Staken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wins8976

Staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 00:20

Hi!

Ik zit momenteel met een (klein) probleem. Ik rijd een 7 jarige ruin bij, lief beest, af en toe eigenwijs maar zeker fijn te rijden!
Nu is hij liever lui dan moe, maar over het algemeen prima actief aan mijn been.
Nu had ik vandaag, nadat ik +/- 20min aan het rijden was (veel overgangen), dat hij er plotseling genoeg van had en niks meer wilde doen. Nu ben ik van mijzelf vrij streng, en heb ik hem na vele pogingen (met stilstaan, achteruitlopen, bokjes geven) weer vooruit kunnen krijgen, waarna het na 3 rondes en figuren rijden wéér begon.. Blijkbaar deed hij dit gister ook bij zijn bijrijder. Allemaal leuk en aardig, maar hij bepaalt natuurlijk niet wanneer de training is afgelopen, maar ik kreeg hem hierna met geen mogelijkheid meer vooruit, waardoor ik uiteindelijk wel moést afstappen. (Hoofd omlaag, achteruit lopen, bokken etc. Begon weer helemaal opnieuw), nu is dit echt voor de eerste keer en ken ik dit absoluut niet van hem terwijl ik hem zeker al 7 maanden rijd.
Iemand tips om hier toch consequent mee om te gaan of iemand die hier ervaring mee heeft?
Hoor het graag! :)

Liefs

alice0cullen

Re: Staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 01:04

Heeft die verder nog eigenaardig heden met longeren of aan de hand werken? En ben wel benieuwd naar het ras. Merk je na het rijden nog wat aan hem of kun je hem gewoon meenemen naar stal?

Staken kan aan veel dingen liggen van vastlopen in de hulpen van de ruiter, tot ongemakken van het zadel en natuurlijk pijn. Vanachter een beeldscherm is dit natuurlijk lastig bepalen. Heb je geen instructie die je hier verder mee kan helpen?

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:24

Daar is zo niets redelijkerwijze van te zeggen.
Plaats een video van een minuut of twee met het staken.
We moeten de gelaatsuitdrukking en de lichaamshouding van je paard kunnen zien.

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 08:42

alice0cullen schreef:
Heeft die verder nog eigenaardig heden met longeren of aan de hand werken? En ben wel benieuwd naar het ras. Merk je na het rijden nog wat aan hem of kun je hem gewoon meenemen naar stal?

Staken kan aan veel dingen liggen van vastlopen in de hulpen van de ruiter, tot ongemakken van het zadel en natuurlijk pijn. Vanachter een beeldscherm is dit natuurlijk lastig bepalen. Heb je geen instructie die je hier verder mee kan helpen?

Met longeren luistert hij perfect! Luistert naar mijn stem, loopt dan lekker nageeflijk en los door z’n lichaam! Het is een KWPN (Adamo x L.A.)
De hoefsmid, tandarts en zadelmaker zijn pas nog geweest en heb ook niet het gevoel dat het hieraan ligt!
Zodra ik stop (stil ga staan) is meneer super braaf, dan denkt hij namelijk dat hij klaar is (denk ik?), maar zodra ik een lichte hulp geef om verder te stappen, weigerde hij gelijk. Het lijkt gewoon ontzettend op klier gedrag en genoeg hebben van de training en niet verder willen..
I.v.m. Corona mogen wij nu geen lessen meer volgen, dus zij kan er helaas niet naar kijken..
Zal het wel de volgende keer proberen te filmen, maar ik ben bang dat het een bui is, dat als je er niet consequent mee omgaat, hij denkt; prima, zodra ik staak, mag ik lekker terug naar stal en eten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:00

Omdat het de eerste keer is in 7 maanden denk ik dat er een aanleiding geweest is voor dit gedrag, verzuring oid. Je hebt het prima aangepakt die 1e keer, hij mag geen succes hebben met het gedrag.

Wat doet hij aan de longe?

