desensibiliseren extreem gevoelig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

desensibiliseren extreem gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 21:08

Hoi allemaal,

Ik vroeg mijzelf af of hier mensen zijn met extreem gevoelige paarden en hoe zij hier mee omgaan.

Ik heb een 5 jarige merrie die nu 1 jaar zadelmak is. Dit heb ik zelf gedaan en nooit problemen mee gehad.

Sinds ik haar dressuurmatig aan het werk zet merk ik dat ze op alles extreem gevoelig is. Op licht, geluid, andere paarden, wind. Het is een type die kan flippen om een verkeerd liggende stoeptegel. :')

Ik heb met name het gevoel dat dit in de binnenbak is, buiten is ze naar mijn gevoel minder gevoelig op prikkels.

Ze is recent door de osteopaat gecheckt, tandarts geweest, zadelpasser etc.

Is er een manier om deze gevoeligheid te desensibiliseren?

Met rijden heeft ze veel temperament, heeft looplust voor 10 paarden. Ik probeer haar voorwaarts te rijden, veel overgangen en heb wekelijks bij goede instructrice.

Misschien dat iemand hier ook ervaring mee heeft en dit wilt delen? :)

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:22

Binnenbak vinden meer paarden niet prettig. Ga buiten 'werken' en binnen leuke dingen doen zodat de associatie daar leuk wordt.
Harde wind, dingen die buiten gebeuren vinden ze in een binnenbak vaak erg spannend omdat ze niet weg kunnen en niet kunnen zien waar het geluid vandaan komt.
Mijn paard was bang in 1 hoek. Duurde een tijd voordat ik in de gaten kreeg dat het kwam door de mestbak; het opscheppen van de mest met zo'n grote schop die over de betonvloer schraapte vond hij een doodeng geluid. Het geluid was er niet altijd, alleen als iemand er bezig was. Dat maakte het analyseren lastig. Waren we buiten dan ging hij er onverstoorbaar langs, ook als iemand daar aan het scheppen was.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: desensibiliseren extreem gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:39

Geluidsdempend oornetje zou je al kunnen proberen voor geluiden/wind. Wie weet vind je daarna met alles wat meer rust.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:49

Weet je zeker dat haar voeding klopt en dat de balans vitamines/mineralen klopt?
Eigenlijk geef je vrij weinig info over de omstandigheden en achtergronden, dus ik steek het iets anders in:
Als ik zo'n paard in handen zou krijgen, zou ik beginnen met d'r op de wei te zetten en hooi voeren. Ik zou buiten met haar werken en kijken wat de tijd doet. Eventueel zou ik een bloedje laten trekken op mineralen/vitamines als er weinig verbetering op treed.

Looplust is niet zo'n punt, zolang ze maar blijven luisteren. Als ze blijven luisteren, zou mijn volgende stap een trektocht van een week zijn, eventueel met mijn instructrice, als die tijd heeft. 8 van de 10 paarden zijn daarna een stuk relaxter, behalve als je Dabria heet, dan hoort het gewoon bij je :D

Change3x schreef:
Geluidsdempend oornetje zou je al kunnen proberen voor geluiden/wind. Wie weet vind je daarna met alles wat meer rust.

Soms is symptoombestrijding nuttig en dan werkt zo'n oornetje best wel. Ik heb het ook een poosje gebruikt en dat was effectief. Het is nu niet meer nodig.

EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

Re: desensibiliseren extreem gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 21:58

@ikke

Voorheen stond ze bij kenissen aan huis en stond meer buiten. Toen was ze veel minder gespannen. Het heeft er altijd wel ingezeten maar het komt nu enorm naar buiten.

In de winterperiode komt ze naar mijn idee te weinig buiten. Ze staat nu in een kleine paddock met een andere merrie.

Helaas kan ze nu niet op de weide, in de zomer is ze een stuk rustiger.

Maar helaas nog steeds zo gevoelig. Ze is een enorme vluchter.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: desensibiliseren extreem gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:01

Heeft je paard kissing spines toevallig?

EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:02

Rizette schreef:
Heeft je paard kissing spines toevallig?


Nee is helemaal gezond.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:04

Heb je het laten nakijken op rontgen op rug?

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:06

Ik lees even mee. Ondanks dat het al veel veel beter is bij mijn merrie, zou het fijn zijn als ze nog minder op haar omgeving gericht is.

Ze is zo verkeersmak als maar kan, loopt overal door en overheen als ik dat wil van haar, maar o wee als iemand een onverwachte beweging maakt :(:) andere paarden blijven ook super spannend.

Nou moet ik zeggen dat ik er zo min mogelijk tot geen aandacht aan probeer te besteden. Vertrouwen geven dat het wel goed komt en doen wat we aan het doen waren.

