Moeilijk motiveerbaar paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annikoe

Moeilijk motiveerbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 11:22

Hoi Bokt,

Ik loop nu een poosje tegen iets aan en ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben.
Mijn paard is namelijk (vind ik) lui en zwaar om te rijden in de bak en ik krijg hem eigenlijk niet gemotiveerd.

Jack wordt in mei 5 jaar oud en is nog redelijk groen. We rijden ongeveer een jaartje nu en doen het rustig aan.

Even vooraf: Zadelpasser is geweest, tandarts is geweest, 4 maanden geleden is osteopaat geweest en ik moet nog een vervolgafspraak maken. Hier is niks geks uit gekomen trouwens :)

Hij is in de bak heel zwaar aan het been en liever lui dan moe. Het is een heel nuchter paard dus ook niet snel onder de indruk van de zweep (niet dat ik hem afros, maar gewoon een tikje om zijn aandacht erbij te krijgen en hem meer voorwaarts te krijgen). Ik heb heel veel moeite om hem bijvoorbeeld langere tijd in draf te houden, hij stopt er dan gewoon zelf mee.
En ik ben zelf hypermobiel dus het kost mij ook heel veel energie om hem constant voorwaarts te drijven waardoor ik zelf ook snel moe word. Ik ben zelf ook wel weer begonnen met sporten om meer conditie en spieren op te bouwen.

Ik heb elke week een uur les en ik ben daarna vaak moeier dan hem, lijkt me niet helemaal de bedoeling :Y) Soms is hij zelfs amper bezweet. Hij is ook eigenlijk te dik, en ik wil hem dus meer laten bewegen.

Met longeren is hij ook redelijk lui, maar krijg ik hem dan vaak beter voorwaarts dan onder het zadel. Als we de bossen in gaan is hij té voorwaarts :+ En heb ik hem nog niet goed onder controle. Ik zou heel graag met Jack naar buiten willen, maar ik wil dus eerst in de bak een aantal dingen bevestigd hebben voordat ik het echt aandurf om naar buiten te gaan.

Jack staat trouwens 24/7 buiten, in de zomer strookbegrazing en nu op een groot stuk zand met een slowfeeder met onbeperkt hooi. Ik ben er 3-4 keer per week en op de dagen dat ik er ben krijgt hij vitaminebrok.

Ik heb zelf het idee dat hij gewoon echt geen plezier haalt uit het rijden in de bak. Aangezien hij buiten dus wel altijd erg enthousiast is en ik hem eigenlijk constant moet inhouden.
Maar ik vind het belangrijk dat hij eerst goed leert reageren op mijn hulpen en zijn lichaam goed gebruikt. Maar aan de andere kant denk ik, misschien moet ik het maar gewoon doen en gewoon naar buiten gaan. Dat hij dan vanzelf rustiger wordt naarmate we vaker bosritten maken.

Ik ben benieuwd of iemand misschien tips heeft voor ons! Of mensen met soortgelijke paarden die hun ervaringen willen delen. Maar hou het alsjeblieft lief, ik ben hier ook alleen maar om te leren :)

Hier nog een foto van mijn spekkie:
Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:29

Ik hoop dat je engels verstaat. Warwick Schiller heeft hierover net een video op youtube gezet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:31

Ga eens op zoek naar flegmatiek paard, er gaat waarschijnlijk een wereld voor je open!

Hoe meer jij doet, hoe minder hij doet. Dat moet je gaan omdraaien.

Die van mij is net zo, liever lui dan moet idee en dan buiten gas er op. Maar in de loop der jaren geleerd niet wat te doen, waar geen reactie op volgt. Wat nu tot gevolg heeft dat ze op de pinken te rijden is, zowel voorwaarts als terug.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 11:38

Bedankt voor de snelle reacties al!

rina schreef:
Ik hoop dat je engels verstaat. Warwick Schiller heeft hierover net een video op youtube gezet.