Wbt het rijden zou ik zeggen, probeer eens wat vaker aan een lange teugel te stappen tussendoor. Op die manier kun je in ieder geval voorkomen dat het teveel voor hem wordt fysiek of mentaal en dan kun je uit proberen hoe hij daar op reageert. Of hij bijv. weer begint te staken zodra je hem oppakt..of dat het juist positief werkt.

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 09:08

Elisa2 schreef:
Omdat het de eerste keer is in 7 maanden denk ik dat er een aanleiding geweest is voor dit gedrag, verzuring oid. Je hebt het prima aangepakt die 1e keer, hij mag geen succes hebben met het gedrag.

Wbt het rijden zou ik zeggen, probeer eens wat vaker aan een lange teugel te stappen tussendoor. Op die manier kun je in ieder geval voorkomen dat het teveel voor hem wordt fysiek of mentaal en dan kun je uit proberen hoe hij daar op reageert. Of hij bijv. weer begint te staken zodra je hem oppakt..of dat het juist positief werkt.

Aan de longe is hij echt heel braaf, je moet wel goed blijven opletten, aangezien hij dus liever lui dan moe is, en dan bijvoorbeeld (als jij even niet oplet) terugvalt van de draf naar stap, voor de rest prima voorwaarts, staakt niet etc.
Ik probeer hem (hij heeft in de week alleen op vrijdag en zaterdag “vrij”, op de wei etc), na een paar rondjes losstappen, eigenlijk hem meteen aan het werk te zetten, met juist veel stappen ertussen door (ook halsstrekken) etc. Daarna pakt hij het rijden en mijn hulpen prima weer op. Het kwam ook echt uit het niets, hij was 20/25min echt lekker bezig, galop-draf-galop (op de lange stukken (overgangen) word hij iig actiever van aan mijn been), daarna veel draven en stappen ook met verlenging van de hals), toen was ik aan het draven en out of nowhere begon het staken.
Wellicht heeft hij dan misschien spierpijn gehad van de bijrijder de dag ervoor, maar zij heeft hem toen licht getraind (veel stap-draf), hij begon dat gedrag wel te vertonen bij haar, nu dus ook bij mij helaas.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:49

Wat ik vaak deed bij paarden die niet meer wilde lopen is het uit balans halen. Dus linksom of rechtsom sturen en dan zo ver de hals laten buigen dat ze wel weer hun benen moeten verzetten. Zodra ze dit doen gelijk weer proberen door te stappen, stopt ie weer, dan weer hetzelfde doen. Soms een rondje om hun as laten draaien als ze nog erg twijfelachtig willen gaan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:57

Wins8976 schreef:
Elisa2 schreef:

Aan de longe is hij echt heel braaf, je moet wel goed blijven opletten, aangezien hij dus liever lui dan moe is, en dan bijvoorbeeld (als jij even niet oplet) terugvalt van de draf naar stap, voor de rest prima voorwaarts, staakt niet etc.
Ik probeer hem (hij heeft in de week alleen op vrijdag en zaterdag “vrij”, op de wei etc), na een paar rondjes losstappen, eigenlijk hem meteen aan het werk te zetten, met juist veel stappen ertussen door (ook halsstrekken) etc. Daarna pakt hij het rijden en mijn hulpen prima weer op. Het kwam ook echt uit het niets, hij was 20/25min echt lekker bezig, galop-draf-galop (op de lange stukken (overgangen) word hij iig actiever van aan mijn been), daarna veel draven en stappen ook met verlenging van de hals), toen was ik aan het draven en out of nowhere begon het staken.
Wellicht heeft hij dan misschien spierpijn gehad van de bijrijder de dag ervoor, maar zij heeft hem toen licht getraind (veel stap-draf), hij begon dat gedrag wel te vertonen bij haar, nu dus ook bij mij helaas.

