maar zo erg deed hij (soms doet) het soms, ik sta dus helemaal links

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:01

ok, mijn fout, ik dacht dat in Bels dezelfde klassenindelingen waren als in Nederland.

Op de foto zie ik dat je de rechterteugel strak hebt en de linker in een boogje hangt. Je paard moet dus meer op 2 teugels komen. Bovendien staat de achterhand er absoluut niet onder.
Het probleem moet voorwaarts opgelost worden. Eerst moet je paard luisteren naar de beenhulpen en goed terugkomen op de zithulpen. Dat hij daarbij evt. niet zo nageeflijk is, is geen ramp. Als dat in orde is, kun je meer aan de nageeflijkheid gaan werken. Licht contact houden met de mond en vragen. Blijven letten op het voorwaarts aan de hulpen. Goede instructie is hierbij echt heel belangrijk!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 16:10

Scum schreef:
Op de foto zie ik dat je de rechterteugel strak hebt en de linker in een boogje hangt. Je paard moet dus meer op 2 teugels komen. Bovendien staat de achterhand er absoluut niet onder.
Het probleem moet voorwaarts opgelost worden. Eerst moet je paard luisteren naar de beenhulpen en goed terugkomen op de zithulpen. Dat hij daarbij evt. niet zo nageeflijk is, is geen ramp. Als dat in orde is, kun je meer aan de nageeflijkheid gaan werken. Licht contact houden met de mond en vragen. Blijven letten op het voorwaarts aan de hulpen. Goede instructie is hierbij echt heel belangrijk!

idd, ik stond hier ook stil, en probeerde zijn hoofd richting fotograaf te draaien Bloos Eerst reageerde hij niet op beenhulpen (enkel om vooruit te vliegen) dit is ondertussen al veel beter, hij heeft ook al leren opzij gaan voor mijn benen wat in het begin echt onmogelijk was, dus dit is zo goed als in orde (wordt nog volop aan gewerkt) maar echt zelfs met licht contact in de mond houd hij zijn hoofd zo hoog, maar goed het gaat hem niet over die achterhand e.d. Gewoon of een ander bitje hieraan iets zou kunnen helpen, al was het alleen maar om hem te laten voelen dat het anders ook kan...

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:55

misschien heeft hij last van zijn rug, als je hem vraagt aan de teugel te lopen. of last van zijn mond als je aan zn mond zit, door bv haakjes.

[o]

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 21:39

rug is al gechekt geweest, zadel is aangepast, haakjes zijn weg (moet wel terug komen, maar hij heeft het altijd gedaan), volgens mij hebben ze hem gewoon echt mishandeld in zijn mond

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:04

Ik denk dat het niet aan het bit ligt, maar aan de rugspieren van je paard.
En rugspieren moeten getraind worden door de ruiter. Als de ruiter dit lange tijd niet goed doet kan het paard zo vast gaan zitten dat elke keer als die naar beneden wil het hem zeer doet.
Hier moet je hem doorheen rijden en daar ben jij nu niet kundig genoeg voor. Hier is een hulpmiddel voor.
De thiedemanteugel. Deze zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd in de juiste houding moet brengen zodat jij de rug kan trainen door overgangen te rijden. Ookal ben jij dus rijtechnisch nog niet in staat om aan de teugel te rijden.
Als je paard na een paar weken weer losser is in de rug kan je heel voorzichtig de teugel er weer af halen als je los gereden hebt.
Als dat goed gaat kan je de teugel helemaal weg laten en een wedstrijdje rijden.
Doe dit wel samen met je instructie zodat die kan beoordelen of de teugel goed zit en je hem goed gebruikt.
Succes

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 08:00

Je zegt dat het hem niet gaat over de achterhand.Is dit niet één van de belangrijke punten waar je moet op letten als je een paard aan de teugel wilt rijden. Misschien eerst je paard voorwaarts neerwaarts te rijden ,dan kan hij zijn rugspieren beter ontwikkelen.
Ik zelf denk dat een ander bit weinig gaat veranderen.Gewoon effe aan de basis doorwerken,dat hij terug leert nageven.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 11:49