[ Video ]

Gelukkig is mijn engels gewoon goed haha, dankjewel! Ik ga er vanavond even rustig naar kijken.

MarliesV schreef:
Ga eens op zoek naar flegmatiek paard, er gaat waarschijnlijk een wereld voor je open!

Hoe meer jij doet, hoe minder hij doet. Dat moet je gaan omdraaien.

Die van mij is net zo, liever lui dan moet idee en dan buiten gas er op. Maar in de loop der jaren geleerd niet wat te doen, waar geen reactie op volgt. Wat nu tot gevolg heeft dat ze op de pinken te rijden is, zowel voorwaarts als terug.

Ik had hier inderdaad nog niet van gehoord! Het klinkt ergens wel logisch en ook heel erg herkenbaar als ik het zo lees. Toevallig waren we met mijn les afgelopen weekend bezig met minder drijven, want ik ben inderdaad geneigd om dat veel te doen :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:40

Dit soort paarden trainen wij korter, als je een uur rijd rijd je de motivatie er uit. 20 min/30 min max. Goed actief rijden en stoppen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:44

ruitje schreef:
Dit soort paarden trainen wij korter, als je een uur rijd rijd je de motivatie er uit. 20 min/30 min max. Goed actief rijden en stoppen :)

Dit :j

En probeer het in de bak leuker te maken voor hem; balkjes, pionnetjes, zeiltje, paraplu's of andere interessante dingen waar je mee kan oefenen. En een goede afwisseling tussen rijden, longeren en ander grondwerk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:46

Bij een flegmatiek paard komt vaak bij dat de ruiter de neiging heeft om ietwat ingezakt te raken door het vele overbodige drijven (kost kracht). Dat onbewust zwaarder zitten en aanspannen van de benen werkt echter juist als een rem (hinderen van vrije beweging).
Het is belangrijk om ook in de zit een naar voren uitnodigende houding te houden.
Ik weet niet of dat bij jou zo is, maar misschien eens op letten.

Overigens heb ik destijds mijn flegmatiekje gewoon buiten doorgereden en aan de hulp gezet en toen pas in de bak verder gegaan. In de bak had ik die echt niet zomaar in galop gekregen voor de eerste keer, dus deed ik dat maar op een veld met een hoop stemhulp totdat de beenhulp erop zat :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:48

Inderdaad korter rijden, veel afwisseling en waarom zou je niet eens spelletjes te paard doen. Sommige paarden vinden dat heel leuk. Met ballen in emmers gooien, wedstrijdje met een ander paard. Parcoursje uitzetten met dingen waar hij tussendoor moet over wat cavaletti om overheen te stappen etc. Als hij er plezier in krijgt zal hij ook wel vlotter worden.

Verder natuurlijk consequent rijden, niet bij elke stap drijven, maar hem leren dat hij door moet lopen zolang jij dat vraagt. Op een geslaagd moment stoppen en belonen.

Ik had mijn best vlotte paard een tijdje door iemand anders laten berijden (omdat ik fysieke problemen had) en toen was hij ook zo sloom geworden. Hij viel steeds uit draf. Goed voorwaarts rijden loste het snel op.

OH ja, let vooral op dat je niet én drijft met je benen, én tegenhoudt met je handen. Ik zie dat best vaak gebeuren. Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, maar voor alle zekerheid zeg ik het toch maar even.

Cilianne

Re: Moeilijk motiveerbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:00

Eeu, ik hoor mijn instructeur eeuwig tegen mij herhalen, slow horse = legs off, fast horse = leggs on,

Ik heb dus dezelfde, in de bak was ik in het begin doodop en hij nog fris, buiten in groep had ik rode handen ...
En ja zo weinig mogelijk hulpen werkt echt, je moet enkel consequent daarin zijn, (enkel ;( :D )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:15

Bij dit soort paarden kan het ook geweldig werken om te gaan clickeren met voedselbeloning. Wel starten met grondwerk en de oefening voedselweigeren als het een vreetzakje is :)

MikeyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:38

rina schreef:

[ Video ]

Ben ook erg geïnteresseerd in deze video. Maar kan het zijn dat deze video niet openbaar is?
(Krijg een melding dat de video beperkt is en ik me moet aanmelden met een G-suite account)...

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 13:23

Bedankt voor de tips! :)

Clickertraining is hij inderdaad al bekend mee! Dat vindt hij vaak wel leuk want hij is wel erg voedselgericht. Ik zal eens kijken of ik dat misschien ook kan combineren met het rijden, is dat goed te doen?
Ik ben gelukkig wel zacht met mijn handen vind ik, dus ik heb niet het idee dat ik hem aan de voorkant rem. Hooguit misschien met mijn zit, omdat ik dan teveel drijf. Ik zal er eens op letten.

Ik zal eens kijken of ik misschien iets van pionnetjes kan scoren, balkjes pakken we soms al eens mee.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:31

Alsof het over mn eigen paard gaat. Al is die van mij wat ouder en buiten niet te snel, maar precies goed!

Leuke dingen doen helpt: obstakels in de bak zoals balken, pionnen of een hindernisjes of een trail-poort.
Mijn bijrijdster gaat met haar naar buiten (zelf ben ik niet zo'n held en ga ik het liefste met een groep of 1 ander mee) als het weer het toelaat, daar wordt ze ook blij van.
Los rijden op en om het erf is ook een tip die ik heb mee gekregen van mijn instructrice. En vooral zelf niet te hard willen werken!
Ik rijd ook niet te lang per keer: 30 min a 45 min.

Je zou ook nog naar voer kunnen kijken voor meer energie; maar je wilt geen bommetje onder je kont...
Laatst bijgewerkt door mairead op 03-03-20 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:32

Heel herkenbaar van een paardje dat ik vroeger heb gehad. Zij werd ook 'sloom' al we eens in de bak reden. De bak was niet te zwaar, namelijk een eb en vloed bak (waar rij jij in?), maar ze vond het gewoon stom. Meerijden met een lesuur met andere paarden vond ze ook niet leuk. Alleen als we afwisseling deden met wat balkjes, dan was ze nog een beetje te porren (ook niet te lang), maar het liefst was ze gewoon op buitenrit. Gelukkig was dat ook het liefste wat ik deed, dus dat scheelde. Maar ik snap dat je de basis er in de bak wel in wilt hebben. Stoppen als het goed gaat, dat is het enige wat ik je mee kan geven. Door blijven gaan (een vol uur is bij een verveeld paard best lang), werkt averechts. Rij 20 minuten en dan wat anders doen. Uitstappen langs de weg bijvoorbeeld en dan steeds een stukje langer.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:48

Cilianne schreef:
Eeu, ik hoor mijn instructeur eeuwig tegen mij herhalen, slow horse = legs off, fast horse = leggs on,

Ik heb dus dezelfde, in de bak was ik in het begin doodop en hij nog fris, buiten in groep had ik rode handen ...
En ja zo weinig mogelijk hulpen werkt echt, je moet enkel consequent daarin zijn, (enkel ;( :D )

Dat is wel een beetje het hele eieren eten, consequent zijn in wat je vraagt en beloont. Daar gaat het bij de meeste mensen fout, de ene dag zijn ze blij met dit en de andere dag met dat; voor een paard is dat niet heel helder.

Ik denk trouwens wel dat je bij alle soorten paarden je benen eraan moet houden omdat elk paard je been moet accepteren en de juiste reactie moet tonen. Met je been eraf houden bereik je niets met een paard dat niet wil lopen.

