Ik loop nu een poosje tegen iets aan en ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben.
Mijn paard is namelijk (vind ik) lui en zwaar om te rijden in de bak en ik krijg hem eigenlijk niet gemotiveerd.
Jack wordt in mei 5 jaar oud en is nog redelijk groen. We rijden ongeveer een jaartje nu en doen het rustig aan.
Even vooraf: Zadelpasser is geweest, tandarts is geweest, 4 maanden geleden is osteopaat geweest en ik moet nog een vervolgafspraak maken. Hier is niks geks uit gekomen trouwens

Hij is in de bak heel zwaar aan het been en liever lui dan moe. Het is een heel nuchter paard dus ook niet snel onder de indruk van de zweep (niet dat ik hem afros, maar gewoon een tikje om zijn aandacht erbij te krijgen en hem meer voorwaarts te krijgen). Ik heb heel veel moeite om hem bijvoorbeeld langere tijd in draf te houden, hij stopt er dan gewoon zelf mee.
En ik ben zelf hypermobiel dus het kost mij ook heel veel energie om hem constant voorwaarts te drijven waardoor ik zelf ook snel moe word. Ik ben zelf ook wel weer begonnen met sporten om meer conditie en spieren op te bouwen.
Ik heb elke week een uur les en ik ben daarna vaak moeier dan hem, lijkt me niet helemaal de bedoeling

Met longeren is hij ook redelijk lui, maar krijg ik hem dan vaak beter voorwaarts dan onder het zadel. Als we de bossen in gaan is hij té voorwaarts

Jack staat trouwens 24/7 buiten, in de zomer strookbegrazing en nu op een groot stuk zand met een slowfeeder met onbeperkt hooi. Ik ben er 3-4 keer per week en op de dagen dat ik er ben krijgt hij vitaminebrok.
Ik heb zelf het idee dat hij gewoon echt geen plezier haalt uit het rijden in de bak. Aangezien hij buiten dus wel altijd erg enthousiast is en ik hem eigenlijk constant moet inhouden.
Maar ik vind het belangrijk dat hij eerst goed leert reageren op mijn hulpen en zijn lichaam goed gebruikt. Maar aan de andere kant denk ik, misschien moet ik het maar gewoon doen en gewoon naar buiten gaan. Dat hij dan vanzelf rustiger wordt naarmate we vaker bosritten maken.
Ik ben benieuwd of iemand misschien tips heeft voor ons! Of mensen met soortgelijke paarden die hun ervaringen willen delen. Maar hou het alsjeblieft lief, ik ben hier ook alleen maar om te leren

Hier nog een foto van mijn spekkie: