In September heb ik een 8-jarige merrie gekocht die nog een veulen aan de voet had.
Ze is aangeboden als recreatie/fokmerrie omdat ze volgens de eigenaren niet geschikt is voor de sport.
Zij gaven aan de ze nog groen is en vertrouwen nodig heeft, vraag die ik stelde was waarom een 8-jarig paard nog groen is.
Zij gaf aan dat ze moeite heeft om het bit te accepteren en dreigt omhoog te komen en ze daarom niet geschikt is voor de sport. De fokker had daarom gekozen om een veulentje met haar te fokken. Zij kocht de merrie voor het veulen.
Dit jaar wil ik haar laten insemineren (veulen zal blijven en de merrie ook) maar ben ik haar ook aan het oppakken om lekker te gaan rijden. En te kijken wat ze leuk vind, bos crossen, springen, duin/strand, dressuur etc ik vind alles leuk zolang mijn paard het leuk vind.
Ik ben gestart met alleen maar grondwerk, longeren etc, dit pakte ze goed op en is braaf. Opstappen gaat ook prima en weg stappen is spannend maar doet ze prima. Dit kan alleen met losse teugel, zodra ik de teugels aanneem rustig klapt ze om in spanning, gooit hoofd omhoog en zet haar ondernek vast, galopperen op de plaats en dreigen met steigeren.
Ik les 1x per week en gaat goed vooruit maar ze blijft ontzettend met haar hoofd gooien en afgelopen maandag stond ze met de les een paar keer recht overeind (Dit deedt ze eerder ook al maar afgelopen maandag was de spanning hoger). Ze is het weekend voor het eerst het land op gegaan met de kudde mee dus wel een verandering wat extra spanning kan brengen.
Echter heeft de eigenaresse dit problem al aangekaart, dus ik wist wat ik kocht. Ik probeer nu te achterhalen waar het probleem zou kunnen liggen en of dit werkelijk te verhelpen is.
Longeren met bijzet, touwtjes oid doet ze prima en accepteert ze de druk prima. Het lijkt dus de assocatie met de ruiter te zijn.
Zij is voordat we zijn gaan rijden en (zoveel mogelijk) eventuele pijn uit te sluiten;
- Bij koop klinisch gekeurd ( slappe achterhand, keuring was 3 maanden na bevalling. wat de slappe achterhand verklaarde)
- 2x cranio sacraal behandeld
- Fysio is geweest
- Rug & hals zijn op de foto gezet
- Zadel laten aanmeten & nagekeken
- Tandarts is geweest ( 2 ruinentanden verwijderd, waarvan 1 ontstoken, hoeken zijn weggeslepen wat haar wangen openhaalde.
- hoofstel en bit laten aanmeten door bitfitter, wij rijden nu met een Neue Schule turtle
Afgezien van de tandarts is er niets bijzonders uitgekomen, Fysio en cranio sacraal therapeut gaven aan dat ze wat vast zat. Niets ernstigs en is hiervoor behandeld.
Wij lessen 1x per week met een instructice die voornamelijk jonge paarden zadelmak maakt, zij geeft aan dat dit voornamelijk vertrouwen is maar wellicht zijn hier bokkers waar het probleem bekend voor komt.
Klein stukje beeld, ik heb film evt dit kan op aanvraag (sta liever niet bekend op het WorldWideWeb