Op 3-jarige leeftijd heb ik mijn paard gekocht en is ze rustig aan beleerd en doorgereden. Inmiddels is ze 8 jaar oud en door de jaren heen heeft ze altijd problemen gehad in de aanleuning. We zijn gelukkig gigantisch vooruit gegaan, maar afgelopen zaterdag had ze voor het rijden weer wat stress (benen afgespoeld, ze haat water

Het probleem: zodra ze was stress ervaart (naar mijn beleving) dan wordt ze zeer sensibel, kan ik bijna mijn been niet meer aanleggen en pakt ze haar bit vast en kom ze zo nu en dan met haar hoofd omhoog. Ik probeer met zachte hand en wat been haar dan vooruit te rijden en dan zakt ze er ook weer mooi doorheen. Dit herhaalt zich dan meerdere keren. Het stomme is, als ze op de dag zelf gewoon lekker relaxed is, dan is er inmiddels geen probleem meer en blijft ze super naar beneden lopen. Wel is ze altijd een beetje onrustig in haar hoofd. Wel is ze met haar staart ook altijd onrustig en lijkt het toch of zit er haar iets dwars.
We hebben door de jaren heen al heel veel dingen geprobeerd. Ze röntgen gekeurd op de benen en heeft bij mij dan ook nog nooit een pas kreupel gelopen. Ze heeft inmiddels al verschillende bitten geprobeerd en loopt op een anatomisch hoofdstel. Ze gaat geregeld naar de tandarts. Recent is er een nieuw zadel aangeschaft en deze is voor haar weer op maat gemaakt. De osteopaat is er al bij geweest en kon op enkele vaste spieren niks vinden. Het enige wat nog niet is gebeurd zijn foto's van haar rug en hals. Ik heb een bericht gestuurd om een afspraak in te plannen dus dit zal binnenkort ook gebeuren.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen of hetzelfde mee hebben gemaakt. Inmiddels zijn de keren dat het goed gaat er veel vaker dan dat het slecht gaat, maar ik streef uiteraard naar dat het altijd goed gaat. Ook wil ik pijn uit kunnen sluiten.
Op een goede dag:
https://www.instagram.com/p/B3Pg1W7F0zB/
Op een slechte dag (met andere ruiter):
https://vimeo.com/366194197?fbclid=IwAR ... fjD6JuvnTI
Elke tip en advies is welkom