Maak het interessant voor je paard en niet door allerlei troep mee te nemen maar door hem te leren welke reactie de juiste is en dat je daar oprecht blij mee bent. Daag hem uit zijn lijf te gebruiken en beloon hem voor alles wat hij goed doet. Maarrrr, wees ook streng in de reactie die je verwacht en laat het er niet te makkelijk bij zitten, want als je ergens aan begint dan moet je het ook afmaken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:49

Hier ook zo eentje..

Echt frustrerend....

Dus lees even mee!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:53

mijn ruin deed dat vroeger ook.
heb toen ander les genomen, meer klassiek gericht.
hij kreeg moeilijkere oefeningen en toen werd het ineens wel een fris en voorwaarts dier die zin in werken had...ik reed overigens nooit langer dan een half uurtje in de bak
kijk dus of de manier van rijden wel bij jullie past?

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 15:20

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben! Ik was een beetje bang om een topic te openen, omdat Bokt soms nogal kritisch kan zijn :o Maar ik ben heel blij met het meedenken en de tips!

Ik ga kijken of ik kortere stukjes kan rijden, meer afwisseling en consequenter met mijn hulpen in het rijden en proberen of ik de clickertraining misschien kan combineren met het rijden. En als straks de avonden weer wat langer worden dat we vaker naar buiten kunnen, dat zal hij ook wel leuker vinden denk ik. :)

Wij hebben trouwens wel een fijne bak, zeker niet te zwaar. Dus het zal echt liggen aan de hulpen die ik geef en de manier waarop ik hem rij.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:13

Pipodipo schreef:
Cilianne schreef:

Dat is wel een beetje het hele eieren eten, consequent zijn in wat je vraagt en beloont. Daar gaat het bij de meeste mensen fout, de ene dag zijn ze blij met dit en de andere dag met dat; voor een paard is dat niet heel helder.

Ik denk trouwens wel dat je bij alle soorten paarden je benen eraan moet houden omdat elk paard je been moet accepteren en de juiste reactie moet tonen. Met je been eraf houden bereik je niets met een paard dat niet wil lopen.

Maak het interessant voor je paard en niet door allerlei troep mee te nemen maar door hem te leren welke reactie de juiste is en dat je daar oprecht blij mee bent. Daag hem uit zijn lijf te gebruiken en beloon hem voor alles wat hij goed doet. Maarrrr, wees ook streng in de reactie die je verwacht en laat het er niet te makkelijk bij zitten, want als je ergens aan begint dan moet je het ook afmaken.

Dan verschillen we hier lichtjes van mening :D , ik ben het er zeker mee eens dat je paard je been moet accepteren en de juiste reactie tonen, juist vandaar dat ik bij elke drafpas drijven of ondersteunen echt niet consequent vind, dus eenmaal been en bij de juiste reactie been eraf. Lijkt me ook veel aangenamer voor beide partijen.

Maar ik veronderstel dat dit mogelijk een verschillende manier van aanpak is en ieder paard is anders. Ik heb in klassieke dressuurlessen ook geleerd om constant beenhulp te geven en te ondersteunen, maar bij mijn ijslander werkt het toch iets anders :D . En voor mij werkt het laatste beter dan het eerste (iets met luie ruiters rijden het langst :D )

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:31

Cilianne, er staat nergens dat je elke pas moet drijven, dat maak jij er van. Maar stel nou dat je op een paard zit dat dat niet of nauwelijks reageert op je hulp, hoe ga je dan de hulp weglaten? En vooral wanneer? Consequent zijn is dan heel erg moeilijk en soms moet je ook echt op je punt blijven en dat is voor heel veel ruiters erg lastig. Dit soort oplossingen moet je niet zien in een uurtje of een weekje, je kunt er gerust maanden over doen om tot een acceptabel resultaat te komen. Daar moet je zin in hebben en je moet beschikken over een lange adem en een heleboel geduld. Maar het komt goed.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:09