Ik ken dit wel bij sommige paarden als ze echt, echt aan het werk moeten dat ze dit gedrag laten zien. Net het stukje voordat ze volledig loslaten en nageeflijk worden zeg maar...alleen staken is wel extreem.
Misschien net nog een stapje te moeilijk voor hem..het belangrijkste is om het gedrag voor te zijn. Dus goed voelen tot hoever je kan gaan, wat hij moeilijk vind hem zsm uit het gedrag te halen. Niet forceren, niet vechten maar hem er ook geen succes mee laten hebben.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:09

hoelang geleden is het zadel gecheckt ? een 7 jarig paard kan nog heel veel veranderen in bespiering namelijk .

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:40

"Echt aan het werk moeten" als paarden daar een hekel aan hebben komt dat door pijn. De mens kan wel vinden dat hij door moet gaan, het paard, vanuit zijn evolutie, die zijn lijf wil sparen, denkt daar anders over. Ik geef het paard gelijk. Bodybuilden doet pijn...

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:48

Als hij dit normaal nooit doet, en nu ineens wel op zo'n duidelijke manier; probeert je paard je iets te vertellen. Ik snap dat je eerst niet toegaf en hem aanpakte zodat het geen aangeleerd gedrag wordt, maar hij kan bijvoorbeeld pijn hebben.

Dit kan komen door een niet goedpassend zadel (verandering van bespiering i.v.m leeftijd) maar bijvoorbeeld ook een maagzweer.
Of, wat ook goed kan als ik je reacties lees, dat je het toch te moeilijk/zwaar voor hem maakt. Misschien is het voor jou niet te zwaar, maar wel voor je paard. Zeker als hij normaal al zo zuinig is met energie.
Natuurlijk kan ik dat niet zeggen vanaf een computerscherm, maar het is wel met zekerheid te zeggen dat hij je iets duidelijk wilt maken. Jou keuze of je er naar luistert of niet..

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 19:11

Absolem schreef:
hoelang geleden is het zadel gecheckt ? een 7 jarig paard kan nog heel veel veranderen in bespiering namelijk .

Dit is 1 maand geleden gecheckt en alles lag toen prima!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:12

Je omschrijft het paad als liever lui dan moe. Als ik je goed begrijp wordt hij 5 dagen per week gereden door verschillende ruiters en heeft hij 2 opeenvolgende dagen vrij.
Kan het niet zijn dat hij er gewoon niks aan vindt om 5 opeenvolgende dagen rondjes te lopen ?
Je zou hem eens een week of 2 vrij kunnen geven en dan minder keren per week rijden en korter om te zien of hij dan niet wat enthousiaster wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:16

dan zou ik ook zeggen bekijk het maar :)

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 19:17

Weidemaatje schreef:
Als hij dit normaal nooit doet, en nu ineens wel op zo'n duidelijke manier; probeert je paard je iets te vertellen. Ik snap dat je eerst niet toegaf en hem aanpakte zodat het geen aangeleerd gedrag wordt, maar hij kan bijvoorbeeld pijn hebben.

Dit kan komen door een niet goedpassend zadel (verandering van bespiering i.v.m leeftijd) maar bijvoorbeeld ook een maagzweer.
Of, wat ook goed kan als ik je reacties lees, dat je het toch te moeilijk/zwaar voor hem maakt. Misschien is het voor jou niet te zwaar, maar wel voor je paard. Zeker als hij normaal al zo zuinig is met energie.
Natuurlijk kan ik dat niet zeggen vanaf een computerscherm, maar het is wel met zekerheid te zeggen dat hij je iets duidelijk wilt maken. Jou keuze of je er naar luistert of niet..

Ik wil hem natuurlijk niet overbelasten etc, maar probeer hem sowieso al niet te moeilijk te rijden. Ik focus mij vooral eig veel op de overgangen en actief aan mijn been krijgen. Daarnaast rij ik hem ook niet langer dan maximaal 40 min omdat hij anders zijn focus verliest en ik liever kort en goed train, dan lang en niets zegmaar. Daarom vind ik het zo moeilijk om erachter te komen of het inderdaad iets van pijn is (terwijl hij vorige maand helemaal gecheckt is), of dat het gewoon echt een puber streek is. Zijn bijrijder is namelijk gelijk gestopt toen hij staakte, zou dit dan misschien niet een oorzaak zijn dat hij het nu ook bij mij probeert?
Sowieso ga ik maandag even afwachten hoe hij aanvoelt en hoe hij het doet, wil hem zeker niet beschadigen!