De oorzaak weten is inderdaad vaak wel fijn. Mijn paard is niet zo lief behandeld voor ze bij mij kwam, en dat merk je ontzettend. Bang, maar ze heeft ook duidelijk geleerd dat ze op haar flikker krijgt als ze er teveel op reageert. Bij iets spannends wordt ze zo 10cm kleiner :(:)

EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

Re: desensibiliseren extreem gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:08

Ik begrijp nu waarom ik jaren geleden van bokt ben af gegaan.
Mijn paard is 100% gezond.
Ik vraag enkel advies op basis van haar gedrag. Er zijn genoeg hete paarden die later wat rustiger worden dus mijn vraag is hoe deze mensen dit aanpakken.

EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:09

Ja dus dat...
Ik ben er erg nuchter in en sta er niet van te kijken, andere houden hun hart vast...

prugelpiet schreef:
Ik lees even mee. Ondanks dat het al veel veel beter is bij mijn merrie, zou het fijn zijn als ze nog minder op haar omgeving gericht is.

Ze is zo verkeersmak als maar kan, loopt overal door en overheen als ik dat wil van haar, maar o wee als iemand een onverwachte beweging maakt :(:) andere paarden blijven ook super spannend.

Nou moet ik zeggen dat ik er zo min mogelijk tot geen aandacht aan probeer te besteden. Vertrouwen geven dat het wel goed komt en doen wat we aan het doen waren.

De oorzaak weten is inderdaad vaak wel fijn. Mijn paard is niet zo lief behandeld voor ze bij mij kwam, en dat merk je ontzettend. Bang, maar ze heeft ook duidelijk geleerd dat ze op haar flikker krijgt als ze er teveel op reageert. Bij iets spannends wordt ze zo 10cm kleiner :(:)

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:12

EviAnouk schreef:
@ikke

Voorheen stond ze bij kenissen aan huis en stond meer buiten. Toen was ze veel minder gespannen. Het heeft er altijd wel ingezeten maar het komt nu enorm naar buiten.

In de winterperiode komt ze naar mijn idee te weinig buiten. Ze staat nu in een kleine paddock met een andere merrie.

Helaas kan ze nu niet op de weide, in de zomer is ze een stuk rustiger.

Maar helaas nog steeds zo gevoelig. Ze is een enorme vluchter.

Krijgt ze voordroog? Sommige paarden kunnen daar gewoon NIET tegen. Worden er druk of loperig of angstig of alles tegelijk van.
Uitgeprobeerd?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:13

Kun je niet kijken of je haar in iedergeval overdag gewoon buiten kunt zetten?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:14

Als je bereid bent een heel traject aan te gaan, zou je er waarschijnlijk wel wat aan kunnen doen. Door middel van grondwerken en eigenlijk een manier van omgaan mer je paard, haar aanleren dat ze zichzelf weer kan ontspannen.

Je zou kunnen kijken naar de trt methode. Of warwick schiller ben ik zelf fan van.

EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:15

Ze heeft bij de kennissen thuis 24/7 op voordroog gestaan, geen enkel probleem.

Nu krijgt ze in de morgen vroeg 1 maal voordroog en in de middag + avond goed hooi. Zelf voer ik nog extra weidehooi bij.


ikke schreef:
EviAnouk schreef:
@ikke

Voorheen stond ze bij kenissen aan huis en stond meer buiten. Toen was ze veel minder gespannen. Het heeft er altijd wel ingezeten maar het komt nu enorm naar buiten.

In de winterperiode komt ze naar mijn idee te weinig buiten. Ze staat nu in een kleine paddock met een andere merrie.

Helaas kan ze nu niet op de weide, in de zomer is ze een stuk rustiger.

Maar helaas nog steeds zo gevoelig. Ze is een enorme vluchter.

Krijgt ze voordroog? Sommige paarden kunnen daar gewoon NIET tegen. Worden er druk of loperig of angstig of alles tegelijk van.
Uitgeprobeerd?

EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:16

Zoiets zoek ik. Ik heb eenmalig grondwerk les gehad. Dit ging redelijk goed. De laatste tijd is ze inderdaad niet meer op mij gefocust maar meer op andere dingen.



Geryon schreef:
Als je bereid bent een heel traject aan te gaan, zou je er waarschijnlijk wel wat aan kunnen doen. Door middel van grondwerken en eigenlijk een manier van omgaan mer je paard, haar aanleren dat ze zichzelf weer kan ontspannen.

Je zou kunnen kijken naar de trt methode. Of warwick schiller ben ik zelf fan van.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:19

EviAnouk schreef:
@ikke

Voorheen stond ze bij kenissen aan huis en stond meer buiten. Toen was ze veel minder gespannen. Het heeft er altijd wel ingezeten maar het komt nu enorm naar buiten.

In de winterperiode komt ze naar mijn idee te weinig buiten. Ze staat nu in een kleine paddock met een andere merrie.

Helaas kan ze nu niet op de weide, in de zomer is ze een stuk rustiger.

Maar helaas nog steeds zo gevoelig. Ze is een enorme vluchter.

