Zijn jullie VOOR of TEGEN een slof-teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:39

Ik ben voor bij een ruiter die er echt goed mee om kan gaan.
Alleen zie ik in mijn omgeving, maar ook op bokt dat er veel ruiters zijn die denken dat ze dat ding er goed aan hebben hangen, maar het toch zeker niet zo is.
En dan ben ik zeer fel tegen.

Verder is het een hulpmiddel, dus die je hoogstens een paar keer nodig hebt om ff j paard iets duidelijk te maken, maar dus niet voor weken achter elkaar aan te hangen. En die mening heb ik ook over andere hulpmiddelen.

Verder rij ik er nooit mee, want tot nu toe heb ik het zo ook op kunnen lossen.
En vind persoonlijk dat idee veel fijner.
Want ik hoef in het bos (als voorbeeldje) geen spijt te krijgen dat ik de slof die ene keer niet om heb gehangen, maar wel nodig had, want ik ga pas naar het bos als ik weet dat ik zo genoeg controle heb.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:13

Nou als er toch nog een topic over wordt geopend dan mag er ook nog wel een rel veroorzaakt worden Haha!
Mijn stelling.....
de genen die het hardst brullen dat de slof zielig is, op welke manier dan ook gebruikt, kunnen er niet mee rijden, anders hadden ze wel wat anders gebrult.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:00

sherwood schreef:
Nou als er toch nog een topic over wordt geopend dan mag er ook nog wel een rel veroorzaakt worden Haha!
Mijn stelling.....
de genen die het hardst brullen dat de slof zielig is, op welke manier dan ook gebruikt, kunnen er niet mee rijden, anders hadden ze wel wat anders gebrult.



Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:26

pearl_tje"]
[quote="sherwood schreef:
Nou als er toch nog een topic over wordt geopend dan mag er ook nog wel een rel veroorzaakt worden Haha!
Mijn stelling.....
de genen die het hardst brullen dat de slof zielig is, op welke manier dan ook gebruikt, kunnen er niet mee rijden, anders hadden ze wel wat anders gebrult.


Waarom moet je er mee rijden dan? Juist, omdat je niet kunt rijden en het oplost met er een slof aan te hangen, handig hoor. Scheve mond

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:29

Kwaliteit stopt, waar het "leer"-werk begint......

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:34

Astragirl schreef:
Waarom moet je er mee rijden dan? Juist, omdat je niet kunt rijden en het oplost met er een slof aan te hangen, handig hoor. Scheve mond



Das niet helemaal waar. De slof kan een geweldig hulpmiddel zijn en het kan ook meer kapotmaken dan je lief is......... Haha! Haha! Haha!

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:35

Ik ben geen fan van het gebruik van hulpteugels. De meeste problemen kan je rijtechnisch oplossen. Toch kan ik me voorstellen dat je er bij een bepaald paard makkelijker doorheen komt als je er een keer een slof om hangt. Als dit vakkundig gebeurd heb ik hier geen moeite mee. Ik zou er zelf geen gebruik van maken maar als ik een Franke Sloothaak ermee zie rijden kan ik me daar echt niet druk om maken.

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:48

Bij een jong paard is juist het leermoment voor het paard heel belangrijk. Wanneer dit op een eerlijke en rustige manier gaat, is dit het beste. Komen er problemen en neemt je paard jou in de maling en kun je dit oplossen door een goed gebruik van de slof lijkt me het geen slechte zaak een slof te gebruiken.
Maar hoe komt het dat je paard jou in de maling kan nemen? Bij een jong paard, dat jij en alleen jij africht, kan jij de oorzaak zijn. Dan lijkt het me verstandiger een goede instructeur te nemen dan er een slof aan te knopen. Maar als het paard dit om een andere reden doet kan de slof heel handig zijn.
Ik ben iig blij dat ik het bij mijn jonge paard nooit nodig heb gehad Lachen

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:45

ik ben ervoor mits hy goed gebruikt word..maar liever zonder vanalles eraan..

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:42

Ben er in princiepe tegen maar kan je zo rijden dat je em alleen op de goede momenten gebruikt en weer op tijd loslaat dan niet.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:36

Astragirl"]
[quote="pearl_tje"][quote="sherwood schreef:
Nou als er toch nog een topic over wordt geopend dan mag er ook nog wel een rel veroorzaakt worden Haha!
Mijn stelling.....
de genen die het hardst brullen dat de slof zielig is, op welke manier dan ook gebruikt, kunnen er niet mee rijden, anders hadden ze wel wat anders gebrult.