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 19:19

Sclimpre schreef:
Je omschrijft het paad als liever lui dan moe. Als ik je goed begrijp wordt hij 5 dagen per week gereden door verschillende ruiters en heeft hij 2 opeenvolgende dagen vrij.
Kan het niet zijn dat hij er gewoon niks aan vindt om 5 opeenvolgende dagen rondjes te lopen ?
Je zou hem eens een week of 2 vrij kunnen geven en dan minder keren per week rijden en korter om te zien of hij dan niet wat enthousiaster wordt.

Klopt! Hij wordt 5 dagen in de week gereden, op maandag eig altijd rustig gelongeerd (i.v.m. eventuele spierpijn), op dinsdag-woensdag-donderdag-zondag bereden.
Ga dit zeker meenemen en kijken of het wellicht helpt! :)
Laatst bijgewerkt door Wins8976 op 03-04-20 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:19

puberstreken is een menselijke gedachte
overigens is 40 minuten helemaal niet perse weinig. En overgangen rijden etc kan heel zwaar zijn

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 19:25

Kinke schreef:
overigens is 40 minuten helemaal niet perse weinig. En overgangen rijden etc kan heel zwaar zijn

Ik denk ook zeker menselijk, aangezien ik ook niet echt in zijn koppie kan kijken. Ik dacht eerst aan pijn, maar je zou denken dat hij dan vanaf het begin zou protesteren? (Ik probeer mee te denken hè), 40min is ook niet kort, maar zijn trainingen zijn meestal 30min en 40 zijn uitschieters als hij fijn aanvoelt.

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 19:26

Kinke schreef:
dan zou ik ook zeggen bekijk het maar :)

Zou je dit kunnen verantwoorden? Zie nu niet waar je het over hebt helaas.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:30

Goed dat je er in ieder geval al rekening mee houdt! Je zegt dat hij helemaal gecheckt is, dat zou dan dus betekenen dat het (waarschijnlijk!) niks lichamelijks is.
Heb je andere dingen ook gecheckt zoals de ligging van het zadel, ligging van het bit in de mond, misschien bijzet dat niet lekker zit bij hem?

Ik denk inderdaad dat het deels waar is dat hij het nu ook bij jou doet omdat het bij de bijrijder lukte, maar er moet dus ook een reden zijn dat hij staakte bij haar. Was het toen minder heftig? Ken je je bijrijder goed? Misschien deed zij/hij iets tijdens het rijden wat het creëerde, bijvoorbeeld te hard zijn in de hulpen.

Het klinkt, zoals hierboven al gezegd is, aardig saai voor je paard. Doe je ook weleens wat anders met hem? Pas op dat het niet routinewerk wordt. Dit soort ongewenst gedrag kan namelijk ook uit verveling komen. 40 minuten, zeker met veel overgangen, is wel zwaar voor je paard. Onderschat dat niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:34

Wins8976 schreef:

5 dagen per week aan de bak met verschillende personen
En hoe is zijn verdere ritme? Hoeveel buiten? Met eten? etc etc

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 19:35

Weidemaatje schreef:
Goed dat je er in ieder geval al rekening mee houdt! Je zegt dat hij helemaal gecheckt is, dat zou dan dus betekenen dat het (waarschijnlijk!) niks lichamelijks is.
Heb je andere dingen ook gecheckt zoals de ligging van het zadel, ligging van het bit in de mond, misschien bijzet dat niet lekker zit bij hem?

Ik denk inderdaad dat het deels waar is dat hij het nu ook bij jou doet omdat het bij de bijrijder lukte, maar er moet dus ook een reden zijn dat hij staakte bij haar. Was het toen minder heftig? Ken je je bijrijder goed? Misschien deed zij/hij iets tijdens het rijden wat het creëerde, bijvoorbeeld te hard zijn in de hulpen.

