Krachtraining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annvdg

Krachtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 21:01

Hoi,

Ik ben weer mijn pony aan het oppakken voor het springen na onze blessures, maar ik merk dat veel kracht en souplesse weg is en dat ze moeilijk rustig blijft galloperen en dat voltes moeilijk zijn. Ik wil graag weer gaan springen, maar zonder kracht en souplesse kom ik niet ver.
Heeft iemand tips om haar meer kracht te laten krijgen?

maralyn

Re: Krachtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:04

Wat voor blessures heeft hij of zij gehad?

annvdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 22:58

maralyn schreef:
Wat voor blessures heeft hij of zij gehad?

Peesblessure, heeft ze niet bij mij gehad, maar bij haar vorige eigenaar

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:12

Als het niet zo flauw klonk zou ik zeggen 'dressuur'.

Uiteraard niet 'hij moet in de krul', gewrichten (bijvoorbeeld hals, kaak) op slot (want dan is souplesse onmogelijk).

Afhankelijk van het advies van de dierenarts kun je al beginnen met overgangen rijden op zit en gewicht. (Ik mag graag de bijdrage van Airnt citeren mbt de halve ophoudingen, ik rijd ze liefst zonder teugels en het geldt voor alle overgangen naar een 'langzamer gang'.)
Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

Ook zou je eerst met 'werken aan de hand' de zijgangen kunnen aanleren, en dan in het zadel gebruiken als gereedschap. (Dier in travers zetten ipv hard aan de teugels trekken is uiterst nuttig tijdens het parcours!!)

Verder veel halsstrekken en oefeningen om te spelen met het zwaartepunt naar voor en achter. ('Schakeltje binnen draf of galop', met verschillende teugellengtes, etc.)

En spelen met cavaletti: in een bochtje, wisselende hoogte of als iemand je helpt de balken wijder of dichter bijeen leggen. En dan met lange teugel kijken of hij er recht over gaat, ook als de afstand moeilijk wordt. (En dan krachttraining voor het 'binnen' achterbeen, de kortere pas. Grote volte in galop bijvoorbeeld.)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:28

Geef het de tijd en ga niet voor de snelle oplossing. Daardoor heeft je pony weer sneller de blessure terug. Als ze nu nog geen kracht heeft om lang te galoperen en voltes te rijden. Ga je eerst in de stap voltes rijden. Desnoods begin je met een halve volte en ga je daarna weer rechtuit. Je zult merken dat je pony dan op een gegeven moment steeds soepeler en sterker wordt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:00

Janneke, nee dat klinkt niet flauw en dat is niet flauw. Het is de basis.

Op eigen benen leren lopen, van achteren naar voren.
Zoek hiervoor een correcte instructeur.
Vooral rustig aan opbouwen, blessures blijven een zwakke plek.

Kracht en balans is vaak een ding. Maar juist door balans krijg je kracht.

Zowel verticale als horizontale balans.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:04

Ook ik ga mee. Geef het ruim tijd. Bouw in baby stapjes op en geef rust. Ook als je denkt dat ie geen rustmoment nodig heeft toch even doen.

De kans dat je er lang plezier van gaat hebben is zo veel groter.

Je bent begonnen aan een paard met een blessure, dus je koos ervoor. Geef het tijd en je zult zien dat je er geen spijt van gaat krijgen

Succes

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:29

Knert schreef:
Ook ik ga mee. Geef het ruim tijd. Bouw in baby stapjes op en geef rust. Ook als je denkt dat ie geen rustmoment nodig heeft toch even doen.

De kans dat je er lang plezier van gaat hebben is zo veel groter.

Je bent begonnen aan een paard met een blessure, dus je koos ervoor. Geef het tijd en je zult zien dat je er geen spijt van gaat krijgen

Succes

Inderdaad!
Super toevoeging knert

(Complimenten mag toch?)

Zelf houdt ik voor een niet blessure gevoelig paard elke acht weken één tot twee weken vakantie aan.