Absoluut, het heeft me inderdaad maanden gekost om dat drijven dat hij bij de vorige eigenaar gewoon was eruit te krijgen, en ik gebruikte haar als referentie (letterlijk elke beweging werd begeleid :D Ik werd al moe toen ik het zag 8-) ). Het is ook gewoon heel verleidelijk en als je jezelf filmt merk je dat je heel wat meer doet dan je denkt. Ik ook nog altijd, het is voor beiden een leerproces.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:18

Probeer inderdaad je paard naar voren te laten gaan denken. Dit bereik je het best door overgangen en schijnovergangen te gaan rijden en veel af te wisselen. Misschien wordt hij wat heter van een paar sprongetjes? Maar ik rijd in draf soms een paar passen trager, alsof je naar de stap wilt en dan weer vooruit en gelijk middendraf erachteraan. Of stukje galop. Van veel schakelen worden ze ook minder lui op het been. Probeer om niet diverse rondjes in hetzelfde tempo te rijden, maar elke keer je tempo te veranderen.

Voor buiten zou mijn tip zijn er een slofteugel of martingaal aan te hangen. Als hij nog niet zo bevestigd is buiten en fris en enthousiast, dan heb je een betere rem. Het moet wel veilig blijven namelijk. En het voordeel is dat je niet extra inwerkt als het niet nodig is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:18

Mijn vorige paard was ook erg flegmatiek. Hij was altijd behoorlijk aangepakt en heel traditioneel benaderd waardoor hij er echt geen enkele lol meer in had. Hij stond liever stil dan dat hij liep/werkte. Dat ben ik gaan gebruiken om hem te belonen. Goed gereageerd ol wat ik vroeg? Bam! Op de plek stil, teugels los en blijf maar staan. Daarna weer verder. Na een paar keer werd hij bloedfanatiek. Waar mijn huidige paard zichzelf overstijgt als ik haar beloon met mijn stem en een kriebel werd mijn vorige echt beloond door dat rustmoment. Klassiek gevalletje van omdenken :)

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:29

Die van mij is ook een beetje zo.. erg lui in de bak, voornamelijk met dressuurwerk. Buiten gaat het gaspedaal er op.
Belangrijk, wees zelf een luie ruiter! Wees consequent, been is been, en daar wil je reactie op. Niet steeds blijven drijven.
Daarnaast, wat hiervoor ook al word gezegd, niet te lang rijden, halfuurtje is meer dan genoeg.
Maakt het interessant, ga aan de slag met balkjes of andere dingen. Voor mijn paard is het echt een beloning om na het dressuurwerk nog wat sprongetjes mee te nemen.
En als je paard er blij van word om naar buiten te gaan; Doen! Wat maakt het uit? Buiten kan je ook veel dressuurwerk doen, ze bouwen conditie op, worden er sterker van. En het gaat allemaal een beetje makkelijker omdat je de voorwaartse drang al te pakken hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:52

...ooit kocht ik een totaal verreden manegepaard. Over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar de lieverd was afgestopt, 'lui', flegmatiek, slecht aan het been en had 'geen zin in werken'.

(Tegelijkertijd was het een zoete Arabier, 'op de wereld gezet om de mensheid te dienen' - volgens de Koran bidt een paard drie maal per dag en een van hun gebeden luidt 'moge mijn ruiter op mijn rug in het paradijs zijn', maar ze vond het voor zichzelf maar een grote last.)

Anyway: de oplossing bleeek "klassiek" te zijn: vierkantjes stappen met correcte stelling en buiging.
Zoiets als vier pas/ 90 graden buigen, zes pas rechtuit, weer vier pas/ 90 graden buigen.
Die afwisseling buig - recht - buig werkt sneller dan 10x de grote volte.

En wat Nelleke ook zei: bij een correcte buiging vaak halt, aaien en lieve woorden.
En op gegeven moment ga je vierkante slangevoltes maken, grote voltes als honingraat, etc etc.

...in mijn ervaring: de eerste les 'moest het nog wennen', halverwege de tweede les zagen we een blije snoet en een voorwaarts paard!