Het klinkt, zoals hierboven al gezegd is, aardig saai voor je paard. Doe je ook weleens wat anders met hem? Pas op dat het niet routinewerk wordt. Dit soort ongewenst gedrag kan namelijk ook uit verveling komen.

Van de 3 dagen dat ik rij, zijn er 2 dressuurmatig en 1 springen. Ik merk zelf dat hij véél enthousiaster is qua springen (het lijkt iig alsof hij dit echt tof vindt), de bijrijder zelf doet alleen dressuur. Wellicht kan ik inderdaad wel gewoon vaker een spring training inlassen (i.p.v. dressuur), het lastige vind ik wel, dat ondanks dat ik zelf springen ook 10x leuker vind, ik natuurlijk dressuurmatig ook stappen wil zetten.
Ik ga sowieso nog een keer even aan de bijrijder vragen wat de reden was dat hij staakte, ze zei toen dat hij ook de gehele tijd braaf was en in een keer niet meer wilde na 20min)

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 19:40

Kinke schreef:
Wins8976 schreef:

5 dagen per week aan de bak met verschillende personen
En hoe is zijn verdere ritme? Hoeveel buiten? Met eten? etc etc

Hij staat elke dag buiten met zijn maatjes van 7u s’ochtends tot 5u in de namiddag. Krijgt (draversbrok) of muesli bijgevoerd omdat hij veel beweegt. Verder maken we 1x in de 2 weken een buitenrit met andere paarden!

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:40

Wins8976 schreef:
Kinke schreef:

Ik denk ook zeker menselijk, aangezien ik ook niet echt in zijn koppie kan kijken. Ik dacht eerst aan pijn, maar je zou denken dat hij dan vanaf het begin zou protesteren? (Ik probeer mee te denken hè), 40min is ook niet kort, maar zijn trainingen zijn meestal 30min en 40 zijn uitschieters als hij fijn aanvoelt.

Ik snap dat je zo denkt, maar dat is niet helemaal waar. Paarden laten van nature geen pijn zien (en verschilt ook per ras). Daarom is het vaak ook moeilijk om te ontdekken wat er precies aan de hand is als het dier ziek is. Wanneer het overigens teveel voor ze wordt, kan dit uiten in bijvoorbeeld staken. Dus het maakt niet uit wanneer het paard het aangeeft, daaruit kan je niet echt opmaken of het over pijn gaat of niet. :)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:09

Wins8976 schreef:
Van de 3 dagen dat ik rij, zijn er 2 dressuurmatig en 1 springen. Ik merk zelf dat hij véél enthousiaster is qua springen (het lijkt iig alsof hij dit echt tof vindt), de bijrijder zelf doet alleen dressuur. Wellicht kan ik inderdaad wel gewoon vaker een spring training inlassen (i.p.v. dressuur), het lastige vind ik wel, dat ondanks dat ik zelf springen ook 10x leuker vind, ik natuurlijk dressuurmatig ook stappen wil zetten.
Ik ga sowieso nog een keer even aan de bijrijder vragen wat de reden was dat hij staakte, ze zei toen dat hij ook de gehele tijd braaf was en in een keer niet meer wilde na 20min)

Wat fijn dat jullie allebei springen zo leuk vinden! Dan zou het voor je paard (en jou!) inderdaad misschien leuker zijn om wat vaker te springen. Maar dat betekend natuurlijk niet dat je dressuur hoeft op te geven, dat bedoel ik ook niet. Je moet vooral blijven doen wat goed voelt, maar wel wat goed voelt voor jullie allebei.

Wissel het bijvoorbeeld een keer af met een fijne wandeling aan de hand, of een keer vrij-springen. Je kan ook een keer cavaletti meepakken en er wat leuks van maken. Hiermee creëer je ook bespiering en dat helpt juist ook weer voor bij het dressuur. Zoals het spreekwoord luidt; er leiden meerdere wegen naar Rome!

Ik ben benieuwd wat je bijrijder als reden geeft en of het minder heftig was bij haar. :)