PeppySan schreef:
Ik denk dat het niet aan het bit ligt, maar aan de rugspieren van je paard.
En rugspieren moeten getraind worden door de ruiter. Als de ruiter dit lange tijd niet goed doet kan het paard zo vast gaan zitten dat elke keer als die naar beneden wil het hem zeer doet.
Hier moet je hem doorheen rijden en daar ben jij nu niet kundig genoeg voor. Hier is een hulpmiddel voor.
De thiedemanteugel. Deze zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd in de juiste houding moet brengen zodat jij de rug kan trainen door overgangen te rijden. Ookal ben jij dus rijtechnisch nog niet in staat om aan de teugel te rijden.
Als je paard na een paar weken weer losser is in de rug kan je heel voorzichtig de teugel er weer af halen als je los gereden hebt.
Als dat goed gaat kan je de teugel helemaal weg laten en een wedstrijdje rijden.
Doe dit wel samen met je instructie zodat die kan beoordelen of de teugel goed zit en je hem goed gebruikt.
Succes

thanks! hier heb ik iets aan, ik dacht toch echt wel dat het gewoon lag aan zijn harde mond en het niet accepteren van zijn bit (schuimen doet hij niet, hij klemt het echt vast). Nog maar eens de thiedemanteugel eraan hangen dus

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 11:52

vvexx schreef:
Je zegt dat het hem niet gaat over de achterhand.Is dit niet één van de belangrijke punten waar je moet op letten als je een paard aan de teugel wilt rijden. Misschien eerst je paard voorwaarts neerwaarts te rijden ,dan kan hij zijn rugspieren beter ontwikkelen.
Ik zelf denk dat een ander bit weinig gaat veranderen.Gewoon effe aan de basis doorwerken,dat hij terug leert nageven.

probeer ergens te zoeken waar ik gezegd heb dat de achterhand niet belangrijk is? maar vind het nergens terug??! dat is inderdaad een van de belanrijkste dingen, maar als hij nog niet eens het bit aanneemt kan ik ook nooit deftig overgangen leren maken, het enige wat ie kent is vooruit vliegen, dus ik zoek gewoon een bitje wat ie accepteert zodat ik dringend aan het werk kan

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:41

Zo te horen vlucht hij weg van het been.Misschien hen leren dat hij niet steeds moet wegvluchten op het been.
Een thiedeman is slechts maar een hulpteugel ,op wedstrijd kan je die ook niet gebruiken dus daar heb je weinig aan.
Kan je hem is niet laten rijden door je instructeur ?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:21

Probeer eens met een halster in de bak te rijden.
Als hij dan nogsteeds doet wat jij zegt dan ligt het dus aan zijn rug of nek(bv verschoven wervel, druk en knijp eens van zijn oren naar zijn staart over de wervels en als hij dan reageerd door bv zijn oren naar achteren te doen heb je de pijnlijke plek gevonden)
Mijn oude verzorgpony deed het ook en hij had last van zijn rug.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:05

vvexx schreef:
Een thiedeman is slechts maar een hulpteugel ,op wedstrijd kan je die ook niet gebruiken dus daar heb je weinig aan.
Kan je hem is niet laten rijden door je instructeur ?


Dat een thiedeman niet gebruikt mag worden op wedstrijden heb ik in mijn verhaal verteld, en ook de noodzaak om het weer af te bouwen, maar een instructeur erop zetten is ook een tijdelijke oplossing hoor! of wilde je die wel mee laten rijden op een wedstrijd Haha!
Iedereen schopt altijd zo tegen een hulpteugel aan, maar soms heb je even zo een hulp nodig voor behoud van je paard.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:05

Ik rij zelf ook met een thiederman omdat een martingaal niet de inwerking heeft die ik wil en vaak in de weg zit.
Ik gebruik hem op het 1ste ringetje en alleen maar om te zorgen dat ze haar hoofd niet te hoog houdt.
Een thiederman is daar eigenlijk niet voor bedoeld.
Hij is eigenlijk om er voor te zorgen dat er constant druk op het bit staat(niet veel gewoon in contact) en dat als jij je teugels ineens opneemt het paard geen schok in zijn mond krijgt.
Ik ga vandaag voor het eerst met mijn nieuwe bit rijden.
Ik heb een dubbelgebroken kneveltrens gekocht.
Mijn pony trekt namelijk soms zo hard terug als ik bv links wil dat ik bang ben dat ik haar pijn doe (word ze ook hard in de mond van).
Met halster doet ze dat veel minder en de knevels geven die zelfde druk aan de zijkant van haar snoet.
Vandaar dit nieuwe bit.