Ik denk dat in deze reactie je zelf al een beetje de oplossing geeft.

Mijn merrie was ook altijd heel gespannen als ze minder buiten kwam. Ik ben toen verhuisd naar een pensionstal waar ze 's winters ook gewoon de hele dag naar buiten gingen, en dan ook echt de weide op. Binnen een week was het een totaal ander paard.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 26-01-20 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:20

Duidelijk. In die hoek zit het dus waarschijnlijk niet. In theorie zou het kunnen zijn dat ze nu Pavo brok krijgt en sommige paarden reageren daar op maar dit beginnen toch echt spijkers op laag water te zoeken.

Het verschil wat ik tot nu uit je posts lees is dat ze minder buiten staat (en op een kleinere paddock??) en ga ik met Geerke mee voor de oplossing, als dat te realiseren is op je huidige plek.

EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:21

Ze komt buiten elke dag maar in een paddock van 5 bij 10. Ze kan niet even gek doen of galopperen...

Ben bang dat het op veel pension plekken zo is in de winter...



geerke schreef:
Kun je niet kijken of je haar in iedergeval overdag gewoon buiten kunt zetten?

EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:23

Ze staat op 0.5 kg basis brok per dag.
Daar krijgt ze fibrefeet bij en na training handje slobber.
Ze is redelijk rank en heeft het wel nodig om op gewicht te blijven (de fiberfeet).


ikke schreef:
Duidelijk. In die hoek zit het dus waarschijnlijk niet. In theorie zou het kunnen zijn dat ze nu Pavo brok krijgt en sommige paarden reageren daar op maar dit beginnen toch echt spijkers op laag water te zoeken.

Het verschil wat ik tot nu uit je posts lees is dat ze minder buiten staat (en op een kleinere paddock??) en ga ik met Geerke mee voor de oplossing, als dat te realiseren is op je huidige plek.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:24

Focus verleggen door met balken te gaan spelen wil nog weleens helpen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: desensibiliseren extreem gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:28

Een ruimte van 5 bij 10 is natuurlijk niets...ik denk dat dat de oorzaak is van het hele probleem.Ik begrijp ook dat het niet makkelijk is in nederland

EviAnouk
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:29

Ik ben bang dat het daar ook in zit.
Hier in de buurt zit bijna geen stal waarbij de paarden nu nog in de wei staan. En anders zitten ze tot de knieën er in. Overal kleigrond.

:(



geerke schreef:
Een ruimte van 5 bij 10 is natuurlijk niets...ik denk dat dat de oorzaak is van het hele probleem.Ik begrijp ook dat het niet makkelijk is in nederland

irmaz

Berichten: 4776
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:32

Mijn merrie was in haar jonge jaren exact zoals jij nu omschrijft, ook terwijl ze hele dagen buiten stond. Bij haar heb ik heel veel tijd gestopt om haar te leren wanneer ze iets spannend vond niet meteen razendsnel weg te vliegen maar stil te gaan staan en dan langzaam (zonder dwang of drijvende hulpen van mij) naar het enge object te lopen (de scheef liggende stoeptegel, de bloeiende struik, een rondslingerende borstel,... ) . Eerst aan de hand en later met mij erop. Vertrouwen is hier key.
Op vreemd terrein (b.v. wedstrijden) hielp het altijd om eerst een aantal ronden in haar eigen (hoge) tempo rond te draven en dan pas te stappen.

Op dit moment ben ik met een ander paard bezig met de trt-mehode, dat zou voor mijn oude merrie toen een hele goede methode geweest zijn denk ik.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:36

geerke schreef:
Een ruimte van 5 bij 10 is natuurlijk niets...ik denk dat dat de oorzaak is van het hele probleem.Ik begrijp ook dat het niet makkelijk is in nederland

Dat ligt er dan maar aan waar TS woont. Hier is het geen punt; de meeste stallen hier in de buurt hebben ook in de winter meer ruimte voor de paarden.
Bij onze stal staat de groep (9 paarden) op een paddock van 50 x 30mtr. Daar bouwen ze samen ook regelmatig een feestje :D


EviAnouk schreef:
Ik ben bang dat het daar ook in zit.
Hier in de buurt zit bijna geen stal waarbij de paarden nu nog in de wei staan. En anders zitten ze tot de knieën er in. Overal kleigrond.

:(

geerke schreef:
Een ruimte van 5 bij 10 is natuurlijk niets...ik denk dat dat de oorzaak is van het hele probleem.Ik begrijp ook dat het niet makkelijk is in nederland

Dat dus. Maar wellicht dat er andere manieren zijn om het binnen de perken te houden.
Bijvoorbeeld wat minder brok en wat meer fibrefeet. Idee daarachter is dat ze nu minder behoefte zal hebben aan snelle energie. Indien mogelijk ook een extra voerbeurt inlassen. Dus hetzelfde voer over meer porties verdelen.