Waarom moet je er mee rijden dan? Juist, omdat je niet kunt rijden en het oplost met er een slof aan te hangen, handig hoor. Scheve mond
[/quote]
anky kan vast ook niet rijden dan Haha! Clown

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:14

Ik wil gewoon zeggen dat ik vind dat een slof een soort van symptoonbestrijding is en niet de echte oorzaak aanpakt. Natuurlijk gaat het sneller met een slof en het paard zal ook nageven, maar dan door dwang en niet omdat hij zich ontspande en je vertrouwde. Maar elk zo zijn manier natuurlijk, ik zal nooit er 1gebruiken. Lachen

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:43

Ik ben er niet voor en niet tegen. Ik vind dat hij bij goeg gebruik geen kwaad aanricht dus waarom niet?
Maar je moet niet verwachten dat je met een slof alle problemen zo oplost. Ik zou vooral bij een jong paard goed op het gebruik letten want je verpest anders meer dan je lief is

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:50

[quote="Fitzroy"]Ligt er aan in welke omstandigheden. Voor veiligheid: prima. Met dressuurtraining gebruik ik hem liever niet, maar ik ken ook mensen die uitstekend met een slof over weg kunnen.

Ik ga helemaal met Fitzroy mee!!!!
Ik gebruik hem alleen wanneer mijn paardje weer eens wat druk is en ik een buitenrit moet maken (ivm bak) en toen we naar het strand zijn geweest van de herfst, mijn friesje wordt dan behoorlijk sterk en drammerig en met slof kan ik haar dan net wat beter de baas!

In de training gebruik ik de slof echter niet (bij mijn pony eerder soms wel) Bloos

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:51

ik ben heel erg tegen en niet alleen bij een jong paard ook bij een oud paard
ik vin dat je het op een eerlijke manier moet kunnen winnen
en niet het paard onder druk zetten zodat hij geen kant meer op kan

een paard heeft netzoveel rechten als wij en wij moeten hun niet gaan misbruiken

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:32

Ik vind het een slecht hulpmiddel, ongeacht hoe je er mee rijdt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:03

Sonja schreef:
Ligt eraan om welk paard 'ie zit en wie 'm vast heeft Haha!


En "waarom" hij gebruikt wordt.. verder helemaal mee eens!

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:57

tegen, omdat heel veel mensen hem op een oncorrecte manier gebruiken.
als een goede ruiter met een stille hand hem correct gebruikt dan vind ik het anders, dan kan het wel.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:13

hoi,ik ben er niet tegen,vind het een goed hulpmiddel,zodra je h;m goed gebruikt,ik heb hem vaak nodig,maar gebruik hem losjes...

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:16

hoi,ik ben er niet tegen,vind het een goed hulpmiddel,zodra je h;m goed gebruikt,ik heb hem vaak nodig,maar gebruik hem losjes...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:18

TEGEN slofteugel en VOOR goed les krijgen!

josien78
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:23

Zwaar tegen het gebruik van de slofteugel!!!!! Afgelopen weekend is er weer een paard dodelijk gewond geraakt door dat klote ding. Hoeveel moeten er nog zo aan hun einde komen??!!!!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:46

a gus heeft z'n baasje er zo aan getrokken in de galop dat ie over de kop geslagen is en nu z'n nek heeft gebroken??? Tuurlijk.
Geloof er geen bal van. Moet je van goede huize komen wil je zo sterk zijn dat je een paard in de galop kan laten koppeltjeduikelen. Geloof me ook met een slof is je paard nog altijd de sterkste, al ie niet wil, dan lukt het niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:18

Ik ben niet faliekant tegen de slof. Soms ben je genoodzaakt om die toch te gebruiken. Maar het enige paard dat ik ooit met slof gereden heb, is Paddy, puur omdat de rem nog niet voldoende werkte, alleen daarvoor en niet anders.

Je kunt ook beter de slof gebruiken in sommige gevallen, om te voorkomen dat je zelf te sterk moet worden, te veel hand en te veel been gaat gebruiken, wat eigenlijk nog veel storender is voor het paard. Maar als je de slof niet goed gebruikt, kun je hem weer beter helemaal niet gebruiken.

Liesje89

Berichten: 9928
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:28

Levy schreef:
Kwaliteit stopt, waar het "leer"-werk begint......


Je hebt ze ook van het meteriaal van springteugels Clown


By the way, ik ik een tijdje met shet x welsh met een slof gereden, want die was echt onhandelbaar ... Nu is het een heel leuke pony om te rijden, en ze is ook heel gehoorzaam. Ze gaat makkelijk aan de teugel enzo.

Wanneer je een slof goed gebruikt (ik gebruikte hem onder begeleiding van m'n lesmens), en er mee om kan gaan ben ik niet tegen. Kun je er niet mee omgaan kun je beter een gogue/chambon omhangen.