Larome

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Meerhout, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 01:09

Als je paard zijn bit niet wil aannemen moet je zeker geen dunner bit in doen. Dat is scherper en daarmee verzet hij zich waarschijnlijk nog meer. Je paard moet eerst voorwaarts zijn, dus van achter naar voren gereden worden zodat de achterhand eronder is, voordat je hem aan de teugel kan gaan rijden. Als een paard zo erg tegen het bit is zal je veel geduld moeten hebben en hem vertrouwen in jou te laten krijgen. Een hulpteugel kan goed werken. dan hoef je niet op alles te letten. Jij kan hem dan voorwaarts gaan rijden en ondertussen worden zijn rugspieren sterker.
Veel succes!

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:49

vvexx schreef:
Je zegt dat het hem niet gaat over de achterhand.Is dit niet één van de belangrijke punten waar je moet op letten als je een paard aan de teugel wilt rijden. Misschien eerst je paard voorwaarts neerwaarts te rijden ,dan kan hij zijn rugspieren beter ontwikkelen.
Ik zelf denk dat een ander bit weinig gaat veranderen.Gewoon effe aan de basis doorwerken,dat hij terug leert nageven.


Nergens in dit topic stond vermeld dat hij niet over de achterhand gaat! Elk paard moet werken met de achterhand om de rugspieren te kunnen lossen en de buikspieren aan te spannen, vandaar ontstaat ook de nageeflijkheid.. Ik denk dat je de kwestie met het bit niet moet uitsluiten! Veel mensen rijden met een te dun bit voor een veel te gevoelige mond en zelfs al ga je voorwaarts neerwaarts rijden, dan kan een te dun bit in de mond nog voor spanning zorgen en het minste beetje spanning kan ervoor zorgen dat het paard niet wil meewerken

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:50

Larome schreef:
Als je paard zijn bit niet wil aannemen moet je zeker geen dunner bit in doen. Dat is scherper en daarmee verzet hij zich waarschijnlijk nog meer. Je paard moet eerst voorwaarts zijn, dus van achter naar voren gereden worden zodat de achterhand eronder is, voordat je hem aan de teugel kan gaan rijden. Als een paard zo erg tegen het bit is zal je veel geduld moeten hebben en hem vertrouwen in jou te laten krijgen. Een hulpteugel kan goed werken. dan hoef je niet op alles te letten. Jij kan hem dan voorwaarts gaan rijden en ondertussen worden zijn rugspieren sterker.
Veel succes!


Helemaal akkoord over het bit zelf, maar je moet ook weten dat enkel een rechtgericht paard de rug kan ontspannen en de buikspieren spannen! Dit is ook iets dat mensen vaak vergeten
Enkel een rechtgericht paard kan je tegen het bit vooruitrijden...

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:09

Een ander bit kan wel degelijk wat uitmaken. Er zijn best veel paarden die de werking (notenkraker-effect op de onderkaak, en het bit kan in het verhemelte prikken) van een enkelgebroken bit absoluut niet fijn vinden. Die van mij steekt met een enkelgebroken zijn kop in de lucht en gaat rennen. Een dubbelgebroken of ongebroken bit kan dan echt wel iets uitmaken. Een bit wat vaak makkelijk aangenomen wordt is een ongebroken Happy mouth bit (kunststof, geen rubber!!).
Hoe reageert hij gewoon bij het aannemen van de teugels (lichte druk)? Gaat de kop de lucht in, of is dat alleen als je echt probeert hem tegen het bit aan te rijden?

En een dunner bit is niet per difinitie scherper, je moet gewoon kijken wat bij je paard past, en daarbij dus ook de vorm van de mond. Een paard met weinig ruimte zal een dunner bit fijner vinden, die van mij krijgt zijn kaken niet eens op elkaar met een bit van meer dan 18mm. Een paard met veel ruimte en dunne lagen zal weer beter lopen op een dikker bit.

De domste tip hier vind ik om het met een Thiedeman op te lossen, dat is symptoombestrijding, en geen oplossing voor het hele probleem. Je paard zal inderdaad zijn hoofd naar beneden houden, omdat hij niet anders kan, maar zodra je hem eraf haalt, bestaat het probleem nog steeds, en zal hij ook hetzelfde gedrag vertonen. Rijtechnisch dus geen enkele waarde.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:45

ben het helemaal met supertje eens

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers